Rok 2008: Zákaz trakce a plyny v pneumatikách

Petr Hlawiczka, 23. prosince 2008, 11:02 Google+

V dnešním ohlédnutí za letošní sezónou se podíváme na pneumatiky - konkrétně na jejich plnění a důvody experimentování v této oblasti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW

BMW | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Loni se hodně hovořilo o špionážním skandálu McLarenu, jenž měl získat rovněž informace o plnění pneumatik u Ferrari inertními plyny, zejména CO2. V letošní sezóně s tím již experimentovaly všechny týmy, zkoušely nafukovat gumy různými směsmi plynů (vzduch, dusík a CO2 - všechny jsou povoleny). Důvod?

Je známo, že správnou práci s pneumatikami (zahřátím a udržením teploty) se dalo získat více, než úpravou aerodynamiky. Díky tomu jsme mohli vidět na špici na jednom okruhu McLaren, na jiném Ferrari; popř. top týmy na dně (viz BMW v Maďarsku). Práce s pneumatikami měla zásadní vliv na výkonnost.



A obzvlášť zákaz kontroly trakce a brzdění motorem měl negativní vliv na pneumatiky - zadní kola se více protáčela a přední se při brzdění více blokovala. Důsledkem toho byly náhlé výkyvy teplot na povrchu pneumatik. Takové kolísání teplot vedlo k tomu, že bylo velmi obtížné udržet konstantní tlak v pneumatikách - což je věc klíčová pro ovladatelnost vozu. Proto týmy hledaly různé směsi plynů, jejichž tlak byl méně citlivý na teplotní odchylky.
Vytisknout

Diskuze: Rok 2008: Zákaz trakce a plyny v pneumatikách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota v F1 ostane, ale zníži výdavky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  6. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud