DISKUZE K ČLÁNKU CFD a jeho praktické využití v F1

V minulém článku jsme si vysvětlili, co si představit pod pojmem CFD a jak funguje. Dnes se dále podíváme na to, jaké mají počítačové simulace další uplatnění ve světě vrcholového motosportu

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: CFD a jeho praktické využití v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 17.09.2010 11:54 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Petr (Hlasovali 2 lidé) 16.09.2010 16:23
Ve Fluentu neumím, hrál jsem si s OpenFOAM (na… »
» Petr (Hlasovali 2 lidé) 16.09.2010 19:29
Tak to jsi měl hodně zajímavou bakalářku 03»
» uzivatel000324 (Hlasovali 2 lidé) 16.09.2010 21:08
Mozes troska blizsie popisat v com si robil mode… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • uzivatel000324

    uzivatel000324

    XXX
    Gulii fakt klobuk dole mozno ked bude viacej casu tak skusim kupit aj ja nejaky model (samozrejme Ferrari 04) a nieco zmodelovat.

    Petr: super info kludne ak ma aj dalsie tykajuce sa clanku tak sem s nimi ;)

    btw: oni maju 1TR ram... ja mam dva... ale velkost disku 18 naozaj ohromujuce cislo...

    dodo

    dodo

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    Pár údajů k Albertovi (superpočítač Sauberu):
    - postaven švýcarskou společností Dalco
    - 530 64-bit procesoru
    - rozdělen na 10 částí (racky 1 m široké; 1,2 m dlouhé a 2,3 m vysoké), každá z nich má 15kW chladící kapacity (uzavřený vodní okruh)
    - celková hmotnost: 18 t
    - výpočetní výkon: 2,3 Tflop
    (2,332 bilionu vypoctu za vterinu)
    - 1 TB RAM a 11TB diskové kapacity
    - a používají Fluent, ne VSAERO, jak jsem psal výše.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • gulii

    XXX
    mám model 1:18... tak z něho převážně... ale ten virtuální model je 1:1 - celé jsem to rýsoval na svém tabletu /1,2GHz - nízkonapěťový procesor/

    jinak ty výpočty určitě chci dělat na něčem o hodně výkonnějším. Jen sháním někoho, kdo v tom aspoň trošku umí, aby mi řekl základy :)

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    Moc pekna prace, gulii! 01
    Na další hrátky doufám, že máš dost silný stroj (mě to tehda počítalo jen zadní křídlo půl dne). 03

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • gulii

    XXX
    zde je screen:
    [odkaz na stránku]

    /vím, šlo by to udělat o hodně kvalitněji ten model, ale ono o vlastní model moc nešlo, protože výseldek celé BC práce byl 3D tisk /rapid prototyping/ tohoto modýlku, takže jsem si nemohl hrát s detaily, poněvadž by se stejně nevytisknuly.

    Jinak tvořeno v Solidworksu 2010 - a je to z mnoho partů.

    Osobně bych to rád převedl do nějakého "rozumného" formátu, který by šel otevřít ve Fluentu a prohant kolem toho vítr :D - né, já vím, že to tak snadné nebude.

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    ProE-cko je ale spise pro 3D design, ne (takove CAD/CAM/CAE)?

    Tam muzes udelat pouze model, ale abys to mohl prohnat nejakym CFD resolverem a udelat aerodynamickou analyzu, musis z toho v nejakem programu (napr. ten Gambit, ktery se dodava s Fluentem) nejdrive vyrobit sitovou mapu (mesh model).

    Jinak ten cas, to je problem.. 07

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000324

      uzivatel000324

      XXX
      Petr ano viem ze nie konkretne aerodynamicke ale mozem robit myslim teplotne ohybove a myslim ze aj nejake pohybove (ozubene kolesa)

      Ak bude cas a bude sa mi chciet do virtualu hodit ubuntu tak sa kuknem aj na ten spominany program o ktorom si pisal. Je to velmi zaujimava tema. :) Obdivujem ludi ktory s tym pracuju.

      A este ak by som mohol mat namet na temu pre redakciu tak velmi by ma potesila tema o vyrobe aut hlavne co sa tyka CNC je to moj obor tak preto :)

      dodo

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • FerAlonso

    XXX
    Zajímavý článek i diskuse :) Nevíte, zda týmy už v tuto dobu mají nový vůz v tunelu, nebo ho ještě pořád vyvíjí jen na PC i s využitím CFD :)

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • gulii

    XXX
    To Petr: ty umíš ve fluentu? Osobně mám vyhotovený celý model F60tky a rád bych si to projel nějakým aero programem.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Ve Fluentu neumím, hrál jsem si s OpenFOAM (na Ubuntu), zel pri psani na tyto pokusy nemam vubec cas. Jestli chceš, pošli tu F60 - zkusil bych to zase rozchodit a tu F60 tim prohnat (posli na redakcni email: prijmeni.jmeno@f1news.cz). Ten model sis udělal sám?

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • gulii

        XXX
        Mi nejde o to to něčím prohnat, ale spíš bych se chtěl naučit v tom fluentu, abych si ten model mohl jakkoliv upravovat a vidět změny... Jinak ten model jsem si udělal sám jako bakalářskou práci.

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Petr

          Petr

          XXX
          Tak to jsi měl hodně zajímavou bakalářku 03

          Fluent má docela slušně zpracovanou nápovědu, průvodce a dokumentaci - pokud máte licenci, můžeš se přihlásit https://secure.fluent.com/sso2/login.htm a zkoušet.
          (Jinak budeš potřebovat ještě nějaký meshing sofware, který ti ten CAD model "rozbije" abys s ním mohl ve Fluentu pracovat. Firma ANSYS na to k němu dodává Gambit).

          + 2 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000324

      uzivatel000324

      XXX
      Mozes troska blizsie popisat v com si robil mode a poslat nejake screenshoty? Mas to robene ako zostavu a teda vykresleny kazdy jeden komponent? Pochval sa troska :) dik

      Petr: dik za obrazky pozeral som aj nejake videa na youtube a zistil som ze vlastne tieto ananlizy mozem robit aj v ProE-cku.. len keby som mal na to cas... :(

      dodo

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    V PC maji cely model do nejmensich detailu samozrejme.

    U CADu to bude jedno, udela se model, ulozis ve standardnim formatu, ktery schroupne CFD.

    Co se tyce CFD, tak Ferrari pred par lety pouzivalo Fluent, Renault take Fluent a Star CD a Sauber VSAERO. Doba jiz davno pokrocila, zkusim zjistit aktualni stav, ale tymy jsou na tyto informace dost skoupe.

    Stejne tak s aktualnimi fotkami z CFD ci data ze svych modelu - to si tymy hlidaji jako oko v hlave. Par starsich obrazku:
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]
    [odkaz na stránku]

    Pokud máte Linux, můžete si stáhnout například OpenFOAM.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000324

    uzivatel000324

    XXX
    Super clanok ale poprosim viac fotiek hlavne priamo z PC ak nejake mas sem snimi! 04

    Dalej by ma zaujimalo ze ci v CFD simuluju cely monopost alebo len jednotlive diely. Kedze som myslim v minulom clanku cital ze iba simulacia zabrie 8-16h. A ak su nejake informaciee o HW na cim samotne CFD bezi. Co viem tak najvykonnejsi pc ma Renault.

    dodo

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Jakub

      XXX
      nemá nejvykonnější PC náhodou BMW Sauber? Albert 2 se myslím menuje...jinak podle mě můžou simulovat jak celé auto, tak i jen určitou část 03

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000324

        uzivatel000324

        XXX
        Neviem ci som to cital tu alebo na inej stranke a tam bol myslim spominany renault a jeho PC. A k tej simulacii som zabudol dopisat ze to trva odimulovanie iba predneho kridla. Takze celkom pekny cas...
        S tym autom som to myslel troska inak je mi jasne ze odsimuluju cele auto kedze Virgin urobil cele auto pomocou pc simulacie. Skor som mal namysli ze ci maju normalne v Pc cely model zavodneho auta a ci je namodelovany do najmensich detajlov... Aby to dokazal PC vyhodnotit. Dalej by ma zaujimalo ake Cad systemy teami pouzivaju ale to by som chcel asi moc 04


        dodo

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • Jakub

    XXX
    krutej článek... 01

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama