Ferrari se v Singapuru nepodařilo stáhnout náskok Red Bullu, proto se již soustředí spíše na příští rok. V šampionátu konstruktérů bude muset o své druhé místo bojovat s Mercedesem a Lotusem, proto ještě letos pár novinek chystá.
Ferrari pro letošní vůz F138 ještě několik novinek chystá
"Stále pro příštích několik závodů něco vyvíjíme a tyto díly nasadíme a otestujeme, abychom se pokusili vylepšit auto," říká před víkendovým závodem v Koreji ředitel vývoje Pat Fry, který část svých povinností již předal Jamesovi Allisonovi, bývalému technickému řediteli Lotusu, jenž v Maranellu pracuje od září.
"Fabio Montechi vede projekt 2014 jakožto zástupce hlavního designéra, takže velmi úzce spolupracujeme. Nyní jsme posílili tým o lidi, kteří dříve pracovali na vývoji letošního vozu. Jejich pozornost se přesunula k roku 2014, počet lidí pracujících na příštím voze se dramaticky zvýšil," potvrzuje hlavní designér Ferrari Nikolas Tombazis.
"Pro rok 2014 to je kvůli podstatně větším změnám na vozech z pohledu motoru a aerodynamiky přirozeně mnohem těžší teď testovat komponenty, ale několik drobných vývojových věcí můžeme vyzkoušet během volných tréninků. Budeme více hledět na spolehlivost než na cokoliv jiného, což znamená, že před nadcházejícími šesti závody nás čekají rušné pátky," vysvětluje Fry.
Na co se budou při vývoji budoucího vozu podle Tombazise v Maranellu soustředit? "Naše snahy budou směřováno na zlepšování pochopení pneumatik a jejich managementu, v čemž bychom se mohli ve srovnání s našimi soupeři zlepšit. Také přivezeme drobná aerodynamická vylepšení. Neměli byste od nich očekávat velký vliv na finální výsledek, my však cítíme, že k určitému zlepšení povedou."
Ferrari se v zájmu boje o druhou příčku letošnímu vozu ještě bude věnovat, hlavní pozornost však již soustředí na příští rok (foto: Scuderia Ferrarri)
Letošní změna pneumatik, špatné kroky ve vývoji, nefungující novinky
V průběhu roku došlo ke změně ve specifikaci pneumatik, když se Pirelli pod vnějším tlakem přešlo na loňské konstrukce. Ferrari tato úprava výkonnostně neprospěla a vývojovému oddělení se nepodařilo po letní přestávce udělat s vozem F138 takové pokroky, jaké by chtělo.
"Bylo by to trochu povrchní obviňovat pneumatiky jako jediný důvod našeho poklesu ve výkonnosti. Učinili jsme ve vývoji také kroky, které nebyly tak silné a nefungovaly," otevřeně přiznává Tombazis.
V Maranellu ale očekávají zlepšení, obzvlášť poté, co se jim podařilo zmodernizovat svůj aerodynamický tunel, který by měli zprovoznit na konci října. "Technologie aerodynamického tunelu byla naší slabinou ve srovnání se soupeři. Měli jsme problémy s kvalitou proudění, takže nebylo tak rovnoměrné, jak by být mělo. Nemohli jsme testovat tak s tak velkým modelem, jak bychom chtěli.
Naše data a vybavení byla dost zastaralá, takže jsme nemohli absolvovat mnoho zkoušek a pokusů za den, což bylo nevýhodou. Poslední měsíce, kdy jsme pracovali na zlepšení, jsme zabývali všemi těmito problémy. Proto jsem v tomto ohledu optimistou, že se ostatním plně vyrovnáme a ve srovnání se soupeři již nebudeme mít schodek," popisuje hlavní designer Ferrari.
Některé kroky, které při vývoji letos Ferrari podniklo, nefungovaly (foto: Scuderia Ferrari)
Vývoj Ferrari pro rok 2014: drobné vizuální změny, velký dopad na výkon
Příští rok náš čeká přechod na 1,6litrové V6 turbomotory i změny v oblasti aerodynamiky. Vozy se od těch letošních budou viditelně lišit. "Aerodynamické změny jsou dosti významné a v určitých klíčových oblastech to zahrnuje kompletní přepracování designu," objasňuje Tombazis.
"Přední křídlo je navrženo podle odlišné sady pravidel, to zadní také. Odstranění vlivu výfuku je také velmi důležité. Když dojde na interakci s motorem, velmi důležité chlazení bude chlazení. Navrhnout ho správně je naprosto klíčové.
Všechny tyto faktory znamenají, že auto pro rok 2014 bude velmi odlišné, nemůžeme ale tvrdit, že bychom začínali od nuly nebo s čistým listem papíru, protože pro návrh musíte využít své poznání a zkušenosti z minulosti. Znamená to, že existují oblasti, kde si uvědomujeme, že naše soupeře musíme dohnat, a jiné, kde skutečně začínáme od nuly," upozorňuje Tombazis.
K těm největším změnám u příštího Ferrari ale podle Fry dojde pod kapotou: "Z pohledu aerodynamiky budou vizuální změny relativně malé - přední křídlo se zúží, zmizí spodní zadní křídlo. Domnívám se, že tvar karosérie se lehce změní kvůli přesunutí pozice výfuku. To bude mít na aerodynamickou výkonnost vozu výrazný dopad.
Z pohledu výkonnosti tedy půjde o dramatickou změnu, vizuálně však vozy budou vypadat podobně jako ty současné," poukazuje Fry na závěr na F138, s nímž se budou snažit prosadit o víkendu v Koreji.