DISKUZE K ČLÁNKU Kolik stojí vůz Formule 1?

Královna motorsportu je drahý byznys. Ale jak moc? Britský server Yahoo zjišťoval, kolik stojí vůz Formule 1.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Kolik stojí vůz Formule 1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 44, poslední 22.07.2013 11:31 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Ferda (Hlasovalo 11 lidí) 20.07.2013 14:26
40 000 Kč Za sadu Gum??? Už se nedivím, že jsou… »
» Ferda (Hlasovalo 9 lidí) 20.07.2013 15:21
Myslím, že to není oficiální cena gumy, ale… »
» uzivatel000397 (Hlasovalo 7 lidí) 21.07.2013 10:41
Náklady F1 Docela by mne zajímala křivka nákladu… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Duncan66

    89.103.167.XXX
    Dyzl: 1950 - soucasnost Podle me by se dal brat jako startovni bod cca dnesni rozpocet levnejsich tymu Indycar apod. mozna ponizene o par desitek procent ale zhruba ve stejnych radech. Maximalne tedy nekolik milionu dolaru. Kdyz vememe rozpocet dnesnich top tymu 200 milionu liber tj. 300 milionu dolaru. tak i se zapoctenim inflace apod. by se dalo cca rict, ze je to dnes 100x nakladnejsi. Videt skutecny dobre zpracovany graf jak se to vyvijelo by bylo opravdu zajimave pokoukani. Jestli to bylo vice mene kontinualni narustani, nebo jestli tam jsou vyrazne skoky nejakymi technologickymi novinkami, ci zasadnimi zmenami pravidel apod.?
    Jak pises, jsem taky zvedav, kam to jeste muze jit dal. Dnesni situace je dost silena, Kdyz si predstavim "kolbenku", kde maka 500 lidi a maji rocni rozpocet 6 miliard korun rocne coz je chod opravdu velke fabriky a to vse jenom proto, aby dve auta 20x za rok na 90 minut dosahovala co nejlepsiho vykonu za ucelem pobaveni divaku.

    + 3 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Duncan66

      89.103.167.XXX
      Hm, ted se divam, ze jsem pocital cely chod tymu, nikoli naklady ciste na vuz. V roce 1950 podle me naklady na chod tymu, cestovani apod. spolykaly daleko vetsi cast rozpoctu, nez dnes, tak bych poupravil svoji hypotezu a sice, ze cena je dnes spise 1000x vyssi nez 100x. A to je ranec.

      + 2 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Duncan66

    89.103.167.XXX
    Celkem? Kdyz teda zapocitame Motor - 1 milion liber? prevodovku a ostatni casti vozu, tak jsme na cene kolem 4 miliony liber? Nebo vice?

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • CaesarF1

    CaesarF1

    109.202.87.XXX
    šasi: 1 milion liber (30 200 000 Kč) Civilní Bugatti Veyron tedy stojí co šasi formule. Akorát na bugatce se nešetří, 4 turba 1001 koní a maximálka 407km/h. 03

    + 3 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000397

    uzivatel000397

    90.178.29.XXX
    Náklady F1 Docela by mne zajímala křivka nákladu na stavbu vozu F1 a jeho provoz dejme tomu od roku 1950.
    Samozřejmě s nějakým přepočtem průměrné kupní síly uváděné měny v daném období. Byla by to sice hrubá statistika ale i tak velmi zajímavá. Podotýkám, že stejně ale většina lidí jaksi od určité ceny jaksi ztrácí obraz o skutečné hodnotě peněz pokud se jedná o vysoké částky. Taková miliarda je již za hranici jejich představivosti.
    Ani erudovaní ekonomové dnes netuší kam směřuje světová ekonomika, Evropa stagnuje, v Americe sice jisté oživení, svět je ale nejistý. Jsem si jist, že křivka nákladů závodění jde ale v parabole nahoru a je i otázkou, zda je růst nákladů takovým tempem dlouhodobě možný. Když to sleduji, už pár silných sponzorů vycouvalo, najdou se sice další, také to ale nejde do nekonečna. Takže se F1 časem klidně může dostat do slepé uličky. Můj skromný názor je, že do ni už nenápadně vstupuje.
    Když jsem v jiném vlákně pochválil Amíky, že umí velmi zajimavě závodit za velmi málo peněz, dostal jsem neskutečný počet mínusů. Můj skromný názor tedy je, že by se skřet a jeho skupina měli malounko poučit. Už i systém který kdysi dříve nebýval, že výrobce může provozovat jen dva vozy je naprosto nesmyslný. Jiný tým by měl možnost si z fabriky koupit vůz a provozovat je třeba jen s jedním jezdcem. Technické předpisy by se neměly každou sezónu měnit, aby chudý tým mohl třeba jezdit na loňském voze atd. Pole by bylo rozmanitější a závody zajímavější a také by nebylo nutné uměle tvořit týmy které buď skončí nebo jezdí několik sezón aniž by získalo bod.
    Jsem více motorkář a tam se to také dle mého skromného názoru silně překombinovalo v prestižní třídě MotoGP, jezdí tam prakticky souběžně dvě kategorie motorek, tovární speciály a třída CRT která má blíže k Supebikům. Není tam ale žádné omezení kolik může jezdit motorek jedné značky, kolik může mít tým jezdců. Na divokou kartu může jet další jezdec pokud má potřebnou licenci a
    a kapacita trati to dovolí. A trofnu si tvrdit, že jízda na speciálu MotoGP je daleko náročnější než jízda ve F1 i když je to také obrovské úmění a virtuozita.
    Mám obavy, kdyby patřila Dorna která seriál provozuje, skřetovi, tak tam začne zavádět své vychytávky a je tam kde dnes F1.

    + 7 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Ferda

      Ferda

      46.47.176.XXX
      Rozdíl čísel mezi 1950 a současností by Ti nic neřekl. Tehdejší garáže se současnými továrnami je tak neskutečný, že si rovnou můžeš určit 99% a nebudeš daleko od pravdy.

      Mě by více zajímal finanční rozdíl kdyby se zrušila veškerá elektronická komunikace mezi pilotem, který jede závod, týmem v boxech, vlastní továrnou, továrnou, která dodává motory případně KERS, testovacím pilotem, který sedí v simulatoru a dle průběhu závodu se snaží vymyslet nejlepší možnou strategi.
      Celá tahle šílená mašinérie možná dělá většinový náklad na provoz.

      + 3 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000397

        uzivatel000397

        90.178.29.XXX
        Napsal jsem, že by mne zajímaly ceny vozu a náklady na jejich provoz v určitých obdobích.
        Je snad logické, že součásti celkové ceny vozu byla i režie místa kde byly vyráběny. Tehdy to bývalo často v nějakém hangáru u bývalého vojenského letiště kde hned zkoušeli. Byli to opravdu ale garážisté a ti úspěšní postupně budovali lepší firmy s lepšími kolbenkami až jsme se dostali k dnešním megakolbenkách. Já se ovšem nebavím o dílčí části režie stavby vozu ale o jeho finální ceně.

        + 3 / − 2

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000792

        uzivatel000792

        88.212.36.XXX
        Tak to pochybujem. Elektronicka komunikacia je len zlomok. Ved je to len par vysielacok a mobilnych telefonov. Nedavno tu bol clanok o spolocnosti Mono, ktora vyraba simulatory a tiez to neboli take velke cisla.

        To co robi vacsinu je vyvoj. Pred par dnami tu bol clanok, kde Symonds popisoval ake je skutocne rozdiel medzi rozpoctom Marussie a Red Bullu. Ze to nie je 60 milionov proti 240 milionov (nepamatam si presne cisla, takze iba davam priblizne podobne), ale 54 milionov proti 234 milionom, pretoze naklady na tim zhltnu priblizne rovnako a ten zvysok uz su naklady na vyvoj auta.

        + 2 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • uzivatel000397

          uzivatel000397

          90.178.29.XXX
          Panebože snad to píši dost polopaticky, když si koupim auto, tak je za nějakou konečnou cenu ve které jsou zahrnuty všechny výrobní náklady které snad nemusím pitvat, tedy včetně vývoje elektroniky, komponentu práce a režie výrobce. Takže i u závodního auta se to dá nějak nahrubo spočítat. Stejně tak další náklady na provozování.
          Já se tady ostatně nechci bavit o nějakých přesných číslech ale kolikanásobně je dražší závodění nyní dražší než bývalo. A to jen přiblížně.
          Řekl bych, že zajimavost obrovsky zvýšila přenosová technika která nám ty zázraky techniky a dramatické okamžiky přenesou až do obýváku na moderní televizi.
          Je otázkou o kolik se zvýšila od těch padesátých let sportovní úroveň a zda to odpovídá spirálovitě se zvýšujícím nákladům.

          + 1 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Ferda

            Ferda

            46.47.176.XXX
            Ke kloudnému výsledku se nedopočítá nikdo. Kdysi na postavení vozu stačilo pár lidí a dnes jsou to stovky a pravděpodobně další stovky u subdodavatelů.
            Náklady na stodolu jsou taky zcela zanedbatelné nad fabrikou, která je gigantická a jen klimatizace spolkne více energie, než tehdejší náklad na veškeré energie včetně autogenu.
            Kompletní klempiřina na za celý rok byla vyšla lacněji, než dnes výroba jednoho křídla.
            Ocelové měrky na měření odtrhu a žárovka na kontrolu předstihu taky vychází poněkud lacněji, než dnešní počítače, bez kterých se nikdo neobejde.
            Soukromé letadla taky nikdo nevlastnil a motorhoumy se nestavěly.
            Zaměstnanci svou práci brali spíše jako svého koníčka, než jako zabezpečení pro mnoho svých dalších generací. Platí i pro piloty.
            Týmy byly životaschopné i bez movitých sponzorů.

            Největší hodnota celého týmu byla v tom co měli kostruktéři v hlavě.

            + 3 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • uzivatel000397

              uzivatel000397

              90.178.29.XXX
              Jak nedopočítá? mám pocit že já o voze a ty o koze. Každý výrobek se dá dopočítat. nemusí to být přesné, je jasné že garážisté neměli cifršpiona který by to přesně hlídal. I tehdy bez PC ale počítat uměli.
              Měl jsem firmu a dělal i větší zakázky a to i do ciziny a vždy jsem musel vědět předem za kolik jsem schopen to vyrobit a do ceny jsem samozřejmě musel započítat myslitele, dělníky, materiál a režii firmy a konečně i sebe. Bylo to sice v malém, tak tu ale funguje i ve velkém, včetně závodních týmů. Bez kalkulování by každý již předem zkrachoval, pokud nemá předem hromady prostředků k bezúzdnému rozhazování.

              + 3 / − 2

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Ferda

                Ferda

                46.47.176.XXX
                Nějaké cifry by se najít určitě daly, ale byly by natolik zkreslené, že s realitou by moc společného neměly.
                Je rozdíl v hotovém výrobku a v ročních nákladech chodu celé továrny a to se snažím celou dobu vysvětlit.

                + 2 / − 2

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • uzivatel000397

                  uzivatel000397

                  90.178.29.XXX
                  Ferdo, to je zbytečná diskuse, asi o kolbenkách moc nevíš, režie firmy se vždy do výrobku nějakým koeficientem rozpočítává. Když má více činnosti, tak jsou firmy rozdělené i na střediska nebo divize. Některá firma třeba dělá i jinou činnost a třeba pro zákazníky s jiným výrobkem tak si i střediska vnitropodnikově práci mezi sebou proúčtovávají. Já jsem měl malou firmu a věděl jsem za kolik co vyrobím a prodám. I moji pidifirmu jsem měl rozdělenou na střediska, samozřejmě ne tedy fyzicky ale v počítači a účetní mi účtovala náklady na jednotlivá střediska. A já jsem občas vlezl do počítače a věděl jsem jak mi která činnost funguje a když jsem zjistil mínusy, tak jsem z činnosti zavčas vycouval, třeba z vlastní dopravy. A když mi kradli a podváděli na prodejně, přišel jsem na to dost brzy.
                  A ještě dávněji jsem dělalal v kolbence ve vývoji motocyklů a taam to fungovalo také přesně tak. na nový projekt byla zakázka a na tu se účtovaly náklady, takže když se prototyp vyrobil, vědělo se, kolik jeho výroba stála. Tak to fungovalo odjakživa a Němci to za 2 světové ještě zdokonalili protože jsou výborní organizátoři.
                  Osobně si myslím, pokud bych někoho tipoval ve F1 že neznal dobře toky svých peněz ve F1, tipoval bych tak lorda Hesketha. 03

                  + 2 / − 2

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • Ferda

                    Ferda

                    46.47.176.XXX
                    Vynechme Kolbenky, Daňkovky, manufaktůry nebo nadnárodní společnosti.
                    Jak sis sám mohl vyzkoušet, tak jsi musel zjistit, že cena se neurčuje pouze hodnotou produktu, ale je v tom zahrnutý vývoj, reklama, provozní režie, daně, mzdy, případně jiné aktivity či rezervy.
                    Jenže byť poměrně stejný výrobek nemusí mít vždy totožnou hodnotu. Jak chceš určit hodnotu třeba Alfy Romeo, která tehdy vyhrávala třeba s Talbotem, který na tom byl podstatně hůř. Přitom mikde není určené, že Alfu ten vůz stál více.

                    + 3 / − 1

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • uzivatel000397

                      uzivatel000397

                      90.178.29.XXX
                      Bavíme se snad celou dobu o výrobní ceně a ne o hodnotě toho kterého výrobku. Jsou to snad rozdílné pojmy.


                      + 2 / − 2

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • Ferda

                        Ferda

                        46.47.176.XXX
                        Ta se taky může hodně lišit. Koleno je drahé a sériová výroba s novými stroji taky nemusí být žádná láce než se stroje zaplatí.
                        Tak by jsme se mohli přít do nekonečna, ale to myslím není účelem žádného z nás. Mě samotného by rozuzlení taky hodně zajímalo
                        Třeba si redakce téhle diskuze všimlo a možná nějaký zajímavý článek na tohle téma sepíše.

                        + 3 / − 1

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • uzivatel000397

                          uzivatel000397

                          90.178.29.XXX
                          Osobně si myslím, že týmy moc strojů nemají a naprostou většinu komponentu nakupují od specializovaných firem. A pokud jde o fabriku a vyrobí si sami motor, také znají jeho výrobní cenu.

                          + 3 / − 2

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • Ferda

                            Ferda

                            46.47.176.XXX
                            Co se týče výrobní ceny motorů, tak by jsme se nejspíše hodně divili, jak moc se liší od ceny tržní. Alespoň já si myslím, že výrobci tyhle motory spíše sponzorují, než na nich vydělávají. Prostě výrobu dotují v rámci reklamy svého výrobku.

                            + 2 / − 2

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • uzivatel000397

                              uzivatel000397

                              90.178.29.XXX
                              Toť jiná otázka. Je zde ovšem i faktor, čím více vyrobí motorů, tím více se i rozloží náklady vývoje na více zákazníků. Předpokládám, že vývojové náklady mohou klidně přesahovat ceny použitého materiálu i s montáži, tak se jim prodejem motorů vrátí i část nákladu na vývoj a tím si vlastně snižují výrobní cenu. Řekl bych to asi tak, pokud je již motor vyvinutý a odladěný a vyrobí se například deset motoru a zákazníci si objednají dalších deset, pro výrobce již budou jejich výrobní náklady třeba poloviční díky seriovosti. Reklama v tom může také hrát určitou roli, nemyslím ale že zásadní a je otázkou který tým s motory jezdí, zda Redbull nebo někdo na konci pole.
                              Jsem si jist, že výrobci nejsou charita, aby sponzorovali nějaké týmy. Vždy to je jen byznys na kterém by neměli prodělávat.

                              + 2 / − 2

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama