5. GP Francie
Reims-Gueux
5. července 1953
Stoupající hvězda Mika Hawthorna čekala na svůj první úspěch a ve Francii to vypadalo na nejlepší šanci uskutečnit tento sen. Britové čekali na první vítězství ve formuli 1 a Italové vzhlíželi v další úspěch rudých vozů z Maranella. Hawthorn věděl, že tento závod nebude vůbec lehký a jeho týmový kolega není jediný, koho bude muset porazit. Ve Francii totiž nechyběla stáj Maserati s Fangiem a Gonzalesem.
Gonzales si nechal naplnit palivovou nádrž jen do poloviny v naději, že se mu podaří na startu uniknout a získat náskok před nutnou zastávkou v depu. Plán mu v průběhu závodu vycházel. Z pátého místa na startu převzal vedení a v polovině odjeté vzdálenosti získal dvacet vteřin náskok. Za ním se ve větrném pytli odehrával souboj o druhé místo. V této skupince jezdil Ascari, Hawthorn, Villoresi, Marimon, Fangio a Farina. Přesně ve 30. kole z 60-ti zajel Gonzales do depa a vedení převzal Fangio, který mezitím vedl šestičlennou skupinku. Argentinec se pokusil uniknout pronásledovatelům a jediný kdo s ním dokázal držet krok byl Mike Hawthorn.
Kolo za kolem se tito dva závodníci řítili po dlouhých rovinkách okruhu. Nedarovali si ani kousek místa. Bok po boku projížděli každý okruh průměrnou rychlostí 180km/h. Oba si neustále gestikulovali zjevný požitek ze souboje. Diváci na hlavních tribunách začali uzavírat sázky na vítěze. Otázka kdo vyhraje měla být zodpovězena až v posledním kole.
Fangia začaly trápit problémy s převodovkou: „Brzy po polovině závodu jsem zjistil, že nemohu zařadit jedničku, kterou jsem potřeboval kvůli vlásence na začátku cílové rovinky.“ Touto nevýhodou sice na Hawthorna ztrácel, ale činil všechno, aby handicap snížil na minimum.
Pět kol před cílem byl Fangio v čele s náskokem jen několika centimetrů. V dalším kole ve snaze zabránit Hawthornovi předjetí, vytlačil Angličana na trávník. Britský pilot vyjel všemi koly mimo trať, ale rychlost neztratil a při průjezdu pod mostem Dunlop byli již na stejné úrovni. Poslední kolo, poslední průjezd kolem depa. Hawthorn se při brždění do poslední zatáčky dostal před Fangia a ten mu nebyl schopen odpovědět rychlou akcelerací. Argentinec čekal, než zabere druhý stupeň a tím nabral značný odstup od Hawthorna. Fangio ještě musel čelit Gonzalesovi, který se na vedoucí dvojici dotáhl. Čtyřicet metrů po Hawthornovi projel cílem Fangio a jen 0.4 vteřiny za ním získal třetí místo Gonzales.
Foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 2:41.2 | |
2. | Felice BONETTO | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:41.5 | |
3. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 2:41.9 | |
4. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:42.0 | |
5. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:42.4 | |
6. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 2:42.5 | |
7. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 2:43.5 | |
8. | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:44.7 | |
9. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Soukromé Maserati | 2:46.1 | |
10. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 2:49.6 | |
11. | Princ BIRA | tha | Connaught Engineering | 2:53.2 | |
12. | Bob GERARD | gbr | Soukromý Cooper | 2:54.2 | |
13. | Stirling MOSS | gbr | Cooper Car Company | 2:55.7 | |
14. | Ken WHARTON | gbr | Soukromý Cooper | 2:55.8 | |
15. | Elie BAYOL | fra | OSCA Automobili | 2:56.9 | |
16. | Lance MACKLIN | gbr | HW Motors | 2:57.2 | |
17. | Peter COLLINS | gbr | HW Motors | 3:02.0 | |
18. | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | HW Motors | 3:06.7 | |
19. | Roy SALVADORI | gbr | Connaught Engineering | 3:23.0 | |
20. | Harry SCHELL | usa | Equipe Gordini | 3:25.8 | |
21. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | 4:06.5 | |
22. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | - | |
23. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | - | |
24. | Roberto MIERES | arg | Equipe Gordini | - | |
25. | Louis CHIRON | mco | Soukromá OSCA | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 8 | 2:44:18.6 | ||
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 7 | + 1.0 | ||
3. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Officine Alfieri Maserati | 4 | + 1.4 | ||
4. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 3 | + 4.6 | ||
5. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 2 | + 1:07.6 | ||
6. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | + 1:15.9 | |||
7. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Soukromé Maserati | + 2 kola | |||
8. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | + 4 kola | |||
9. | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | + 5 kol | |||
10. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | + 5 kol | |||
11. | Bob GERARD | gbr | Soukromý Cooper | + 5 kol | |||
12. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | + 7 kol | |||
13. | Peter COLLINS | gbr | HW Motors | + 8 kol | |||
14. | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | HW Motors | + 10 kol | |||
15. | Louis CHIRON | mco | Soukromá OSCA | + 17 kol | |||
DNF | Felice BONETTO | ita | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | Stirling MOSS | gbr | Cooper Car Company | spojka | |||
DNF | Princ BIRA | tha | Connaught Engineering | diferenciál | |||
DNF | Elie BAYOL | fra | OSCA Automobili | motor | |||
DNF | Ken WHARTON | gbr | Soukromý Cooper | vybrace kola | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Lance MACKLIN | gbr | HW Motors | spojka | |||
DNF | Roberto MIERES | arg | Equipe Gordini | zadní náprava | |||
DNF | Harry SCHELL | usa | Equipe Gordini | motor | |||
DNF | Roy SALVADORI | gbr | Connaught Engineering | zapalování |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ