DISKUZE K ČLÁNKU Kolik stojí vůz Formule 1?
Královna motorsportu je drahý byznys. Ale jak moc? Britský server Yahoo zjišťoval, kolik stojí vůz Formule 1.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Kolik stojí vůz Formule 1?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel000397
(Hlasovalo 7 lidí)
21.07.2013 10:41
Náklady F1 Docela by mne zajímala křivka nákladu… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Duncan66
11:23 22.07.2013 89.103.167.XXXDyzl: 1950 - soucasnost Podle me by se dal brat jako startovni bod cca dnesni rozpocet levnejsich tymu Indycar apod. mozna ponizene o par desitek procent ale zhruba ve stejnych radech. Maximalne tedy nekolik milionu dolaru. Kdyz vememe rozpocet dnesnich top tymu 200 milionu liber tj. 300 milionu dolaru. tak i se zapoctenim inflace apod. by se dalo cca rict, ze je to dnes 100x nakladnejsi. Videt skutecny dobre zpracovany graf jak se to vyvijelo by bylo opravdu zajimave pokoukani. Jestli to bylo vice mene kontinualni narustani, nebo jestli tam jsou vyrazne skoky nejakymi technologickymi novinkami, ci zasadnimi zmenami pravidel apod.?
Jak pises, jsem taky zvedav, kam to jeste muze jit dal. Dnesni situace je dost silena, Kdyz si predstavim "kolbenku", kde maka 500 lidi a maji rocni rozpocet 6 miliard korun rocne coz je chod opravdu velke fabriky a to vse jenom proto, aby dve auta 20x za rok na 90 minut dosahovala co nejlepsiho vykonu za ucelem pobaveni divaku.-
Duncan66
11:31 22.07.2013 89.103.167.XXXHm, ted se divam, ze jsem pocital cely chod tymu, nikoli naklady ciste na vuz. V roce 1950 podle me naklady na chod tymu, cestovani apod. spolykaly daleko vetsi cast rozpoctu, nez dnes, tak bych poupravil svoji hypotezu a sice, ze cena je dnes spise 1000x vyssi nez 100x. A to je ranec.
-
-
uzivatel000397
10:41 21.07.2013 90.178.29.XXXNáklady F1 Docela by mne zajímala křivka nákladu na stavbu vozu F1 a jeho provoz dejme tomu od roku 1950.
Samozřejmě s nějakým přepočtem průměrné kupní síly uváděné měny v daném období. Byla by to sice hrubá statistika ale i tak velmi zajímavá. Podotýkám, že stejně ale většina lidí jaksi od určité ceny jaksi ztrácí obraz o skutečné hodnotě peněz pokud se jedná o vysoké částky. Taková miliarda je již za hranici jejich představivosti.
Ani erudovaní ekonomové dnes netuší kam směřuje světová ekonomika, Evropa stagnuje, v Americe sice jisté oživení, svět je ale nejistý. Jsem si jist, že křivka nákladů závodění jde ale v parabole nahoru a je i otázkou, zda je růst nákladů takovým tempem dlouhodobě možný. Když to sleduji, už pár silných sponzorů vycouvalo, najdou se sice další, také to ale nejde do nekonečna. Takže se F1 časem klidně může dostat do slepé uličky. Můj skromný názor je, že do ni už nenápadně vstupuje.
Když jsem v jiném vlákně pochválil Amíky, že umí velmi zajimavě závodit za velmi málo peněz, dostal jsem neskutečný počet mínusů. Můj skromný názor tedy je, že by se skřet a jeho skupina měli malounko poučit. Už i systém který kdysi dříve nebýval, že výrobce může provozovat jen dva vozy je naprosto nesmyslný. Jiný tým by měl možnost si z fabriky koupit vůz a provozovat je třeba jen s jedním jezdcem. Technické předpisy by se neměly každou sezónu měnit, aby chudý tým mohl třeba jezdit na loňském voze atd. Pole by bylo rozmanitější a závody zajímavější a také by nebylo nutné uměle tvořit týmy které buď skončí nebo jezdí několik sezón aniž by získalo bod.
Jsem více motorkář a tam se to také dle mého skromného názoru silně překombinovalo v prestižní třídě MotoGP, jezdí tam prakticky souběžně dvě kategorie motorek, tovární speciály a třída CRT která má blíže k Supebikům. Není tam ale žádné omezení kolik může jezdit motorek jedné značky, kolik může mít tým jezdců. Na divokou kartu může jet další jezdec pokud má potřebnou licenci a
a kapacita trati to dovolí. A trofnu si tvrdit, že jízda na speciálu MotoGP je daleko náročnější než jízda ve F1 i když je to také obrovské úmění a virtuozita.
Mám obavy, kdyby patřila Dorna která seriál provozuje, skřetovi, tak tam začne zavádět své vychytávky a je tam kde dnes F1.-
Ferda
11:36 21.07.2013 46.47.176.XXXRozdíl čísel mezi 1950 a současností by Ti nic neřekl. Tehdejší garáže se současnými továrnami je tak neskutečný, že si rovnou můžeš určit 99% a nebudeš daleko od pravdy.
Mě by více zajímal finanční rozdíl kdyby se zrušila veškerá elektronická komunikace mezi pilotem, který jede závod, týmem v boxech, vlastní továrnou, továrnou, která dodává motory případně KERS, testovacím pilotem, který sedí v simulatoru a dle průběhu závodu se snaží vymyslet nejlepší možnou strategi.
Celá tahle šílená mašinérie možná dělá většinový náklad na provoz.-
uzivatel000397
12:11 21.07.2013 90.178.29.XXXNapsal jsem, že by mne zajímaly ceny vozu a náklady na jejich provoz v určitých obdobích.
Je snad logické, že součásti celkové ceny vozu byla i režie místa kde byly vyráběny. Tehdy to bývalo často v nějakém hangáru u bývalého vojenského letiště kde hned zkoušeli. Byli to opravdu ale garážisté a ti úspěšní postupně budovali lepší firmy s lepšími kolbenkami až jsme se dostali k dnešním megakolbenkách. Já se ovšem nebavím o dílčí části režie stavby vozu ale o jeho finální ceně. -
uzivatel000792
14:12 21.07.2013 88.212.36.XXXTak to pochybujem. Elektronicka komunikacia je len zlomok. Ved je to len par vysielacok a mobilnych telefonov. Nedavno tu bol clanok o spolocnosti Mono, ktora vyraba simulatory a tiez to neboli take velke cisla.
To co robi vacsinu je vyvoj. Pred par dnami tu bol clanok, kde Symonds popisoval ake je skutocne rozdiel medzi rozpoctom Marussie a Red Bullu. Ze to nie je 60 milionov proti 240 milionov (nepamatam si presne cisla, takze iba davam priblizne podobne), ale 54 milionov proti 234 milionom, pretoze naklady na tim zhltnu priblizne rovnako a ten zvysok uz su naklady na vyvoj auta.-
uzivatel000397
14:49 21.07.2013 90.178.29.XXXPanebože snad to píši dost polopaticky, když si koupim auto, tak je za nějakou konečnou cenu ve které jsou zahrnuty všechny výrobní náklady které snad nemusím pitvat, tedy včetně vývoje elektroniky, komponentu práce a režie výrobce. Takže i u závodního auta se to dá nějak nahrubo spočítat. Stejně tak další náklady na provozování.
Já se tady ostatně nechci bavit o nějakých přesných číslech ale kolikanásobně je dražší závodění nyní dražší než bývalo. A to jen přiblížně.
Řekl bych, že zajimavost obrovsky zvýšila přenosová technika která nám ty zázraky techniky a dramatické okamžiky přenesou až do obýváku na moderní televizi.
Je otázkou o kolik se zvýšila od těch padesátých let sportovní úroveň a zda to odpovídá spirálovitě se zvýšujícím nákladům.-
Ferda
15:26 21.07.2013 46.47.176.XXXKe kloudnému výsledku se nedopočítá nikdo. Kdysi na postavení vozu stačilo pár lidí a dnes jsou to stovky a pravděpodobně další stovky u subdodavatelů.
Náklady na stodolu jsou taky zcela zanedbatelné nad fabrikou, která je gigantická a jen klimatizace spolkne více energie, než tehdejší náklad na veškeré energie včetně autogenu.
Kompletní klempiřina na za celý rok byla vyšla lacněji, než dnes výroba jednoho křídla.
Ocelové měrky na měření odtrhu a žárovka na kontrolu předstihu taky vychází poněkud lacněji, než dnešní počítače, bez kterých se nikdo neobejde.
Soukromé letadla taky nikdo nevlastnil a motorhoumy se nestavěly.
Zaměstnanci svou práci brali spíše jako svého koníčka, než jako zabezpečení pro mnoho svých dalších generací. Platí i pro piloty.
Týmy byly životaschopné i bez movitých sponzorů.
Největší hodnota celého týmu byla v tom co měli kostruktéři v hlavě.-
uzivatel000397
15:59 21.07.2013 90.178.29.XXXJak nedopočítá? mám pocit že já o voze a ty o koze. Každý výrobek se dá dopočítat. nemusí to být přesné, je jasné že garážisté neměli cifršpiona který by to přesně hlídal. I tehdy bez PC ale počítat uměli.
Měl jsem firmu a dělal i větší zakázky a to i do ciziny a vždy jsem musel vědět předem za kolik jsem schopen to vyrobit a do ceny jsem samozřejmě musel započítat myslitele, dělníky, materiál a režii firmy a konečně i sebe. Bylo to sice v malém, tak tu ale funguje i ve velkém, včetně závodních týmů. Bez kalkulování by každý již předem zkrachoval, pokud nemá předem hromady prostředků k bezúzdnému rozhazování.-
-
uzivatel000397
17:42 21.07.2013 90.178.29.XXXFerdo, to je zbytečná diskuse, asi o kolbenkách moc nevíš, režie firmy se vždy do výrobku nějakým koeficientem rozpočítává. Když má více činnosti, tak jsou firmy rozdělené i na střediska nebo divize. Některá firma třeba dělá i jinou činnost a třeba pro zákazníky s jiným výrobkem tak si i střediska vnitropodnikově práci mezi sebou proúčtovávají. Já jsem měl malou firmu a věděl jsem za kolik co vyrobím a prodám. I moji pidifirmu jsem měl rozdělenou na střediska, samozřejmě ne tedy fyzicky ale v počítači a účetní mi účtovala náklady na jednotlivá střediska. A já jsem občas vlezl do počítače a věděl jsem jak mi která činnost funguje a když jsem zjistil mínusy, tak jsem z činnosti zavčas vycouval, třeba z vlastní dopravy. A když mi kradli a podváděli na prodejně, přišel jsem na to dost brzy.
A ještě dávněji jsem dělalal v kolbence ve vývoji motocyklů a taam to fungovalo také přesně tak. na nový projekt byla zakázka a na tu se účtovaly náklady, takže když se prototyp vyrobil, vědělo se, kolik jeho výroba stála. Tak to fungovalo odjakživa a Němci to za 2 světové ještě zdokonalili protože jsou výborní organizátoři.
Osobně si myslím, pokud bych někoho tipoval ve F1 že neznal dobře toky svých peněz ve F1, tipoval bych tak lorda Hesketha.-
Ferda
18:03 21.07.2013 46.47.176.XXXVynechme Kolbenky, Daňkovky, manufaktůry nebo nadnárodní společnosti.
Jak sis sám mohl vyzkoušet, tak jsi musel zjistit, že cena se neurčuje pouze hodnotou produktu, ale je v tom zahrnutý vývoj, reklama, provozní režie, daně, mzdy, případně jiné aktivity či rezervy.
Jenže byť poměrně stejný výrobek nemusí mít vždy totožnou hodnotu. Jak chceš určit hodnotu třeba Alfy Romeo, která tehdy vyhrávala třeba s Talbotem, který na tom byl podstatně hůř. Přitom mikde není určené, že Alfu ten vůz stál více.-
uzivatel000397
19:40 21.07.2013 90.178.29.XXXBavíme se snad celou dobu o výrobní ceně a ne o hodnotě toho kterého výrobku. Jsou to snad rozdílné pojmy.
-
Ferda
19:53 21.07.2013 46.47.176.XXXTa se taky může hodně lišit. Koleno je drahé a sériová výroba s novými stroji taky nemusí být žádná láce než se stroje zaplatí.
Tak by jsme se mohli přít do nekonečna, ale to myslím není účelem žádného z nás. Mě samotného by rozuzlení taky hodně zajímalo
Třeba si redakce téhle diskuze všimlo a možná nějaký zajímavý článek na tohle téma sepíše.-
uzivatel000397
20:27 21.07.2013 90.178.29.XXXOsobně si myslím, že týmy moc strojů nemají a naprostou většinu komponentu nakupují od specializovaných firem. A pokud jde o fabriku a vyrobí si sami motor, také znají jeho výrobní cenu.-
-
uzivatel000397
21:07 21.07.2013 90.178.29.XXXToť jiná otázka. Je zde ovšem i faktor, čím více vyrobí motorů, tím více se i rozloží náklady vývoje na více zákazníků. Předpokládám, že vývojové náklady mohou klidně přesahovat ceny použitého materiálu i s montáži, tak se jim prodejem motorů vrátí i část nákladu na vývoj a tím si vlastně snižují výrobní cenu. Řekl bych to asi tak, pokud je již motor vyvinutý a odladěný a vyrobí se například deset motoru a zákazníci si objednají dalších deset, pro výrobce již budou jejich výrobní náklady třeba poloviční díky seriovosti. Reklama v tom může také hrát určitou roli, nemyslím ale že zásadní a je otázkou který tým s motory jezdí, zda Redbull nebo někdo na konci pole.
Jsem si jist, že výrobci nejsou charita, aby sponzorovali nějaké týmy. Vždy to je jen byznys na kterém by neměli prodělávat.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek