Carlos Alberto Reutemann

Lukáš Anděl, 10. června 2003, 12:21 Google+

Každý máme své hrdiny z dětství. Jedním z nich byl při mých věčných sporech s bratrem, i Carlos Reutemann.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Každou neděli jsme sledovali záznam závodu Formule 1 a drželi palce dvěma pilotům. On Nelsonu Piquetovi, já Carlosi Reutemannovi. Krom toho jsme ve jménu obou závodníků sváděli líté boje na autodráze se speciálně upravenými monoposty z drátů a papíru…

Motto: Šampión, který se jím nikdy doopravdy nestal…

Byla to sezóna 1981 a boj o mistrovský titul trval až do posledního závodu v Las Vegas, kde však páté místo Nelsona Piqueta stačilo na vítězství v celém šampionátu. Samozřejmě, že k nemalé radosti mého bratra a mému velkému smutku. Kdo vlastně byl tenhle chlapík ze země Juana Manuela Fangia s německy znějícím jménem? Byl to pilot, ke kterému se vždy štěstí obracelo zády, člověk ve správném týmu, ale v nepravý čas?

Průlom do světa velkých a rychlých vozů…
Carlos Alberto Reutemann se narodil v Argentině 16. dubna 1942. S automobilovým sportem začal na dnešní poměry poměrně pozdě. Ve třiadvaceti letech (1965) poprvé seděl v upraveném Fiatu, za jehož volantem získal ve vlasti jméno. V roce 1968 přešel do Formule 2, ve které byl v národním šampionátu s přehledem nejlepší a v roce 1970 byl vybrán pro evropskou sérii. Zde končí sezónu sice jako patnáctý, ale zkušenosti, které získal, jsou k nezaplacení.
Na začátku roku 1971 se zúčastnil domácí Velké ceny Argentiny, konající se mimo šampionát Formule 1, ve vypůjčeném a poněkud chatrném voze McLaren M7. Závod dokončil na třetím místě. Poté se vrátil na okruhy Formule 2 a sezónu dokončil na celkovém druhém místě.

Brabham - růst formy nekorunoval titul, ale frustrace…
Jeho úspěch zaujal šéfy stájí formule 1 a pozvánka do světa Grand Prix na sebe nenechala dlouho čekat. Svůj debut si Reutemann odbyl při domácí velké ceně v kokpitu Ecclestoneova týmu Brabham. Kvalifikaci rovnou vyhrál a při svém prvním startu získal Pole position! V závodě sice vinou nevhodné volby pneumatik ani nebodoval, ale na nováčka předvedl výborný výkon. Ve své první sezóně 1972 odjel deset závodů, nejlepším umístěním bylo čtvrté místo v Kanadě a celkově 16. místo v šampionátu se třemi body na kontě.
V následující sezóně 1973 startoval již v 15 závodech, získal dvě 3. místa a obsadil sedmé místo v šampionátu. Na výrazné zlepšení měla jistě vliv vyšší konkurenceschopnost stáje Brabham, a také narůstající zkušenosti třicátníka.
Tato pozitiva vedla v roce 1974, ve třetí sezóně závodnické kariéry, k jeho prvnímu vítězství na okruhu Kyalami v Jižní Africe. Kromě Jižní Afriky přidal ještě dvě vítězství v Rakousku a Spojených státech. Celkově obsadil Reutemann 6. místo v šampionátu a potvrdil tak nejen svoje kvality, ale i rostoucí kvality vozu Brabham Cosworth.
V následující sezóně 1975 sice zvítězil jen v Německu, ale i tak se ziskem 37 bodů skončil celkově třetí. Další sezona 1976 rozhodně nebyla z nejšťastnějších. Brabham začal používat motory Alfa Romeo, které byly nespolehlivé, v týmu byla velmi špatná atmosféra a ještě v průběhu sezony přešel po havárii Nikiho Laudy k Ferrari. Lauda se vrátil brzy, Reutemann odjel pouze jediný závod za Ferrari, ale v týmu zůstal jako testovací jezdec. Po skončení sezony dostal výpověď Clay Regazzoni, pilot číslo 2 a Reutemann dostal smlouvu. Celkové 16. místo s třemi body nevypovídá o skutečné kvalitě pilota.

Ferrari – ve stínu Nikiho Laudy a neshody s vedením…
V roce 1977 Carlos Reutemann ochutnal, jaké to je, stát v čele průběžného pořadí. Stejně jak ochutnal to, jaké to je, být dvojkou ve stínu Nikiho Laudy. Vítězství v Brazílii dalo zapomenout na nevydařenou loňskou sezónu a zisk 42 bodů zajistil Reutemannovi celkové 4. místo. Ještě před koncem šampionátu odešel po neshodách z týmu již jistý mistr světa Niki Lauda, a tak se stal Carlos konečně jedničkou.
Společně s Gillesem Villeneuvem měli v roce 1978 obhajovat titul pro tým Ferrari. Reutemann ze sebe vydával to nejlepší, vyhrál čtyři Grand Prix – Brazílii, USA, Velkou Británii a Velkou cenu východního pobřeží USA. Zisk 48 bodů však stačil pouze na třetí místo. Tým Lotus totiž v té době neměl konkurenci. Po neshodách v týmu odešel Carlos z Ferrari a přestoupil – kam jinam než k Lotusu a ke svému cíli, titulu mistra světa…

Lotus – loni vozy famózní, letos zastaralé…
Štěstí však nechalo pilota opět na holičkách, do Lotusu přišel zkrátka pozdě. Nerozuměl si ani s Colinem Chapmanem, ani se stájovým kolegou Mario Andrettim a po dvou druhých místech v Argentině a Španělsku obsadil v sezoně 1979 celkově pouze šesté místo. Odváděl skvělé výkony, avšak v zastaralém voze… Titul získalo Ferrari, z něhož před sezonou bohužel odešel. Další cesta vedla k týmu Williams, ve kterém ucítil svoji šanci na splnění svého snu a který se postupně stále více zlepšoval a prosazoval mezi Top týmy.

Williams – vynikající dvojkou Jonesovi a boj s větrnými mlýny až k prohře o 1 bod…
Ročník 1980 tedy začínal jako stájová dvojka ve Williamsu, jedničkou byl Alan Jones. Reutemann jezdil velmi spolehlivě, od Velké ceny Belgie zajel následujících patnáct závodů na bodovaném místě. Byl to v té době již vyzrálý závodník, ovšem čtyřicítka se pomalu přibližovala a titul nepřicházel. Přesto zvítězil v Monaku a se ziskem 49 bodů obsadil celkové třetí místo.
V následujícím roce 1981 se Reutemannovi povedlo díky zkušenostem, dravosti ale i spolehlivosti rozjet sezónu velmi dobře i přes stálé protěžování Williamsova favorita – Alana Jonese. Při závodě v Riu Carlos neuposlechl pokynů týmu aby pustil Jonese před sebe a zvítězil. Ztratil tím i to minimum podpory, kterou mu tým poskytoval a série úspěchů ze začátku roku skončila. Měl sice dostatečný náskok, aby se udržel na špici až do konce sezony, ale před posledním závodem v Las Vegas byl jeho náskok před dotírajícím Piquetem pouze jednobodový. V kvalifikaci zajel Reutemann Pole position, bohužel však poškodil svůj závodní vůz a náhradní monopost jeho mechanici nepřipravili dostatečně dobře. Zcela zklamaný a frustrovaný Reutemann dojel až na osmém místě. Nelsonu Piquet stačil zisk dvou bodů za 5. místo k zisku mistrovského titulu a Reutemannovi oči pro pláč nad ztraceným triumfem. Tohle byla asi největší rána pro tohoto velkého závodníka historie motoristického sportu. V průběhu sezony zvítězil v Brazílii a Belgii, se ziskem 49 bodů obsadil druhé místo celkově, ale jeho sen naplnění nedošel…

Odchod ze scény bez okázalosti, přesto s obdivuhodným štítem…
V následujícím roce 1982 se objevil na trati opět, ovšem pouze v prvních dvou závodech. Druhé místo v Jižní Africe bylo příslibem, ale Carlos už nejspíše nenašel další motivaci a beze slova vysvětlení svoji přebohatou a navzdory absence titulu úspěšnou kariéru, během které odjel 146 Grand Prix, připsal si 12 vítězství, 6 Pole position, 6 nejrychlejších kol a 310 mistrovských bodů. Celkem 45krát stál na stupních vítězů, 19krát jel v čele. Celých 10 let patřil mezi ty nejlepší, ale nikdy se nestal tím jedním nejlepším. Neměl štěstí na volbu týmu, na spolujezdce, na týmovou strategii. Přesto je nedílnou součástí historie Formule 1 stejně jako ti, kteří se mistry světa stali, neboť patřil mezi piloty, kteří se o své výsledky zasloužili tvrdou prací, jezdeckým uměním a schopností bojovat s nepřízní osudu.
Po odchodu ze světa Formule 1 se z Reutemanna stal politik s nejvyššími ambicemi. Stal se guvernérem Santa Fé, mluvilo se o něm i v souvislosti s kandidaturou na prezidenta. Letos bylo Carlosi Reutemannovi 60 let.
O tom, že se některé věci nezapomínají svědčí jeho projížďka ve Ferrari 412T1B, které mu tým půjčil v roce 1995 při závodech v Argentině. Zde si čestný host stáje sedl do rok starého Ferrari a objel pár kol. Překvapením bylo pro všechny zjištění, že zajel čas, který by stačil v kvalifikaci na jedenácté místo startovního roštu velké ceny, zkrátka Carlos Reutemann má závodění v krvi…


Statistické údaje:

Národnost: argentinská
Datum narození: 12. dubna 1942
Počet startů: 146
Počet bodů: 310
Počet vítězství: 12
Pole Position: 6
Nejrychlejší kola: 6
Stupně vítězů: 45
Debut v F1: GP Argentiny 1972
První vítězství: GP Jižní Afriky 1974
Počet titulů mistra světa: 0


Kariéra chronologicky:

1965 – závody v Argentině s cestovním vozem Fiat
1968/69 – argentinská F2 / šampión
1970 – evropská F2 / 15. místo celkově
1971 – evropská F2 / 2. místo celkově
1972 – F1 Brabham Cosworth / 3 body a 16. místo celkově
1973 – F1 Brabham Cosworth / 16 bodů a 7. místo celkově
1974 – F1 Brabham Cosworth / 32 bodů a 6. místo celkově
1975 – F1 Brabham Cosworth / 37 bodů a 3. místo celkově
1976 – F1 Brabham Alfa Romeo / 3 body a 16. místo celkově
1977 – F1 Ferrari / 42 bodů a 4. místo celkově
1978 – F1 Ferrari / 48 bodů a 3. místo celkově
1979 – F1 Lotus – Cosworth / 25 bodů a 6. místo celkově
1980 – F1 Williams Cosworth / 49 bodů a 3. místo celkově
1981 – F1 Williams Cosworth / 49 bodů a 2. místo celkově
1982 – F1 Williams Cosworth / pouze dva závody

...Brabham BT37 a GP Brazílie 1973...

 

...Brabham BT42 a GP Španělska 1973...

 

...Brabham BT44B a GP Španělska 1975...

 

...Ferrari F312T2 a GP Argentiny 1997...

 

...1980 a Williams FW07...

 

...Brabham BT42 a GP Kanady 1973...

 

Vytisknout

Diskuze: Carlos Alberto Reutemann

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell prožil poměrně značný sešup z piedestalu (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

Juki Cunoda připravil mechanikům hodně starostí (ilustrační foto)

KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

Lewis Hamilton v Maďarsku osmkrát vyhrál, ale v třetím tréninku chyboval (ilustrační foto)

Třetí trénink ovládly McLareny, Red Bully odpočívaly, Leclerc a Hamilton v potížích

Charles Leclerc pokračuje v nepříliš přesvědčivých výsledcích (ilustrační foto)

Druhý trénink - rudé Ferrari způsobilo červenou vlajku, Norris nenašel přemožitele

Carlos Sainz s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Maďarsku vyhrál Carlos Sainz

Sergio Pérez věří, že si své místo u Red Bullu udrží

Cunoda místo Péreze? "Jsem připraven bojovat i proti Maxovi," reaguje hrdě Japonec

Lance Stroll s Aston Martinem AMR24

"Prožíváme vzrušující období." Aston Martin o novém aerodynamickém tunelu a příchodu Hondy

Max Verstappen se vydává zpět na trať

Verstappen žádá další vylepšení vozu. "V Maďarsku musí fungovat!" nabádá Marko

Juan Pablo Montoya byl velkým talentem, ale na mistrovský titul nikdy nedosáhl.

V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

Liam Lawson se loni coby náhradník předvedl v dobrém světle. Byl by v Red Bullu úspěšný?

Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Todt plánuje konec své kariéry ve Ferrari - anotační foto

Todt plánuje konec své kariéry ve Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staré téma v novém hávu. Zvoní Pérezovi umíráček?

  2. Druhý trénink - rudé Ferrari způsobilo červenou vlajku, Norris nenašel přemožitele

  3. "Prožíváme vzrušující období." Aston Martin o novém aerodynamickém tunelu a příchodu Hondy

  4. V Goodwoodu se opět projedou staré vozy Williams. Do kokpitu se vrátil jeden z rebelů F1

  5. Cunoda místo Péreze? "Jsem připraven bojovat i proti Maxovi," reaguje hrdě Japonec

  6. První trénink v Maďarsku vyhrál Carlos Sainz

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud