DISKUZE K ČLÁNKU Co nám přinese nová F1? Zamysleme se v pěti bodech
Ochrana kokpitu, kvalifikace, diváci, závody, technika... zaklínadla současné F1, kterou se spousta lidí snaží zachránit, ovšem podle některých hlasů, které stále narůstají, jí spíš pomáhají do hrobu. Pojďme se zase jednou zamyslet nad tím, co nám hodlá F1 v budoucnu poskytnout.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Co nám přinese nová F1? Zamysleme se v pěti bodech
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
dannak
11:56 11.03.2016 10.131.12.XXXDíky za článek , většinu bodů vnímam velmi podobně. Osobně mám hlavně problém trochu s přibývajícím množstvím VC a pozvolnou sterilizací.
Pokud mi produkt budou servírovat každý týden, přestane pro mě být po čase výjimečný. Jednoduše se přejí, nedělní VC už nebude svátost, ale jen nedělní televizní seriál, který někdy stihnu a jindy ne. Díly na sebe nenavazují, takže výpadkem v průměru o nic moc nepřijdu, pořád budu vědět, kdo má kolik bodů... jen se sníží průměrná sledovanost a tím i množství peněz do F1, tedy nakonec pro týmy.
A jestli se nakonec F1 vydá cestou superbezpečnosti, ztratí svou výjimečnost zcela. Bez nebezpečí a rizika nebude vzrušení a bez něj v důsledku ani diváci. -
huhukoktejl
11:53 11.03.2016 193.228.234.XXXJsem hard-core fan, takže za mne je 21 závodů dost málo... -
rock
10:25 11.03.2016 37.188.140.XXXad 1)
Tohle asi budeme muset nechat, ať se to projeví v praxi. Problémy s červenými vlajkami, pomalými piloty i počasím mohly a nemusely nastat i doteď. Nechal bych to otevřené, uvidíme...
ad 2)
Souhlasím naprosto. Technika by měla být prostředkem k závodění. Nemělo by to být tak, že by závody byly prostředkem k vývoji a prezentaci techniky.
ad 3)
Jenom bych podotkl, že ten pokles diváckého zájmu se může projevit i v těch tradičních zemích (nemělo s tím teď aktuálně problém Německo?)
Ideální počet závodů vidím někde v rozmezí 16-20, ale to je asi individuální. Čtyrměsíční zimní pauza mi přijde pekelně dlouhá i při 20 závodech za rok :-)
ad 4)
Je to tak, čím dál víc se rozvírají nůžky mezi hard core diváky, co mají většinu pravidel v hlavě a +- se zorientují a mezi těmi, co to měli jenom jako zábavu na nedělní odpoledne. Ti se ztratí.
ad 5)
Riziko musí být a za chyby se musí platit. Bez toho ať si raději dají dostaveníčko u playstationu.-
RoBertino
11:51 11.03.2016 83.208.82.XXXRocku, bod 3 je opravdu individuální otázkou. Třeba v 70. letech se začalo jezdit už v lednu (Argentina, Brazílie), pak byly delší pauzy mezi JAR a USA, ale taky byly ještě nemistrovské závody, nejčastěji Race of Champions a BRDC Trophy. Takže závodů bylo méně, ale sezóna zase byla roztaženější. Chápu, že jsou lidé, kteří budou vyžadovat závod každý týden, ale domnívám se, že by mělo jít o rozumný mix mezi kvalitou a kvantitou. Aby nedošlo k zevšednění... -
Alfred
11:52 11.03.2016 78.41.168.XXXad 1)
když pominu fakt, že koncept nové kvalifikace cíleně vnáší prvek náhody do soutěže kde se každoročně přeinvestují stamiliony, tak je tam implicitně zmíněn limit 90 vteřin - což je jaksi při náhlé změně počasí a vyvěšení nejen červených, ale třeba i žlutých vlajek dle mne neřešitelný problém. Cirkus hadr...
ad 2)
problém je že F1 byla jaktěživ soutěží nejen jezdcú, ale i techniky, a to hi tech techniky - soutěží kde je technika pouze prostředkem k závodění je i dnes s prominutím plná p***l, tudíž na výběr ke sledování toho je taky plná p***l. Ovšem soutěží, kde by technologie nehrály druhé housle, třeba i jejich sezonní vývoj, mě krom F1 moc nenapadá....
Pro autora článku - kolik že těch soubojů kolo na kolo na cílové rovince se během takřka 70 let odehrálo, že se odvažujete podobné souboje uvádět jako signifikantní pro kteroukoliv éru F1? Ne že bych s Vašimi závěry nesouhlasil, konkrétně u tohoto článku se vícemeně shodnem ve všem, ale chtělo by to méně selektivních vzpomínek.-
RoBertino
12:23 11.03.2016 83.208.82.XXXAlfréde, kdybych vybíral jednotlivé příklady a uvedl jich třeba jen pět ve smysluplném podání (vzpomínáte na rok 1993 a strhující závěr v JAR za deště, kde bojovali Warwick a Wendlinger s Bergerem v posledním kole o pozice?), tak ten článek nikdo nedočte, protože to bude vlastně knížka. Slibuji, že se k vybraným případům v historických ohlédnutích vrátím. A k té technice, snad jsem to napsal dost jasně, že by měla skutečně být součástí, nikoli na ni spoléhat jako na jedinou zajímavou věc.-
Alfred
12:52 11.03.2016 78.41.168.XXXZajisté, já Vám nadšení ze soubojů kolo na kolo neberu. ovšem že to byl jev výjimečný v kterékoliv době je prostě fakt - tedy alespoň co se týče soubojů na špičče. No a vy si pokaždé vypíchnete nějaký souboj a pak jej dávate do protikladu současné F1, což mi nepřijde dvakrát korektní, ne li rovnou jako demagogie - protože třeba i v roce 1982 kdy tak slavně válčili na cílovce deAngelis s Rosbergem měl další v pořadí kolo ztráty. Nemluvě o tom, že se pod ten souboj podepsala jak jezdecká chyba de Angelisa, tak především poruchy u dalších favoritů, kteří jezdili před touto dvojicí. Nebo závod téže sezony v Monaku...prostě bez poruchovosti, kdy závod celkem pravidelně dojela méně jak polovina jezdců by se toho, na co by se teď dalo se slzou v oku vzpomínat, taky moc neudálo.
ad technika - reakce byla směřována na rocka
ad JAR 1993 - nevzpomínám, ale Wendlinger těžko vůbec o nějakou pozici v posledním kole bojoval, natož o vítěznou když vypadl už ve 34. kole ze 72...-
RoBertino
14:18 11.03.2016 83.208.82.XXXA já se hluboce omlouvám, protože to měl být JJ Lehto. V tomto směru spoléhání na paměť bohužel opět přineslo nemilý efekt. Takže znovu a lépe - v posledním kole bojovali Lehto a Warwick, který měl na dosah bodík po Bergerově odstoupení, jenže na zaplavené trati odplul do ústraní. Co se týče oněch protikladů - ne, to nejsou protiklady, nýbrž příklady. Rozhodně nechci jít cestou - tehdy bylo líp, dnes to stojí za starou bačkoru, ale taky odmítám zastávat názor - buďme rádi, že... F1 by měla být špičkou ve všech směrech a ne se snížit k tomu, abychom ji omlouvali.-
Alfred
14:44 11.03.2016 78.41.168.XXXKolikrát se v posledních letech stalo, že duel o vedení v závodě se opravdu rozhodl na trati? Vzpomínáte třeba na Grand Prix Rakouska 1982, kdy Rosberg a de Angelis usilovali o vítězství až k cílové čáře?
No já tedy nevím, ale když už tedy něco nechcete a přesto to děláte už u způsobu jakým kladete otázky, byť jsou řečnické, tak jste mohl zmínit Kanadu 2011.
ad JAR 1993 - no jako fajn, ale i loni se měnili pozice v posledním kole (Barcelona myslím Sainz vs Kvyat), Ricciardo taky myslím ztratil, nebo získal pozici těsně před cílovou čarou, Bottas vs Raikkonen etc. Souboje se odehrávájí, ne že ne, no a že se neodehrávají na špčičce? Taky nic nového. Já F1 neomlouvám, já ji beru takovou jaká je a to je principu stejná už desítky let. Někdy nudná, někdy zábavná a teď snad prominete, ve vší úctě špičkou je pořád....i co se týče předjíždění - ze statistického pohledu na tom taky není nijak zle. Jo, když si vybavím v paměti slavné souboje v Dijonu, Šumáka s Hakkinenem, Prosta se Sennou a x dalších tak taky vytvoří ucelenou řadu skvělých vzpomínek - jenže ouha, taky to nebyly v té které sezoně zcela běžný, nebo dokonce pravidelný jev který by se snad mohl přivodit umělými zásahy do pravidel nebo nedejbože unifikací motorů, nebo motorového výkonu a podobnými nesmysly.
-
RoBertino
15:08 11.03.2016 83.208.82.XXXBylo by asi nejlepší projednou zvážit cestu na náš sraz debatérů a tam to řádně probrat, protože každý má svůj názor a k němu bude inklinovat. Ono nelze říci, že ta která záležitost je dogma, pochopitelně i předjetí o kolo (viz Ch. Fittipaldi a Prost v Brazílii 1993) může mít pro závod zásadní význam. Vámi uváděné souboje si pamatuji, ale už to je téměř 15 a více let... K uváděným soubojům ještě dodejme, jestli jde o souboj rovnocenných soupeřů, nebo jeden zoufale bojuje, aby vůbec dojel do cíle a druhý má o polovinu schopnější auto. Namítnete - to je věc strategie, dodávám, ano, ale pak nejde o souboj rovnocenných soupeřů. Nýbrž o souboj strategií a pak jsou události na trati podružné... Jak pravil herec znalý svého řemesla - Jan Werich - pravda vždy leží někde uprostřed.-
Alfred
15:20 11.03.2016 78.41.168.XXXS tou strategií to jaksi nedokážu pobrat...je přeci nedílnou součástí závodů minimálně po dobu, kterou tvrdíte že sledujete F1. Nebo jak jste to myslel? V r. 1982 Lotus byl ve srovnání s Williamsem snad rovnocennější než třeba před/loňský Kvyatův Red Bull a Sainzovo STR?
-
-
huhukoktejl
15:13 11.03.2016 193.228.234.XXXMáš pravdu, ta historie svádí k tomu pamatovat si to lepší, zajímavější, nudné závody vymizí.
Čistě namátkou jsem vzal na wiki rok 1987, jako první jsem trefil VC Maďarska, výsledky:
1. Piquet, 2. Senna +37, 3. Prost +1:27, 4. Boutse +1 kolo, 5. Patrese +1 kolo ....další už +2 kola
Vloni:
1. Vettel, 2. Kvjat +15, 3. Ricciardo +25 a dalších jedenáct bylo v jednom kole. Outsider Manor s -2 koly by s takovýmto odstupem byl v roce 1987 brán jako normální tým druhé poloviny pole (tuto ztrátu měl už šestý tým v cíli)
Přestaňme si tu minulost tak idealizovat, i když... možná za 25 let budem vzpomínat, jak ten Hamilton řádil, zatímco to v tom roce 2041 stojí za prd...
-
RoBertino
16:03 11.03.2016 83.208.82.XXXAle jistě, třeba Grand Prix Španělska 1970 byla ještě "zajímavější" - 1. Stewart, 2. McLaren - 1 kolo stejně jako 3. Andretti a 4. Hill, 5. Servoz-Gavin - 2 kola a zbytek nedojel. Ale domnívám se, že se nebudeme chovat jako většina politiků, kteří místo toho, aby se postarali o zlepšení do omrzení křičí: jsme na tom mizerně, ale už to bylo i horší. F1 by měla s ohledem na minulost právě ty někdejší nešvary válcovat a poučit se z nich. Minulost si rozhodně neidealizuju, už jsem často psal, v jakých podmínkách se jezdilo. Ale dnes se všemi vymoženostmi to vypadá, že jsme moc velký krok kupředu neudělali.
A jen zavzpomnínejme na GP Itálie 1969, 1971 nebo Španělsko 1981. Taky jsou to jenom příklady, ale minimálně v posledním případě se na to docela fajn koukalo.-
Alfred
16:22 11.03.2016 78.41.168.XXXmyslím že tady jde hezky vidět kdo se chová jako politik - mě třeba vůbec nevadilo když měl druhý v pořadí kolo ztráty. Co je na tom špatného? Nemluvě o tom, že ztráta kola u čtvrtého, páteho jezdce v pořeadí byl daleko četnější jev, ne li rovnou pravidelný, než třeba příklady těsných výsledků které si vybíráte jako třešničky na dortu. Touhu "vylepšovat" závody a měnit principy na kterých F1 funguje desítky let bych právě připsal politiku, než znalci F1.-
RoBertino
16:26 11.03.2016 83.208.82.XXXPak by mě opravdu upřímně zajímal váš názor na to, co se chystá od roku 2017. A myslím, že závody se od 60. a 70. let změnily natolik, že právě to podstatné, a sice závodění, odchází na úkor strategie. Něco podobného jako když se dnes brečí, že padá ve fotbale málo gólů, ale strategii mají všichni bezvadnou.-
Alfred
16:46 11.03.2016 78.41.168.XXXTak myslím že ani v 60. letech, ani v 70. letech se nejezdilo bez ohledu na to, co snesou a dovolí gumy, nebo kolik kdo spálí benále...což je myslím taky strategie.
Na změny pro r. 2017 názor zatím nemám, páč se toho navrhuje tolik a pokaždé něco jiného že považuju za ztrátu času se nad tím zamýšlet. Ovšem zvýšení rychlosti díky aerodynamickému místo mechanickému gripu nepovažuju za nic, co by mělo F1 nějak zásadně posunout vpřed, průběh a obraz závodů by byl asi v bleděmodrém jako dnes. Širší pneumatiky kvituji, ovšem ty měli přijít na scénu společně s turbohybridy a těch štěků o pomalé F1 by bylo taky méně. Myslím že by stálo za zamyšlení, jestli F1 nedosáhla svého stropu co se týče vývoje motorů a aerodynamiky v rámci přípustných rychlostí....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
rock
13:07 11.03.2016 37.188.130.XXXNe, to není prvek náhody (teda mám pocit, že jako náhodu to už dlouhý roky bere třeba Williams a podle toho taky vypadají jejich strategická rozhodnutí při proměnlivých podmínkách či zmatkaření v boxech - ale to jenom na okraj).
Je to test týmů a jezdců, jak se dokážou vypořádat s danými podmínkami - které jsou pro každýho stejné. Jestliže dneska mají úlohu zlehčenou online telemetrií a datovým spojením s továrnou v reálném čase, tak je potřeba jim ty podmínky přitvrdit. Když se od 60. nebo 80. let změnila technika, je potřeba, aby se měnila i pravidla.
-
-
Aktuálně
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek