PROHLÁŠENÍ po závodě, kdy se Rosberg stal mistrem světa

Jana Šrámková / Robert RoBertino Pavelka / Albert Hadáček, 27. listopadu 2016, 16:05 Google+

Nico Rosberg se stal novým mistrem světa F1. Jak hodnotí dnešní závod v poušti jednotliví piloti a představitelé týmů?

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 28.11. 12:58) Napište svůj názor
Lewis Hamilton a Nico Rosberg po kvalifikaci v Abú Zabí

Lewis Hamilton a Nico Rosberg po kvalifikaci v Abú Zabí | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1. místo
Abych byl upřímný, cítím se skvěle. Chci hlavně poděkovat své rodině za jejich podporu a týmu za skvělou práci. Je velkým privilegiem být součástí Mercedesu. Když jsem přišel, nepomyslel bych, že budeme mít 32 vítězství touto dobou. Samzřejmě gratuluji Nicovi! Já do toho dal vše a udělal jsem maximum. Nemůžete prostě vyhrát všechny, ale za úspěch jsem velmi rád a budeme dnes s týmem rozhodně oslavovat.

Nico Rosberg, 2. místo
Rozhodně to nebyl jeden ze závodů, které jsem si užil. Začátek s Maxem a potom na konci ten tlak zezadu, ten závěr jsem si opravdu neužil. Ale jsem rád, že je po všem a jsem nadšen. Chci titul věnovat mé ženě Vivian a naší dceři. A ostatním poděkuji později. Jsem pyšný, že jsou docílil stejné věci, jaká se podařila mému tátovi, za půl hodiny tu bude, přijede i máma, takže se bude slavit. Také chci pogratulovat Lewisovi, jel skvělou sezónu a je to těžký soupeř, rychlý a je vždy těžké jej porazit. Kluci v garáži - zapněte muziku, za chvíli jsem tam.

Paddy Lowe, technický ředitel
Je to úžasné. Tři skvělé sezóny opravdu si myslím, že je pěkné a vyvážené, že z toho titul vytěžili oba piloti. Byly to výjimečné sezóny v historii sportu. Jsem moc rád za Nica a je zaslouženým šampionem. Co se Lewise a porušení příkazů to zatím nechci moc komentovat, protože my jsme neřídili. Kdo ví, jaká je pravá rychlost vozu, když nesedíte za volantem.

Bylo to kvůli tomu náročnější, nakonec oba závodili a bylo skvělé vidět Sebastiana posunout se díky dobré strategii, když se dostal před Red Bully. My si tam kousali nechty, jestli se dostane nebo nedostane před nás. Naším cílem je vítězství a nelíbilo se nám rudé auto tak rychle nás dojíždějící a vyšší rychlostí než naše auto. To je na F1 vzrušující. Je tu vždy konflikt mezi tím, co chce tým a co piloti jako jednotlivci. Každý chce vyhrát.

Toto Wolff, šéf týmu
Byla to trochu schizofrenní situace. Tým je posedlý kontrolou, vedoucí týmu má soubor pravidel a každý by ho měl respektovat - proto jsme se dostali tam, kde jsme v závodě byli. Ve mě je pořád trochu závodníka, takže se ptám, co udělat. Hamilton měl dvě možnosti - jedna byla zmizet v dáli a prokázat, že je nejlepší pilot a že tohle mohla být jeho sezóna. Nebo mohl zkusit Nicovi ztížit situaci, což udělal. Jsem z toho trochu na vážkách.

To je co chci říci jako závodník. Napadlo mě, že by se to mohlo stát, ono zpomalení a jak se zdá, napadlo to i jiné. Christian Horner měl tu samou ideu ještě před tímto víkendem a Lewis vlastně následoval jeho instrukce, tak chce třeba jednou jezdit u něj! Já se v mých myšlenkách pohybuji z jednoho okraje na druhý. Nico i pod tlakem byl stále hodně klidný, možná měl zkusit zaútočit, rozehrát jinou hru. Ale také vím, že pro každý problém může být těžké najít odpovídající řešení. 

Mohli bychom situaci uvolnit a minimalizovat pravidla, ale to by mělo za následek méně vyhraných závodů a možná bychom i ztratili šampionát, protože by určitě ostatní chytří soupeři na boxové zídce této situacie využili. Existuje jedna naše filozofie, které se držíme už dlouhá léta. Nebudeme zasahovat do souboje tak dlouho, pokud jde o vítězství v závodě.

A tady by to mohlo nastat, protože Lewis byl stále pomalejší a pomalejší. Proto jsme dospěli do místa, kdy jsme se rozhodli zasáhnout a on naše rozhodnutí ignoroval. Teď se nabízí otázka: vytvořil tím precedens pro budoucí období? To musíme posoudit, ale v podstatě je třeba hledat i pozitiva. Devatenáct vyhraných závodů a nový mistr světa na pozadí skvělého týmového ducha.

 

FERRARI

Sebastian Vettel, 3. místo
Těch posledních kol bylo náročných, nechtěl bych být v jeho kůži. Ukázali jsme rychlost a zasloužili jsme si toto pódium. Hodně nás letos kritizovali - někdy oprávněně, jindy ne. Lewis musel mít nějaký problém, jinak nebyl důvod být tak pomalý (smích).

Myslím, že to byl pro nás hodně důležitý závod. V posledních kolech jsem si hodně přál, abych získal ještě další dvě pozice, protože rychlost jsem měl, ale bylo těžké zvládnout předjížděcí manévr, protože vůz přede mnou těžil z jízdy v závěsu prvního. Nicméně jako tým jsme si pódium zasloužili a doufám, že to každému z nás dodá nějaký impuls. Byl to těžký rok se spoustou výkyvů, takže s tímto výsledkem jsem opravdu spokojený.

O naší globální výkonnosti v roce 2016 není třeba sepisovat nějaké příběhy nebo hledat výmysly. Myslím, že jsme očekávali více, v první polovině jsme rozhodně mohli zaznamenat víc bodů, myslím, že jsme nyní ukázali dostatečnou sílu tím, že jsme se vrátili do hry. V posledních dvou Grand Prix jsme měli velmi dobrou závodní rychlost, dostatečnou, aby to stačilo na Red Bull, možná i trochu větší, ale to nebyl případ této soboty, proto jsme to měli v neděli obtížnější.

Celkově jsme prokázali setrvalost týmu. Duch zůstal neporušený, vím, že budeme tvrdě pracovat, protože Ferrari si zaslouží návrat na výsluní. Celkově vzato jsme se hodně naučili, udělali jsme velký pokrok. Dnes to byl Nicův den, odvedl dobrou práci. Myslím, že šampionát nevyhrajete díky štěstí, proto je třeba mu projevit respekt. Titul mistra světa si rozhodně zasloužil.

Kimi Räikkönen, 6. místo
Nebylo to lehké, auto bylo ok, ale trápily mě pneumatiky. Přední jsem se neustále snažil udržet při životě. Po startu jsem byl v dobré pozici, ale trápil jsem se na měkkých, a i když se to potom zlepšilo, ztrácel jsem pozice. Když mě dojel Seb, věděl jsem, že jede jinou strategii a nechal jsem ho, aby mě předjel. Samozřejmě to byl náročný rok, nebyli jsme jako tým tam, kde bychom chtěli, ale dobře jsme pracovali a dělali správné věci. Nyní v tom musíme pokračovat a snad v dalším roce budeme s novým vozem tam, kde chceme být.

Maurizio Arrivabene, šéf týmu
Tyto stupně vítězů jsou vzpruhou pro motivaci celého týmu. Pro lidi v továrně, kteří tvrdě pracovali od letošního léta, i pro ty na trati, kteří se nikdy nevzdali. Je jasné, že jsme nedosáhli cílů, které jsme si na začátku sezóny stanovili, ale poslední závod naznačil, že se ubíráme správným směrem.

 

RED BULL

Max Verstappen, 4. místo 
Jsem velmi spokojen. Myslím tím - po první zatáčce, probojoval jsem se zpět a jel na jednu zastávku, to bylo to nejlepší, co jsme mohli dokázat. Je normální, že když jedete na dvě máte lepší pneumatiky a můžete lépe útočit. To se stalo se Sebem, ale myslím, že to byl dobrý závod. Myslím, že Nico měl dobrý start a nemyslím, že čekal, že se dostanu vedle něj. Takže jel do zatáčky a pro mě nebylo místo, ale myslím, že to byl závodní incident.

Daniel Ricciardo, 5. místo
Ztratili jsme hned na začátku, ale měli jsme díky superměkkým pneumatikám dobrou výchzozí pozici. Při zpětném pohledu bych na ní zůstal delší dobu a zkusil jet na jednu zastávku. U Maxe to zřejmě fungovalo mnohem lépe. Kdybychom byli před Ferrari, tak by to dávalo smysl a snažili bychom se udržet pozici před nimi, ale nakonec jsme byli blízko, abychom na ně najeli nějaký náskok. Jenže to nefungovalo, zůstali jsme za Vettelem, pneumatiky nám postupně odcházely, několikrát jsem se snažil o předjetí, ale nebylo mi dopřáno. 

Při zpětném pohledu na sezónu jsem super šťastný a spokojený s výkony po celý rok. Bylo tu dost rozdílných výsledků, hodně pódiových umístění a hodně velký počet bodů. Nedosáhl jsem tolika vítězství jako v roce 2014, ale rozhodně jsem mám ze závodů větší uspokojení. Dostal jsem se tam, kam jsem chtěl a mohl, takže to byl úspěšný rok 2016.

Christian Horner, šéf týmu
Gratuluji Nicovi k zisku zaslouženého titulu. Vypadalo to, že Lewis se pokusil jet co nejpomalejší závod, což jsme tušili, že se stane, pokud by byl ve vedení. Bohužel náš závod se po startu pokazil, Max dostal hodiny a dostal se na chvost. Potom zajel skvěle, aby znovu získal pozice a staral se o pneumatiky, aby fungovala jednozastávková strategie.

Chtěl zatlačit i na Sebastiana, ale neměl už pneumatiky zatímco Seb měl čerstvé superměkké. I tak je to skvělé dojet čtvrtý. Daniel hodně zablokoval kola v první zatáčce a poškodil pneumatiku. I tak se mu podařilo dostat Kimiho v boxech. Bohužel většinu času strávil za někým v závěsu a páté místo je asi maximum. To uzavírá vzrušující rok a byla to pro tým skvělá sezóna a  jsme druzí v tabulce konstruktérů s pár výhrami. Takže díky všem!

 

FORCE INDIA

Nico Hülkenberg, 7. místo
Byl to vlastně jednoduchý a osamělý závod, především jsem závodil s mým kolegou, protože prvních šest vozů bylo zcela mimo můj dosah. V zatáčce 1 to bylo docela zajímavé, protože jsem dostal ránu od Maxe Verstappena, který poškodil šasi mého vozu a tím pádem jsem měl trochu problémy. Naštěstí jsem udržel tempo a pozici a dosáhl kvalitního výsledku.

Je skvělé, že jsem své působení u Force Indie mohl zakončil dobrým umístěním a pomoci týmu k dosažení čtvrtého místa v Poháru konstruktérů. Každý si zaslouží gratulaci, protože má velkou zásluhu na tomto úžasném roce. Opouštím tento tým se spoustou krásných vzpomínek a Force India bude vždy součástí mého života. Působení v jejich řadách mi hodně dalo, udělali ze mě lepšího závodníka. Vyrostli jsme spolu a jsem hrdý nato, čeho jsme společně dosáhli.

Sergio Pérez, 8. místo
Jsem s tímto závodem spokojen. Skončil jsem na stejném místě, na jakém jsem odstartoval, byl to klidný závod po většinu jeho trvání, jen se trochu zdramatizoval v posledních kolech, kdy jsem musel odrazit nápor Felipe Massy. Zpočátku mých stintů jsem opravdu hodně tlačil, snažil se zmenšit odstup od mého kolegy, nakonec jsem skončil hned za ním.

Bylo skvělé zakončit sezónu na bodovaném místě a tento neuvěřitelný rok dobrým výsledkem. Teď, když sezóna skončila, vrátím se do Mexika a trochu si užiju odpočinku. Byl to dlouhý a intenzivní rok, těším se na příjemné chvíle s přáteli a rodinou. Chystají velké vánoční oslavy, při kterých můžu přemýšlet, čeho jsme letos dosáhli. Takže trochu zábavy a pak zase do práce před sezónou 2017.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Pokud skončíte sezónu oběma vozy na bodovaných místech a dosáhnete čtvrté příčky v Poháru konstruktérů, cítíte se fantasticky. Byl to pro nás ohromný rok a je důležité, abych vzdal hold každému jednotlivému členu týmu za jejich tvrdou práci a nespočet hodin, které strávili na základně týmu a na tratích. Všechna ta snaha se vyplatila a my teď můžeme oslavit vůbec nejlepší rok v naší historii.

Oba piloti dnes odvedli super práci, stejně jako po celý rok. Je skvělé, že Nico mohl zakončit své působení u nás tak vysoko ve výsledkové listině, děkujeme mu za všechno, co pro nás během těch pěti let jako pilot Force Indie vykonal. Byl nedílnou součástí naší cesty vzhůru startovním polem a bylo mi potěšením s ním spolupracovat. Sergio se stal prvním pilotem v historii Force Indie, který překročil hranici 100 bodů, což je další milník. Byl letos opravdu výjimečný a plně si zaslouží sedmé místo v šampionátu pilotů.

 

WILLIAMS

Felipe Massa, 9. místo
Jsem pyšný na to, jakým způsobem jsem zakončil svoji kariéru. Bojoval jsem do posledního kola a zakončil to se zdviženou hlavou a respektem. Užívám si to, jsem šťastný. Je to úžasný pocit. A nemohu zapomenout Nica, zajel tento rok fantasticky. Je to pěkný příběh, že i jeho táta byl mistrem, je to dobré pro sport. A gratuluji i Jensonovi, zasloužil si vše, čeho dosáhl. Bohužel neukončil kariéru podle svých představ, ale je hodně oblíbený. Jsem si jistý, že bych si kariéru dál užíval, možná jiný šampionát...

Valtteri Bottas, nedokončil
Je to zklamání ukončit závod jen po pár kolech. Když jsem byl devátý, cítil jsem, že se něco v zadní části vozu u zavěšení rozbilo a auto se potom nedalo řídit. Pokusili jsme se to v garáži opravit, ale nebylo to možné a musel jsem odstoupit. Je to škoda, ale znamená to, že se těším na příští rok.

Rob Smedley, šéf výkonnosti
Bylo to náročné, což jsme čekali. Bohužel Valtteri měl problém se zadním zavěšením a na to se podíváme. Felipe zajel velmi dobře a dobře zakončil svoji kariéru. Fernando to zkusil s jinou strategií, ale Felipe ho udržel za sebou a dojel devátý. Není to to, co bychom si přáli, ale všichni v týmu odvedl dobrou práci. Díky celému týmu, odvedli skvělou práci. Víme, že naše rychlost není dost dobrá, ale nikdy jsme se nevzdali a pokoušeli se získat maximum. A díky obou jezdcům. Felipe tu má rodinu, která jej během celé kariéry podporovala a nemyslím, že někdy zajel závod bez někoho ze své rodiny a za to si zaslouží ocenění. Přeji mu vše nej do budoucna.

 

MCLAREN

Fernando Alonso, 10. místo
Asi těžko bychom si mohli přát více. Force India a Williams ale jely dost podobně. Dá se říct, že jsem dojel v rozmezí jedné sekundy za jejich auty. Osmé místo tedy bylo reálné. Stačily by dvě další zatáčky a už bych je měl. Skončil bych tak alespoň devátý. Když jsem dohnal Felipeho, on doháněl Sergia. Oba dva jsme ale mohli otevřít DRS a předjetí nebylo možné. Byla to prostě smůla, ale i tak si myslím, že mám důvod k radosti.

Jenson Button, nedokončil
Zhroutilo se přední pravé zavěšení, což se nám stávalo velmi zřídka. Měl jsem tento defekt a jsem rád, že jsem na to přišel dřív, než jsem zabrzdil před zatáčkou 11. Náš tým si dává velký pozor na podobné věci, takže komponenty málokdy selžou, ale dnes - po všech těch dnech - jsem měl prostě smůlu. Nicméně jsem si dnešní den opravdu maximálně užil.

Odjel jsem krátký závod, ale všechno se mi líbilo. Bylo to hodně emociální, než jsem vystoupil z vozu, byla to taková zvláštní atmosféra v centru celého týmu se všemi mými přáteli a rodinou, kteří mě při cestě do garáže oslavovali. Jsem rád, že jsem měl v té chvíli na nose sluneční brýle. Jsem velmi spokojen se vším, čeho jsem v kariéře dosáhl. Teď je po všem. Žiju přítomností, ale dnes večer to bude obrovská zábava.

Eric Boullier, závodní ředitel
Fernando na desátém místě dnes odvedl bezchybný výkon a přidal k našim počtům další mistrovský bod, ale aniž bych chtěl jeho výborný výsledek nějak zlehčovat, dnes se všechno točilo kolem Jensona. Je nám moc líto, že závod pro něj skončil poruchou. Jeho záznam u McLarenu hovoří za vše: osm vyhraných Grand Prix, některé z nich naprosto skvělým způsobem, sedm úžasných let, během nichž si získal srdce týmu McLaren, jeho zaměstnanců a fanoušků. Jménem nás všech, JB, upřímně vám děkujeme. 

Příští rok bude mezi námi a pomáhat nám v mnoha ohledech, ale naším pilotem bude Fernando, bezesporu jeden z nejlepších závodníků v současné době, a Stoffel Vandoorne, jehož potenciál je téměř neomezený. Představují rovnováhu mezi letitými zkušenostmi a mladistvým příslibem, tedy optimální směs pro piloty F1, tak tomu je ostatně i jinde. 

Vzhledem k tomu, že končí sezóna 2016, chtěl bych poděkovat Hondě za impozantní pokrok, kterého jsme od minulé sezóny dosáhli, také bych rád ocenil přístup našich partnerů za jejich zásadní podporu. Naši zaměstnanci si zaslouží jedno velké kolektivní poplácání po zádech, jak zvládali obtížené podmínky - stejně jako naši mechanici, jejichž dobře odvedenou práci ani nelze popsat. V neposlední řadě pak chci vzdát hold našim fanouškům, nejlepším na světě. Vaše víra a loajalita jsou pro nás stálou inspirací, proto vám děkujeme za velkorysost a oddanost.

 

HAAS

Romain Grosjean, 11. místo
Byla to krásná sezóna a všechny nás překvapila, včetně nás, se všemi vzestupy a pády. Dnes jsme na body neměli, ale pokud si odmyslíte šest vozů na špici - Mercedesy, Red Bully a Ferrari, tak jsme v podstatě třetí tým ve středu pole, což není tak špatné. Existuje spousta věcí, které můžeme přes zimu vylepšit, hlavně pneumatiky. Je zřejmé, že jsme byli na okruzích, kde jsme měli úžasné tempo a vůz opravdu dobře seděl, když fungovaly pneumatiky. O pár kol později bylo najednou všechno asynchronní. Takže je jasné na čem je třeba zapracovat. Všechny týmy se blíží k hranici svých možností, proto je toho potřeba hodně vylepšit. Už se na to těším.

Esteban Gutiérrez, 12. místo
Jsem opravdu šťastný, že jsem mohl s tímto týmem spolupracovat. Udělal jsem opravdu maximum, co bylo v mých silách, abych dnes podal co nejlepší výkon. Všechny opouštím s trvalou vzpomínkou. Bylo to velmi příjemné a jsem vděčný za spolupráci s Gene Haasem a Güntherem Steinerem. Byl jsem hrdý, že jsem v týmu a byl součástí projektu, který vstoupil do sezóny od nuly. Velké poděkování patří mým mechanikům, inženýrům, celému mému týmu. Přeji jim vše nejlepší do budoucna.

Günther Steiner, šéf týmu
Myslím, že s dneškem můžeme být docela spokojeni. Měli jsme konkurenceschopný vůz a skončili těsně za bodovanými příčkami, což je odrazem našeho výkonu po celý rok. Cítil jsem, že dnes jedeme jeden z našich nejlepších závodů a jen těsně nám unikly body. Je to hezký způsob, jak ukončit naši premiérovou sezónu. Využiji tohoto momentu, abych poděkoval zejména Gene Haasovi, že nám poskytl tuto příležitost. Díky všem v týmu, že po celý rok tvrdě pracovali a také děkuji Romainovi a Estebanovi za jejich výkony. Nyní už nás čeká příprava na následující sezónu.

 

SAUBER

Marcus Ericsson, 15. místo
Bylo to celkem náročné. Jeli jsme 55 kol s jednozastávkovou strategií a myslím, že jsme to zvládli celkem dobře. Celkově jsem se svým dnešním výkonem spokojen, ale samozřejmě že umístění nereflektuje na to, jak dobře jsem tuto strategii zvládl. I tak jsme dnes neměli rychlost. Teď následuje pauza během které zregenerujeme baterky. Těším se na novou éru F1 a děkuji všem z týmu. Tvrdě jsme pracovali, abychm měli lepší budoucnost.

Felipe Nasr, 16. místo
Měl jsem dobrý start. Posunul jsem se na čtrnácté místo a tvrdě bojoval, ale neměli jsme rychlost, abych toto místo udržel. V prostředním stintu to vypadalo ok, snažili jsme se ujistit, že za sebou udržíme Manory. Ale bohužel potom došlo ke kontaktu. Poškodil jsem si podlahu a musel dřív do boxů, což ovlivnilo můj závod. Pokud by k tomu nedošlo, mohli jsme být výš. Ale důležité je, že jsme si udrželi desáté místo v tabulce konstruktérů a jsem za to moc rád. Užil jsem si další rok se Sauberem, i když to byla náročná sezóna; v takových dobách se naučíte nejvíc. Děkuji všem, tým si to zasloužil.

Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Nejprve chci pogratulovat Nicovi a celému Mercedesu. Jsme také rádi za Force Indii. Poslední závod byl o udržení desátého místa a strategii jsme tomu přizpůsobili a vyšlo to. Díky týmu. Marcus a Felipe odvedli skvělou práci a v náročném čase si udrželi soustředění. Drželi jsme během náročného roku při sobě a za to, co jsme docílili, vděčíme právě tomu a tvrdé práci. Těšíme se už nyní na rok 2017.

 

RENAULT

Jolyon Palmer, 17. místo
Měl jsem dobrý start, byl jedenáctý, a držel se Williamsu, ale bohužel opotřebení pneumatik bylo neuvěřitelné. Celková rychlost byla dobrá, ale docházely pneumatiky, takže jsem musel jet na tři zastávky a snažil se bojovat s každým i když jsem neměl přilnavost, takže to bylo těžké. Snažil jsem se předjet Carlose, protože tam nechal místo, ale zabrzdil celkem brzy a já neměl přilnavost na to zpomalit. Je to škoda.

Kevin Magnussen, nedokončil
Měl jsem špatný start a myslím, že jsem bojoval s Kvjatem v zatáčce č. 8. a potom došlo ke kolizi, asi Sauber nebo Manor a moje zavěšení bylo tímto poškozeno. Zkusili jsme jet dál, ale bylo jasné, že je něco špatně. Nebyl to způsob, jakým bych chtěl zakončit rok, který považuji za dobrý a se skvělou partou lidí. Výsledky nebyly nejlepší, ale hodně jsme se naučili a užili jsme si to. Přeji všem v týmu jen to nejlepší a jsem si jistý, že si to v paddocku budeme užívat.

Fred Vasseur, šéf týmu
To nebyl závod, jak bychom si přáli ukončit sezónu. Kevinův závod byl krátký a Jolyonův skvělý start se nepřetavil do skvělého výsledku. Nemělo by to však vrhat špatné světlo na pokrok, který jsme v Enstone a Viry udělali. Děkujeme Kevinovi, je to oblíbený závodník a přejeme mu vše nej do budoucna. Gratuluji také Nicovi z titulu a celému Mercedesu. Doufáme, že v následujících letech jim to ztížíme.

 

MANOR

Esteban Ocon, 13. místo
Jsem potěšen. Není žádným tajemstvím, že jsem byl po včerejší kvalifikaci opravdu zklamaný, takže jsem toho měl plné zuby, když jsem startoval z desáté řady. Ale povedlo se mi dobře odjet a v prvním kole jsem získal tři místa. Podařilo se mi dostat se až na 11. místo a oproti Sauberu jsme na tom byli opravdu dobře.

Pokoušel jsem se předjet Nasra, ale měli jsme kontakt a můj vůz přišel o koncovou desku předního křídla. Po druhé zastávce v boxech jsem byl schopen se udržet mého týmového kolegy, pak jsem se přes něj i dostal. Oba vozy dojely na velice dobrých pozicích, což v závěru sezóny posílilo naše vědomí. Nestačilo to, abychom napravili Brazílii, ale můžeme říci, že jsme udělali maximum v průběhu posledních dvou týdnů, takže jsem opravdu šťastný.

Nemohu Manoru dostatečně poděkovat, že mi poskytl v F1 tuto neuvěřitelnou příležitost. Bylo mi skutečným potěšením a mohl jsem se v každé oblasti hodně naučit, takže to bude důležitý základ pro zbytek mé kariéry. Vždy za to budu Manoru vděčný. I když budu závodit jinde, pořád budu tomuto týmu fandit, protože má velký potenciál. Možná jednoho dne budu s jeho vozy svádět férové souboje na trati.

Pascal Wehrlein, 14. místo
Bylo to opravdu skvělé zakončení sezóny a velice dobrý závodní výkon. Měl jsem při první zastávce těžkosti a byl jsem potom docela dost vzadu, což bylo po dobré kvalifikaci frustrující. Tvrdě jsem bojoval a dokázal se vrátit na 16. místo, ze kterého jsem startoval, dokonce jsem získal několik dalších míst.

Ale byl jsem na jiné strategii, takže nebylo možné dosáhnout toho, aby mě můj kolega na konci předjel, protože jsem byl na hodně ojetých měkkých pneumatikách, ale aspoň jsme skončili před saubery. Byl to fantastický závod na závěr sezóny, za který chci celému týmu poděkovat. Bojovali jsme až do konce.

Byla to nádherná první sezóna v F1, děkuji za ní všem v Manor Racing. Myslím, že je z našeho hlediska smutné, že jsme ztratili 10. místo v Poháru konstruktérů, které jsme tak dlouho drželi. Byla to pro nás smolná záležitost, ale myslím, že si všichni budeme pamatovat onen den v Rakousku a společně ho oslavíme. Mé poděkování patří celému týmu za jeho tvrdou práci a patřičný tlak, takže věřím v dosažení dalšího skutečného pokroku.

Dave Ryan, závodní ředitel
Je skoro až těžké uvěřit, že sezóna 2016 už je za námi, ale když řeknu, že se těšíme na pár týdnů doma bez přípravy na další závod, budu mluvit za všechny. Musím také nejdříve poděkovat celému týmu zde i na základně v Banbury za úsilí, které v letošní sezóně vynaložil. Nebylo to snadné, ale když se podíváme, jaký prostor jsme za 12 měsíců vyplnili, je naše zlepšení neuvěřitelné a můžeme být opravdu hrdí. Pořád máme před sebou ještě velké kroky, ale je to další výzva, na kterou se všichni těšíme a pokusíme se posunout Manor ve startovním poli 2017 opět o něco vpřed.

Další poděkování a vděčnost patří našim technickým partnerům, Mercedesu a Williamsu, pak také dalším partnerům, kteří nás po celou dobu našeho působení v roce 2016 podporovali. A nesmím zapomenout ani na zvláštní poděkování Pascalovi a Estebanovi. Dnes předvedli další skvělý závod, ve kterém odvedli ne méně, než od nich lze očekávat.

 

TORO ROSSO

Carlos Sainz jr., nedokončil
Před tím incidentem jsem to měl dobře rozjeté. Bojoval jsem a předjížděl jsem týmy jako Manor či Renault a podobně... Nečekal jsem, že pojedu tak rychle, ale i tak si měl Palmer dávat pozor a přes zimu  by se mohl naučit naučit lépe koukat. Už se mu podařilo napálit do obou našich aut. Možná to tak nevypadá, ale poslední závod byl fakt dobrý. Do příštího roku potřebujeme lepší auto, musíme se zaměřit primárně na pohonnou jednotku a snad získáme více jak 46 bodů. Letos to v našich podmínkách bylo hodně náročné.

Daniil Kvjat, nedokončil
Je škoda, že jsem musel odstoupit, protože závod se po pouhých pěti kolech v trénincích nevyvíjel špatně... Bojoval jsem s haasy a renaulty, bylo to hodně zábavné, získal jsem pár pozic na startu a další soupeře později i předjel. Je to hodně nešťastný závěr, že došlo k poruše převodovky, takže jsem musel zastavit auto a odstoupit ze závodu. Tak jsem se rozhodl si udělat projížďku na kole. Jako by celá moje sezóna byla shrnuta do jednoho závodního víkendu!

Teď už se těším na rok 2017, mám konečně trochu času na odpočinek, strávím nějaký čas s přáteli a rodinou, než nastane obtížná zimní příprava, abych se na trať vrátil silnější než kdy předtím. Cítím se spokojený, což je dobrý způsob, jak tento ročník zakončit, vezmu si něco z toho do příští sezóny. Na závěr bych chtěl poděkovat týmu za podporu během tohoto roku, který pro mě byl plný vzestupů a pádů. Cítil jsem, že se postupně blížím k umístění na bodech a vždy jsem se tu cítil jako doma. Pro mě je to velmi cenný pocit a určitě mi v příštím roce pomůže, kdy se do toho zase společně pustíme.

Franz Tost, šéf týmu
Nejdřív musím říci, že to byl strhující závod a chtěl bych pogratulovat Nico Rosbergovi k mistrovskému titulu! Co se týče naší závodní účasti, nebyl to výsledek, který bychom v Abú Zabí očekávali, protože když oba vozy odstoupí, je to zklamání. Daniil jel opravdu dobře a vypadalo to na silný závod, jenže měl problém s převodovkou a musel zastavit. Až do té doby předváděl výborný výkon.

Carlos bohužel skončil také předčasně kvůli Palmerovi, který mu vrazil do převodovky a poškodil ji tak, že nemohl dále závodit. Rozhodně to nebyl náš víkend, měli jsme problémy už v pátek, nejspíš to byly potíže se zavěšením zadních kol a pořád ještě musíme prošetřit, co se tam vlastně stalo. I v případě, že v příštím roce bude vše vypadat jinak, musíme vědět co a proč se tam stalo. Teď nás čeká přes zimu tvrdá práce, abychom pro rok 2017 byli připraveni jak nejlépe umíme.

Vytisknout

Diskuze: PROHLÁŠENÍ po závodě, kdy se Rosberg stal mistrem světa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 28.11.2016 12:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Nico Rosberg se raduje po dojezdu do cíle

Velká cena Abú Zabí: Hamiltonovi nepomohly ani intriky, Rosberg slaví první…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud