Jsou známy případy, kdy pilot ani pořádně neví, co má před sebou na volantu. A není to jenom nutně doba moderní - u McLarenu vzpomínali, že šampión Emerson Fittipaldi dlouho vůbec netušil, že má na palubní desce kontrolku tlaku oleje. S přibývajícími prvky se piloti ohrazují, že není v lidské schopnosti všechno perfektně zvládnout. A co teprve poměrně obsáhlý balík pravidel a nařízení? Někdejší pilot F1 Gerhard Berger žertoval, že jediný, kdo byl schopen se to naučit, byl Ayrton Senna. A dokládal své tvrzení případem z Grand Prix Portugalska 1991, kdy byl Nigel Mansell diskvalifikován, protože mu mechanici měnili upadlé kolo v tzv. "straight line". Po závodě byla většina aktérů překvapena, že se to nesmí, Senna podle Bergera v tom měl jasno.
Před Grand Prix Japonska se ještě probíral incident po dojezdu GP Malajsie, kdy se srazili Stroll a Vettel. Whiting vyčítal německému pilotovi, že neměl brát s sebou volant a nechat se do boxů odvézt na sauberu Pascala Wehrleina, ale použít k dopravě medical car. Vettel sice tvrdil, že si ho nevšiml, ale to je hodně málo pravděpodobné. Poté vznesl dotaz Lewis Hamilton s tím, proč nebyly proti Vettelovi podniknuty nějaké kroky a Whiting opáčil, že byl zvolen "citlivý rozumný přístup". Maršálové volant až tak nutně k přesunu vozu nepotřebovali, protože závod už skončil. Jen dodejme, že v případě opuštění vozu pilotem na trati musí být volant nasazen zpět a zařazen neutrál.
Následovala debata, ve které se diskutovalo o bezpečnostních pásech a jejich nedovoleném povolování po skončení závodu. Vyvolal ji Romain Grosjean a přinášíme přepis celé diskuze.
Grosjean: Je po odmávnutí závodu dovoleno si sundat bezpečnostní pásy?
Whiting: Ne. Někdo další?
Grosjean: No, já si myslím, že Lewis to dělá dost často.
Whiting: Rozumné je jejich povolení, ale určitě ne úplně sundání.
Grosjean: Jen se ptám, myslím, že to je dobré pro fanoušky, jenom jsem se o tom chtěl zmínit.
Whiting: V rychlosti, kterou Lewis po skončení závodu jede, je rozumné povolení, ale určitě ne sundání.
Massa: Ale povolit je není jednoduché. Je to hodně těžké, vlastně je musíte sundat.
Whiting: Dostal jsem otázku a říkám: Ne, nesundavejte je, ale můžete je povolit. Nevidím v tom žádný zásadní problém. Lewisi, jak to tedy je? Povolíš pásy nebo docela sundáš?
Usmívající se Hamilton: Sundavám je. Ale nedělám to moc často. Bylo to v Montrealu a některých dalších závodech.
Whiting: On o tom začal Romain...
Grosjean: Myslím, že je skvělé, když fanoušci po dojezdu víc uvidí na pilota. Ale jen jsem si to chtěl ujasnit.
Hamilton: A proč tě to tolik zajímalo?
Grosjean: Protože někdy nenasadím volant zpátky a dostanu trest, což nemá třeba smysl, když je vůz kompletně bez kol. Tak jsem to jenom chtěl vědět.
Hamilton krčí rameny: Zajímavé.
Whiting: Je možné to jasně definovat, když si myslíte, že se to vyplatí...
Hamilton: Pánové, jedeme hodně pomalu, Ale myslím, že by si Sebastian měl dávat větší pozor...
Vettel se usmívá: Na volant nebo pásy? Teď jsem trochu mimo.
Whiting: Je to něco, co se stalo, nebo ne? (odkaz na Vettelovu pozávodní nehodu v Sepangu) Nemuselo se to stát, ale stalo se a zase se to může stát.
Grosjean: Nechci něčím argumentovat a podobně, ale prostě chci znát pravidla, to je jednoduché.
Whiting: Dobře, nemyslím, že byste si měli pásy sundavat. Myslím, že jsme byli svědky toho, co se může stát v dojezdovém kole, takže si myslím, že to není dobrá praxe si pásy sundavat.
Hamilton: Já to dělám jen když vyhraju, abych zamával fanouškům.
Whiting: Ano, tomu rozumím.
Hamilton: Ale také přitom hodně zpomalím...
Nehoda Strolla a Vettela s vysvětlením Johnnyho Herberta
Jak je vidět, někdy mohou být debaty zábavné, jindy si řekneme, že se piloti přou o vyslovené prkotiny. Jenže jde o sport příliš prestižní a pokud nebude vše řádně ošetřeno, vždy se najde někdo, kdo na to poukáže. Ostatně známe případy, kdy si piloti po dojezdu dokonce sňali z hlavy přilbu (Didier Pironi v San Marinu 1982) a velké vášně vyvolal i zákaz bráti si do kokpitu po vítězném průjezdu cílem vlajku. Možná bude mít onen "pásový případ" ještě nějakou dohru...