Q1
Osmnáctá kvalifikace sezony, která se odehrávala v americkém Austině. Teplota vzduchu dosahovala 35 °C a trať byla rozehřátá na 42 °C. Jedním z prvních na trati byl domácí Logan Sargeant, který stále čeká na své první body ve F1, ale své rychlé kolo nedokončil a zajel zpět ke svým mechanikům. Nejrychlejší čas nějakou dobu držel Charles Leclerc, ale Max Verstappen byl o 152 tisícin rychlejší. Později ale bylo vidět, že dosavadní zajetá kola nic neznamenají - na čele se rázem objevil Gasly s Hülkenbergem.
Americká trať je velmi náročná na pneumatiky - s tím se trápil Hamilton, ale i přes to zajel relativně rychlé kolo. Dalším strašákem v Texasu jsou traťové limity, které znepříjemnily situaci pro Logana Sargeanta. Inženýr Maxe Verstappena svému svěřenci hlásil, že jeho kolo není dostatečně dobré a měl by zajet ještě jedno - tak taky udělal a s časem 1:35,346 byl prozatím nejrychlejší, to překazil až Hamilton s Norrisem v závěru Q1.
Sympatickým výkonem se blýskl sedmý Magnussen a osmý Zhou. Nepodařilo se ale postoupit Hülkenbergovi, Alonsovi, Albonovi, Strollovi a Sargeantovi. Pro Alonsa to navíc byla první kvalifikace této sezony, ve které nepostoupil do závěrečné Q3.
Fernando Alonso is out in Q1! ❌#USGP #F1 pic.twitter.com/WOiOitfVv9
— Formula 1 (@F1) October 20, 2023
Q2
První časy patřily jezdcům Ferrari, ale po dojetí soupeřů se rychle propadli pořadím. Velmi rychlé kolo zajel nováček Oscar Piastri, patřil mu nejrychlejší 2. a 3. sektor, jenže Max Verstappen opět našel potřebný výkon a s časem 1:35,491 byl o 85 tisícin nejrychlejší. Nádherná kola byla k vidění u obou jezdců stáje Alpine, kteří se zařadili za nejrychlejší dvojicí s minimální a téměř identickou ztrátou.
Rychlé kolo se čekalo i od Norrise, ale i on překročil traťové limity a jeho čas mu byl škrtnut. Právě on se Sainzem byli před závěrečnými pokusy v nepostupové pětce. Nic nenechal náhodě čerstvě korunovaný šampion Max Verstappen a mezi prvními si jel zajistit svůj postup do Q3. Fialové sektory svítily u jezdců Ferrari, ale na záda jim dýchal právě nizozemský závodník. Ovšem bylo vidět, že prostřední sektor Red Bullu moc nesedí a na Leclerca ztrácel v cíli Verstappen 4 tisíciny.
Těsné to měl s postupem Russell, který ve svém rychlém kole chyboval, ale sílu stříbrných šípů ukázal třetí Hamilton. V Q3 se už ale nemohlo počítat s Cunodou, Zhouem, Bottasem, Magnussenem a Ricciardem.
Q3
Hned několik jezdců mohlo bojovat v Austinu o pole position. Jako první projel cílovou rovinkou Verstappen a stanovil benchmark 1:35,081. Lépe s tím naložil Leclerc a s časem 1:34,829 se mohl pyšnit nejrychlejším časem. Ohrozit ho mohl Lewis Hamilton, který byl nejrychlejší v 2. sektoru, ale od radosti ho dělilo pouhých 56 tisícin. V první části Q3 do těchto bojů nezasáhli jezdci McLarenu, protože svá rychlá kola odjezdili na použitých pneumatikách.
Při závěrečných pokusech hned v 1. zatáčce chyboval Verstappen. Holanďan se i tak snažil a v cíli byl sice o 5 tisícin rychlejší než Monačan, ale v posledním sektoru porušil traťové limity a propadl se zpět na 6. pozici. Na čele mohl Leclerca ohrozit už jen Norris s Hamiltonem, ale s náskokem čítajícím více než desetinu si to dokázal Monačan pohlídat a mohl se radovat z další pole position.
So so close for Max Verstappen 😩
— Formula 1 (@F1) October 20, 2023
The Dutchman grabbed provisional pole but his time was deleted for track limits
He will start from P6 on Sunday#USGP #F1 pic.twitter.com/a1rgZ9iCgX
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 1:34,723 |
2. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 1:34,853 |
3. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:34,862 |
4. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Scuderia Ferrari | 1:34,945 |
5. | 63 | George RUSSELL | gbr | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:35,079 |
6. | 1 | Max VERSTAPPEN | nld | Oracle Red Bull Racing | 1:35,081 |
7. | 10 | Pierre GASLY | fra | BWT Alpine F1 Team | 1:35,089 |
8. | 31 | Esteban OCON | fra | BWT Alpine F1 Team | 1:35,154 |
9. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Oracle Red Bull Racing | 1:35,173 |
10. | 81 | Oscar PIASTRI | aus | McLaren F1 Team | 1:35,467 |
11. | 22 | Juki CUNODA | jpn | Scuderia AlphaTauri | 1:35,697 |
12. | 24 | Guanyu ZHOU | chn | Alfa Romeo F1 Team Stake | 1:35,698 |
13. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Alfa Romeo F1 Team Stake | 1:35,858 |
14. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | MoneyGram Haas F1 Team | 1:35,880 |
15. | 33 | Daniel RICCIARDO | aus | Scuderia AlphaTauri | 1:35,974 |
16. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | MoneyGram Haas F1 Team | 1:36,235 |
17. | 14 | Fernando ALONSO | esp | Aston Martin Aramco Cognizant | 1:36,268 |
18. | 23 | Alexander ALBON | tha | Williams Racing | 1:36,315 |
19. | 18 | Lance STROLL | can | Aston Martin Aramco Cognizant | 1:36,589 |
20. | 2 | Logan SARGEANT | usa | Williams Racing | 1:36,827 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ