Příští rok nás čeká v závodních kokpitech záplava juniorů přímo na startovním roštu. Necelá polovina pilotů závodního pole bude mladších 25 let!
Nejmladším mistrem světa je aktuálně Fernando Alonso, jenž už mezi úplné mladíky paradoxně také nepatří. K mladému Rosbergovi se přidají Hamilton a Kovalainen. Co je však nejvíce překvapující? Nesporně fakt, že si tyto mladíky bez zkušeností s vozy F1 vybírají do svých závodních monopostů špičkové týmy s ambicemi bojovat o titul.
A kupříkladu u McLarenu je změna image naprosto nečekaná. Stáj z Wokingu byla známa tím, že si kupovala nadějné jezdce, kteří však již získali zkušenosti u slabších konkurentů. Nyní patří sestava Rona Dennise k nejmladším a 25letý Alonso i k nejrychlejším.
Tuto změnu, poměrně nečekaně s uspokojením, konstatoval i Nick Heidfeld, jenž v době svého vstupu do F1 čekal také na příležitost u McLaren Mercedes. Podobně jako Hamilton byl podporován v rámci juniorského programu stáje.
„Osobně mám z tohoto trendu mladších a mladších jezdců radost. U McLarenu jsem byl v podobné situaci jako Lewis, ale tehdy mi šanci nedali, neměli tolik odvahy jako dnes. Nyní odvahu našli, a to je moc dobře.“
Kde je však příčina tak dramatického snižování věku pilotů F1? Jsou mladíci o tolik rychlejší nebo se snáze ovládají pro politickou hru v F1? Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Své mohou sehrávat i požadované vyšší platy zkušených pilotů či tlak juniorů na postup, neboť se motoristický sport stává v některých zemích přístupnější širším vrstvám.
Minimálně o dva roky se věk debutujících jezdců snížil i díky úpravě věkové hranice ve Formuli BMW a dalších. Dříve v ní závodili jezdci ve věku 18 let, dnes jim je jen šestnáct. Obecně se ve sportu věková hranice snižuje, ale s ní se logicky snižuje i odchod pilotů do jezdeckého důchodu. Ale být důchodce ve třiceti letech může působit některým pilotům psychické problémy, jež budou jiného rázu, než tlak na výsledky či rychlou a bezchybnou jízdu...
Foto: McLaren Mercedes, BMW Motorsport