DISKUZE K ČLÁNKU Další rozepře na scéně, mají McLaren a Red Bull "otočná" křídla?

AKTUALIZOVÁNO; Přišla F1 s další technickou "vychytávkou," která se pohybuje v "šedé zóně pravidel?" Podle německého zdroje vyvinul McLaren přední křídlo, které se pod zatížením otáčí podél horizontální osy. Red Bull měl svoji verzi, dokonce ještě extrémnější, představit v Singapuru. V Suzuce by se na to FIA měla zaměřit.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Další rozepře na scéně, mají McLaren a Red Bull "otočná" křídla?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 38, poslední 05.10.2012 18:30 Vložte komentář

Nejlepší názory

» uzivatel000299 (Hlasovalo 23 lidí) 03.10.2012 16:50
Potrestat! Potrestat! »
» uzivatel001128 (Hlasovalo 22 lidí) 03.10.2012 18:46
kdyby meli trestat, tak RB je bez jedinýho bodu… »
» uzivatel000190 (Hlasovalo 10 lidí) 03.10.2012 22:01
Jasné porušení pravidel Tohle musí okamžitě… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • McMatej

    McMatej

    81.201.60.XXX
    Když se loni ohýbal Red Bull celý až na zem, tak nám bylo vysvětleno, že když auto projde přejímkou (zátěžovými testy) tak je to OK.

    Ani po roce to něktěří nepochopili. 04

    + 3 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • anonym

    188.167.44.XXX
    ??? prečo to komisári teda neriešia, keď tu máme toľko odborníkov a je to tak jasná vec ? 12

    + 3 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • tom11

      tom11

      77.48.94.XXX
      "FIA mezitím studuje přední křídla Red Bullu, Ferrari, Mercedesu a McLarenu aby se ujistili, že týmy neporušují pravidla" - vidíš, už na tom makají, jen jim to tu poradíš, tak nastane akce03 18

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • anonym

        188.167.44.XXX
        tak sa mi zdá, že ani RB, ani McL na tréningu neboli... však je tu toľko traťových komisárov na webe, že im zakázali jazdiť na základe nejakých klebiet ... 12

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000532

    uzivatel000532

    37.188.232.XXX
    Natáčení křídla Mclarenu Minulý rok, myslím že po Valencii, se na youtube dostalo video, kde byl záběr z auta Buttona a kamera zabírala přesně spoj mezi pilířem a křídlem a na rovinkách bylo na prosto jasně vidět jak se s vzrůstající rychlostí ta mezera zvětšuje. Bohužel to video už nemůžu najít a ani nevím jestli to potom opravdu používali, ale objevilo se to už minulý rok 03

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Mynona

    165.72.200.XXX
    To bylo řečí, že se Ferrari příliš prohýbá křídlo a evolucí jsme se dostali k otáčení křídla. Ale tak jednoduché to zase být nemůže, protože kdyby se to jen málo utáhlo, jak v diskusi zaznělo, tak jak by se to vrátilo do původní pozice ? Takže to funguje jako nějaká zkrutná tyč ? Z jedné strany bych byl pro uvolnění pravidel, protože se stejně obchází, ale pokud to tak není a jsou zakázány pohyblivé aero prvky, tak tohle je jednoznačně podvod. A za podvod by se nemělo trestat jen zákazem dalšího použití. Sice asi není možné prokázat "znásilnění" pravidel zpětně, nicméně se dá trestat třeba zákazem startu při zjištění podvodu. Takhle někoho přistihnou a jediný co udělaj, že jim to zakážou použít příště. Mám dojem, že u Hondy někdy kole roku 2008 taky zjistili, že jezdili s podlimitní váhou a při poslední zastávce v boxech to srovnali v nějaké falešné nádržce, nebo tak nějak to bylo. Pokud se dobře pamatuji, tak dostali nějaký zákaz startu tuším. Tak proč jiným podvody takhle procházejí ?

    + 4 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • anonym

      178.255.168.XXX
      To byl BAR v 2005 - dostali DQ a zákaz startu v dalších dvou závodech. Na fixlování s hmotností je FIA odjakživa hodně háklivá a hlavně šlo o překročení konkrétní, jasně stanovené hranice.

      Tady jde "jen" o formální porušení pravidel. Ano, je to klasické očurávání, ale jediné, co s tím může FIA udělat, je učinit opatření k nápravě. Určitě to není na DQ nebo nedejbůh zákaz startu.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Mynona

        165.72.200.XXX
        Ten čas letí, jj BAR Honda, zrovna u nich jezdil Button. co si vzpomínám. Ale jinak, já v tom nevidím rozdíl. Jeden podvádí s hmotností a druhý vymyslel jak pohybovat aerodynamikou při zákazu pohyblivé aerodynamiky. Otázka tedy spíš zní, co v tom potřebuješ vidět ? Že je to podvod je snad jasné.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • Mynona

        165.72.200.XXX
        A ten tvůj termín "očurávání", to je jako bych ti podvrhnul falešnou smlouvu a u soudu bych se hájil tím,že jsem tě nepodvedl ale jen "vočůral" :D

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • anonym

        165.72.200.XXX
        No s tím jasným překročení konkrétních jasně stanovených hranic, bych ve světle tvého vysvětlení byl taky opatrnější. Pokud si dobře pamatuji, oni měli dle pravidel na začátku a konci závodu správnou váhu vozu, tedy v době kdy je jedině možná kontrola. No tak s tím trochu "očuráli" že během závodu měli trochu méně, což nešlo prokázat. Tu druhou nádrž údajně potřebovali z jiného důvodu. Podobně to funguje i při testech ohebnosti křídel. Ty křídla taky testem projdou a při jízdě se kontrolovat nedají. Takže podobnost tu je.

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • anonym

          188.120.195.XXX
          Ba ne, pravidla jasně specifikují, za jakých podmínek vážení probíhá a jedna z nich je kompletně vyčerpané palivo. Navíc, myslím, zakazují jakékoliv přídavné nádrže apod., ale nejsem si jistý, jestli to platilo už v 2005. Každopádně BAR podváděl, neprošel měřením podle pravidel a dostal tvrdou pentli.

          Naproti tomu otočné křídlo je sice v rozporu s obecným zákazem pohyblivých aeroprvků, ale měřením podle pravidel projde. Takže žádná pentle a FIA musí upravit metodiku měření nebo specifikovat povinný způsob uchycení apod.

          Aby bylo jasno, já tohle očůrávání pravidel nechci ani v nejmenším obhajovat a doufám, že to FIA okamžitě zatrhne, nejlíp kdyby se na to podívali hned zítra a zatrhli to ještě před 3. tréninkem. Jenom vidím velký rozdíl mezi formálním porušením předpisů, kdy auto projde přejímkou a tím, co bylo u BAR, který měřením neprošel.

          Ferrari na začátku 2007 také jezdilo s podlahou, která formálně porušovala stejný zákaz, ale měřením prošla a tak byla jenom upravena metodika měření, ale žádné pentle nepadly.

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    194.160.178.XXX
    Nemám rád vyplakávanie pred FIA,.. ...radšej obdivujem kreativitu tých tímov, ktoré prinesú do F1 pokrok ! 01

    + 8 / − 5

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • tom11

      tom11

      77.48.94.XXX
      sakra, co se to stalo16 ? já s tebou, Lojzíku, souhalsím..........18 01

      + 3 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • anonym

      178.255.168.XXX
      Kde je v komponentě, která se pohybuje v rozporu s předpisy, nějaký pokrok? Pokrok byl F-kanál, pokrok byly foukané difuzory atd. Ale pružné uchycení nebo pružný materiál jsou věci, které konstruktéři zkoušejí přes 40 let.

      Na podobném pricipu fungovala už kdysi dávno zadní křídla, která se celá ohýbala dozadu. To není nic nového, natož pokrokového.

      + 3 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Mynona

      165.72.200.XXX
      Na tento pokrok mi stačí třeba dvě pružiny.

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • tom11

    tom11

    77.48.94.XXX
    řešení přesně v duchu požadavků FIA toto řešení je geniálně jednoduché a tudíž i levné ( v kontextu ostatních vychytálek ). stačí nastavit správnou sílu při dotahování těch šroubů a je to. to je řešení přesně v duchu požadavku FIA na úsporu financí03. skutečně obdivuji konstruktéry, kteří něco takového ve spleti omezení dokáží vymyslet.01
    pro všechny, kteří řešení kritizují a hned by odebírali body či jinak trestali: pokud auto projde technickou kontrolou před i po závodě, je legální a je vše O.K. případně chybně nastavené testování jednotlivých parametrů vozů je jiná věc a týmy za to opravdu nemohou, to že to dokáží využít je jejich plus. a po pravdě, sáhněte si do svědomí, kdyby takovouhle věc vymyslel tým, kterému fandíte, taky byste to takto odsuzovali03?

    + 4 / − 6

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000190

      uzivatel000190

      90.177.76.XXX
      to je zajímavý argument, že když to projde kontrolou tak je to legální, ale samozřejmě je to nesmysl spousta věcí se nekontroluje nebo jen zběžně a už vůbec se ne všechno testuje. Když někdo nasadí např. silnější kers než je povoleno a nikdo na to nepřijde bereš to jako podvod nebo "chytré" řešení? To samé platí o pohyblivém aero prvku. Na tohle navíc se podle mě udělá snadno test případně zpřísní ten existující, takže to nebude mít dlouhého trvání

      + 7 / − 3

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • tom11

        tom11

        77.48.94.XXX
        to je ale přesně ono! moje oblíbená FIA udělá pravidla, komplikované předpisy, u kterých ani sama není schopna zkontrolovat jejich dodržování a my se tady pak dohadujeme, zda je to, či ono řešení legálni.... chyba není na straně týmů. zakopaná sabáka je někde jinde04

        + 1 / − 3

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • anonym

          178.255.168.XXX
          Trochu si pleteš pojmy s dojmy. Že něco projde zátěžovými testy, ještě neznamená, že je to v souladu s předpisy. Pravidla zakazují pohyblivé aerodynamické díly (se specifickými výjimkami) a pohyblivé křídlo, jak je popsané v článku, je potom bez jakékoliv diskuse v rozporu s předpisy.

          Když vůz projde zátěžovými testy (které z principu nikdy nemohou být dokonalé) a přejímkou a není na něm nalezeno nic, co by bylo v rozporu s předpisy, ještě neznamená, že tam něco nelegálního, na co nestačila testovací metodika FIA, nebylo. I kdyby to tam bylo, tak to FIA není schopná zpětně dokázat, takže nemůže zpětně trestat a je úplně jedno, jestli jde o většinou nenáviděný Red Bull nebo většinou milovaný McLaren či Ferrari. Ani to ale neznamená, že je dané řešení legální.

          Předpisy sice jsou komplikované, ale zrovna ten, který zakazuje pohyblivé aeroprvky je jednoduchý jako facka a naprosto jasný. 100% nepružné materiály ale neexistují a není v ničích silách specifikovat a měřit úplně všechno. FIA nikdy nebude disponovat prostředky a lidskými zdroji, které mají týmy. To není ničí chyba, to je naprosto přirozené. Ber to tak, že útočník je vždy ve výhodě, protože může udělat něco, na co obránce nepomyslel. Kdo je v boji konstruktéři vs. FIA útočníkem a kdo obráncem, je jasné... 04

          + 6 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • tom11

            tom11

            77.48.94.XXX
            fajn, a komu fandíš? obránci, nebo útočníkovi? já útočníkovi. protože chci vidět góly. je pravda, že skvělý obranný zákrok má rozhodně také svoji kvalitu, ale pěkná klička, finta, střela......

            + 1 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Fernando Alosno

Alonso proti většině: Max by se měl v nadávkách krotit

Carlos Sainz s Ferrari SF-24

Ferrari vyřešilo anomálii a je zpět. V Austinu nasadí poslední letošní vylepšení

U Red Bullu bijí na poplach

Překvapení Verstappen s Markem vedli po Singapuru rozsáhlý hovor kvůli výkonu Norrise

Max Verstappen po úspěšném začátku sezóny odvrací útoky Landa Norrise (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Před poslední přestávkou hledají týmy i piloti optimismus

Charles Leclerc pod singapurskými světly poněkud napravil pošramocenou reputaci Ferrari (ilustrační foto)

Chybující Norris opět převýšil „zbytek světa“, Ferrari se rehabilitovalo

Guanyu Zhou už má poslední místo na startu téměř předplaceno

Prohlášení po kvalifikaci - většina pilotů se vkládá naděje do zítřejšího závodu

Carlos Sainz jr. zakončil kvalifikaci nejhorším možným způsobem (ilustrační foto)

Zoufalá kvalifikace pro Ferrari, Norris zúročil tréninkovou převahu

Max Verstappen v třetím tréninku poněkud ožil (ilustrační foto)

Ještěr se postaral o červenou vlajku, soupeře smetl Norris

Juki Cunoda si po několika slabších závodech vedl velmi nadějně (ilustrační foto)

Druhý trénink patřil Norrisovi s oběma Ferrari v závěsu, Russell boural

Charles Leclerc v závodě v Monaku

Úvodní trénink v režii Leclerca

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama