Renault a Den turba v Silverstone: Grosjean řádil s RE40, k vidění RS01 i Lotus 98T + FOTO

Petr Hlawiczka, 15. května 2014, 21:50 Google+

Renault dal dnes v Silverstone vzpomenout na krásnou turboéru Formule 1. Závodní jezdec Lotusu Romain Grosjean prohnal slavný vůz RE40, k vidění byly také RS01 i Lotus 98T. Akci si s námi můžete připomenout prostřednictvím fotografií.

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 19.05. 07:16) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Turba se do Silverstone během 50. Velké ceny Británie letos vrátí po 25 letech. Renault tam však se starými motory zamířil již dnes a předvedl nám nádhernou podívanou.

Na okruhu se objevil vůbec první monopost poháněný přeplňovaným agregátem: RS01. Tento žlutý vůz s 1,5l V6 motorem v roce 1977 po okruzích proháněl Jean-Pierre Jabouille, jeho výkon dosahoval 525 koní při 10 500 ot/min. Prvním vítězstvím ve Velké ceně Francie 1979 v Dijonu dal najevo, že cesta turba je tou správnou: v polovině 80. let po přechodu na dvojitá turba pak výkon dosahoval 1000 koní, v kvalifikačním režimu dokonce až 1300 koní (viz níže).

Grosjean si na trati zařádil s 4,4 m dlouhým a 2,14 m širokým vozem RE40, s nímž Alain Prost vyhrál Velkou cenu Británie v roce 1983. Výkon tohoto 1,5l V6 motoru v té době dosahoval slušných 880 koní (v závodě dle konfigurace 650 - 750 koní). Prost s ním tehdy uspěl také ve Francii, v Belgii a v Rakousku, pole position získal v San Marinu, v Monaku a v Brands Hatch. V šampionátech Renault i Prost obsadili druhá místa. Jeho celková hmotnost včetně jezdce dosahovala 595 kg.

grosjean
Romain Grosjean si užil jízdu s historickým Renaultem RE40 (foto: Renault Sport F1)

A jaký měl z jízdy dojem Grosjean, který má zkušenosti s novými hybridními pohonnými jednotkami, kterým letos také pomáhá jedno turbodmychadlo? "V některých chvílích se to chovalo stejně jako dnešní F1, v jiných velmi odlišně. Hlavním rozdílem je pozice pilota a fakt, že sedíte na přední nápravě. Ovladatelnost motorů je samozřejmě velmi odlišná - cítíte, že nemají žádný výkon, a pak to najednou kopne a s emocemi a pocity šílíte."

"Pak je velmi odlišná převodovka, chvílí to trvá, než si na ni člověk zvykne. Cítíte brzdění, přítlak, smyky a auto si jede tam, kam chce. Bylo to velmi příjemné se projet. Přál bych si, abych mohl jezdit ještě pár kol. Cítíte rozdíl mezi letošními turby. V těchto starých autech potřebujete tlak 2,2 barů a pak to kopne. V  závodě by to bylo těžké.

Přišel pak za mnout Rob White a řekl mi: 'Tak teď už si letos nebudeš nikdy stěžovat na odezvu!' a já jsem mu řekl, že rozhodně ne. Technologie, kterou máme letos, jízdu s turbem oproti tomuhle činí velmi snadnou," popisuje své pocity Grosjean.

silverstone
Krásky v Silverstone (foto: Renault Sport F1)

K vidění byl i Lotus 98T - slavné JPS auto, s nímž závodil Ayrton Senna a Johnny Dumfries. Šlo o poslední neomezené turbo a piloti s ním dosahovali úspěchů zejména v kvalifikaci, kde se těšili z výkonu 1300 koní při plnicím tlaku 5,7 barů (v závodě 1000 koní při tlaku 4 barů).

I přesto byl ale monopost úžasně ovladatelný. Obsahoval několik velkých novinek včetně nastavitelné světlé výšky jezdcem z kokpitu či vstřikování vody. Dodnes jde o nejrychlejší Lotus, protože ve Velké ceně Mexika 1986 dosáhl rychlosti 346,9 km/h.

 

Fotografie z dnešní akce včetně několika souvisejících historických snímků najdete pod článkem.

Vytisknout

Diskuze: Renault a Den turba v Silverstone: Grosjean řádil s RE40, k vidění RS01 i Lotus 98T + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 19.05.2014 07:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kubica, Robert

Kubica po první dokončené soutěži: S mým omezením to bylo hodně těžké

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud