DISKUZE K ČLÁNKU Newey o "zelených" motorech: FIA může srovnat výkony díky čidlům krouticího momentu
Hlavní konstruktér Red Bullu Adrian Newey kritizuje zmražení motorů. FIA má přitom jednoduchý prostředek k tomu, aby zajistila větší vyrovnanost. Nelíbí se mu ani to, že jsou současné hybridní jednotky automaticky považovány za "zelené." Kompromisy v F1 nejsou zvoleny správně.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Newey o "zelených" motorech: FIA může srovnat výkony díky čidlům krouticího momentu
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» Lord Mystic
(Hlasovalo 15 lidí)
20.10.2014 11:36
jinými slovy pokud jste vynaložili 100 miliónů… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
kakaa
20:24 27.10.2014 85.71.39.XXXno to má hlavu a patu, srovnávání výkonu přes čidlo je ok, ale ne v f1 a ne aby to měla v rukou FIA, je vidět, že na to kouká ze strany, ze který je na to vidět, to ale neznamená, že vidí to co já... a já jen doufám, že nebudu koukat jak mercedes vyhrává tituly do další změny pravidel, dominance redbullu mě naučila v klidu usnout u přenosu, takže nevim co by udělalo tohle, spolu s přesunem na placené tv by to mohlo znamenat, že se brzo vyseru na celou f1, táhne mi na 40 a je to pořád horší -
uzivatel001569
14:07 20.10.2014 83.69.34.XXXMotory Tento systém současné F-1 zdá se mi poněkud podivným. Domníval jsem se, že F-1 je soutěží o nejlepší motor + nejlepší šasi + nejlepší aerodynamika + nejlepší mechanici + nejlepší jezdec = šampioni. Pokud však chcete srovnat výkony motorů, aerodynamiku svázat pravidly, která umožní vznik téměř jednoho konceptu, kvalitu pilota a jeho schopnost vybudovat si náskok degradovat využitím DRS, dostat horší vozidla dopředu (alespoň na chvilku v závodě) pak uměle degradovanými pneumatikami, vábit diváky tak že se snažíte generovat "jiný" zvuk ... nebylo by tedy už lepší používat jeden motor, jedno šasi ... ale pak se přimlouvám za změnu názvu série. Toto opravdu starou dobrou F-1 už moc nepřipomíná.-
Lord Mystic
16:19 21.10.2014 79.110.38.XXXurčitě máš pravdu, ale v dnešní době když uvolníš pravidla, pak bude rozdíl mezi jednotlivými auto třeba i několik sekund. bude to přímo úměrné investovaným penězům. např. letošní motory jsou svázány hodně moc pravidly i přes to rozdíly ve výkonnosti jsou velké. teď si představ že by podobně byla uvolněná aerodynamika a už vůbec nemluvím o pneumatikách. ano dřív to tak nějak horko těžko fungovalo, ale dnes je technologie tak daleko, že by na tom postupně většina týmů totálně finančně vykrvácela. pravidla uměle drží auta na podobné úrovni, nelze mít matice kol o 10g lehčí ale 1000x dražší jako tomu jeden čas bylo...
-
ala6
13:24 20.10.2014 82.44.180.XXXJsem pro nemezeny vyvoj Takovy napad jak rozmrazit vyvoj, srovnat pole a zaroven udrzet naklady.
1.) Kazdy vyrobce motoru musi dodat motor do max. ceny komukoliv, at si vyvyji jak chce.
2.) Motor se nedoda primo tymu, ale FIA. Od FIA si kdokoliv muze koupit libovolnych 5 motoru na auto a sezonu. Tim se zmezi, ze nekdo dostane lepsi kus/specifikaci.
Nikomu se pak nevyplati utracet horentni sumy, kdyz motor muze pouzit kazdy. -
anonym
13:20 20.10.2014 89.190.61.XXXPokud by měla být F1 zelená tak nemusí používat hybridní motor. motory na vodík jsou dávno vynalezeny a jejich (ne) zavedení do prodeje je podle automobilek z toho důvodu že není vybudována čerpací sít. Dobrá ale F1 už dávno na vodík může jezdit a prospěla by právě automobilovému trhu. Ale neprospěla by společnostem jako je SHELL, Petronas Total a další. Hybridy jsou podporovány právě z toho důvodu že pořád musíte aspoň trochu tankovat. a i když budeme jezdit za 1 L na 100 km tak ten jeden litr bude stát třeba 120 Kč. A o to tady pořád jde. Benzín = DPH= spotřební daň spousta zaměstnaných čerpání, doprava, rafinérie, doprava, čerpadla po té koncový zákazník. -
Gregorius
13:07 20.10.2014 81.91.210.XXXtrapárna To jsou jenom kecy v kleci! Kdyby byl nejlepší motor Renaultu, mluvil by přesně naopak!
Kdyby se před 10 lety zavedly striktní rozpočtové stropy a stanovily PŘÍSNÉ tresty za jejich porušení, tak dnes mohl každý vyvíjet co chtěl, nejen na motoru, ale i na podvozku, brzdách, aerodynamice atd atd. Kdo si za co utratí svůj rozpočet, je každého problém. Místo toho slyšíme furt nářky, "oni mají silnější motor, my ho chceme také" atd.
Mezi sezónami mají právo prakticky kompletně změnit konstrukci motoru, tak ať se činí!-
Myron
19:13 20.10.2014 95.173.207.XXXNemohu si pomoci, ale striktní rozpočtový strop přece nezbamená možnost "vyvíjet si co chci", ale jen a pouze to, kolik peněz do vývoje naliju. A vyvíjet budu jen to, na co peníze stačit budou. Ve finále by to mělo za důsledek vznik vývojářských firem, papírově nezávislých na závodních týmech (asi něo jako RedBull Technologies).
Jistým řešením by mohlo být výrazné omezení aeropaketu (stanovení max. rozměru křídel, počet prvků na kaskádě apod.), striktní stanovení rámcových rozměrů a hmotností celku i jednotlivých podskupin monopostu a uvolnění svázaných rukou konstruktérům ve vývoji vozů. Rozpočtový strop vždy pouze přitáhne ty, kteří sice možná mají nápady, ale většinou i velké problémy se získáním peněz na konstrukci vozu a provoz týmu.
Opravdu si totiž nedokážu představit, jak Ferrari montuje do sér. vozů motor 1.6 nebo Renault zase křídla nebo jiné části aera např. na Clio.
Tolik můj názor...
-
-
Kapor
12:30 20.10.2014 80.87.214.XXXTak konečne im to povedal,.. ...Adrian N. tak, ako to je, lebo aditíva posúvajú horné teploty paliva tak, aby samozápal nastal pri čo najvyššej teplote, čím vlastne aj to palivo pre F1 je predražené zo strany ropných koncernov a povedzme si úprimne, že čím vyšia teplota tým viacej splodín horenia vzniká, teda zo zásady tie motory zeléné nemôžu byť viac ako V8, len o podiel rozdielu objemov a otáčok medzi 1,6 V6 Turbo a V8 atmosferickým. Že sa ušetrí niečo na palive je fakt, lebo motor beží na nižších otáčkach a pomáhajú mu dva hybridné systémy MGU-K a MGU-H, ktorých výkon nie je zanedbateľný a je 4 MJ na kolo, čo ale nehorázne predražueje, tento skvôst techniky a priblíženie ku komerčným automobilom, je v nedohľadne aj tým, že hmotnosť pôjde na rok ešte hore, ak sa použije väčší priemer pneumatík. Inak zrovnanie motor treba zásadne robiť na brzde, lebo podľa čidla krútiaceho momentu to nie je úplne kóšer a je to len orientačná hodnota. Motorz budú zelené vtedy, keď spaľovanie, ako hovorí adrian N., bude prebiehať podľa iných podmienok, ako je to známe, publikované a chránené patentamy, kde do F1 potom bude môcť vstúpiť každý, kto vie urobiť výkonný, spoľahlivý, úsporný a ekologický motor 1,6 V6 Turbo, ktorý môže byť aj vzduchom chladený a úplne mu bude stačiť len jeden hybridný systém, lebo viac výkonu dostane z paliva, ako použitím premeny y termálnej energie, kde sa naopak, časť výkonu stráca, ako v tom súčasnom. Aby sa vylepšoval, netreba žiadne zmrazovania, ale voľné ruky konštruktérom a technológom, aby do neho vložili tie najprogresívnejšie myšlienky a riešenia najmodernejšej techniky. A to isté patrí o šasi, ktoré sa dnes už dá vyrobiť omnoho rýchlejšie na 3D tlačiarňach, o čom nás presvedčili prvé prototipy malých športových áut z Ameriky, kde boli vyrobené prvé lastovičky a osvedčili sa.-
Duncan66
12:47 20.10.2014 89.29.32.XXXty auta z 3D tiskaren budou splnovat bezpecnostni normy a budou vazit stejne jako soucasne monoposty? Ono 3D tisk zatim neumi tisknout kazdym materialem, ktery si zamanes a co teprve, kdyz jde o viceslozkove. Nebo Kapor uz doma tiskne kde cim?-
Kapor
10:30 23.10.2014 80.87.214.XXXPráve že tie viaczložkové,... ...sa dajú presnejšie ukladať a previazať, ako napr. farby na tryskovej tlačiarni, kde ako vieš nie je jedna ale základná paleta. To isté platí pre pre 3D, lenže miesto farieb sa ukladajú materiáli, ktoré sú tekuté a na vzduch zvrdnú a softwér je omnoho zložitejší, lebo tá Americká firma hovorí o 1 mil. dolárov a to bol len základný balík, ktorý sa bude ešte vylenšovať. A keďže ide o kompozity, tak potom s tým šup do pece, ako po ručnom zhotovení.
-
-
-
Kapora
15:36 20.10.2014 80.87.214.XXXAj Mercedes porušuje fyzikálne zákony ? Ak má dvojstupňový intercoler a vyzužíva väčšieho gradientu, medzi dolnou teplotou nasávaného vzduchu a vrchnou na úrovni medze samozápalu paliva, čím dosiahne väčšiu plochu v porovnávacích diagramoch, (ktorým to vysvetlovali učitelia na strednej škole) a tým mechanickú prácu, ktorá odpovedá väčšej sile na piest a tým väčšiemu krútiacemu momentu a výkonu motora 1,6 V6 Turbo, podľa stanovených predpisov F1 ? Oddelenie turbíny od kompresora nie je podstatné, v riešení Mercedesu, ale odtienenie, aby vyduch ktorý sa stláča v kompresore a ide cey intercoller do motora, nebol zohrievaný aj, vedením, žiarením a sálaním od príslušenstva turbíny. Ak motor potom plníš na úrovni rýchlosti zvuku, čo ide pre každý valec Venturiho trubicov, máš pseudoadiabatický motor a MGU-H nepotrebuješ. Inak, lepšiu garáž mám v Senci, zájdi za garážmajstrom, má na cedulke napísané "Alberto", ten ti ho ukáže !-
ala6
17:39 20.10.2014 82.44.180.XXXTak jsem ji precetl co ten tvuj preudomotor vlastne je. Je to presne to po cem touzim. Motor porusujici zakony. Uz na zakladni skole nas ucily p1V1/t1=p0V0/t0. Rozdil mezi p1V1 a p0V0 je v tomto pripade prace, protoze pri rozpinani tlak pusobi na pist. A ted mi vysvetli, jak chces ten objem zvetsit bez zvyseni teploty (t)? Nebo se ten pist posouva silou vule a timpadem tam vznika podtlak?-
Kapor
11:54 21.10.2014 80.87.214.XXXMeviem, kde je chyba,... ...lebo pri tých porovnávacích diagramoch, bolo okrem iného napísané, že tlak p, a objem V je konštantný a mení sa entrópia. V tomto motore získavam tým, že plním rýchlejšie vace stlačeným vzduchom, lebo ich plním na rozdiel od klasiky rýchlosťou zvuku a teda vace vyplachujem studeným vzduchom, čím ho chladím zvnútra. Môžem ísť s kompresným pomerom hore, lebo pri stláčaní vo valci z nižšej teploty na teplotu pod medzu samozápalu mi to pomeri pri kompresii dovoľujú a ďalšia vychztávka spotreby je v tom, že do menšieho objemu potrebujem vstreknúť menej paliva a to horí pri vyšom tlaku, preto dostávame z neho vyššiu prácu. Mercedes však Venturiho trubice nepoužíva a stačí mu ten dvojstupńový vímeník, kde prvý stupeň je náporový a druhý pracuje ako kompresorová ľadnička, kde prebytočný vzduch z turbodúchadla nejde cez poistný ventil von, ale do drujej vetvy výmeníka intercolleru, tam expanduje a odoberá teplo vzduchu, ktorí ide potom do valca. Aj tak Mercedes dosiahne to, že môže ísť potom o niečo vyššie s kompresným pomerom ako Renaul a Ferrari a nemá problém so spotrebou, lebo vie lepšie využiť potenciál paliva, ktorí horí v menšom množstve pri väčšom tlaku a to je tých 40 až 60 koníkov naviac. Kapišo !
-
-
-
-
-
Face
12:29 20.10.2014 88.102.130.XXXUživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze. -
Situs
12:21 20.10.2014 90.180.29.XXXMotory Ja myslim ze tim chtel rici, ze muze dovolit vyrobci dorovnat vykon dle dat a ten druhej nesmi navysit. Ovsem efekt je stejny. Tahle cela saskarna vysela ve vzduchu! Vsichni do toho sli tak to maj. To jsou tam vsichni tak slepi ze do toho sli i za takoveho scenare a ted se prska o 106? Je jasny ze Medak je pod obrovskym tlakem a to asi ze vsech stran, vcetne FIA. Je jasny ze se hraje predevsim o cas, jak dlouho si Medak tu vyhodu ponecha, neb nemuze vyhrat. Smrdi to jako cela F1. -
airwar
11:38 20.10.2014 77.240.188.XXXBože to jsou ubožáci. Takže když máte špatný motor, má FIA srovnat výkonnostní rozdíly?
A když jste měli nejlepší auto, foukaný difuzor atd, nabídly jste svůj vůz konkurenci aby se srovnali rozdíli.
Poslední půl rok se lidi od RB chovají jak ubožáci.
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek