Massa se vrací k Vettelovi a radiokomunikaci. Co mu vadí?

Robert RoBertino Pavelka, 14. července 2016, 11:55 Google+

Brazilský pilot pravidelně komentuje své dojmy z právě proběhnuvšího závodu, tentokrát se vrací k zásadním bodům britské Grand Prix, ve které se jemu a jeho týmu nedařilo zcela podle jejich představ.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 15.07. 12:02) Napište svůj názor
Felipe Massa v debatě s Robem Smedleyem

Felipe Massa v debatě s Robem Smedleyem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

I když jsem svým způsobem šťastný, co jsme odvedli v Grand Prix Velké Británie, asi jsme společně s Williams Martini Racing očekávali na Silverstone jiný závodní víkend.

Někdy dosáhnete důležitých výsledků, které se urodí poměrně snadno. Pak nastane odlišná doba, kdy vynaložíte maximální úsilí, aniž byste získali jediný bod. To byl případ minulé neděle. Byl jsem rychlejší než můj týmový kolega, ale měl jsem pořád nějako potíže. Bojoval jsem s Fernandem Alonsem, Sebastianem Vettelem a dalšími piloty, aniž bych se nakonec dočkal nějaké odměny. Po našem předvíkendovém velkém očekávání něco spolehlivě nefungovalo tak, jak jsme očekávali. Naši inženýři ze sebe vydali maximum, abychom pro poslední dva závody měli nějaké nové komponenty, které nám, jak jsme doufali, pomohou. Ale v Rakousku a Velké Británii, kde jsme měli předvést to nejlepší, se naše očekávání nenaplnilo.

img-responsive

Felipe Massa a Valtteri Bottas v závodě v Silverstone | foto: Williams F1 Team

Tým se zaměřil na odhalení důvodů nedostatečného výkonu a doufám, že se brzy vrátíme na pozice, které jsou nám blízké a na nichž bychom se měli pohybovat. 

Vzhledem k opotřebení zadních pneumatik jsem v kvalifikaci hodně trpěl, což mi zabránilo v takovém výkonu, jaký bychom tu měli předvést. Valtteri měl těch problémů méně, takže zajel lepší kolo, ale v závodním režimu jsem byl lepší, což se potvrdilo v neděli. Navzdory určitým potížím jsem se dokázal zapojit do boje o body, i když to nebyla moc zábavná jízda, protože jsem musel tvrdě bojovat o pozice, které někteří piloti stejně tvrdě obhajovali.

Vyšlo z toho několik velice slušných soubojů, při tom s Vettelem bylo opravdu velké riziko vzájemného kontaktu. Postěžoval jsem si do rádia, protože měl vytlačil mimo trať, ale po závodě jsem při záznamu v televizi viděl, že v tom z jeho strany nebyl úmysl. Nicméně jsem mimo trať musel a není na mně, abych posoudil, zda měl být potrestán nebo ne. Nakonec to nemělo na můj výsledek žádný zásadní vliv, skončil jsem tak jako tak mimo body na 11. místě.

Nyní se chystáme do Budapešti, což je okruh, který byl pro nás v posledních dvou letech značně obtížný. Ale vzhledem k tomu, že jsme na tratích, od nichž jsme očekávali podstatně víc, nedosáhli očekávané úrovně, nelze předvídat, co se v Maďarsku stane. Možná zažijeme nějaké překvapení.

img-responsive

Nezvládáme využít všechny funkce, tvrdí Massa | foto: Williams F1 Team

Kontroverzní radiokomunikace

Po závodě na Silverstone se hodně mluví o radiové komunikaci mezi piloty a inženýry na boxové zídce, zvláště kvůli penalizaci, kterou dostal Nico Rosberg. V Rakousku jsem musel ze závodu odstoupit kvůli problémům s brzdami. Kdybych měl možnost debatovat s inženýry, možná bychom mohli něco změnit a já bych závod dokončil. Ale to není dovoleno. 

Když Rosberg zjistil problém s převodovkou, neváhal se zeptat inženýrů, co má dělat - a dostal informace, které mu pomohly problém vyřešit. Sice po potrestání ztratil jednu pozici, ale pořád zůstal třetí. 

Současné vozy nejsou o moc víc "mechanické" než v minulosti, pouze se vyvíjejí do podoby pojízdných dílen a jejich ovládání je stále složitější. Na volantu máme stovky funkcí a nemyslím, že by některý pilot byl schopen si je všechny zapamatovat. Pokud by všechno věděl, už by to nebyl pilot, ale závodní inženýr - a to velice dobrý inženýr. Existuje tolik různých kombinací příkazů a my před sebou máme takové množství informací, že se nakonec můžeme zaměřit pouze na ty, které používáme nejčastěji. Jak jsem řekl, pochybuji, že nějaký pilot zná všechny funkce, které má k dispozici. 

Navíc vám mohu garantovat, že při rychlosti vyšší než 300 km/h není zrovna relax zkoumat něco na volantu místo abych sledoval, co se děje na trati.

Vytisknout

Diskuze: Massa se vrací k Vettelovi a radiokomunikaci. Co mu vadí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 15.07.2016 12:02 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Maurizo Arrivabene nemá v poslední době moc důvodů se usmívat

Ferrari nadále vidí jako svůj cíl Mercedes, byť mu Red Bull šlape na paty

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud