1959 Nizozemí: Počátek úspěchů

iM3, 24. února 2008, 12:00 Google+

Po deseti letech velké snahy se konečně na odhodlaný tým BRM usmálo štěstí. Mladý Joakim Bonnier dovedl do cíle tmavozelený monopost na prvním místě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Stirling Moss podle dnešních poměrů zcela nepochopitelně týden před závodem testoval v nizozemských dunách nový model BRM P25. Jezdci tehdy neměli svázané ruce sponzorskými smlouvami a proto snad díky jeho pověstnému vlastenectví pomáhal britskému týmu k lepším zítřkům.

Na trati to bylo ihned znát. Joakim, převážně známý jako Jo Bonnier zajel v kvalifikaci nejrychlejší čas a porazil i Brabhama a Mosse, kteří to taktéž zvládli do první řady. Podle veřejného mínění nemohl mít Bonnier proti starým ostříleným lišákům šanci. K všeobecnému překvapení se tento stále oblíbenější Švéd velkých jmen nezalekl a ukázal jim záda.

A nebyl jediný. Ze sedmé pozice na druhou vyrazil Masten Gregory a ve druhém kole Bonniera dokonce předjel. O podařeném startu nemohl mluvit Moss. Ze třetí pozice se propadl do středu pole, kde na několik kol uvízl za pomalejšími vozy. Gregory na rychlém a hbitém cooperu držel vedení až do dvanáctého kola, kdy se kvůli stávkující převodovce vytratil z první pozice.

Moss se konečně vysekal z barikády pomalejších vozů a začal šlapat na plyn. S Behrou předváděl divákům nádhernou bitvu o čtvrté místo. Po zdolání Francouze byli na řadě Gregory, Brabham a Bonnier. Bez větších problémů tuto trojici překonal, ale jízda na hranici možností monopostu si vybrala svou daň.

Na čelo se vrátil Jo Bonnier pronásledovaný Jackem Brabhamem a Mastenem Gregorym. Zlepšující se formu týmu Lotus potvrdil pátým místem v kvalifikaci Graham Hill a úspěšný víkend podtrhl čtvrtým místem v cíli debutant Innes Ireland.
GP Nizozemí (Circuit Park Zandvoort)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation1:36.0
2.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:36.0
3.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team1:36.2
4.   Jean BEHRA fraScuderia Ferrari1:36.6
5.   Graham HILL gbrTeam Lotus1:36.7
6.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation1:37.3
7.   Masten GREGORY usaCooper Car Company1:37.6
8.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari1:37.9
9.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus1:38.3
10.   Carroll SHELBY usaDavid Brown Corporation1:38.5
11.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team1:38.7
12.   Phil HILL usaScuderia Ferrari1:39.2
13.   Roy SALVADORI gbrDavid Brown Corporation1:39.7
14.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen1:44.5
15.   Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Nizozemí (Circuit Park Zandvoort)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation 82:05:26.8
2.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 6+ 14.2
3.   Masten GREGORY usaCooper Car Company 4+ 1:23.0
4.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus 3+ 1 kolo
5.   Jean BEHRA fraScuderia Ferrari 2+ 1 kolo
 
 
6.   Phil HILL usaScuderia Ferrari  + 2 kola
7.   Graham HILL gbrTeam Lotus  + 2 kola
8.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team  + 2 kola
9.   Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari  + 4 kola
10.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 7 kol
 DNF    Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team 1převodovka
 
 
 DNF    Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  motor
 DNF    Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari  únik oleje
 DNF    Carroll SHELBY usaDavid Brown Corporation  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrDavid Brown Corporation  přehřívání
 
 Nejrychlejší kolo:
    Stirling MOSS Cooper T51
Climax 2.5 L4
Dunlop   1:36,600
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: 1959 Nizozemí: Počátek úspěchů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Desetiválcový motor Mercedes FO110H, jenž poháněl McLaren MP4-14

Spalovací motory mají "dlouhou budoucnost." Přejde F1 na dvoutakty? + VIDEO

Pohonná jednotka Renault RE17

"Máme druhý nejlepší motor," zní z Renaultu. V čem udělali Francouzi největší pokrok?

Konkurenceschopnost Alfy Romeo C38 během roku 2019 postupně klesala

Alfa Romeo staví pro rok 2020 zcela nové auto i simulátor

Berger, Gerhard

Berger Vettela neodepisuje. "Leclerca může porazit," říká

Lance Stroll během Velké ceny Abú Zabí

"Red Bullu trvalo pět let, než začal vyhrávat." Szafnauer žádá po majiteli Racing Pointu trpělivost

Helmut Marco, Gianpiero Lambiase a Max Verstappen v kvalifikaci v Rakousku

"Žádný jiný juniorský program nedosahuje výsledků, kterými disponuje ten náš," hlásí Marko

Robert Kubica s Williamsem FW42 v Japonsku

"Williams se zlepšením nemůže počítat," varuje Smedley

Mladý Charles Leclerc pronásleduje zkušeného Lewise Hamiltona

Domenicali vysvětluje, proč Hamilton nepřestoupí k Ferrari. Horner je zvědavý, jak si poradí s mladými talenty

Sergio Pérez při tréninku v Číně

Pérez je před novou sezonou optimista, "Můžeme udělat velký pokrok," říká

Briatore, Flavio

"Mohl jsem šéfovat Ferrari," říká Briatore. Kdy probíhala jednání?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Heidfeld - Massa

V roce 2009 se bude v F1 předjíždět častěji

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Williams se zlepšením nemůže počítat," varuje Smedley

  2. "Gasly nese část viny, návrat do Toro Rosso ale zvládl mnohem lépe než než Kvjat," hodnotí Marko

  3. "Mohl jsem šéfovat Ferrari," říká Briatore. Kdy probíhala jednání?

  4. Alfa Romeo staví pro rok 2020 zcela nové auto i simulátor

  5. "Red Bullu trvalo pět let, než začal vyhrávat." Szafnauer žádá po majiteli Racing Pointu trpělivost

  6. Berger Vettela neodepisuje. "Leclerca může porazit," říká

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud