Redakce F1news.cz dováděla na motokárách v MZ Kart Areně

F1NEWS.CZ, 1. března 2011, 22:30 Google+

Redaktoři F1News se rozhodli využít volného víkendu v sérii zimních testů k utužení týmového ducha. Neoficiální F1News Velká cena České republiky se jela na motokárové dráze v Havířově.

Počet komentářů:  17 komentářů (Poslední 04.03. 03:07) Napište svůj názor
Motokáry

Motokáry | foto: www.mzkart.cz

Sdílejte článek

K přípravě článků serveru F1News.cz se redaktoři nemusejí scházet osobně, protože jsou však novináři od přírody tvorové společenští, rozhodli jsme se sejít poslední únorovou sobotu. Helmy a rukavice s sebou, bude se totiž závodit.

Výběr lokace měl mít zcela zásadní podíl na zdaru či nezdaru této mise. Naše volba padla na  havířovskou MZ Kart Arenu. S ohledem na počasí jsme samozřejmě hledali krytou dráhu, kterých moc v republice není. Dlužno dodat, že majitelé této severomoravské dráhy vyšli našim požadavkům maximálně vstříc.

Jejich dráha je velmi zdařile navržená. Ačkoliv jedno kolo měří pouze 160 m, obsahuje ten správný mix technicky náročných pomalých zatáček i rychlých zatáček, delší rovinky a jedné velmi rychlé zákruty, jejíž poloměr se zmenšuje.

První sektor je obtížný z hlediska ideální stopy. Obsahuje tři vracečky, dráha je široká, ale nevyplatí se najíždět až k okrajům zatáček. Po něm následuje delší rovinka zakončená velmi rychlou zatáčkou, jejíž projetí na plný plyn vyžaduje odvahu a dostatečně zahřáté pneumatiky. Na ní navazuje rychlá levo-pravá šikana, před níž je nutné na zlomek vteřiny ubrat. Potom na plný plyn kolem boxu dvěma pravotočivými a jednou levotočivou zákrutou a jezdec je znovu na začátku.  

Nejrychlejší místo dráhy příhodně lemuje prosklená stěna, za kterou se nachází posezení s barem. Ten, kdo zrovna nezávodil, komentoval výkony ostatních kritickým okem za stálého přísunu tekutin. Sympatické je, že obsluha dokáže kromě nápojů vykouzlit i vlastní pizzu, postarat se umí dokonce i o firemní akce, a to se vším všudy, od jídla až po moderátora a poháry.

Redakce F1News ovšem moderátory nepotřebovala. Bohatě si vystačila s vlastní rivalitou, kterou navíc podporovaly výsledky černé na bílém. Mechanici totiž po každé jízdě tisknou výsledky s přesností na tisíciny, na listinách se objevuje také nejrychlejší kolo a průměrný čas.

Ačkoli byl F1News Cup, jak jsme společné odpoledne na motokárách brzy pokřtili, od začátku koncipován jako čistě neformální a přátelská akce, málokdo se s rukama na volantu dokázal držet zpátky. Stačilo šlápnout na plyn a předsevzetí, že se jezdí jen pro zábavu, bylo zapomenuto. K vidění bylo i pár pořádných šťouchanců. „Kolize k závodění patří. Všechno to ale bylo v mezích fair play,“ prohlásil s chladnokrevností závodníka Lubomír Moráň, hlavní komentátor kvalifikací na F1News. Obsluha dokonce občas varovně zapískala, veškeré kontakty na trati se však obešly bez zranění či škody na dobře udržovaných strojích.

V půjčovnách je žel častým jevem, že káry trpí různými neduhy (zničené pneumatiky, řízení, slabě táhnoucí motory). V MZ Kart Aréně jsme proto dokázali ocenit  velmi dobrý technický stav motokár. Pro zvědavce: jezdili jsme s Hondami GX 200, které mají čtyřtaktní motory o výkonu 6,5 k, katalyzátory a odstředivé mokré spojky a pneumatiky Bridgestone či Dunlop.

Na odvážné jezdce tu čeká výzva. Kdo dokáže zajet průměrný čas pod 15,3 sec / kolo, může se svézt v silnějším stroji, který má vytříbenější techniku: broušené kanály hlavy, tvrdší ventilové pružiny a posunutý omezovač otáček (o 1000 ot. / min). Změněný je také převod na zadní osu i výfukové potrubí a tlumič výfuku. Chybí katalyzátor, rozchod kol je vpředu o 40 mm a vzadu dokonce o 80 mm širší. K výborné mechanické přilnavosti přispívají pneumatiky Mojo D2, jež jsou nahuštěny o 0,3 atmosféry méně. Jízda s touto motokárou je opravdový požitek pro milovníky adrenalinu. Nejen že dosahuje vyšších rychlostí, v zatáčkách také nabízí vyšší přetížení.

Pro vyšší vypovídací hodnotu výsledků je všem dovážována na stejnou hmotnost podle hmotnosti jezdce. Než si sedne za volant, obsluha vás zkrátka přinutí postavit se na váhu a to, co vám chybí do stanoveného limitu, automaticky upevnění k šasi jako závaží.

Pro setkání současných členů F1News byste tedy těžko hledali vhodnější místo. Motokárová dráha má zvláštní účinky, které by se možná daly přirovnat k sauně, do které teambuildingy rádi umisťují Finové. Na trati jsou si totiž všichni rovni. Nezáleží na věku, pohlaví nebo postavení v redakci. S přilbou na hlavě a staženým hledím se okolní svět vytrácí a v hluku motorů přestává záležet na tom, kdo má jak silné slovo. Jste tu jen vy, vaše motokára a chuť porazit všechny, hlavně sebe. Závodnický instinkt.

„Na pár okamžiků jsem měla pocit, že konečně cítím ty zvířecí pudy, na které se občas muži vymlouvají, když s ježděním nebo závoděním nemůžou přestat,“ usmívala se Andrea Kubíková, od soboty oficiálně nejrychlejší žena v redakci. „Nevím, k čemu bych své pocity přirovnala. Bylo super chvíli si připadat jako opravdová, byť silně amatérská, závodnice,“ měla radost ze svých výkonů blondýnka, která na dráze uměla zatopit i o hodně zkušenějším kolegům.

Zkušenosti se dají poznat různě. Světem formule jedna silně ovlivněný Petr Hlawiczka například bez ustání obcházel stroje, přeměřoval rozvor a rozchod kol, měřil tlak pneumatik, telefonicky sháněl u Lotusu stolici na měření flexibility podlahy (neúspěšně) a stěžoval si na degradaci pneumatik. „Zpočátku je kára hodně přetáčivá, než se zahřejí pneumatiky. Pak se ale zase potýkám s nedotáčivostí. Ve vyšších rychlostech mi navíc chybí aerodynamický přítlak," uvedl. Své problémy se snažil vyřešit natočením výfuku k podlaze. Tyto nelegální úpravy mu však zarazil mechanik v momentě, kdy se snažil Zircotecem nastříkat zadní část podvozku své káry.

Mechanici jsou v MZ Kart aréně všímaví. Rádi poradí s technickými problémy, ale na kontakty mezi závodníky na dráze jsou psi (jak jsme několikrát poznali na vlastní kůži).  Netolerují ani alkohol. Za obojí vás neváhají vykázat mimo prostor haly (to jsme naštěstí osobně nezažili).

Po hodině ježdění bylo dobojováno.  Nejlepší průměr si připsal Karel Bařina, kterého znáte z F1News hlavně jako komentátora závodů. Také on si pochvaloval technickou úroveň motokár. „Nejen, že byly v dobrém stavu, ale byly i dobře a podobně nastavené. A co není příliš obvyklé, v dobrém stavu byly pneumatiky,“ zhodnotil Bařina. Líbila se mu také charakteristika trati. „Trať je krátká, ale přesto poměrně technická a díky své šířce i zajímavá - každou zatáčku lze projet různými stopami, to je dobré pro předjíždění, které je díky tomu i přes krátkou rovinku možné. Povrch není hrbolatý a má solidní přilnavost, proto je trať hodně rychlá a fyzicky náročná,“ pochválil havířovskou dráhu.

 

MZ Kart Aréna - motokárová dráha pro veřejnost (viz www.mzkart.cz)

K zapůjčení je mimo jiné také dětská motokára a elektrické autíčko pro velmi malé děti, připravuje se stroj pro tělesně postižené, u něhož bude možné přidávat plyn i brzdit na volantu. Každé pondělí se pro děti pořádá motokárová škola, kterou vedou profesionálové závodící ve skutečných soutěžích.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Redakce F1news.cz dováděla na motokárách v MZ Kart Areně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 17, poslední 04.03.2011 03:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 17 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Renault by dle vyjádření svého šéfa dokázal za aktuální situace podvádět, ale nikdy by to neudělal

Renault: Standardizované díly by ukončily obavy z podvádění v F1

Lando Norris s McLarenem MCL33 během sezónních testů v Maďarsku

"F1 potřebuje, aby se McLaren dostal zpět do formy," přeje si šéf Red Bullu

Esteban Ocon si dělá zálusk na velmi dobré místo v kokpitu Stříbrného šípu

Ocon u mistrovského Mercedesu? "Jde jen o otázku času," věří mladý jezdec

Fernando Alonso v F1 končí - nadobro?

Alonso vysvětluje, proč v F1 končí. S nekonkurenceschopností McLarenu to prý nesouvisí

Fernando Alonso v loňském závodě Indy500 kvůli motoru Honda nedojel do cíle, přesto v americké sérii zapůsobil velmi dobrým dojmem

Alonsa čeká test v IndyCar

Carlos Sainz se stěhuje do Wokingu

McLaren už má náhradu za Alonsa - opět Španěl, jen mladší

Kimi Räikkönen ve Velké ceně Maďarska dojel třetí za Lewisem Hamiltonem a svým týmovým kolegou

"Ferrari si musí Kimiho nechat, často je rychlejší než Vettel," nabádá Villeneuve. A co Leclerc?

Renault během testování v Maďarsku před letní přestávkou

Pole je vyrovnané, Renault se proto stále soustředí na letošní vůz. Ohrozí to plány na rok 2019?

Fernando Alonso se příští rok vydá vstříd dalším dobrodružstvím mimo F1

Z F1 odchází obrovský talent a tvrdý soupeř. "Budeš nám chybět," loučí se piloti + VIDEO

Brendon Hartley s vozem Toro Rosso STR13 na Hungaroringu

Nové díly u Toro Rosso nefungují dle představ, začíná se kvůli tomu obávat Sauberu

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Group Lotus

Lotus Renault GP na ženevském autosalonu (+ foto)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso v roce 2019 ve Formuli 1 závodit nebude, potvrzuje McLaren

  2. Z F1 odchází obrovský talent a tvrdý soupeř. "Budeš nám chybět," loučí se piloti + VIDEO

  3. "Ferrari si musí Kimiho nechat, často je rychlejší než Vettel," nabádá Villeneuve. A co Leclerc?

  4. McLaren už má náhradu za Alonsa - opět Španěl, jen mladší

  5. "F1 potřebuje, aby se McLaren dostal zpět do formy," přeje si šéf Red Bullu

  6. "Pokud jde o čistý talent, pak je Alonso na stejné úrovni jako Schumacher," hodnotí Massa

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud