DISKUZE K ČLÁNKU Protest Lotusu zamítnut, křídlo Mercedesu je dle FIA zcela v souladu s pravidly

Mercedes i nadále může používat své zadní přítlačné křídlo s F-kanálem. Tak reagovali komisaři v Šanghaji na protest týmu Lotus proti aerodynamickému prvku svého rivala.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Protest Lotusu zamítnut, křídlo Mercedesu je dle FIA zcela v souladu s pravidly

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 45, poslední 18.04.2012 20:48 Vložte komentář

Zobrazit příspěvky: všechny podle vláken všechny podle času

  • uzivatel000249

    uzivatel000249

    188.167.44.XXX
    vylepšené DRS ? tak do teraz som si myslel, že pre DRS je povolená sklápanie zadného krídla. od teraz je asi DRS všetko, čo sa aktivuje cez tlačídlo DRS ... dokonca to je Super DRS ...
    už sa teším, čo za "systémy" sa objavia na monopostoch ... 03

    + 4 / − 5

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • rock

      85.162.19.XXX
      To si klidně mysli i dál, to je pravda. Oni nedělají nic jiného, než že mění polohu klapky. Nikde se nepíše, že ten pohyb má ovlivnit aerodynamiku jen a výhradně v prostoru zadního křídla. To tam prostě není. A protože systém neobsahuje žádný nepovolený pohyblivý prvek, je to v pořádku ...

      + 5 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000249

        uzivatel000249

        188.167.44.XXX
        keď sa nič nepíše o zadnom krídle, prečo sa nič nesklápa na prednom ? celé je to len o hranie so slovíčkami a spojkami. vždy sa hovorilo len o zadnom krídle, čo ja viem ...

        + 2 / − 3

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • anonym

          85.162.19.XXX
          Na předním křídle se přece nic sklápět nesmí. Sklápět se smí segment zadního křídla, je přesně dané o kolik, jak má být velký a kde smí být umístěný. Tohle všechno Mercedes splňuje. Taky je psáno, že se nesmí hýbat nic mimo té klapky (a nezbytného zařízení k přenosu toho pohybu). To splňuje taky. Právem se stále mluví jen o zadním křídle, ten pohyb se odehrává jen na zadním křídle ... že to při splnění všech těch podmínek ovlivňuje aerodynamiku i někde jinde je takový malý, nezakázaný zázrak všedního dne :-)

          + 6 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • uzivatel000249

            uzivatel000249

            188.167.44.XXX
            jasne. všetko to splňuje, a preto ostatné týmy zatiaľ nerobili nič, len podávali protesty ... 12
            ale je mi to fuk, som rád, že sa to konečne vyriešilo, a ostatní môžu robiť väčšie otvory a vytvoriť účinnejšie "Super DDRS" ... 03

            + 2 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • rock

              85.162.19.XXX
              Je mnohem jednodušší podat protest (a zbavit se jednoho soupeře), než překopat svoje řešení a vyvíjet nové ...

              + 7 / − 3

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
          • uzivatel000880

            uzivatel000880

            85.237.224.XXX
            V pravidlách sa ale nezakazuje pohyblivý aerodynamický element s výnimkou DRS, zakazuje sa tam akýkoľvek (teda aj nepohyblivý) systém, ktorý ovláda jazdec. A ako inak chceš nazvať F-duct ak nie systémom? Whiting s komisármi môže tvrdiť neustále, že je pasívny, ale podľa mňa pasívny nikdy nebude, lebo ho musí aktivovať klapka DRS a hádam nikto nebude chcieť tvrdiť, že rozvody vzduchu môžeme zahrnúť pod definíciu samotného DRS...

            + 2 / − 2

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000880

        uzivatel000880

        85.237.224.XXX
        "A protože systém neobsahuje žádný nepovolený pohyblivý prvek, je to v pořádku ... "
        Ten systém ale mení aerodynamickú charakteristiku vozu počas jazdy a na popud pilota a to už v poriadku byť nemusí. Pravidlá nezakazujú len nepovolený pohyblivý prvok...

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • anonym

          85.162.19.XXX
          Samozřejmě že DRS mění aerodynamickou charakteristiku vozu. Ale on ji má měnit, od toho tam je. A nikde, vůbec nikde není napsané, že se ty změny mají odehrávat jen v oblasti zadního křídla.

          + 1 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • rock

            85.162.19.XXX
            Rozvody vzduchu, f-duct ... to jsou jen tvary karoserie v mezích povolených pravidly. A samotná klapka se jen vzdaluje nebo přibližuje od určitých částí karoserie, které mají určité tvary. To je proces, který se děje (v různém měřítku a s různými dopady) u každého z těch 24 aut, které tam jezdí. Nechci ten systém nazývat nijak, protože podle stávající formulace pravidel tam žádný není.

            + 1 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
        • rock

          85.162.19.XXX
          "A protože systém neobsahuje žádný nepovolený pohyblivý prvek, je to v pořádku"

          Tím byl míněn systém DRS. V tom smyslu, že v něm nejsou žádná další táhla atp. Hýbe se na něm jen to, co se hýbat smí.

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • uzivatel000880

            uzivatel000880

            85.237.224.XXX
            Kto tu hovorí o DRS? F-Duct Mercedesu tú aerodynamickú charakteristiku mení takisto a hlavne, nerobí to pasívne, aktivuje ho pilot. Síce prostredníctvom DRS, ale aktivuje. Alebo už sme sa dopracovali do štádia, že f-duct je súčasťou DRS? 12

            + 1 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
          • uzivatel000880

            uzivatel000880

            85.237.224.XXX
            Pokiaľ viem tak námietky neboli vznesené proti DRS, ale voči f-ductu, ktorý by pilot v žiadnom prípade ovládať nemal - či už pohyblivý element má,alebo nemá, vo vzťahu k zneniu pravidla je to úplne jedno. Podľa niekoho a hlavne teda Whitinga s komisármi ho síce pilot neovláda, ale to mi zatiaľ nijako nebráni myslieť si opak.

            + 1 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • rock

              85.162.19.XXX
              V pravidlech je jasně napsaný, že ta pohyblivá klapka může měnit aerodynamické vlastnosti vozu. Není tam napsaný, jakým způsobem to má udělat. A už vůbec tam není napsaný, jestli k tomu může nebo nesmí využít nějaký kanálky. Dopracoval jsem se k tomu, vzduchové kanálky a průduchy (nazávané f-duct) jsou součástí karoséeri, případně šasi a jsou v místech, kde není zakázána jejich přítomnost. Klapka DRS má ovlivňovat proudění vzduchu okolo části karoserie. Nevidím v tom rozpor.

              + 1 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • uzivatel000880

                uzivatel000880

                85.237.224.XXX
                Lenže podľa tvojej logiky je potom legálny aj f-duct McLarenu z r.2010. Tiež to teda nebol nijaký systém a pohyby jazdca napr. kolenom, ktoré by inkriminovaný otvor zakrývali by sa dali nazvať pohybmi primárne slúžiacimi trebárs na zošlapnutie plynového pedálu.

                + 1 / − 1

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
            • rock

              85.162.19.XXX
              Viz o patro výš. Nic takového jako f-duct podle pravidel neexistuje. Existují jen různé části karosérie. Klapka DRS ovlivňuje proudění vzduchu okolo různých částí karosérie - což je to, co má dělat a dělá to jen svým prostým pohybem.

              + 1 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • uzivatel000880

                uzivatel000880

                85.237.224.XXX
                No, neviem teda, ale ako píšem vyššie, tak by potom mal byť legálny aj pôvodný f-duct z r.2010. A on legálny nie je.

                + 1 / − 2

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
              • uzivatel000880

                uzivatel000880

                85.237.224.XXX
                F-duct podľa pravidiel teda asi naozaj neexistuje, ale podľa tých istých pravidiel je to systém ovplyvňujúci aerodynamickú charakteristiku vozu - nazvi si to ako chceš.

                + 1 / − 1

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • rock

                  85.162.19.XXX
                  Z pohledu tehdejších pravidel legální byl, proto dožil sezónu. Dneska je do pravidel doplněný odstavec, který říká přibližně "s vyjímkou ovládání klapky DRS je všechno, co využívá pohyb jezdce ke změně aerodynamických vlastností auta, zakázané"

                  + 1 / − 0

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • uzivatel000880

                    uzivatel000880

                    85.237.224.XXX
                    Ale veď ten systém pracuje na rovnakom príncipe ako vtedy a stále využíva na to pohyb jazdca - stlačenie gombíka aktivujúceho klapku DRS sa bez pohybu nezaobíde. Okrem toho neviem prečo zrazu nazývame f-duct z r.2010 nejakým systémom, veď to boli takisto len povolené prvky karosérie a nič sa na nich nehýbalo...04

                    + 0 / − 0

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                • rock

                  85.162.19.XXX
                  Nehodlám to nazývat nijak. To, co se hýbe, se hýbat smí. Aerodynamickou charakteristiku auta ovlivňuje to jediné, pro co je v pravidlech výjimka - poloha klapky DRS.

                  + 2 / − 1

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • uzivatel000880

                    uzivatel000880

                    85.237.224.XXX
                    Ak to teda nijako nazvať nechceš, tak to nijako nenazývaj. Potom mi ale nie je jasné, ako dokáže DRS na zadnom krídle zmeniť aerodynamickú charakteristiku vozu na krídle prednom bez toho, aby tam nejaký systém na to ovplyvnenie aerodynamiky vôbec bol.

                    + 2 / − 1

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • rock

                      85.162.19.XXX
                      No jo, ale konkrétně zmáčknutí tlačítka DRS je současnými pravidly výslovně povoleno a pokud to neudělá nic jiného, než že to změní přesně definovanou polohu přesně definované klapky a tím změní aerodynamické charakteristiky vozu (což je -opakuji- přesně to, co ta klapka má udělat), nevidím tam rozpor.
                      btw zakrytí průduchu kolenem je pohyb jezdce, který není nezbytně nutný k aktivaci DRS a současně mění aero auta, a to zakázáno je. Samotný kanál ne, ten tam může být i dneska.

                      + 2 / − 1

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • uzivatel000880

                        uzivatel000880

                        85.237.224.XXX
                        Pohyb kolenom síce nie je nutný na aktiváciu DRS, ale ak chce pilot pracovať s plynovým pedálom, tak nutný asi bude. A čo na tom že pri tom odkryje povolené súčasti karosérie? Veď to isté robí dnes pri aktivácii DRS. Mimochodom v pravidlách je presne špecifikované, čo má DRS robiť? Nie sú tam dané len max. rozmery samotnej klapky a priestoru jeho umiestnenia?

                        + 0 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                    • rock

                      85.162.19.XXX
                      DRS na zadním křídle smí měnit aerodynamickou charakteristiku vozu a nikde se nepíše, kde se ta změna má projevit. Víc na tom není.

                      + 1 / − 1

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • rock

                        85.162.19.XXX
                        Ve 3.18 je zmínka o pohybu, je tam zmínka o ose otáčení. Jsou dané rozměry a je daný prostor, ve kterém se klapka smí vyskytovat. Vychází mi z toho, že se může otáčet v určitém rozsahu, tak, aby v žádné poloze neopustila vymezený prostor. Právě proto, že tam není nijak dál popsané, co má vlastně klapka dělat, tak se dá těžko tvrdit, že smí ovlivňovat jen aerodynamiku v prostoru zadního křídla a nic jiného ...

                        Tipuji, že ten popsaný pohyb nohy a tím ucpání průduchu by shodili z toho důvodu, že neodpovídá tomu zákazu volně citovanému v 16:27 (pohyb jezdce ovlivňující aero jakýkoliv jiný než ten, který slouží k ovládání DRS). Pohyb nutný k aktivaci klapky neudělá nic jiného, než že aktivuje klapku a jako takový má vyjímku.

                        + 0 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                      • uzivatel000880

                        uzivatel000880

                        85.237.224.XXX
                        Ono sa ale nikde nepíše ani to, že má DRS meniť aerodynamickú charakteristiku vozu, kdekoľvek. Píše len čosi o jeho sklone, umiestnení a rozmeroch.
                        Systém, resp. povolené konštrukčné prvky sú ovládané podobne ako r.2010, dnes síce ten pohyb je nutný k aktivovaniu DRS (ktorého samotná aktivácia nie je nutne predpísaná), pred dvoma rokmi boli aktivované pohybom, ktorý bol nutný k práci s plynovým pedálom. Rozdiel je len v tom, že čo bolo výslovne zakázané sa zrazu dnes považuje za výslovne povolené, ba čo viac dokonca aj nutné.

                        + 1 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • uzivatel000880

                          uzivatel000880

                          85.237.224.XXX
                          "Pohyb nutný k aktivaci klapky neudělá nic jiného, než že aktivuje klapku a jako takový má vyjímku." Nie? Ale veď robí presne to isté, čo r.2010, stlačenie plynového pedálu hádam nepotrebuje ani výnimku.

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                        • uzivatel000880

                          uzivatel000880

                          85.237.224.XXX
                          Konečne by sme sa mohli dohodnúť či je f-duct Mercedesu súčasťou DRS, alebo nie.
                          1. Ak áno, tak je to v rozpore s tebou spomenutým článkom. DRS má tvoriť len sklopná klapka + mechanizmus klapkou hýbajúci.
                          2. Ak nie, tak je to de facto ten istý systém ako ten z r.2010, ktorý pilot nesmie ovládať. Nuž a on ho ovláda.
                          Nebudeme sa zrazu tváriť, že rozvody vzduchu naprieč celým autom budeme eufemisticky nazývať akýmisi konštrukčnými prvkami keď sa tak nenazývali ani r.2010 - to potom ani motor nemusíme nazývať motorom, ale nešpecifikovaným zhlukom súčiastok.

                          + 2 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                      • Nasir

                        188.175.176.XXX
                        Nezlob se na mě, ale to, co tady předvádíš, je jasné slovíčkaření. Podle tvé definice je tedy DRS nějaký systém na zadní křídle, o němž nikdo neví, co přesně má nebo může dělat, protože to nikdo přesně neřekl, ale přesto dostal ze záhadných důvodů výjimku, protože jiné podobné systémy jsou pravidly výslovně zakázány. Opravdu chceš toto tvrdit? To totiž samozřejmě NENÍ pravda. DRS byl zaveden do vozů z jediného jasného důvodu a to usnadnit předjíždění. A má toho dosáhnout pomocí jedné změny proudění vzduchu na zadním křídle, která je také jasně daná. Technicky toto realizuje pár věcí jako jedno tlačítko a jedna pohyblivá klapka. Tento systém dostal výjimku a nic jiného. Nesnaž se nám taky prosím tě namluvit, že výjimku dostala klapka, která se smí pootočit, ale nikdo vlastně neví, co má dělat! To je nesmysl.

                        Je to přesně tak, jak píše vanoverlord. Mercedesu zavedl do vozu svou verzi f-ductu, ale aby obešel pravidlo o pohybu jezdce a aktivním prvku, napojil ho na klapku DRS, čili jejich systém JE aktivně ovládán jezdcem, ale je možné se "tvářit", že není, protože pilot zapíná něco, co dostalo výjimku. To je nesmysl, protože výjimku dostal DRS systém na zadním křídle určený k předjíždění, nedostal ho další aero prvek Mercedesu, který něco dělá na předním křídle, boha jeho!

                        A pokud komisaři tvrdí, že vlastně DRS lze vylepšovat, tak v tom případě zároveň povolují, aby si týmy na pohyb klapky napojili cokoliv, třeba nějaké táhlo propojené s dodatečným křidélkem nebo minidifuzorem na zadním křídle, který se pootočí současně s pohybem klapky ve chvíli, kdy pilot stiskne tlačítko. Trochu lituju, že si to žádný tým, ani Lotus, netroufne zkonstruovat (nemá na to zbytečné prachy, nechce provokovat FIA), aby ukázal absurditu tohoto výkladu pravidel.

                        + 1 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • Nasir

                          188.175.176.XXX
                          Omlouvám se za trochu ostřejší tón. Aspoň je to srozumitelné. 03

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                        • anonym

                          46.33.96.XXX
                          Píše. Nepřímo v 3.15 jako o jediné vyjímce, která může být pohyblivá, ovládaná pilotem a současně ovlivňovat aerodynamický výkon.

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                        • rock

                          46.33.96.XXX
                          Piš si jak ostře chceš, ale pokus se nepsat nesmysly.
                          - Kde přesně je daná, cituji tě "jedna změna proudění vzduchu na zadním křídle" ?
                          - Předpokládá se, že funkce klapky je jasná, ale v pravidlech prostě není konkrétně popsaná. To můžeš napadat, jak chceš - bude ti to houby platný.
                          - Táhlo propojené s dodatečným křidýlkem nebo otočným difuzorem je taky kravina. V pravidlech je přesně popsané, která část karoserie může být pohyblivá.
                          - A samozřejmě že to od Mercedesu je ojebávka naprosto průhledná, ale taky je to čisté využití díry v pravidlech.

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                        • uzivatel000249

                          uzivatel000249

                          78.99.200.XXX
                          súhlas.
                          problém je asi v tom, že pár "najatých" príležitostných komisárov na jednej VC nevie spravodlivo rozhodnúť o dodržaní pravidiel v tak záludnej veci, ako je DRS a jeho "rozšírenie". chcelo by to odvolanie priamo na FIA, kde o tom rozhodnú odborníci (dúfajme) ...

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • uzivatel000249

                            uzivatel000249

                            78.99.200.XXX
                            tak neviem. DRS je jednoznačne danú redukciou prítlaku sklopením zadného krídla. všetko ostatné je už len obchádzanie, resp. dopĺňanie si pravidiel ...

                            + 0 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                          • uzivatel000880

                            uzivatel000880

                            85.237.224.XXX
                            Dajme tomu, že ovplyvňovanie aerodynamického výkonu znamená to isté čo zmena aerodynamickej charakteristiky vozu. V tom článku je však aj odsek v znení:
                            "S výjimkou součástí nezbytných pro nastavení popsané článkem 3.18 je každý systém, zařízení, nebo procedura vozu, který využívá pohyby jezdce jako prostředek ke změně aerodynamických charakteristik vozu, zakázán."
                            A silno pochybujem, že rozvod vzduchu naprieč celým autom je nutnou súčasťou pre nastavenie popísané článkom 3.18 - teda DRS. Ten rozvod súčasťou DRS jednoducho nie je, aerodynamický výkon ovplyvňuje sám o sebe takisto a je ovládaný pilotom.

                            + 1 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • rock

                              46.33.96.XXX
                              Ne na bod 1 a ne na bod 2.

                              + 0 / − 0

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                            • rock

                              46.33.96.XXX
                              Rozvod vzduchu napříč autem je součást karosérie. A stejně jako klapka vstupuje v interakci s jednou částí karosérie - hlavním profilem křídla (mění tlakové poměry na jeho zadní části atp), aniž by to bylo někde konkrétně specifikované, tak vstupuje v interakci i s jinou částí karosérie - bočnicemi a případnými otvory v nich vytvořenými ...
                              Hele, to nemá smysl. Evidentně jsme každý na jiné vlně. Kdybychom tuhle debatu vedli verbálně, už bychom začali chraptět a ke shodě jsme se nepřiblížili ani o kousek.
                              Přeji hezký večer.

                              + 0 / − 0

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                          • Nasir

                            188.175.176.XXX
                            S tím táhlem to byl jen přehnaný příměr. Jinak uznávám, že máš možná pravdu, že to jde brát i tak, že záměrně nebylo přesně stanoveno, jaký má být efekt té klapky, čili teoreticky se v tom schová i řešení Mercedesu. Stejně si ale myslím, že takový pohled neměl u FIA projít. Protože pokud pravidla výslovně podobné systémy zakazují a zakázaly v minulosti a nějaké DRS dostane specifickou výjimku, neznamená to přece, že jen kvůli vágní definici v pravidlech bude najednou povolen systém, který odporuje tomu původní zákazu. To je prostě rozpor v pravidlech. A i podle toho článku 3.18 určitě je možné takovou věc uznat za nelegální, záleží na úhlu pohledu.

                            Problém je v tom, jak postupuje FIA v případě podobných rozporů. Proč se taková věc nepostoupí technické komisi FIA (nebo jak se jmenují ti, co stanovují pravidla před sezónou), aby ji upřesnili a klidně dodatečně doplnili výklad? Současný postup je podle mě špatný, protože komisaři pod panem Whitingem (nikoliv tvůrci pravidel, pokud se nepletu) mají svůj výklad a podle něj mají tendenci povolovat cokoliv, co není zcela přesně vymezeno pravidly bez ohledu na to, jestli v tom je nebo není rozpor, nebo jak to bylo původně zamýšleno. Tyto problémy se řeší teprve po sezóně, kdy se na to komise podívá a v drtivé většině je toto povolení pana Whitinga zamítnuto a na další rok zakázáno. Ale proboha - není lepší si to vyjasnit předem?? Týmy pak musí kvůli postupu FIA vždycky vyvíjet něco, co jim k ničemu nebude, protože to další rok bude zakázáno.

                            + 0 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • ladys

                              ladys

                              178.23.219.XXX
                              co se týká pravidel-co není výslovně zakázáno,to je povoleno...tak to bylo vždy.
                              Mercedes od začátku vývoje konzultoval vše s FIA a měl kladné stanovisko.
                              Samozřejmě nebyla by to to první věc schválená a následně okamžitě zakázaná...Renault,Lotus

                              + 0 / − 0

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                              • uzivatel000880

                                uzivatel000880

                                85.237.224.XXX
                                Systém meniaci aerodynamiku počas jazdy (okrem DRS), ktorý využíva pohyb pilota ja vyslovene zakázaný. No a nikomu nemožno uprieť názor, že okrem DRS využíva pohyb pilota ešte iný systém. A to aj napriek posväteniu Whitinga, ktorý dokáže mimochodom tvrdiť, že Schumacher by si mohol zopakovať vlaňajšie manévre pred Ascari v Monze aj tohto roku - vraj by nič neporušil ...

                                + 0 / − 0

                                ohodnotit kladně záporně

                                Reagovat Nahlásit
                                • ladys

                                  ladys

                                  178.23.219.XXX
                                  Já myslím,že pravda je jen jedna a to ta kterou přijala FIA. Zbytek jsou jenom naše názory...
                                  Pokud není nikde napsáno,že DRS nemůže ovlivňovat přední křídlo,tak je to dovoleno.
                                  Akorát je to napadlo jenom v Merglu 03

                                  + 0 / − 0

                                  ohodnotit kladně záporně

                                  Reagovat Nahlásit
                                  • uzivatel000880

                                    uzivatel000880

                                    85.237.224.XXX
                                    Ono to je tak - teraz píašeš a FIA hovorí výhradne o DRS. Bolo by to OK a nespochybniteľné, ak by tam nebolo ešte niečo - a to "niečo" tam bolo už r.2010, to "niečo" má pilot zakázané ovládať a to "niečo" tam stále je a pilot ho ovláda. Ak má DRS výnimku z pravidiel, tak by sa tá výnimka mala aj týkať výhradne DRS. To "niečo" predsa žiadnu výnimku nedostalo - inak by sa článok 3.15 nemenil.
                                    No a tvrdenie že jedinú pravdu má FIA, je podľa mňa prinajmenšom úsmevné. Neraz a nezriedka tú svoju pravdu totiž sama poprie (niekedy dokonca v priebehu sezóny, ba čo viac, dokáže to i v priebehu jediného víkendu. Takže presnejšie by bolo tvrdenie, že jediný záväzný výklad má FIA, ale to takisto vlastne neplatí bezozvyšku - stále je tu možnosť súdneho sporu. Je to síce možnosť nepravdepodobná, ale stále možná.

                                    + 0 / − 0

                                    ohodnotit kladně záporně

                                    Reagovat Nahlásit
                                    • ladys

                                      ladys

                                      178.23.219.XXX
                                      To co tam bylo v roce 2010(niečo) bylo úplně něco jiného,až budeš vědět o čem je řeč tak mudruj..
                                      Ten systém(F-Duct) ovlivňoval zadní křídlo a pilot ho ovlivňoval částí těla.

                                      Tak až změní FIA stanovisko tak to pravda nebude.Zatím je a do konce sezóny se to zřejmě nezmění.
                                      Kdo teda má tu pravdu?FIA je hlavní arbitr,stejně jako v hokeji,co odpíská to je pravda a konec...
                                      Myslet si o tom můžeš co chceš

                                      + 0 / − 0

                                      ohodnotit kladně záporně

                                      Reagovat Nahlásit
                                      • uzivatel000880

                                        uzivatel000880

                                        85.237.224.XXX
                                        F-duct Mercedesu pracuje presne na tom istom princípe ako F-duct Mclarenu z r.2010 a z hľadiska pravidiel je úplne jedno kde mení aerodynamickú charakteristiku vozu, tak tu nemudruj ( 13 ) že je to niečo úplne iné. Oba to boli a sú systémy ktoré pilot ovplyvňuje svojím pohybom a je jedno aký ten pohyb je - pravidlá vylučujú akýkoľvek pohyb, v tom sú pravidlá viac ako jasné, to predsa nie je mudrovanie. Výnimku má DRS a nie f-duct, a to hocijaký, ani jeden nie je pasívny, oba sa musia aktivovať na popud pilota a je jedno či ho aktivuje, kolenom, dlaňou alebo rovno prstom, ktorý niekde stlačí gombík.
                                        Nuž a čo sa týka tej pravdy, tak ak ti nabudúce bude nejaká autorita z oboru tvrdiť, že Slnko sa otáča okolo Zeme, tak si o tom môžeš myslieť čo chceš, ale pravdu bude mať kto? A kedy teda vlastne mala FIA vlani na Silverstone pravdu? Vo štvrtok, piatok, alebo v sobotu? Každý deň to vyzeralo vždy na inú pravdu a vždy v rozpore s predošlou pravdou. Zbohom rozum, to sa už namiesto vlastného názoru má každý riadiť oktrojovaným názorom, alebo ako?

                                        + 0 / − 0

                                        ohodnotit kladně záporně

                                        Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama