Nová éra Bridgestonu

Petr Hlawiczka, 21. listopadu 2008, 08:00 Google+

Bridgestone tento týden zakončil své první posezónní testy v Barceloně, kde přivezl dvě směsi bezdrážkových pneumatik, jež se budou používat v příští sezóně, a jednu směs pneumatik s drážkami, jež se používaly letos.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bridgestone

Bridgestone | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Při testech se představilo devět týmů, které po tři dny zkoušely měkkou a tvrdou směs pro příští rok a srovnávalo ji s tou letošní. V Barceloně panovaly suché podmínky, díky čemuž týmy neměly možnost si otestovat pneumatiky Bridgestonu pro mokré, extrémně mokré podmínky ani vyvíjenou jednotnou sadu do mokra, jenž je jakýmsi průměrem předchozích dvou (s níž týmy ale zatím moc spokojené nebyly).

Přestože bylo sucho, chladné počasí dělalo týmům problém dosáhnout a udržet optimální teplotu pneumatik, obzvláště u té tvrdší směsi. Bridgestone nicméně nasbíral spoustu cenných dat díky 22 různým pilotům, kteří se během tří dnů do testů zapojili.


Manager techniky firmy Bridgestone Tetsuro Kobayashi odpověděl na zajímavé dotazy:

Co jste se v Barceloně naučily o bezdrážkových pneumatikách?
"Měli jsme již dost údajů o slickách z předchozích jízd, tyto testy nám pomohly na tom stavět a umožnili týmům si je vyhodnotit a rozvíjet vlastní přístup k jejich využití. Počasí zde bylo docela chladné, pro týmy bylo obtížné zahřát a urdžet teplotu svých pneumatik u tvrdší směsi slicků.

Získali jsme spoustu dat, která budeme dále analyzovat. Není to úplně jednoduchý proces kvůli toho, že týmy zkoušely různé variace a specifikace svých monopostů - od současných vozů simulujících úroveň budoucí aerodynamiky, po vozy s ranou verzí aerodynamiky pro rok 2009. Testovaly se rovněž vozy s KERSem, jenž se stále vyvíjí. Takže to byly opravdu zajímavé tři dny
, kdy jsme měli zpětnou vazbu jak od pětinásobného mistra světa v rallye, tak i od úplných nováčků, včetně motorsportu dobře známemu jménu Senna.

Jak moc odlišné jsou slicky od současných pneumatik s drážkami?
"Pneumatiky s drážkami vycházeji ze zcela odlišného konceptu než slicky. Při jejich uvedení jsme museli řešit několik výzev, např. odlišnou konstrukci či drolení. Návrat slicků činí mnoho věcí jednoduššími a piloti jej vítali. Ty současné jsou ale úplně odlišné od těch, které jsme používali v sezóně 1997. Využili jsme poznatků načerpaných za 11 let práce s drážkovanými pneumatikami a také naše zkušenosti se slicky z jiných kategorií motorsportu."

Přivezete pro každý závod dvě specifikace a jak je rozlišíte?
"Ano, přivezeme pokaždé dvě specifikace pneumatik. Pracovali jsme na jejich vývoji - mezi dvěmi specifikacemi bude větší rozdíl než tomu bylo v letošní sezóně. Tvrdší směs bude vždy nabízet velmi doboru konzistenci, ale neposkytne možnost zajet dobré úvodní kolo. Měkčí směs naproti tomu umožní jet velmi rychle od samotného počátku, ale její výkonnost bude s opotřebením klesat. Věříme, že to umožní týmům použít různé strategie a pomůže to k zatraktivnění závodů.
Co se týče značení pneumatik, zatím vyhodnocujeme možnosti, jak to udělat."

Už jste rozhodli, jaký druh směsi přivezete na který závod?
"Stále sbírame údaje a ještě to bude chvíli trvat, než rozhodneme o konkrétních směsích, z nichž vyrobíme tvrdé a měkké gumy pro jednotlivé závody."

Jaký vliv na pneumatiky má KERS?
"V celkové výkonnosti pneumatiky by neměl být žáden rozdíl z hlediska dočasného zvýšení výkonu, jež poskytne KERS. Jde to vidět z údajů, které jsme dosud nasbírali při jízdách s tímto systémem.

Z hlediska celkového výkonu vozu Formule 1 je to složitá oblast. Aby byl KERS efektivní, musí být kompaktní a lehký, aby nedocházelo ke kompromisům v rozložení hmotnosti šasi. Tato váhová rovnováha má samozřejmě vliv na výkonnost pneumatik a projektanti KERSu jsou si toho vědomi při návrhu svých systémů (viz tento článek - pozn. autora). Je to jedna z výzev ve Formuli 1 a dokládá to fakt, že F1 je výborným základem pro testování nových technologií."
Vytisknout

Diskuze: Nová éra Bridgestonu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rossi, Valentino

Jak si vede Rossi při testech Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud