Na den přesně před 14 lety stál na 20. startovní pozici, před oběma vozy Minardi - v jednom z nich seděl tehdy dvacetiletý Fernando Alonso - modrý vůz Prost a v jeho kokpitu Čech Tomáš Enge. Dočkali jsme se prvního startu "našeho" závodníka v prestižní kategorii a byli jsme i svědky, valná většina z nás pouze audiovizuálně u televizních obrazovek, jeho průjezdu cílem. Pokud mě paměť neklame, kamery se tehdy věnovaly něčemu jinému. Ale znáte to, kolikrát zapomínáme na to, co se stalo včera...
Enge se tehdy do formule 1 dostal díky zranění Brazilce Luciana Burtiho, který s velkým štěstím přečkal nebezpečnou havárii po kolizi s Eddie Irvinem v belgickém Spa. Tomáš však už v předchozím roce působil jako testpilot v týmu Eddie Jordana. Při svém debutu na Monze se pohyboval v poslední čtvrtině startovního pole a závod dokončil na 12. místě.
Jeho start byl mylně označován jako vůbec první představení pilota ze země bývalého socialistického bloku. Nelze přehlédnout reprezentanty bývalé NDR (E. Barth, Fitzau, Krause), kteří se zejména v roce 1953 účastnili německé Grand Prix. To ale byly vysloveně epizodní či privátní pokusy. Zajímavější je jméno Gerharda Karla Mittera, u jehož místa narození můžeme číst Krásná Lípa - Československo. Připusťme však, že se jedná spíš o epizodní záznamy do historie.
Tomáš Enge absolvoval závěrečné tři závody sezóny 2001 a "vyznamenal" se tréninkovou nehodou v Japonsku a tamtéž se mu podařilo vyrobit jednu zastávku v boxech navíc - zmýlil se a omylem se řídil signalizační tabulí týmu Minardi. Čekalo se, zda se objeví v F1 v některé z následujících sezón, i díky výborným výkonům v mezinárodním šampionátu F3000 měl velkou šanci, ale o titul přišel kvůli známé aféře s marihuanou.
Devětatřicetiletý rodák z Liberce, syn bývalého závodníka Břetislava Engeho, je dosud závodně činný, sklízí úspěchy v sériích GT.