DISKUZE K ČLÁNKU Vzpomínky Maurice Hamiltona na Jamese Hunta
Dnes je tomu 20 let od chvíle, kdy svět Formule 1 šokovala zpráva, že zemřel mistr světa z roku 1976 - James Hunt. Britský novinář, Maurice Hamilton, při této příležitosti pro espnf1 zavzpomínal na tuto velkou osobnost motorsportu.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Vzpomínky Maurice Hamiltona na Jamese Hunta
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
odin
02:11 16.06.2013 77.240.96.XXXJames Opět krásný článek z historie. James Hunt byl mým idolem, kterému jsem začal fandit po smrti F.Ceverta. Člověk, který jezdil i žil opravdu "na plno". A proto tak rychle dosáhl vrcholu a také rychle skončil. Jak v životě, tak v F1. Už ve své první sezóně skončil celkově na osmém místě. A to nastoupil prakticky jen do poloviny závodů v nově vzniknuvším týmu lorda Hesketha. K dispozici měl auto, pro které měl být úspěch dojet do cíle. Hunt s těmito vozy dokázal sbírat body a dokonce i zvítězit. Pokud se nemýlím, byl jediným pilotem, který pro stáj Hesketh bodoval. A to tam jezdil i pozdější mistr světa Alan Jones.
Jakmile Hunt dostal do ruky vůz schopný boje o titul, stal se mistrem světa. Do jisté míry mu pomohla Laudova nehoda, ale v té době už byl schopen Laudu na Ferrari porážet. Pro následující sezónu dostal nabídku jezdit s Postlethwaitovým vozem pro kanadského miliardáře Waltera Wolfa. Bohužel od McLarenu nedostal svolení k přestupu a tak ho nahradil Jody Scheckter. Nový McLaren M26 pro následující sezónu se nepovedl. Hunt s ním odmítal jezdit, (občas startoval s M23-kou) ale ani jeden typ neoplýval Bůh ví jakou spolehlivostí. A tak se sezónami ´77 a´78 spíše protrápil. Když pak po vypršení smlouvy u McLarenu konečně mohl odejít k Wolfu, byl tento tým už na sklonku své existence. Proto James Hunt po Monaku skončil svojí kariéru.
James Hunt byl bohém, playboy a hippík, ale také fantastický pilot F1. Traduje se o něm spousta historek (možná pravdivých, možná ne). Ale já vzpomínám jak projížděl vítězně cílem v plné rychlosti s oběma rukama nad hlavou. Jak na stupních vítězů spokojeně pokuřoval a jak si po svém vítězství v Japonsku 1977
sbalil a odjel na letiště, ani se nezúčastnil závěrečného ceremoniálu. To vše dnes není vůbec myslitelné.-
-
odin
23:12 16.06.2013 77.240.96.XXXBohužel léta mi přibývají a tak se už řadím mezi pamětníky. Krom Ceverta, všichni moji oblíbenci, kterým jsem kdy fandil, vybojovali titul mistra světa. A Hunt z nich byl prvním. Proto ta nostalgie a proto na něj vzpomínám nejraději. Navíc 70-tá léta jsou nejen pro mne "Zlatou érou F1". Na tuto dobu nedám dopustit.
-
-
-
Pepan
13:28 15.06.2013 89.24.157.XXXByl to úžasný pilot. Pravý protipól Laudy. Lauda byl profesorský suchar, který se snad ani pořádně nezasmál, Hunt považoval život za jeden velký mejdan. Pamatuji si, když získal titul mistra světa po Velké ceně Japonska a naše tiskoviny s pohoršením popisovaly, jak vystoupil z letadla v značně pohoršeném stavu. Naštěstí nebyl z naší země, protože by do toho zamotali i narušení socialistické morálky. -
1958MrLotus1994
13:13 15.06.2013 178.255.168.XXXByl idolem své doby.Tak zvaná,,Rock Star,,!!!!!!
Kdo zažil ví své!
Vidět pilota F1,jak na stupních vítězů přebírá věnec v trenýrkách v jedné ruce otevřenou plechovku piva a v druhé zapálenou cigaretu..........,tak to byl James Hunt!!!!!!!!!-
Pepan
15:58 15.06.2013 89.24.157.XXXDneska by si na něm bulvár smlsnul. Kam by se hrabala Agáta Hanychová, Paris Hilton nebo ta jedna, co se proslavila jenom tím, že Partyšové odloudila na chvilku chlapa. Kdyby závodil dneska, tak polovina článků z efjedniček by byla jenom o něm.. Ale ani jeho bouřlivácký život mu neubíral nic na jeho kvalitách. Fakt to byl Pan Pilot. Čest jeho památce.-
anonym
23:30 15.06.2013 178.41.51.XXXno dnes by sa do f1 s jeho zivotnym stylom nedostal a ak by nejakym zazrakom aj ano tak by absolutne nestihal
takze urcite by dnes za ziadnu hviezdu nebol a ak by jazdec z konca pola sa spraval tak ako on tak by bol len za prechlastaneho debila-
-
anonym
09:40 16.06.2013 178.41.51.XXXkimi je len "slaby odvar"
urcite nechlasce 10-15 piv denne ako to hovoria o huntovi a tiez si nesnupe kokain
u kimiho je ten jeho image flakaca len do velkej miery len dobre premyslene PR
mozno sa obcas riadne ozerie ale urcite nie pred pretekmi
-
-
odin
11:07 16.06.2013 77.240.96.XXXJe vidět, že jsi Hunta nezažil a názory na něho si děláš pod vlivem "zaručených lehce zkreslených zpráv" a uchvácen obdivem k dnešní sterilní F1.
Tak věz, že James Hunt byl především vynikající pilot. Kdybych to měl nějak srovnávat, tak by museli dnešní piloti pravidelně bodovat s Marusií, nebo Caterhamem. Takovou úroveň měl tehdejší Hesketh. To si dnes nikdo nedovede vůbec představit. A to, že Hunt občas podle pověstí, nastupoval do závodu přímo z mejdanu a sváděl boj o stupně vítězů s Laudou, Scheckterem, Petersonem a dalšími velikány, svědčí o jeho obrovských kvalitách. Tehdejší auta F1 jezdily stejně rychle (na top speedu možná rychleji), jen neměly tak propracovanou aerodynamiku a elektronické vychytávky. Tehdá se ještě dalo říci, že vítězí piloti a nikoliv konstruktéři.
Ono se to dá těžko srovnávat, ale ty sis začal, tak já nabídnu také jedno srovnání.
Vsadím se s tebou o cokoliv, že kdyby jsi dnes posadil Vettela, Alonsa, Raikkonena, Hamiltona, nebo jakéhokoliv jiného špičkového pilota do Marusie, bude končit daleko v poli poražených a nikoliv na bodech . Hunt tehdá s takto slabým vozem (v porovnání s ostatními), body vozil.-
uzivatel000400
10:53 17.06.2013 93.185.8.XXXVcelku chápu obranu tvého "idola" Hunta, ale tohle je hloupost.
Tehdy šlo vymáčknout z příšerného vozu určitě víc, šlo víc o to, kdo uměl tu kterou trať, nebo kdo byl jaké "dřevo".
Dnes je to vysloveně o aerodynamice a sbírání či ztrácení desetinek (?) sekundy.
Jiná doba - nesrovnatelné srovnání.-
odin
14:03 17.06.2013 77.240.96.XXXOd půlky druhého odstavce souhlasím.
Ale nesouhlasím s tím, že tehdá šlo vymáčknout z příšerného auta víc. Rozdíly (výkonnostní) byly tehdá mezi auty mnohem větší, než dnes. Vývoj vozů byl pomalejší a tak jeden typ auta jezdil v různých modifikacích třeba 3 roky i déle (Lotus 72 dokonce 6let). Hunt získal titul v r. 1976 se stejným typem vozu, jako Fittipaldi v r. 1974. A většinou to bylo tak, že novému typu auta chvíli trvalo, než mu vychytali "dětské nemoci", pak byl chvíli na vrcholu své výkonnosti a ke konci už byl překonaný a vyvíjeli nový. Někdy se auto povedlo a dětské nemoci nemělo, tak vítězilo od samého začátku. A u slabých aut nešlo vymačkávat něco, co tam nebylo. Ale v případě Heskethu tomu bylo jinak. Nadšenec lord Hesketh koupil od Maxe Mosleye March, který s minimálními úpravami prakticky jen přemalovali posadili do něj Hunta a šli závodit. Nutno podotknout, že tento typ Marche v rukou jiných (i továrních) pilotů žádné úspěchy nezískal. Tak že asi rozdíl musel být v jezdci. ( Tehdá se s auty běžně kšeftovalo, tak že typ March 731 jezdil jak pod mateřskou stájí, tak pod hlavičkou Lec (D.Purley), nebo Hesketh (J.Hunt).
Až v následujícím roce postavil mladý konstruktér Postlethwait nové šasi Hesketh 308. (Zlé jazyky tehdá tvrdily, že Hesketh má více hostesek, než konstruktérů a mechaniků dohromady. Taková to byla stáj.)
Rozhodně jsem nechtěl nijak srovnávat nesrovnatelné. Jen mě rozčílil "anonym" názorem, že dnes by opilec Hunt neměl šanci. Prostě tak to není. Použil jsem příměr s dnešní Marussií jen pro ilustraci, co byl Hunt ve své době za pilota.
-
1958MrLotus1994
14:25 17.06.2013 178.255.168.XXX,,Opilec Hunt,,-Velice oškliví výraz a neúcta k tomuto jezdci!!!!!
Nechci srovnávat doby,ale minimálně tří čtvrtě jezdců z dnešního startovního pole by ani omylem nedosáhlo kvalit Jamese!!!!
Dřív totiž záleželo na,,umu,,pilota pak teprve bylo šasí a motor!!!!!
V dnešní době je to právě naopak!!!!!
-
Pepan
14:50 17.06.2013 89.24.157.XXXPodobný názor měl před pár roky i Niki Lauda, který se vyjádřil, že za jeho dob musel pilot umět jezdit, zatímco dneska řízení vozu F1 zvládne i cvičená opice. Pak ho posadili do efjedničky a on po pár zatáčkách vyletěl z trati. Samozřejmě že hodně záleží na pilotovi, jinak by jezdecké akademie Red Bullu, Ferrari a dalších týmů postrádaly smysl. A že záleží hodně na umu pilota, potvrzuje letošní tým Mercedes. Rosberg jezdí v jeho autech už čtvrtý rok, je s ním sžitý a proto dokáže většinou válcovat Hamiltona, který sice umí, ale ještě se s tím autem nesžil. A to si myslím, že Hamilton je lepší než Rosberg.-
odin
15:15 17.06.2013 77.240.96.XXXOn je rozdíl, když se jednorázově svezeš v současném voze F1 (aniž bys s něčím takovým měl zkušenost) a když s tím autem máš možnost jezdit pravidelně. Jsi přesvědčen, že by Lauda nebyl schopen problematiku a techniku jízdy současných aut zvládnout? Já věřím, že ano. Jde jen o cvik (proto "CVIČENÁ opice" a nikoliv opice)
Já si myslím, že takový Lauda by i dnes současným pilotům ještě hodně zavařil, kdyby jeli v autech jeho éry. A současně nepochybuji o tom, že v dnešních vozech by na ně neměl sebemenší šanci.
Co se týče Rosberga, tak bych s tím válcováním byl opatrnější. Podívej se na body (i když jsou zkresleny Čínou), pořád je na tom Hamík lépe.
Na umu pilota záleželo kdysi a záleží dnes také, jen ten dnešní technický pokrok dokáže um pilotů vymazat a několikanásobně přebít. Což tehdá nebývalo tak časté.
-
-
odin
15:00 17.06.2013 77.240.96.XXXJak může mít úctu k jezdci někdo, kdo vůbec neví kdo James Hunt byl!!!
Co se týče kvalit pilotů, jsem s tebou za jedno. Doopravdy by mě zajímalo, jak by si ty dnešní "nagelovaný slečinky" vedli v tehdejších podmínkách. Až by prvního chybujícího pilota odvezli polámaného do špitálu. Dnes všichni žvaní o tom, jak nemohou jezdit na limitu kvůli gumám. Chtěl bych je vidět, jak by jezdili na limitu, kdyby jim hrozila za sebemenší chybu smrt, jak tomu bývalo tehdá.
A že chyby dělá i dnes úplně každý, Vettelem počínaje, přes Alonsa, napříč startovním polem až po Van Der Gardeho, mohli všichni vidět během posledního půl roku.-
Pepan
15:21 17.06.2013 89.24.157.XXXJá si myslím že se tady porovnává neporovnatelné. Každá doba měla své špičkové jezdce a srovnávat třeba Fangia, Sennu a Schummachera je zcestné. Každý žil ve své době a ta byla v mnoha ohledech jiná. Byly jiné tratě, jiná auta a jiný životní styl. Proto se to nedá porovnávat.
-
-
-
-
-
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek