DISKUZE K ČLÁNKU CFD a jeho praktické využití v F1

V minulém článku jsme si vysvětlili, co si představit pod pojmem CFD a jak funguje. Dnes se dále podíváme na to, jaké mají počítačové simulace další uplatnění ve světě vrcholového motosportu

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: CFD a jeho praktické využití v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 17.09.2010 11:54 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Petr (Hlasovali 2 lidé) 16.09.2010 16:23
Ve Fluentu neumím, hrál jsem si s OpenFOAM (na… »
» Petr (Hlasovali 2 lidé) 16.09.2010 19:29
Tak to jsi měl hodně zajímavou bakalářku 03»
» uzivatel000324 (Hlasovali 2 lidé) 16.09.2010 21:08
Mozes troska blizsie popisat v com si robil mode… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • uzivatel000324

    uzivatel000324

    XXX
    Gulii fakt klobuk dole mozno ked bude viacej casu tak skusim kupit aj ja nejaky model (samozrejme Ferrari 04) a nieco zmodelovat.

    Petr: super info kludne ak ma aj dalsie tykajuce sa clanku tak sem s nimi ;)

    btw: oni maju 1TR ram... ja mam dva... ale velkost disku 18 naozaj ohromujuce cislo...

    dodo

    dodo

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    Pár údajů k Albertovi (superpočítač Sauberu):
    - postaven švýcarskou společností Dalco
    - 530 64-bit procesoru
    - rozdělen na 10 částí (racky 1 m široké; 1,2 m dlouhé a 2,3 m vysoké), každá z nich má 15kW chladící kapacity (uzavřený vodní okruh)
    - celková hmotnost: 18 t
    - výpočetní výkon: 2,3 Tflop
    (2,332 bilionu vypoctu za vterinu)
    - 1 TB RAM a 11TB diskové kapacity
    - a používají Fluent, ne VSAERO, jak jsem psal výše.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • gulii

    XXX
    mám model 1:18... tak z něho převážně... ale ten virtuální model je 1:1 - celé jsem to rýsoval na svém tabletu /1,2GHz - nízkonapěťový procesor/

    jinak ty výpočty určitě chci dělat na něčem o hodně výkonnějším. Jen sháním někoho, kdo v tom aspoň trošku umí, aby mi řekl základy :)

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    Moc pekna prace, gulii! 01
    Na další hrátky doufám, že máš dost silný stroj (mě to tehda počítalo jen zadní křídlo půl dne). 03

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • gulii

    XXX
    zde je screen:
    [odkaz na stránku]

    /vím, šlo by to udělat o hodně kvalitněji ten model, ale ono o vlastní model moc nešlo, protože výseldek celé BC práce byl 3D tisk /rapid prototyping/ tohoto modýlku, takže jsem si nemohl hrát s detaily, poněvadž by se stejně nevytisknuly.

    Jinak tvořeno v Solidworksu 2010 - a je to z mnoho partů.

    Osobně bych to rád převedl do nějakého "rozumného" formátu, který by šel otevřít ve Fluentu a prohant kolem toho vítr :D - né, já vím, že to tak snadné nebude.

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    ProE-cko je ale spise pro 3D design, ne (takove CAD/CAM/CAE)?

    Tam muzes udelat pouze model, ale abys to mohl prohnat nejakym CFD resolverem a udelat aerodynamickou analyzu, musis z toho v nejakem programu (napr. ten Gambit, ktery se dodava s Fluentem) nejdrive vyrobit sitovou mapu (mesh model).

    Jinak ten cas, to je problem.. 07

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000324

      uzivatel000324

      XXX
      Petr ano viem ze nie konkretne aerodynamicke ale mozem robit myslim teplotne ohybove a myslim ze aj nejake pohybove (ozubene kolesa)

      Ak bude cas a bude sa mi chciet do virtualu hodit ubuntu tak sa kuknem aj na ten spominany program o ktorom si pisal. Je to velmi zaujimava tema. :) Obdivujem ludi ktory s tym pracuju.

      A este ak by som mohol mat namet na temu pre redakciu tak velmi by ma potesila tema o vyrobe aut hlavne co sa tyka CNC je to moj obor tak preto :)

      dodo

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • FerAlonso

    XXX
    Zajímavý článek i diskuse :) Nevíte, zda týmy už v tuto dobu mají nový vůz v tunelu, nebo ho ještě pořád vyvíjí jen na PC i s využitím CFD :)

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • gulii

    XXX
    To Petr: ty umíš ve fluentu? Osobně mám vyhotovený celý model F60tky a rád bych si to projel nějakým aero programem.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Ve Fluentu neumím, hrál jsem si s OpenFOAM (na Ubuntu), zel pri psani na tyto pokusy nemam vubec cas. Jestli chceš, pošli tu F60 - zkusil bych to zase rozchodit a tu F60 tim prohnat (posli na redakcni email: prijmeni.jmeno@f1news.cz). Ten model sis udělal sám?

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • gulii

        XXX
        Mi nejde o to to něčím prohnat, ale spíš bych se chtěl naučit v tom fluentu, abych si ten model mohl jakkoliv upravovat a vidět změny... Jinak ten model jsem si udělal sám jako bakalářskou práci.

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Petr

          Petr

          XXX
          Tak to jsi měl hodně zajímavou bakalářku 03

          Fluent má docela slušně zpracovanou nápovědu, průvodce a dokumentaci - pokud máte licenci, můžeš se přihlásit https://secure.fluent.com/sso2/login.htm a zkoušet.
          (Jinak budeš potřebovat ještě nějaký meshing sofware, který ti ten CAD model "rozbije" abys s ním mohl ve Fluentu pracovat. Firma ANSYS na to k němu dodává Gambit).

          + 2 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000324

      uzivatel000324

      XXX
      Mozes troska blizsie popisat v com si robil mode a poslat nejake screenshoty? Mas to robene ako zostavu a teda vykresleny kazdy jeden komponent? Pochval sa troska :) dik

      Petr: dik za obrazky pozeral som aj nejake videa na youtube a zistil som ze vlastne tieto ananlizy mozem robit aj v ProE-cku.. len keby som mal na to cas... :(

      dodo

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    V PC maji cely model do nejmensich detailu samozrejme.

    U CADu to bude jedno, udela se model, ulozis ve standardnim formatu, ktery schroupne CFD.

    Co se tyce CFD, tak Ferrari pred par lety pouzivalo Fluent, Renault take Fluent a Star CD a Sauber VSAERO. Doba jiz davno pokrocila, zkusim zjistit aktualni stav, ale tymy jsou na tyto informace dost skoupe.

    Stejne tak s aktualnimi fotkami z CFD ci data ze svych modelu - to si tymy hlidaji jako oko v hlave. Par starsich obrazku:
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]

    Pokud máte Linux, můžete si stáhnout například OpenFOAM.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000324

    uzivatel000324

    XXX
    Super clanok ale poprosim viac fotiek hlavne priamo z PC ak nejake mas sem snimi! 04

    Dalej by ma zaujimalo ze ci v CFD simuluju cely monopost alebo len jednotlive diely. Kedze som myslim v minulom clanku cital ze iba simulacia zabrie 8-16h. A ak su nejake informaciee o HW na cim samotne CFD bezi. Co viem tak najvykonnejsi pc ma Renault.

    dodo

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Jakub

      XXX
      nemá nejvykonnější PC náhodou BMW Sauber? Albert 2 se myslím menuje...jinak podle mě můžou simulovat jak celé auto, tak i jen určitou část 03

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000324

        uzivatel000324

        XXX
        Neviem ci som to cital tu alebo na inej stranke a tam bol myslim spominany renault a jeho PC. A k tej simulacii som zabudol dopisat ze to trva odimulovanie iba predneho kridla. Takze celkom pekny cas...
        S tym autom som to myslel troska inak je mi jasne ze odsimuluju cele auto kedze Virgin urobil cele auto pomocou pc simulacie. Skor som mal namysli ze ci maju normalne v Pc cely model zavodneho auta a ci je namodelovany do najmensich detajlov... Aby to dokazal PC vyhodnotit. Dalej by ma zaujimalo ake Cad systemy teami pouzivaju ale to by som chcel asi moc 04


        dodo

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • Jakub

    XXX
    krutej článek... 01

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Maxe čeká náročný závěr sezóny

Verstappena čeká v Brazílii další penalizace, Pérezova budoucnost je dle Marka otevřená

Max Verstappen se pozvolna stává doslova personou non grata (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě v Mexiku

Juki Cunoda si po Mexiku může připsat titul „vrchní rozbíječ“ - byť ne vždy byla vina na jeho straně (ilustrační foto)

Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

Valtteri Bottas po dlouhé době okusil pocit postupu do Q2

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - lkaní kvůli červené vlajce, Verstappen i Norris jsou skromní

Oscar Piastri bude chtit na mexickou kvalifikaci rychle zapomenout

Kvalifikaci možná překvapivě vyhrál Sainz jr., selhání Péreze a Piastriho

Oscar Piastri v závodě v Maďarsku

Závěrečný trénink na GP Mexika v režii McLarenu

Součástí druhého tréninku byl test pneumatik Pirelli pro příští rok

Druhý trénink také červený, Verstappen v problémech, Sainz jr. naopak v pohodě

Oliver Bearman se opět posadil do Ferrari, ale mnoho štěstí neměl

Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

George Russell s Mercedesem W15

Mercedes vysvětluje výkonnostní špičky, které způsobily katastrofu. V Mexiku se sveze Antonelli

Dovolte nám vzpomínku na jednoho pozapomenutého pilota F1

F1 se rozloučila s nejrychlejším leteckým ředitelem, nestal se novým Huntem

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama