Rozhovor s Arim Vatanenem

x-o, 29. července 2009, 18:30 Google+

S kandidátem na post prezidenta FIA o jeho týmu, programu, důležitosti automobilové dopravy a její provázanosti se sportem a globálním oteplování.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Test Barcelona

Test Barcelona | foto: Karel Bařina, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Ari Vatanen, který je jedním ze dvou oficiálních kandidátů na post prezidenta nyní musí do října sestavit svůj tým, který se skládá z 22 členů. Jména začne oznamovat během následujícího týdne a mělo by mezi nimi být i velké překvapení.
Vítěz světového šampionátu rallye v roce 1981 a čtyřnásobný vítěz rallye Paříž-Dakar se prezentuje jako protiklad ke svému soupeři Jeanu Todtovi. Vatanen chce reprezentovat šanci na změnu, zatímco Todtův záměr je pokračovat v práci Maxe Mosleyho.


Svou kandidaturu jste už oznámil, ale ještě jste nepředstavil svůj tým. Kdy můžeme čekat vyhlášení?
Ari Vatanen:
Za normálních okolností příští týden. Musel jsem kandidaturu oznámit brzy, abych začal s akcí. V té době nebyli žádní jiní kandidáti, nikdo nevěděl, co se bude dít. Samozřejmě ani nebylo jasné, co bude dělat Max.
Musel jsem převzít iniciativu, abych byl první, kdo tu zprávu vyšle, to přináší pozornost. Věděl jsem také, že sestavit tým trvá dlouho, protože to jsou zaměstnaní lidé, jejich správní rady musí rozhodnutí schválit a tak dále. Je to na dlouho. Ale za normálních okolností čekám ohlášení příští týden.

Které pozice ohlásíte?
AV:
Stejné, jako Jean - víceprezidenta pro sport, pro mobilitu a předsedu Senátu. Samozřejmě částečně znám i zbytek týmu, ale ohlásím je postupně.

Do voleb zbývají tři měsíce, je to dost času na objetí celého světa s volební kampaní?
AV:
Myslím, že ano. Ale jak už jsem několikrát řekl a řeknu znovu - kandiduji ze správných a ušlechtilých důvodů. Nejsou to důvody Vatanena, ale důvody spravedlnosti, které jsou pro mě důležité. Zastávám nový začátek. Je potřeba to zkusit. Je hodně lidí, kteří si myslí to stejné a chtějí změnu.
Hodně z těch, kteří se k nám chtějí přidat, je trochu váhavých. Kdybych byl u moci 20 let já, asi by to bylo stejné. Chvíli trvá, než si lidé uvědomí, že situace je teď otevřená a staré poměry neplatí, že mají možnost volby. Trvá, než se věci začnou hýbat, ale pohání mě správné motivy.

Když člověk shrne váš život, narazí na první kapitolu v rallye a na další v evropském parlamentu. Je tohle další kapitola vašeho života?
AV:
Odmítám kategorizovat svůj život. Vyvíjí se přede mnou. Byl jsem už na tolika pohřbech, že bych nikdy neřekl, že v 50 letech budu dělat to a to, protože zkrátka nevím, jestli tu v 50 ještě budu. Když jsem si uvědomil, jak jsem smrtelný, uvolnilo mě to.
Při všech událostech v mém životě jsem byl velmi aktivní. Věřím v životě v určité hodnoty, jsem idealista. Nedokážu stát opodál, když vidím, že se děje něco špatného a lidé to vidí také. Kdyby k tomu nedošlo 23. října, tak za pár let.

Když Vatanen mluví o smrtelnosti, ví, co říká. Vyrůstal v malé vesnici Tuupovaara poblíž ruských hranic. Při jejich obraně ve druhé světové válce zemřeli čtyři jeho strýcové. Jeho otec zemřel při automobilové nehodě, když malý Ari seděl na zadních sedadlech. Sám měl namále, když těžce havaroval při argentinské rallye v roce 1985. Zotavoval se 18 měsíců.

I když sám nechcete svůj život kategorizovat, v jeho pozadí je sport a politika. Jako politik jste založil nadaci pro mobilitu, takže se vás dotýká i tato stránka. Je pro vás tedy pozice prezidenta FIA díky této kombinac ideální?
AV:
Trefil jste to přesně. Pro tuto pozici jsem vhodný díky tomu, jak se vyvíjel můj život. Sedíme tu v paddocku Formule 1, ale naše organizace je FIA, ne F1A. Motoristická stránka se někdy přehlíží, ale politicky je velmi důležitá. Rád bych chránil tento sport tím, že budu chránit provoz na cestách. Ne že by byli motoristé preferovaní, ale chtěl bych vyvážené priority ve všech aspektech dopravy.
Princip mobility je pro společnost prospěšný, lidem nepomáhá, když je záměrně potlačovaná z ideologických důvodů. Už staří Římané věděli, že vývoj a prosperita společnosti závisí na dvou věcech - vzdělání a mobilitě.
Nedá se popřít, že v devíti z deseti případů je auto pro jedince nezbytné. Takže auto je milníkem celé společnosti, zlepšuje kvalitu života. Na začátku jsou miliardy motoristů a nakonec dojdeme ke dvaceti jezdcům Formule 1. Je to jako pyramida, ale neznamená to, že nižší patra nejsou tak důležitá.

Jaké by byly vaše zásady řízení FIA z pozice prezidenta?
AV:
Chtěl bych FIA vrátit vysoký status, který si zaslouží.

Znamená to, že FIA potřebuje reformu?
AV:
Nejde o nic osobního, kdybych byl v Maxově pozici 20 let já, možná by byla zapotřebí ještě větší změna. To je normální, protože to není otevřená společnost. Asociace má monopol a je v povaze lidí ponechávat si v takové situaci organizace, metody a zvyky, které už nejsou zdravé. To platí pro Ariho Vatanena stejně jako pro Maxe Mosleyho, pro vás i pro všechny ostatní. Každý musí být čas od času sebekritický a oprášit ramena, protože je tu spousta nevyužitého potenciálu.
Mnoho fandů motorsportu si neuvědomuje, že FIA není jen řídícím orgánem různých závodních sérií, jako Formule 1, ale zastupuje také miliardy řidičů po celém světě. V automobilovém světě FIA dohlíží na kluby jako německý ADAC, rakouský ÖAMTC, nebo švýcarský ACS. FIA je více, než jen 20 nejrychlejších jezdců na světě.

Je podle vás FIA zaměřená více na motoristy, nebo na motorsport?
AV:
Ani jedno z toho. Nevidím mezi tím rozdíly, právě naopak - obě strany existují v harmonii, jsou propojené. Znovu: když se s motorismem zachází špatně, projeví se to u automobilek a má to další důsledky pro sport. Proto tu nevidím rozdíl.
Opravdu smekám klobouk před tím, čeho Max dosáhnul na poli bezpečnosti. Musí se dále zlepšovat, Institut FIA na to požaduje stále více prostředků. Všechny strany musí cítit, že jim FIA věnuje pozornost. Neznamená to, že ustoupíme od sportu, ale je zapotřebí se více věnovat mobilitě.
Musíme se také více soustředit na ostatní kontinenty, zejména na takzvané rozvojové země. Jsou v oblasti mobility v počátečních fázích, úroveň jejich života se s tou naší nedá srovnat. Naše domácí zvířata se mají lépe, než lidé v nejchudších zemích světa. To je fakt. Naše zvířata mají kryté místo na spaní, veterináře a dost potravy. Lidé, kteří se narodili například v Burkina Faso to všechno nemají.
V těchto zemích neexistuje rozumná dopravní infrastruktura, takže počet nehod a smrtelných zranění je nepoměrně vyšší. Musíme se na rozvojové země zaměřit a konkrétně jim pomoci, aby se vyvíjely rychleji. Je to naše morální povinnost, pomoct těmto lidem žijícím v chudobě.

Jakou máte podporu mezi týmy F1 a v paddocku?
AV:
Rád bych se tvářil nenápadně, ale podpora mě hřeje u srdce.

A u zbytku světa? Cítíte podporu pro svou kampaň?
AV:
To se uvidí. Pokud přijde na sympatie například na internetu a na diskuzních fórech, nebylo by to špatné - vyhrál bych velkým rozdílem. Je to jen otázka toho dát věci do pohybu. FIA se potřebuje uvolnit, ale není to útok na Maxe. Jen myslím, že FIA nepracuje na plné obrátky.

Ale tito lidé, například na internetových fórech, nemají hlas. Současný systém je navržen tak, že je těžké pro někoho zvenku volby vyhrát. Myslíte, že to můžete překonat?
AV:
Nezáleží na volbách, jednak tomu věřím a jednak se to vyplatí. Věřím, že převáží spravedlnost. Lidé na internetu nevolí, ale mají vliv na názory. Moderní i tradiční média hrají velkou roli.

S médii má Vatanen nedávnou zkušenost. Finský deník údajně překroutil jeho slova o globálním oteplování a citoval jej: „Debata o emisích CO2 je největší propagandou od dob stalinizmu. Zemi ohřívá Slunce, ne lidé. Je absurdní myslet si, že člověk ví pravdu o globálním oteplování. V historii vždy byla období, kdy bylo tepleji.“ Není třeba vysvětlovat, jak je v dnešní době takové prohlášení politicky nekorektní.

Byl jste spojován s kontroverzními prohlášeními týkajícími se klimatických změn. Chcete k tomu něco říct?
AV:
Velmi rád. Je to úplně převrácené, vytržené z kontextu. Tyto věty nereprezentují můj postoj k technologiím, což dokazují mé činy v minulosti. Jsem stoprocentně za technologií a vědou v každé oblasti našeho života. Když přijde na auta, znamená to jistý pokrok, který vede k nižší spotřebě paliva. Když jsem byl mladý, říkali mi: 'Přijde Wankelův motor a nahradí tepelný, ve kterém se písty pohybují nahoru a dolů.' Ale ten nezmizel. Existují lidé, kteří říkají, že jeho největší inovace jsou ještě před námi. Vyvíjíme ho stále více vědecky, takže i lépe rozumíme tomu, co se děje ve spalovacích komorách. Jsem opravdu optimistický, protože existuje mnoho technologických postupů, které jsou podceňovány.
Podle mě je povinností FIA tento způsob dopravy chránit. Neměli bychom omezovat provoz, ale spotřebu paliva. Jsem proti anti-automobilové politice, která nutí lidi nepoužívat auta. Myslím, že mobilita by neměla být napadána, protože to je útok na rozvoj civilizace.
Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Arim Vatanenem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Heidfeld, Nick

Zklamaný Heidfeld nic nevěděl

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud