1957 Argentina: Poslední Grand Prix v životě

iM3, 28. března 2007, 08:00 Google+

V minulém ročníku Grand Prix Argentiny byli diváci svědky souboje mezi italskými stájemi Ferrari a Maserati. Ani tento rok nepřijel do Argentiny jiný druh monopostů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Argentiny
Buenos Aires
13. ledna 1957

 

Obhájce titulu Juan Manuel Fangio opustil prostředí Ferrari, kde se v závěru roku 1956 necítil v naprosté pohodě a několikrát se dostal do sporu s Enzem Ferrari. Pro něj to byla velká ztráta, protože odešel pilot, jenž dotáhl značku k mistrovskému titulu. Argentinec přestoupil do konkurenční stáje Maserati a naplno využil potenciálu modelu 250F. Stirling Moss se v Argentině objevil za volantem stejného vozu, ale bylo to jeho poslední vystoupení. Od další Grand Prix již pilotoval anglický vanwall. V kvalifikaci byl Angličan nejrychlejší a postavil se po boku Fangia, Behry a Castellottiho, jediného zástupce stáje Ferrari v první řadě.

Nejlepší start předvedl Francouz Behra, který vedl po dvě kola Fangia a Castellottiho. Mosse zastihly nečekané nesnáze v podobě poruchy akceleračního mechanismu. Na startu začal poskakovat a po odjetí jednoho kola zastavil v depu. Zatímco Moss seděl ve voze, Castellotti se na pět kol ujal vedení. Jenže výborně jedoucí Behra nechtěl svoji kůži prodat lacino a od devátého kola byl zpět na čele.

Peter Collins startoval z pátého místa, v počátku si našel úzkou uličku skrz závodní pole a ve 13. kole pokořil i Behru na maserati. Collinsovu cestu za úspěchem překazila neposlušná spojka. V depu si nechal zastavit ferrari Cesareho Perdisi a spolu s němcem Wolfgangem von Tripsem dokončili Grand Prix Argentiny na šestém místě. Zajímavé je, že von Trips ani nenastoupil do kvalifikace a v závodě se posadil za volant, aniž by regulérně odstartoval.

Behra se Collinsovým odstoupením dostal do třetice na čelo, ale brzy byl předjet domácím matadorem Fangiem. Dosud třetí Castellotti vyjel mimo dráhu a na jeho místě jej vystřídal navrátilec u Ferrari Hawthorn pronásledovaný Mussem, taktéž Ferrari. Oba však kvůli defektní spojce Grand Prix nedokončili. Mladý a nadějný Eugenio Castellotti se po chybě znovu probral a stal se jediným vážným soupeřem dvojice Fangio-Behra. Bohužel stíhací jízda pro něj skončila 24 kol před cílem, kdy jej postihl defekt kola.

Pro Itala to byla poslední Grand Prix v jeho krátkém životě. O dva měsíce později zahynul při testování ferrari v Modeně. Pátý spolu s Jose Froilanem Gonzalesem dojel Alfonso de Portago. Bohužel, ani tento španělský markýz ještě netušil, že jede poslední Grand Prix v životě. V květnu se zúčastnil slavného závodu Mille Miglia po Itálii. Třicet mil před cílem, z celkového počtu 1000, vinou prasklé hřídele předního kola havaroval. Temperamentní a záhadný de Portago vjel do diváků jako pluh. Srazil patník, telegrafní tyč a po letu vzduchem dopadl do skupiny diváků. Jedenáct z nich bylo usmrceno, samozřejmě i Alfonso de Portago.

Ale zpět ke Grand Prix Argentiny. Tu vyhrál Fangio před Behrou, Menditeguyem a Schellem. Tedy jako v roce 1955 při Grand Prix Velké Británie, na prvních čtyřech místech vozy stejné značky. Naopak tým Ferrari naprosto propadl a vyjma jedinečné Collinsovy jízdy, nepředstavoval pro Maserati žádnou hrozbu.

foto: www.f1-facts.com
GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati1:42.6
2.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati1:43.7
3.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati1:44.0
4.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari1:44.2
5.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari1:44.6
6.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari1:44.8
7.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:44.8
8.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati1:45.1
9.   Harry SCHELL usaScuderia Centro Sud1:46.4
10.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari1:46.8
11.   Cesare PERDISA itaScuderia Ferrari1:48.6
12.   Alessandro DE TOMASO argScuderia Centro Sud1:56.1
13.   Jo BONNIER sweScuderia Centro Sud1:58.2
14.   Luigi PIOTTI itaSoukromé Maserati1:58.2

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 83:00:55.9
2.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati 6+ 18.3
3.   Carlos MENDITEGUY argOfficine Alfieri Maserati 4+ 1 kolo
4.   Harry SCHELL usaScuderia Centro Sud 3+ 2 kola
5.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari 1+ 2 kola
5.   Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari 1+ 2 kola
 
 
6.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari  + 2 kola
6.   Cesare PERDISA itaScuderia Ferrari  + 2 kola
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari  + 2 kola
7.   Jo BONNIER sweScuderia Centro Sud  + 5 kol
8.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati 1+ 7 kol
 
 
9.   Alessandro DE TOMASO argScuderia Centro Sud  + 9 kol
10.   Luigi PIOTTI itaSoukromé Maserati  + 10 kol
 DNF    Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari  matice kola
 DNF    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari  spojka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1957 Argentina: Poslední Grand Prix v životě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Davidson, Anthony

Davidson připraven na návrat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud