Jarek Janis bude testovat Jordan

ar1, 22. listopadu 2003, 11:15 Google+

Český jezdec Mezinárodního mistrovství FIA F3000 Jarek Janiš, bude jak jsme již psali nedávno,...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

testovat 3. a 4. prosince vůz týmu Jordan Racing.

Tyto testy na okruhu v Silverstone jsou již plánovány od poloviny měsíce července tohoto roku.

Jarek Janis se narodil 8. července 1983. Jeho kariéra se budovala průběžně napříč závody motokár, kde se ve svých 12 letech stal českým mistrem třídy ICA. V následujících třech letech si tento titul zopakoval.

V roce 1998 obsadil ve stejné třídě 5. místo v mistrovství Evropy a začal poznávat, jak vypadá závodění s formulovým vozem. Vydal se stejným směrem jako pár let před ním Tomáš Enge a vstoupil do německého mistrovství formule Ford. Sedmé místo z roku 1999 vylepšil v roce následujícím titulem vicemistra a v zimních měsících na přelomu roku 2001 zazářil v seriálu Formula Winter Palmer Audi, když dva závody vyhrál a v konečném pořadí obsadil 2. místo. „Jarek dokázal, jak velký je talent. Velice rychle ovládl silné auto, bylo úžasné sledovat, jak dokáže jet čistou stopu se strojem, ve kterém předtím nikdy neseděl. Myslím, že má před sebou hodně slibnou budoucnost," prohlásil tehdy šéf seriálu Dr. Jonathan Palmer, který absolvoval 83 závodů ve formuli 1.

Tehdy sedmnáctiletý Jaroslav Janiš měl být jednou z hvězd jeho seriálu Formula Palmer Audi, avšak začátkem dubna 2001 Dr. Palmer svůj šampionát odvolal. Manažer Antonín Charouz našel náhradu ve formuli Renault, ze které vyšel mj. současný jezdec formule 1 Fin Kimi Räikkönen. Nouzové řešení mělo háček, neboť všechny dobré stáje byly obsazené. Na mladého olomouckého jezdce zbyl tým, jenž byl stejně jako jeho jezdec nováčkem. A tak místo zápolení o špičku a vavříny nejlepších, zůstal boj s neposlušným vozem a místo v polovině startovního pole.

S monopostem formule Renault nakonec absolvoval pouhé čtyři závody, pak přesedl do monopostu předního týmu německého mistrovství formule 3, švýcarského KMS. Ve čtvrtém závodě za volantem tohoto stroje získal první body do šampionátu. „Řízení auta ve formuli 3 je nejtěžší ze všech vozů, se kterými jsem dosud jezdil. Vyžaduje naprostou přesnost při brždění a zatáčení. Závody formule 3 jsou nesmírně vyrovnané a jezdec se tady může hodně naučit,“ říká Jaroslav Janiš.

Během sezony 2001 seděl Jaroslav Janiš ml. ve formulových vozech čtyř různých kategorií a výkonů. Vystřídal monoposty formulí Palmer Audi, Renault, F3 a F3000. „Největší radost jsem měl z řízení vozu F3000. Je to adrenalinově jednoznačně špičková záležitost, navíc tohle auto odpustí drobnou chybu na rozdíl od menších formulí. Má skvělé adhezní vlastnosti, můžete si s ním dovolit najet do zatáčky zeširoka a taky si můžete dovolit výrazně později brzdit.“ Vždy, když začne mluvit o závodech, dokáže přesně formulovat to, co chce říci. Začátkem srpna 2001 řídil na okruhu v Mostě v rámci seriálu ELMS také sportovní vůz Panoz. „Byla to skvělá zkušenost poprvé v životě řídit vůz s motorem vpředu a potěšila mě také nabídka, která od Dona Panoze přišla. Myslím, že i výsledek byl za daných okolností solidní.“

V roce 2002 jel v prvním českém týmu evropské série formule 3000, která představuje předstupeň k mezinárodnímu mistrovství FIA F3000. „Určitě bych chtěl zůstat v jedné kategorii celý rok. Když člověk přesedlá z jednoho typu auta do druhého, získá samozřejmě zkušenosti, ale abych se mohl opravdu učit, chce to jezdit sezonu v jedné kategorii.“ Rád by samozřejmě kráčel v Engeho stopách. „Tomáš nám ostatním klestí cestu, ukázal, že to jde prosadit se do absolutní špičky.“

Letos, Jarek absolvoval Mezinárodní mistrovství FIA F3000, kde se mu podařilo zaznamenat několik skvělých výsledků, včetně čtvrtého místa v Barceloně a Monaku,což mu stačilo k obsazení dobré osmé příčky v celkovém hodnocení jezdců sezony 2003.

Fotografie: Jiří Křenek

Vytisknout

Diskuze: Jarek Janis bude testovat Jordan

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Francie se asi nepojede ! - anotační foto

GP Francie se asi nepojede !

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud