1959 Monako: Nevolnost v kokpitu

iM3, 10. února 2008, 12:00 Google+

Formule 1 se definitivně začala ubírat jiným směrem, motory za jezdcem byly nezbytnou součástí pro úspěch na závodech šampionátu. Dosud jediným odpůrcem této koncepce byl Enzo Ferrari, ale i on časem pochopil evoluci závodů Grand Prix.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Přestože se body za šampionát začaly udělovat až v květnu, jezdci neodpočívali. Před Monakem musely být odjety tři nemistrovské závody v Goodwoodu, Aintree a Silverstone. V Aintree triumfoval Jean Behra na ferrari. Francouzský tygr za volantem v nemistrovských závodech triumfovat dokázal, ale v šampionátu mu vítězství nadále unikalo mezi prsty.

I v Monte Carlu měl Francouz mezi prsty příliš velkou mezeru. Pole-position pro sebe ukořistil Stirling Moss. Jean Behra s Jackem Brabhamam ho v první řadě doplňovali. Behra podle zvyku skvěle odstartoval a ujal se vedení. Ovšem smůla ho provázela i v Monte Carlu, první pozici díky technickým problémům neudržel a nakonec odstoupil.

Moss se posunul do čela, Brabham na druhé místo a Phil Hill na třetí. Američan  dostal hodiny a přepustil místo Schellovi na BRM. Avšak chybám nebyl konec. Hill se „přetočil“ ještě dvakrát, přesto dokázal dokončit závod na čtvrtém místě. A důvod těchto chyb? Do vozů Phila Hilla a Tonyho Brookse unikaly výfukové plyny, což mělo na jezdce neblahé účinky. Kvůli tomu Hill několikrát ztratil vládu nad vozem a Brooks během posledních patnácti kol zvracel do kokpitu.

Od 22. kola Stirling Moss neohroženě kroužil za vítězstvím. Jenže Angličan byl známý svou pověstí: vyždímat z vozu maximum. To se mu mnohokrát vymstilo. I letos v Monaku to nevyšlo. Pouhých 19. kol před cílem zajel s neposlušnou převodovkou do depa, kde se po krátké zastávce vrátil zpět na trať. Bohužel objel jen jedno kolo a pak definitivně odstoupil.

Překvapený Brabham zvítězil ve své první Grand Prix, takový výsledek podle vlastní slov vůbec nečekal. Počítal s třetím nebo čtvrtým místem, ale prvním? Tehdy ještě nikdo netušil, jakým směrem se bude nová sezóna vyvíjet a kdo se na jejím konci stane světovým šampiónem. Tony Brooks dokončil závod na pokraji sil druhý.
GP Monaka (Circuit de Monaco)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrCooper Car Company1:39.6
2.   Jean BEHRA fraScuderia Ferrari1:40.0
3.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:40.1
4.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari1:41.0
5.   Phil HILL usaScuderia Ferrari1:41.3
6.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team1:41.7
7.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation1:42.3
8.   Roy SALVADORI gbrHigh Efficiency Motors1:42.4
9.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation1:43.0
10.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation1:43.1
11.   Masten GREGORY usaCooper Car Company1:43.2
12.   Wolfgang VON TRIPS deuDr Ing F Porsche KG1:43.8
13.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:43.9
14.   Graham HILL gbrTeam Lotus1:43.9
15.   Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari1:44.4
16.   Bruce HALFORD gbrJohn Fisher1:44.8

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Monaka (Circuit de Monaco)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 92:55:51.3
2.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari 6+ 20.4
3.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team 4+ 2 kola
4.   Phil HILL usaScuderia Ferrari 3+ 3 kola
5.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 2+ 4 kola
 
 
 DNF    Roy SALVADORI gbrHigh Efficiency Motors  převodovka
 DNF    Stirling MOSS gbrCooper Car Company  převodovka
 DNF    Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation  brzdy
 DNF    Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  palivová nádrž
 DNF    Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation  brzdy
 DNF    Jean BEHRA fraScuderia Ferrari  motor
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  požár
 DNF    Masten GREGORY usaCooper Car Company  převodvka
 DNF    Bruce HALFORD gbrJohn Fisher  kolize
 DNF    Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari  kolize
 DNF    Wolfgang VON TRIPS deuDr Ing F Porsche KG  kolize
 
 Nejrychlejší kolo:
    Jack BRABHAM Cooper T51
Climax 2.5 L4
Dunlop   1:40,400
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: 1959 Monako: Nevolnost v kokpitu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mick Schumacher na Závodě šampionů v Mexiku

V šampionátu F2 vyhrál svůj první závod. Cítí se Schumacher junior připraven na vstup do F1?

Max Verstappen na pódiu po GP Španělska

Verstappen je pro Hondu velmi důležitý, přiznává její šéf

Koncept monopostu pro rok 2021 v aerodynamickém tunelu Alfy Romeo v Hinwilu

FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

Alexander Albon v Monaku

"Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

Lando Norris v kvalifikaci v Německu

První polovina sezony očima Landa Norrise

Společná fotografie pilotů F1

Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas) a Carlos Sainz (vpravo s McLarenem) v závodě v deštivé GP Německa 2019

"Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Pohonná jednotka Hondy RA617H

Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

Vozy Mercedes před tréninky na Hungaroringu

Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

U Ferrari panuje velká spokojenost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

  2. FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

  3. Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

  4. Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

  5. "Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

  6. "Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud