Vytrvalostní závody sportovních prototypů opanují nyní dieselagregáty, přirozeně přeplňované. Jejich velkou devizou je malá spotřeba, delší životnost a velmi dobrý průběh výkonové křivky, zvláště v pásmu nízkých otáček. Především proto se rozhodlo Audi pro stavbu prvotřídního agregátu TDI pro použití ve vytrvalostních závodech.
Formule 1 je však pře jen něco jiného, ale to si kdysi řidiči osobních vozů říkali také a dnes pohání drtivou většinu velkých limuzín turbodiesely. Testovací pilot Ferrari Marc Gene se letos vrátí k závodům právě v Le Mans s novým prototypem Peugeotu 908, který bude poháněn též dieselovým agregátem. A už má za sebou první testy.
„Netušil jsem co mohu čekat, vůz má sice krytá kola, ale v podstatě je velmi podobný formulovému. Po skončení testů si však myslím, že by diesel mohl být co nevidět i ve vozech F1,“ uvedl Gene.
Otázka motorů pro F1 je striktně dána technickými předpisy, ale pokud i nadále poroste poptávka po motorech TDI v cestovních vozech, je možné, že si automobilky v F1 zúčastněné snadno vymohou úpravu předpisů.
Přesto je však pravděpodobnější, že chytré hlavy z F1 diesely přeskočí a že alternativní paliva či systémy druhotného využití energií budou pro automobilové výrobce lákavější oblastí výzkumu...