DISKUZE K ČLÁNKU Protest Lotusu zamítnut, křídlo Mercedesu je dle FIA zcela v souladu s pravidly

Mercedes i nadále může používat své zadní přítlačné křídlo s F-kanálem. Tak reagovali komisaři v Šanghaji na protest týmu Lotus proti aerodynamickému prvku svého rivala.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Protest Lotusu zamítnut, křídlo Mercedesu je dle FIA zcela v souladu s pravidly

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 45, poslední 18.04.2012 20:48 Vložte komentář

Nejlepší názory

» uzivatel000249 (Hlasovali 4 lidé) 13.04.2012 08:52
vylepšené DRS ? tak do teraz som si myslel, že… »
» uzivatel000249 (Hlasovali 2 lidé) 13.04.2012 09:26
keď sa nič nepíše o zadnom krídle, prečo sa nič… »
» uzivatel000249 (Hlasovali 2 lidé) 13.04.2012 11:00
jasne. všetko to splňuje, a preto ostatné týmy… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

            • rock

              85.162.19.XXX
              V pravidlech je jasně napsaný, že ta pohyblivá klapka může měnit aerodynamické vlastnosti vozu. Není tam napsaný, jakým způsobem to má udělat. A už vůbec tam není napsaný, jestli k tomu může nebo nesmí využít nějaký kanálky. Dopracoval jsem se k tomu, vzduchové kanálky a průduchy (nazávané f-duct) jsou součástí karoséeri, případně šasi a jsou v místech, kde není zakázána jejich přítomnost. Klapka DRS má ovlivňovat proudění vzduchu okolo části karoserie. Nevidím v tom rozpor.

              + 1 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
        • rock

          85.162.19.XXX
          "A protože systém neobsahuje žádný nepovolený pohyblivý prvek, je to v pořádku"

          Tím byl míněn systém DRS. V tom smyslu, že v něm nejsou žádná další táhla atp. Hýbe se na něm jen to, co se hýbat smí.

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • uzivatel000880

            uzivatel000880

            85.237.224.XXX
            Pokiaľ viem tak námietky neboli vznesené proti DRS, ale voči f-ductu, ktorý by pilot v žiadnom prípade ovládať nemal - či už pohyblivý element má,alebo nemá, vo vzťahu k zneniu pravidla je to úplne jedno. Podľa niekoho a hlavne teda Whitinga s komisármi ho síce pilot neovláda, ale to mi zatiaľ nijako nebráni myslieť si opak.

            + 1 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • rock

              85.162.19.XXX
              Viz o patro výš. Nic takového jako f-duct podle pravidel neexistuje. Existují jen různé části karosérie. Klapka DRS ovlivňuje proudění vzduchu okolo různých částí karosérie - což je to, co má dělat a dělá to jen svým prostým pohybem.

              + 1 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • uzivatel000880

                uzivatel000880

                85.237.224.XXX
                F-duct podľa pravidiel teda asi naozaj neexistuje, ale podľa tých istých pravidiel je to systém ovplyvňujúci aerodynamickú charakteristiku vozu - nazvi si to ako chceš.

                + 1 / − 1

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • rock

                  85.162.19.XXX
                  Nehodlám to nazývat nijak. To, co se hýbe, se hýbat smí. Aerodynamickou charakteristiku auta ovlivňuje to jediné, pro co je v pravidlech výjimka - poloha klapky DRS.

                  + 2 / − 1

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • uzivatel000880

                    uzivatel000880

                    85.237.224.XXX
                    Ak to teda nijako nazvať nechceš, tak to nijako nenazývaj. Potom mi ale nie je jasné, ako dokáže DRS na zadnom krídle zmeniť aerodynamickú charakteristiku vozu na krídle prednom bez toho, aby tam nejaký systém na to ovplyvnenie aerodynamiky vôbec bol.

                    + 2 / − 1

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • rock

                      85.162.19.XXX
                      DRS na zadním křídle smí měnit aerodynamickou charakteristiku vozu a nikde se nepíše, kde se ta změna má projevit. Víc na tom není.

                      + 1 / − 1

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • uzivatel000880

                        uzivatel000880

                        85.237.224.XXX
                        Ono sa ale nikde nepíše ani to, že má DRS meniť aerodynamickú charakteristiku vozu, kdekoľvek. Píše len čosi o jeho sklone, umiestnení a rozmeroch.
                        Systém, resp. povolené konštrukčné prvky sú ovládané podobne ako r.2010, dnes síce ten pohyb je nutný k aktivovaniu DRS (ktorého samotná aktivácia nie je nutne predpísaná), pred dvoma rokmi boli aktivované pohybom, ktorý bol nutný k práci s plynovým pedálom. Rozdiel je len v tom, že čo bolo výslovne zakázané sa zrazu dnes považuje za výslovne povolené, ba čo viac dokonca aj nutné.

                        + 1 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • anonym

                          46.33.96.XXX
                          Píše. Nepřímo v 3.15 jako o jediné vyjímce, která může být pohyblivá, ovládaná pilotem a současně ovlivňovat aerodynamický výkon.

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • uzivatel000880

                            uzivatel000880

                            85.237.224.XXX
                            Dajme tomu, že ovplyvňovanie aerodynamického výkonu znamená to isté čo zmena aerodynamickej charakteristiky vozu. V tom článku je však aj odsek v znení:
                            "S výjimkou součástí nezbytných pro nastavení popsané článkem 3.18 je každý systém, zařízení, nebo procedura vozu, který využívá pohyby jezdce jako prostředek ke změně aerodynamických charakteristik vozu, zakázán."
                            A silno pochybujem, že rozvod vzduchu naprieč celým autom je nutnou súčasťou pre nastavenie popísané článkom 3.18 - teda DRS. Ten rozvod súčasťou DRS jednoducho nie je, aerodynamický výkon ovplyvňuje sám o sebe takisto a je ovládaný pilotom.

                            + 1 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • rock

                              46.33.96.XXX
                              Rozvod vzduchu napříč autem je součást karosérie. A stejně jako klapka vstupuje v interakci s jednou částí karosérie - hlavním profilem křídla (mění tlakové poměry na jeho zadní části atp), aniž by to bylo někde konkrétně specifikované, tak vstupuje v interakci i s jinou částí karosérie - bočnicemi a případnými otvory v nich vytvořenými ...
                              Hele, to nemá smysl. Evidentně jsme každý na jiné vlně. Kdybychom tuhle debatu vedli verbálně, už bychom začali chraptět a ke shodě jsme se nepřiblížili ani o kousek.
                              Přeji hezký večer.

                              + 0 / − 0

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                      • Nasir

                        188.175.176.XXX
                        Nezlob se na mě, ale to, co tady předvádíš, je jasné slovíčkaření. Podle tvé definice je tedy DRS nějaký systém na zadní křídle, o němž nikdo neví, co přesně má nebo může dělat, protože to nikdo přesně neřekl, ale přesto dostal ze záhadných důvodů výjimku, protože jiné podobné systémy jsou pravidly výslovně zakázány. Opravdu chceš toto tvrdit? To totiž samozřejmě NENÍ pravda. DRS byl zaveden do vozů z jediného jasného důvodu a to usnadnit předjíždění. A má toho dosáhnout pomocí jedné změny proudění vzduchu na zadním křídle, která je také jasně daná. Technicky toto realizuje pár věcí jako jedno tlačítko a jedna pohyblivá klapka. Tento systém dostal výjimku a nic jiného. Nesnaž se nám taky prosím tě namluvit, že výjimku dostala klapka, která se smí pootočit, ale nikdo vlastně neví, co má dělat! To je nesmysl.

                        Je to přesně tak, jak píše vanoverlord. Mercedesu zavedl do vozu svou verzi f-ductu, ale aby obešel pravidlo o pohybu jezdce a aktivním prvku, napojil ho na klapku DRS, čili jejich systém JE aktivně ovládán jezdcem, ale je možné se "tvářit", že není, protože pilot zapíná něco, co dostalo výjimku. To je nesmysl, protože výjimku dostal DRS systém na zadním křídle určený k předjíždění, nedostal ho další aero prvek Mercedesu, který něco dělá na předním křídle, boha jeho!

                        A pokud komisaři tvrdí, že vlastně DRS lze vylepšovat, tak v tom případě zároveň povolují, aby si týmy na pohyb klapky napojili cokoliv, třeba nějaké táhlo propojené s dodatečným křidélkem nebo minidifuzorem na zadním křídle, který se pootočí současně s pohybem klapky ve chvíli, kdy pilot stiskne tlačítko. Trochu lituju, že si to žádný tým, ani Lotus, netroufne zkonstruovat (nemá na to zbytečné prachy, nechce provokovat FIA), aby ukázal absurditu tohoto výkladu pravidel.

                        + 1 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • Nasir

                          188.175.176.XXX
                          Omlouvám se za trochu ostřejší tón. Aspoň je to srozumitelné. 03

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                        • rock

                          46.33.96.XXX
                          Piš si jak ostře chceš, ale pokus se nepsat nesmysly.
                          - Kde přesně je daná, cituji tě "jedna změna proudění vzduchu na zadním křídle" ?
                          - Předpokládá se, že funkce klapky je jasná, ale v pravidlech prostě není konkrétně popsaná. To můžeš napadat, jak chceš - bude ti to houby platný.
                          - Táhlo propojené s dodatečným křidýlkem nebo otočným difuzorem je taky kravina. V pravidlech je přesně popsané, která část karoserie může být pohyblivá.
                          - A samozřejmě že to od Mercedesu je ojebávka naprosto průhledná, ale taky je to čisté využití díry v pravidlech.

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • uzivatel000249

                            uzivatel000249

                            78.99.200.XXX
                            tak neviem. DRS je jednoznačne danú redukciou prítlaku sklopením zadného krídla. všetko ostatné je už len obchádzanie, resp. dopĺňanie si pravidiel ...

                            + 0 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                          • Nasir

                            188.175.176.XXX
                            S tím táhlem to byl jen přehnaný příměr. Jinak uznávám, že máš možná pravdu, že to jde brát i tak, že záměrně nebylo přesně stanoveno, jaký má být efekt té klapky, čili teoreticky se v tom schová i řešení Mercedesu. Stejně si ale myslím, že takový pohled neměl u FIA projít. Protože pokud pravidla výslovně podobné systémy zakazují a zakázaly v minulosti a nějaké DRS dostane specifickou výjimku, neznamená to přece, že jen kvůli vágní definici v pravidlech bude najednou povolen systém, který odporuje tomu původní zákazu. To je prostě rozpor v pravidlech. A i podle toho článku 3.18 určitě je možné takovou věc uznat za nelegální, záleží na úhlu pohledu.

                            Problém je v tom, jak postupuje FIA v případě podobných rozporů. Proč se taková věc nepostoupí technické komisi FIA (nebo jak se jmenují ti, co stanovují pravidla před sezónou), aby ji upřesnili a klidně dodatečně doplnili výklad? Současný postup je podle mě špatný, protože komisaři pod panem Whitingem (nikoliv tvůrci pravidel, pokud se nepletu) mají svůj výklad a podle něj mají tendenci povolovat cokoliv, co není zcela přesně vymezeno pravidly bez ohledu na to, jestli v tom je nebo není rozpor, nebo jak to bylo původně zamýšleno. Tyto problémy se řeší teprve po sezóně, kdy se na to komise podívá a v drtivé většině je toto povolení pana Whitinga zamítnuto a na další rok zakázáno. Ale proboha - není lepší si to vyjasnit předem?? Týmy pak musí kvůli postupu FIA vždycky vyvíjet něco, co jim k ničemu nebude, protože to další rok bude zakázáno.

                            + 0 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • ladys

                              ladys

                              178.23.219.XXX
                              co se týká pravidel-co není výslovně zakázáno,to je povoleno...tak to bylo vždy.
                              Mercedes od začátku vývoje konzultoval vše s FIA a měl kladné stanovisko.
                              Samozřejmě nebyla by to to první věc schválená a následně okamžitě zakázaná...Renault,Lotus

                              + 0 / − 0

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                              • uzivatel000880

                                uzivatel000880

                                85.237.224.XXX
                                Systém meniaci aerodynamiku počas jazdy (okrem DRS), ktorý využíva pohyb pilota ja vyslovene zakázaný. No a nikomu nemožno uprieť názor, že okrem DRS využíva pohyb pilota ešte iný systém. A to aj napriek posväteniu Whitinga, ktorý dokáže mimochodom tvrdiť, že Schumacher by si mohol zopakovať vlaňajšie manévre pred Ascari v Monze aj tohto roku - vraj by nič neporušil ...

                                + 0 / − 0

                                ohodnotit kladně záporně

                                Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama