DISKUZE K ČLÁNKU Newey o "zelených" motorech: FIA může srovnat výkony díky čidlům krouticího momentu

Hlavní konstruktér Red Bullu Adrian Newey kritizuje zmražení motorů. FIA má přitom jednoduchý prostředek k tomu, aby zajistila větší vyrovnanost. Nelíbí se mu ani to, že jsou současné hybridní jednotky automaticky považovány za "zelené." Kompromisy v F1 nejsou zvoleny správně.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Newey o "zelených" motorech: FIA může srovnat výkony díky čidlům krouticího momentu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 45, poslední 27.10.2014 20:24 Vložte komentář

Nejlepší názory

» uzivatel001569 (Hlasovalo 42 lidí) 20.10.2014 14:07
Motory Tento systém současné F-1 zdá se mi… »
» mi88ki (Hlasovalo 32 lidí) 21.10.2014 10:20
Naprostý souhlas. Zrovna včera večer jsem se… »
» Lord Mystic (Hlasovalo 15 lidí) 20.10.2014 11:36
jinými slovy pokud jste vynaložili 100 miliónů… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • kakaa

    85.71.39.XXX
    no to má hlavu a patu, srovnávání výkonu přes čidlo je ok, ale ne v f1 a ne aby to měla v rukou FIA, je vidět, že na to kouká ze strany, ze který je na to vidět, to ale neznamená, že vidí to co já... a já jen doufám, že nebudu koukat jak mercedes vyhrává tituly do další změny pravidel, dominance redbullu mě naučila v klidu usnout u přenosu, takže nevim co by udělalo tohle, spolu s přesunem na placené tv by to mohlo znamenat, že se brzo vyseru na celou f1, táhne mi na 40 a je to pořád horší

    + 2 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel001569

    uzivatel001569

    83.69.34.XXX
    Motory Tento systém současné F-1 zdá se mi poněkud podivným. Domníval jsem se, že F-1 je soutěží o nejlepší motor + nejlepší šasi + nejlepší aerodynamika + nejlepší mechanici + nejlepší jezdec = šampioni. Pokud však chcete srovnat výkony motorů, aerodynamiku svázat pravidly, která umožní vznik téměř jednoho konceptu, kvalitu pilota a jeho schopnost vybudovat si náskok degradovat využitím DRS, dostat horší vozidla dopředu (alespoň na chvilku v závodě) pak uměle degradovanými pneumatikami, vábit diváky tak že se snažíte generovat "jiný" zvuk ... nebylo by tedy už lepší používat jeden motor, jedno šasi ... ale pak se přimlouvám za změnu názvu série. Toto opravdu starou dobrou F-1 už moc nepřipomíná.

    + 42 / − 5

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • mi88ki

      mi88ki

      165.72.200.XXX
      Naprostý souhlas.
      Zrovna včera večer jsem se díval na review sezóny 2002. Když vidím jak tam jedou v rychlých zatáčkách, že se člověku zdá, že to snad musí odletět a porovnám to s tím "efektivním" couráním dnes, tak se mi chce skoro brečet.

      + 32 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Lord Mystic

      Lord Mystic

      79.110.38.XXX
      určitě máš pravdu, ale v dnešní době když uvolníš pravidla, pak bude rozdíl mezi jednotlivými auto třeba i několik sekund. bude to přímo úměrné investovaným penězům. např. letošní motory jsou svázány hodně moc pravidly i přes to rozdíly ve výkonnosti jsou velké. teď si představ že by podobně byla uvolněná aerodynamika a už vůbec nemluvím o pneumatikách. ano dřív to tak nějak horko těžko fungovalo, ale dnes je technologie tak daleko, že by na tom postupně většina týmů totálně finančně vykrvácela. pravidla uměle drží auta na podobné úrovni, nelze mít matice kol o 10g lehčí ale 1000x dražší jako tomu jeden čas bylo...

      + 7 / − 27

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • ala6

    82.44.180.XXX
    Jsem pro nemezeny vyvoj Takovy napad jak rozmrazit vyvoj, srovnat pole a zaroven udrzet naklady.
    1.) Kazdy vyrobce motoru musi dodat motor do max. ceny komukoliv, at si vyvyji jak chce.
    2.) Motor se nedoda primo tymu, ale FIA. Od FIA si kdokoliv muze koupit libovolnych 5 motoru na auto a sezonu. Tim se zmezi, ze nekdo dostane lepsi kus/specifikaci.

    Nikomu se pak nevyplati utracet horentni sumy, kdyz motor muze pouzit kazdy.

    + 2 / − 7

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • anonym

    89.190.61.XXX
    Pokud by měla být F1 zelená tak nemusí používat hybridní motor. motory na vodík jsou dávno vynalezeny a jejich (ne) zavedení do prodeje je podle automobilek z toho důvodu že není vybudována čerpací sít. Dobrá ale F1 už dávno na vodík může jezdit a prospěla by právě automobilovému trhu. Ale neprospěla by společnostem jako je SHELL, Petronas Total a další. Hybridy jsou podporovány právě z toho důvodu že pořád musíte aspoň trochu tankovat. a i když budeme jezdit za 1 L na 100 km tak ten jeden litr bude stát třeba 120 Kč. A o to tady pořád jde. Benzín = DPH= spotřební daň spousta zaměstnaných čerpání, doprava, rafinérie, doprava, čerpadla po té koncový zákazník.

    + 7 / − 5

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • mi88ki

      mi88ki

      165.72.200.XXX
      No jo ale kolik pak bude stát ten vodík potažmo následně voda ? Nemám obavy, že stát si vždy najde cestičku jak tě maximálně podojit a by byl co rozkrást. 03 Takže i kdyby přišel o jeden zdroj tak vymyslí jiný 10

      + 4 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Gregorius

    81.91.210.XXX
    trapárna To jsou jenom kecy v kleci! Kdyby byl nejlepší motor Renaultu, mluvil by přesně naopak!

    Kdyby se před 10 lety zavedly striktní rozpočtové stropy a stanovily PŘÍSNÉ tresty za jejich porušení, tak dnes mohl každý vyvíjet co chtěl, nejen na motoru, ale i na podvozku, brzdách, aerodynamice atd atd. Kdo si za co utratí svůj rozpočet, je každého problém. Místo toho slyšíme furt nářky, "oni mají silnější motor, my ho chceme také" atd.
    Mezi sezónami mají právo prakticky kompletně změnit konstrukci motoru, tak ať se činí!

    + 6 / − 9

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Myron

      95.173.207.XXX
      Nemohu si pomoci, ale striktní rozpočtový strop přece nezbamená možnost "vyvíjet si co chci", ale jen a pouze to, kolik peněz do vývoje naliju. A vyvíjet budu jen to, na co peníze stačit budou. Ve finále by to mělo za důsledek vznik vývojářských firem, papírově nezávislých na závodních týmech (asi něo jako RedBull Technologies).
      Jistým řešením by mohlo být výrazné omezení aeropaketu (stanovení max. rozměru křídel, počet prvků na kaskádě apod.), striktní stanovení rámcových rozměrů a hmotností celku i jednotlivých podskupin monopostu a uvolnění svázaných rukou konstruktérům ve vývoji vozů. Rozpočtový strop vždy pouze přitáhne ty, kteří sice možná mají nápady, ale většinou i velké problémy se získáním peněz na konstrukci vozu a provoz týmu.
      Opravdu si totiž nedokážu představit, jak Ferrari montuje do sér. vozů motor 1.6 nebo Renault zase křídla nebo jiné části aera např. na Clio.
      Tolik můj názor...

      + 2 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    80.87.214.XXX
    Tak konečne im to povedal,.. ...Adrian N. tak, ako to je, lebo aditíva posúvajú horné teploty paliva tak, aby samozápal nastal pri čo najvyššej teplote, čím vlastne aj to palivo pre F1 je predražené zo strany ropných koncernov a povedzme si úprimne, že čím vyšia teplota tým viacej splodín horenia vzniká, teda zo zásady tie motory zeléné nemôžu byť viac ako V8, len o podiel rozdielu objemov a otáčok medzi 1,6 V6 Turbo a V8 atmosferickým. Že sa ušetrí niečo na palive je fakt, lebo motor beží na nižších otáčkach a pomáhajú mu dva hybridné systémy MGU-K a MGU-H, ktorých výkon nie je zanedbateľný a je 4 MJ na kolo, čo ale nehorázne predražueje, tento skvôst techniky a priblíženie ku komerčným automobilom, je v nedohľadne aj tým, že hmotnosť pôjde na rok ešte hore, ak sa použije väčší priemer pneumatík.02 Inak zrovnanie motor treba zásadne robiť na brzde, lebo podľa čidla krútiaceho momentu to nie je úplne kóšer a je to len orientačná hodnota.02 Motorz budú zelené vtedy, keď spaľovanie, ako hovorí adrian N., bude prebiehať podľa iných podmienok, ako je to známe, publikované a chránené patentamy, kde do F1 potom bude môcť vstúpiť každý, kto vie urobiť výkonný, spoľahlivý, úsporný a ekologický motor 1,6 V6 Turbo, ktorý môže byť aj vzduchom chladený a úplne mu bude stačiť len jeden hybridný systém, lebo viac výkonu dostane z paliva, ako použitím premeny y termálnej energie, kde sa naopak, časť výkonu stráca, ako v tom súčasnom. 01 Aby sa vylepšoval, netreba žiadne zmrazovania, ale voľné ruky konštruktérom a technológom, aby do neho vložili tie najprogresívnejšie myšlienky a riešenia najmodernejšej techniky. 01 A to isté patrí o šasi, ktoré sa dnes už dá vyrobiť omnoho rýchlejšie na 3D tlačiarňach, o čom nás presvedčili prvé prototipy malých športových áut z Ameriky, kde boli vyrobené prvé lastovičky a osvedčili sa. 01

    + 14 / − 16

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Duncan66

      Duncan66

      89.29.32.XXX
      ty auta z 3D tiskaren budou splnovat bezpecnostni normy a budou vazit stejne jako soucasne monoposty? Ono 3D tisk zatim neumi tisknout kazdym materialem, ktery si zamanes a co teprve, kdyz jde o viceslozkove. Nebo Kapor uz doma tiskne kde cim?

      + 9 / − 15

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Kapor

        80.87.214.XXX
        Práve že tie viaczložkové,... ...sa dajú presnejšie ukladať a previazať, ako napr. farby na tryskovej tlačiarni, kde ako vieš nie je jedna ale základná paleta. To isté platí pre pre 3D, lenže miesto farieb sa ukladajú materiáli, ktoré sú tekuté a na vzduch zvrdnú a softwér je omnoho zložitejší, lebo tá Americká firma hovorí o 1 mil. dolárov a to bol len základný balík, ktorý sa bude ešte vylenšovať. A keďže ide o kompozity, tak potom s tým šup do pece, ako po ručnom zhotovení. 01

        + 10 / − 2

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
    • ala6

      82.44.180.XXX
      Ty mas v garazi nejaky prototyp motoru, ktery dokaze porusit fyzikalni zakony? Sem s nim!

      + 8 / − 14

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Kapora

        80.87.214.XXX
        Aj Mercedes porušuje fyzikálne zákony ? Ak má dvojstupňový intercoler a vyzužíva väčšieho gradientu, medzi dolnou teplotou nasávaného vzduchu a vrchnou na úrovni medze samozápalu paliva, čím dosiahne väčšiu plochu v porovnávacích diagramoch, (ktorým to vysvetlovali učitelia na strednej škole) a tým mechanickú prácu, ktorá odpovedá väčšej sile na piest a tým väčšiemu krútiacemu momentu a výkonu motora 1,6 V6 Turbo, podľa stanovených predpisov F1 ? Oddelenie turbíny od kompresora nie je podstatné, v riešení Mercedesu, ale odtienenie, aby vyduch ktorý sa stláča v kompresore a ide cey intercoller do motora, nebol zohrievaný aj, vedením, žiarením a sálaním od príslušenstva turbíny. 01 Ak motor potom plníš na úrovni rýchlosti zvuku, čo ide pre každý valec Venturiho trubicov, máš pseudoadiabatický motor a MGU-H nepotrebuješ. Inak, lepšiu garáž mám v Senci, zájdi za garážmajstrom, má na cedulke napísané "Alberto", ten ti ho ukáže ! 11 18

        + 14 / − 10

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • ala6

          82.44.180.XXX
          Tak jsem ji precetl co ten tvuj preudomotor vlastne je. Je to presne to po cem touzim. Motor porusujici zakony. Uz na zakladni skole nas ucily p1V1/t1=p0V0/t0. Rozdil mezi p1V1 a p0V0 je v tomto pripade prace, protoze pri rozpinani tlak pusobi na pist. A ted mi vysvetli, jak chces ten objem zvetsit bez zvyseni teploty (t)? Nebo se ten pist posouva silou vule a timpadem tam vznika podtlak?

          + 4 / − 13

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Kapor

            80.87.214.XXX
            Meviem, kde je chyba,... ...lebo pri tých porovnávacích diagramoch, bolo okrem iného napísané, že tlak p, a objem V je konštantný a mení sa entrópia. V tomto motore získavam tým, že plním rýchlejšie vace stlačeným vzduchom, lebo ich plním na rozdiel od klasiky rýchlosťou zvuku a teda vace vyplachujem studeným vzduchom, čím ho chladím zvnútra. Môžem ísť s kompresným pomerom hore, lebo pri stláčaní vo valci z nižšej teploty na teplotu pod medzu samozápalu mi to pomeri pri kompresii dovoľujú a ďalšia vychztávka spotreby je v tom, že do menšieho objemu potrebujem vstreknúť menej paliva a to horí pri vyšom tlaku, preto dostávame z neho vyššiu prácu. 01 Mercedes však Venturiho trubice nepoužíva a stačí mu ten dvojstupńový vímeník, kde prvý stupeň je náporový a druhý pracuje ako kompresorová ľadnička, kde prebytočný vzduch z turbodúchadla nejde cez poistný ventil von, ale do drujej vetvy výmeníka intercolleru, tam expanduje a odoberá teplo vzduchu, ktorí ide potom do valca. Aj tak Mercedes dosiahne to, že môže ísť potom o niečo vyššie s kompresným pomerom ako Renaul a Ferrari a nemá problém so spotrebou, lebo vie lepšie využiť potenciál paliva, ktorí horí v menšom množstve pri väčšom tlaku a to je tých 40 až 60 koníkov naviac. Kapišo ! 01

            + 13 / − 4

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
  • Face

    Face

    88.102.130.XXX
    Uživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.

    + 5 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Situs

    Situs

    90.180.29.XXX
    Motory Ja myslim ze tim chtel rici, ze muze dovolit vyrobci dorovnat vykon dle dat a ten druhej nesmi navysit. Ovsem efekt je stejny. Tahle cela saskarna vysela ve vzduchu! Vsichni do toho sli tak to maj. To jsou tam vsichni tak slepi ze do toho sli i za takoveho scenare a ted se prska o 106? Je jasny ze Medak je pod obrovskym tlakem a to asi ze vsech stran, vcetne FIA. Je jasny ze se hraje predevsim o cas, jak dlouho si Medak tu vyhodu ponecha, neb nemuze vyhrat. Smrdi to jako cela F1.

    + 5 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • skejpa

    skejpa

    88.146.158.XXX
    omezení ? Já to pochopil spíš tak, že je proti zmražení než že by chtěl omezovat motor mercedesu.

    + 8 / − 4

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • airwar

    77.240.188.XXX
    Bože to jsou ubožáci. Takže když máte špatný motor, má FIA srovnat výkonnostní rozdíly?

    A když jste měli nejlepší auto, foukaný difuzor atd, nabídly jste svůj vůz konkurenci aby se srovnali rozdíli.

    Poslední půl rok se lidi od RB chovají jak ubožáci.02

    + 13 / − 12

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama