DISKUZE K ČLÁNKU Vzpomínky Maurice Hamiltona na Jamese Hunta
Dnes je tomu 20 let od chvíle, kdy svět Formule 1 šokovala zpráva, že zemřel mistr světa z roku 1976 - James Hunt. Britský novinář, Maurice Hamilton, při této příležitosti pro espnf1 zavzpomínal na tuto velkou osobnost motorsportu.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Vzpomínky Maurice Hamiltona na Jamese Hunta
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nasir
17:28 17.06.2013 188.175.176.XXXVím, jak to myslíš, ale tady souhlasím s Pepanem. Piloti se samozřejmě (jako jiní) přizpůsobili době, ve které vyrostli. Věřím, že to závodění mají taky v krvi a kdyby žili v té době, tak by taky byli ochotní riskovat a jezdit na limitu. Většina určitě. Akorát by se třeba někteří chovali jinak, protože by nebyli pod tím týmovým a PR dohledem. Třeba u Kimiho by to asi taková změna nebyla, oproti jiným.-
odin
07:26 18.06.2013 77.240.96.XXXS Pepanovými názory nemám problémy. Většinou jsem mu dal plus a když s něčím nesouhlasím reaguji. Vytrhnout z kontextu Laudovo prohlášení a účelově vše prezentovat, podle mne není fér. Pokud si trochu vzpomínám, tak tehdá Lauda kritizoval přemíru elektroniky usnadňující jejich ovládání ve vozech (a také od té doby pravidla začala různé "vychytávky" omezovat).Spojit tuto kritiku s jednou chybou v takovémto voze a vyvozovat z toho neschopnost jej řídit? Jako kdyby současní piloti se stejnými auty nikdy nechybovali a nevyjeli také mimo trať. O tom, ale už Pepan zapoměl poinformovat...
Jinak s tím, co napsal nad tvým příspěvkem plně souhlasím. Nedají se porovnávat různá období. Nebo spíše porovnávat se dají, ale vyvozovat z porovnání nějaké závěry (co by, kdyby), je zcestné. Uznávám.
Svůj příspěvek jsem napsal proto, že většinou ti největší "křiklouni" bývají největšími "zbabělci". A aby si každý uvědomil, že jedna věc je o limitech kecat a druhá na limitu se pohybovat, když hrozí reálné nebezpečí.-
Arnoux
23:26 19.06.2013 89.24.8.XXXTak jsem si se zájmem přečetl Vaši super diskuzi a srovnání dřívějších a dnešních pilotů.Myslím,že my starší to těm mladým nejsme schopni vysvětlit.Určitě to nelze porovnávat, ale jedno je jisté - ti dřívější piloti byli chlapi s koulema, to je bez veškerých dohadů.Uměli to rozbalit na plný pecky s holkama,chlastem i autama.Představ si,že by si Hunt vodil do paddocku pejska.....
Stroje , se kterými se dřív jezdilo to byl masakr.Každé kolo visel život pilota na vlásku a jsem naprosto přesvědčen, že by ti dnešní kluci s dřívějšíma autama nejezdili.Nadělali by si do kalhot.
Jako fanda F1 a Rally té doby mladým klukům vřele doporučuju nějaké video Rally skupiny B, ideálně Lancia Delta S4 s Henri Toivonenem, nebo dřívější Stratosy popř.Lancii 037 s Marku Alénem.
Bude jasně vidět jak moc riskovali život s autem, který v podstatě nešlo řídit a přesahovalo hranice lidských reakcí.(Delta S4 měla čtvrtý čas na testech v Estorilu mezi vozy F1)
Jezdci jsou dobří i dnes, o tom žádná, ale jsou to suchaři.Dřív to byli strašný frajeři a jsem moc rád, že na ně nezapomínáme a díky redakci za skvělé články z historie na tomhle webu.-
odin
08:43 20.06.2013 77.240.96.XXXs tím pejskem jsi mě dostal (omluvte případné překlepy, pořád se směju). Představa Hunta v paddocku s pejskem mi evokuje spoustu myšlenek (až lehce úchylných)
Např. Hunt měl svého času na kombinéze krom reklam také nápis "sex je můj život" ( nebo cosi v tomto smyslu, musel bych to někde najít). A teď si představ Hunta s čoklem
Nebo Hunt byl člověk, který nešel daleko pro ránu, ani při závodech. A teď si představ, jak češe pejska a obléká mu svetřík.
Nebo, za Huntem se vždy táhlo spousta krásných dívek a žen. A teď si představ, že místo bab by byl obklopen smečkou štěkajících psů.
-
-
-
Arnoux
18:35 20.06.2013 89.24.23.XXXSranda musí bejt.Jen pro upřesnění,nemyslím to jako nějaký posměch-to jste určitě pochopili.Spíš mně to napadlo jako měřítko k frajerům té doby.Nevím jestli je to můj dojem- už taky něco pamatuju, ale když vidím dost dnešních pilotů kráčet baletním krokem musím se smát.Možná ale vidim něco co není.
Mám dnešní F1 stejně rád jako tenkrát a všechny kluky co jezdí uznávám, ale slzy jako pro Ronieho už nebudou.Zajímavý je jak čas celkově strašně letí, ale do další GP se vleče pořád stejně.-
odin
14:14 21.06.2013 77.240.96.XXXVelmi dobře ti rozumím. U mě je to podobné. Také současné F1 fandím, také mám v současné F1 své oblíbence, ale srovnávat je s piloty let 70-tých a ještě dávnějších, se jednoduše nedá. Také jsem uronil pro Ronnieho spousty slz, i když jsem v té době fandil Huntovi. Na druhou stranu buďme rádi, že se v dnešní F1 už neumírá. Jenom mě čas od času rozčilují kecy o současné nemožnosti jízdy na limitu, protože se auto chová, jako by jelo na čerstvých vejcích. Kdyby tihle taképiloti jezdili s tehdejšími auty, tak asi nikdy nepoznají jízdu na limitu. Protože by jí zkrátka nebyli schopni. Tehdá se s vozy F1 běžně jezdily zatáčky smykem a na některých částech okruhů se skákalo (na Nurburgringu dokonce dost nebezpečně).-
Arnoux
21:35 21.06.2013 89.24.14.XXXJenomže tohle se nedá předat-to musíš zažít.Vezmi si, když pujdeme ještě dál na ty cvoky co jezdili na přírodních okruzích.To je z dnešního hlediska naprosto nepochopitelné.
A jak si zmínil starej Nurburgring-to je snad nejnebezpečnější místo na závod F1.Chyba znamenala zubatou za zády.
Určitě to nejde srovnávat, ale tihle staří mazáci si zaslouží aby se nezapomnělo na to co museli motorsportu obětovat a co riskovali.
-
odin
11:19 22.06.2013 77.240.96.XXXTak to je jasný, že se to musí zažít.
Mě rozčilují někteří dnešní "mladí" svým přístupem. "Vše, co bylo před jejich narozením, je směšné, hloupé, podřadné." Myslí si, že všechny důležité věci se staly až s jejich příchodem na svět. A lidé, kteří žili, pracovali a sportovali, před jejich narozením, by v dnešní době neobstáli.
Přitom poznali jen umělou sterilitu F1. O závodění na přírodních tratích, nevědí nic, starý Nurburgring je pro ně SciFi a každý současný závod F1 vnímají, jako vyšší level počítačové hry.
Proto se tu snažím bránit "čest té doby a čest lidí riskujících své životy ve formuli 1".-
Arnoux
19:48 25.06.2013 89.24.19.XXXA dobře děláš.Ti staří frajeři si to zaslouží.Všichni mladí ale určitě takoví nejsou a najdou se jistě i otevřené hlavy, kterým to dochází.Ve společnosti ale ted vůbec chybí jakási pokora před historií a to není dobře.Nic s tím ale neuděláme a snad časem zjistí o co jde.
Ale my určitě nezapomeneme!
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
anonym
16:08 17.06.2013 178.41.51.XXXja som ho neoznacil za opilca
ale ked uz tak chces, ako by si nazval cloveka ktory casto holduje alkoholu?
podla mna inak ako opilcom/alkoholikom ho nazvat nemozno
ale ak nieje ta jeho povest pravdiva tak potom ani hunt nieje nicim az tak vynimocny. lebo on je vynimocny tym ze to bol "alkoholik" a playboy a napriek tomu dokazal vyhrat titul
bez toho imagu by bol len jednym z radu jednonasobnych majstrov sveta
-
-
-
Ligier
13:23 14.12.2013 109.80.112.XXXHesketh rozhodně patřil se svým prvním vozem (tedy svou konstrukcí, ne March co měl původně) k těm lepším autům na startu ročníku 1975, abys to moh srovnávat s Caterhamem a spol, musel bys vybrat jiné značky té doby jako bylo De Tomaso, ATS a mnohé další. Ale peníze nestačily a tak to šlo s týmem dolů, ne proto, že odešel Hunt, ale Hunt odešel,protože perspektiva byla mizivá... Tehdy to dokázalo víc týmů postavit auto, co občas dojelo vepředu nebo i některý rok bojovalo o titul ať už to byl Ligier, Shadows, Wolf nebo právě Hesketh, jediný, kdo to udržel dlouhodobě byl ale Williams-
odin
14:18 14.12.2013 77.240.96.XXXVíš ono je to asi složitější. Uznávám, že jsem možná lehce přestřelil při srovnávání s Caterhamem. Na druhou stranu v Heskethu r.1975 nejezdil jenom Hunt. Jezdili tam i Alan Jones, Harald Ertl. A v r.1976 další piloti. A přesto nikdo z nich nezískal s tímto vozem jediný bodík. To auto zas tak velká sláva nebylo. Tehdá ke špičce patřilo Ferrari, McLaren a minimálně Tyrrell, Shadow, Brabham, March a možná i Lotus měli lepší auta. Čili Hesketh se tehdá pohyboval někde okolo osmého místa, co se týče síly týmů. Což je dnes úroveň Torro Roso/Williams. Máš pravdu, že lord neměl dost peněz a tým prodal, stejně tak i svá auta. A Huntovi nezbylo nic jiného, než si hledat místo jinde.
Tehdejší doba se s tou dnešní těžko srovnává. Každopádně ale fakt, že Hunt s Heskethem proháněl Laudu s Ferrari, svědčí o jeho nesporném jezdeckém mistrovství. Kvalita obou aut byla na hony vzdálená, přesto to na trati nebývalo poznat.
Franka Williamse si doopravdy vážím a přál bych mu ještě nějaký úspěch. To je poslední mohykán ze zlaté éry.-
anonym
15:05 14.12.2013 46.135.37.XXXJasne, ze je to slozitejsi, ale druhe auto nemelo podporu jal Hunt, bylo pro platici jezdce, ano uz tehdy... A jediny z nich udelal diru do sveta, Jones. Hesketh v roce 75 na nekterych tratich dle meho byl srovnatelny minimalne s Tyrrellem, Lotus byl ten rok na ustupu a fakt super bylo Ferrari a Mc Laren...-
odin
17:27 14.12.2013 77.240.96.XXXTak jasně, že Hunt měl podporu týmu. On je to začarovaný kruh. Ten schopnější mívá větší podporu než méně schopný. Což platí především v chudších týmech, kde není v možnostech majitele utáhnout více aut na špičkové úrovni. A toto vlákno vzniklo prapůvodně díky tomu, že kdosi degradoval Hunta na opilce, který by dnes neměl šanci. Snažil jsem se jen dokázat, že tomu tak nebylo. Krom toho za Hesketh startoval i takový Rupert Keegen, který byl tehdá pasován za obrovský talent. Dokonce mu někteří prorokovali titul mistra světa. A s Heskethem nepředvedl nic. Stejně tak Alan Jones, který se později s Williamsem stal mistrem. Tak, že rozhodně se stejným autem jako jezdil Hunt nejezdili žádní nýmandi. Poukazuji jen na Huntovy nesporné schopnosti, které když člověk má, je je schopen uplatnit v každé době!!!
Možná jsem se zbytečně upjal na r. 1975. Ale už o rok dříve Hunt dokazoval své mistrovství a pokud dojel, dokázal vozit body. A to Hesketh nebyl ani z daleka na úrovni výše zmíněných týmů. Vždyť povětšinou míval problémy vůbec závod dokončit.
-
-
-
-
anonym
11:36 16.06.2013 178.41.51.XXXzas neprehanaj :)
lebo tak ako si to napisal to vizera ze hunt bol najlepsi z najlepsich ale to ani zdaleka nebol :)
chapem ze niektori ludia na idol svojej mladosti nedaju dopustit ale trochu objektivity by nezaskodilo
nezabudaj ze v tej dobe nebolo neobvykle ked nedokoncilo viac ako polovica aut takze mohli bodovat aj slabsie auta
ak by bola taka spolahlivost aut ako dnes tak boduje tiez len zazrakom
ale kludne ostan v tom ze dnes by hunt s jeho pristupom dokazal bodovat s marussiou
-
odin
15:52 16.06.2013 77.240.96.XXXNikde netvrdím, že byl nejlepší z nejlepších. Také jsem napsal, že se dá těžko srovnávat doba Hunta s tou dnešní. Ale blábolit, že by v dnešní sterilní F1 piloti 70-tých let nestíhali, je stejná hovadina, jako si myslet, že by bodovali s Marussií.
Máš pravdu, že tehdá byla "úmrtnost" aut v závodech nepoměrně větší, než nyní. Ale také žádný pilot tehdá nebrečel do vysílačky, aby mu odstranili týmového kolegu před ním, nebo nežádal o radu jak si přenastavit auto, aby mohl předjet soupeře, jež se mu bránil. To tehdá vůbec nešlo (nebyly vysílačky ani "přenastavitelná" auta).
Napíšu ti to tedy jináč. Chtěl bych vidět současné piloty jezdit a závodit v tehdejších vozech. Jsem přesvědčen, že by 3/4 startovního pole skončilo v kačírku mimo trať. A byl bych hodně zvědavý, kolik dnešních pilotů by dokázalo s tehdejšími auty, zajet podobné časy na tehdejších okruzích, jako jezdili piloti té doby. Protože, jestli je někde pokrok, tak jen v technice. Lidské schopnosti jsou více-méně na stejné úrovni. Možná bychom se hodně divili všichni. A možná by v tehdejších podmínkách byli soušasní "hvězdy" průměrní a současní "průměrní" by byli hvězdy.
-
-
-
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek