GP USA vyhrál Hamilton, příliš si ale v boji o titul nepomohl

Robert RoBertino Pavelka, 23. října 2016, 21:30 Aktualizováno 24.10.2016, 02:30 Google+

AUSTIN: Očekávaný souboj mezi piloty Mercedesu skončil tak, jak se dalo předpokládat. Hamilton udělal maximum, Rosberg využil pasáže virtuálního safety caru k tomu, aby si obhájil druhé místo. O to usilovněji se bojovalo ve středu pole.

Počet komentářů:  27 komentářů (Poslední 25.10. 05:58) Napište svůj názor
Lewis Hamilton nakonec vyhrál, ale na Rosberga najel příliš málo bodů

Lewis Hamilton nakonec vyhrál, ale na Rosberga najel příliš málo bodů | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Říká se, že mnohdy o výsledku samotného závodu rozhodne už start. Tady se to do značné míry projevilo - Hamilton uhájil svou první příčku, Rosberg se pokusil o vnější nájezd do první zatáčky, čehož využil Ricciardo a posunul se před něj. Räikkönen se posunul před Verstappena, ovšem je dobré připomenout, že Mercedesy a Holanďan jeli na měkkých pneumatikách, ostatní piloti ze špičky pak začínali závod na superměkké směsi.

První zastávky absolvovali piloti s ohledem na rychle se opoptřebovávající se supersofts už od osmého kola (Ricciardo), následoval ale překvapivě Verstappen na měkké směsi, pak do boxů zamířili postupně Hamilton a Rsoberg. Ferrari si dávali poměrně načas - Räikkönen dostal pokyn v 13. kole, Vettel ještě o kolo později.

img-responsive

Max Verstappen nejdřív chyboval, poté ho postihl defekt | foto: Red Bull Content Pool

Ještě než došlo ke klíčovému bodu závodu, zaskočil své mechaniky Max Vestappen. Na konci 26. kola se objevil v boxech, což ale mechanici evidentně nečekali. Museli odklidit připravné pistole k výměně kol, aby Max vůbec mohl na stání zajet, neměli připravené pneumatiky, takže místo obvyklých dvou až tří vteřin trvala zastávka 9,2 vteřiny. A už o dvě kola později, při nájezdu na protilehlou rovinku, začal vydávat Holanďanův motor podivné zvuky a Verstappen nakonec v 17. zatáčce svůj red bull odstavil. Tím se třetí sektor rozežlutil a vedení závodu zvolilo režim virtuálního safety caru. 

Pro Mercedes to znamenalo vlastně z nebe seslaný dar, protože v jediném kole oba vozy přešly na středně tvrdou směs. A protože Räikkönen stavěl na konci 24. kola, Ricciardo s odstupen jednoho a Vettel dvou, tak po ukončení VSC se ocitl Rosberg před Ricciardem a Australan už nenašel žádnou zbraň k odvetě. Vedoucí průběžné klasifikace pak ještě zkoušel stáhnout Hamiltonův desetivteřinový náskok a skutečně z něj něco ukrojil, ale dalo se předpokládat, že Lewis bude kontrolovat pozici a nebude hnát svůj vůz do cíle na maximální výkon.

img-responsive

Kimi Räikkönen opustil závod bez vlastního přičinění | foto: Scuderia Ferrari

Skutečný vztek mohl mít Kimi Räikkönen. Zvolil poměrně zvláštní strategii superměkké - měkké - superměkké - měkké směsi. Jenže když na konci 38. kola zajel k mechanikům, ti nezvládli výměnu pravého zadního kola, lépeřečeno Fin dostal pokyn k odjezdu, ale mechanik u pravého zadního kola ještě neměl výměnu dokončenou, což bylo zřejmé z chvostu jisker, který se od zmíněného kola táhl. Kimi také dojel pouze k výjezdu z boxů, pak mohl jenom bezmocně spustit své ferrari zpět do boxů, zastavil u stání Haasu a vrátil se do své garáže. Tam asi padala hodně ostrá slova. Vettel si tři kola před cílem ještě zajel pro superměkkou sadu aby se pokusil vybojovat aspoň nejrychlejší kolo útěchy - což se mu povedlo.

Force India prožila skutečně velmi krušný víkend. Podobně jako v Singapuru ztratil Hülkenberg hned po startu, i když tentokrát to bylo v první zatáčce, kde narazil do Vettelova zadního kola a o jeho spoiler pak zničil svou zadní pravou pneumatiku Bottas. Ještě v prvním kole, v 11. zatáčce poslal druhou Force Indii z trati Kvjat. Pérez se pak složitě probojovával zpět na svou pozici, ruský pilot v sérii vyšetřovaných pilotů vyfasoval deset vteřin penalizace, což ho zcela jistě stálo body.

img-responsive

Carlos Sainz jr. zajel vynikající závod, o svou výbornou pozici přišel v polovině posledního kola | foto: Red Bull Content Pool

Skvělý závod odjel Carlos Sainz jr. Španělský mladík se rozhodl protáhnout svůj poslední stint na žlutě označených pneumatikách až do cíle a prakticky dvacet kol musel odrážet útoky Felipe Massy, k němuž se v závěru přidal i Fernando Alonso. Duel této trojice dostal první dramatický nádech v 52. kole, kdy se Alonso v 15. zatáčce pokusil o předjížděcí manévr, po němž nebyl schopen zatočit a kolidoval s Massou. Při střetu si Brazilec nejspíš poškodil pneumatiku, protože okamžitě začal ztrácet a místo nájezdu do posledního kola musel k výměně do boxů. Naštěstí pro něj měl osmý Pérez velkou ztrátu, takže Massa pouze zaznamenal ztrátu kola na vítěze, ale nikoli pozice.

Alonso pak v posledním kole dokončil svou spanilou jízdu atakem svého krajana. Na konci protilehlé rovinky zaútočil a protože Sainz jr. zaujal defenzivní stopu, pokusil se Fernando zdolat pilota Toro Rosso na brzdy. Byl však široký a vyjel daleko mimo trať, ale Carlos už toho nedokázal využít. Ještě před Alonsovým průjezdem cílem bylo jasné, že za incident v 52. kole proběhne vyšetřování. Nakonec ale žádný z jeho předjížděcích manévrů nebyl shledán jako prohřešek, takže Alonso páté místo uhájil.

img-responsive

Fernando Alonso ukázal bojovnou náladu, i když občas za hranou přijatelnosti | foto: McLaren

Nebylo to ostatně jediné, také dvojice Ocon a Nasr prošla pozorností komisařů za tvrdý souboj v prvním kole, ale v tomto případě se to obešlo bez dalších následků. Zkoumání unikl Magnussen, který v závěru jel na superměkké směsi a proto postupně překonal Ericssona, týmového kolegu Palmera a nakonec i Kvjata, ale podobným způsobem jako Alonso ve dvanácté zatáčce využil prostoru mimo zatáčku.

Grand Prix USA byla přehlídkou celebrit, které pózovaly v paddocku, i když se tvářily poněkud nezaujatě, spíš působily dojmem, že je zajímá vše jiné, než závody. Ať to byla Venus Williams, Gerald Butler, který se vydal i na stupně vítězů vyzpovídat první tři v cíli, Ed Moses nebo lyžařka Lindsay Vonn. 

Hamilton tedy umazal sedm bodů z Rosbergova náskoku, ale rozhodně to není počet, který by pro něm znamenal nějakou větší šanci na obhajobu titulu. Rosberg dokázal využít všech možností, které se mu nabídly a pohlídal si druhé místo. Za těchto okolností tedy kráčí k vysněnému titulu.

Po závodě byl potrestán Magnussen (více zde) - penalizace 5 vteřin ho odsunula na 12. místo za Kvjata.

GP USA (Circuit of the Americas)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 251:38:12,618
2. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 18+ 4,520
3. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 15+ 19,692
4. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 12+ 43,134
5. 14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda 10+ 1:33,953
6. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso 8+ 1:36,124
7. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing 6+ 1 kolo
8. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 4+ 1 kolo
9. 22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda 2+ 1 kolo
10. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso  + 1 kolo
12. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
13. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
14. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 1 kolo
15. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team  + 1 kolo
16. 77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing  + 1 kolo
17. 94 Pascal WEHRLEIN deuManor Racing MRT  + 1 kolo
18. 31 Esteban OCON fraManor Racing MRT  + 2 kola
 DNF  7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari  nedokončil
 DNF  33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing  nedokončil
 DNF  21 Esteban GUTIÉRREZ mexHaas F1 Team  nedokončil
 DNF  27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP USA vyhrál Hamilton, příliš si ale v boji o titul nepomohl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 27, poslední 25.10.2016 05:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 27 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Magnussen měl silný závěr závodu, bohužel bojovnost přehnal

Potrestáno Ferrari a Magnussen, Dánův prohřešek vyvolává jisté dohady

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud