DISKUZE K ČLÁNKU Před 40 lety unikl Lauda smrti. Jak jste to vnímali vy?

Niki Lauda může do kolonky datum narození psát klidně hned dva údaje: 22. února 1949, ale bezesporu i 1. srpna 1976. Jak tehdy napsal jeden dobový časopis, stál na břehu řeky Styx a hledal po kapsách drobné na převoz Cháronovi na druhou stranu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Před 40 lety unikl Lauda smrti. Jak jste to vnímali vy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 08.08.2016 17:28 Vložte komentář

Zobrazit příspěvky: všechny podle vláken všechny podle času

  • odin

    odin

    77.240.103.XXX
    Pro rocka a RoBertina:
    Rocku, asi jsi mne úplně nepochopil, co jsem chtěl říci. Posuzoval jsem dění na trati, nikoliv stav po diskvalifikacích. Trochu mi připadá, že svůj názor formuješ podle pohledu do statistik a nikoliv ze vzpomínek. (I když uznávám, že i vzpomínky mohou být trochu "vytvarované uplynulým časem"). Ale i tak. Podívej se do statistik na výsledky druhé poloviny roku 1976, dosaď si k Huntovi v Anglii body za vítězství a pochopíš, co jsem měl na mysli. Je fakt, že tato statistika je ovlivněna Laudovou absencí.
    A tady připomenu svůj druhý argument. Ani v případě, kdyby Lauda z nehody vyvázl nezraněn, není nikde psáno, že by získal více bodů. Pohybujeme se v teoriích a spekulacích. To si asi všichni dobře uvědomujeme. Nicméně do té doby se lepila smůla na paty Huntovi a proto byl bodový rozdíl tak propastný. Po polovině sezóny se karta obrátila a svůj příděl smůly si vybral také Lauda. Chtěl jsem jenom naznačit, že nemusel brát žádné body jak v Rakousku, tak v Holandsku. Dost odvážná spekulace, ale jak podotkl RoBertino, Francie byla čára přes rozpočet. Proč by nemohla být podobná čára i v Rakousku, či v Holandsku?
    RoBertino, já vím, že Lauda měl vše pečlivě propočítané a věděl, kolik bodů potřebuje získat. V následující sezóně vlastně z toho těžil a do jisté míry se stal mistrem světa díky spolehlivosti jeho auta. Pamatuji si, že mu párkrát doslova spadlo vítězství (nebo body) do klína díky odstoupení soupeřů z pozic před ním.
    Asi by si ten titul pohlídal i v sedmdesátém šestém. Ale nedostal k tomu příležitost. A tak sice prohrál boj o titul, ale zvítězil v důležitějším boji o život. A to je dobře. 03 03 03
    Ještě jeden postřeh. Jak Lauda, tak Senna měli své vážné nehody první den v měsíci. Když už se dělají pro bezpečnost pilotů různé "kraviny" navrhuji, aby se prvního v každém měsíci nezávodilo. 18 18 18

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      83.208.82.XXX
      Ještě k té Francii, Odine. Tam prostě praskly oba klikové hřídele na stejném místě u obou vozů, jak u Laudy, tak u Regazzoniho. U Ferrari to zhodnotili a udělal opatření - místo 15 závodních hodin byly vyřazovány už po deseti. A do konce sezóny žádný podobný problém nebyl a na obou Ferrari se objevila jediná porucha u Laudy v Kanadě, kdy mu praskl čep zadní nápravy, ale i s tím dokázal dojet do cíle. Takže opravdu lze spíš spekulovat o tom, jestli neměl Niki vynechat Itálii. A co se Hunta týče - on měl namále jak v Kanadě (Depailler) tak v USA (Scheckter), oba mohli vyhrát místo něj. Leč už se stalo...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • rock

      rock

      82.117.159.XXX
      Nesouhlasím. Že byl Hunt rychlý, to nijak nerozporuji. Já narážel na ten pocit z půlky sezóny, že by Hunt mohl nějak zdramatizovat šampionát. I když vezmu v úvahu tu Anglii a přičtu ji Huntovi, tak měl Hunt pořád na kontě 4 výpadky z devíti závodů a nic, co by naznačovalo, že ve druhé půlce sezóny by se to mohlo zlepšit - a Lauda naopak jenom jeden výpadek a nic, co by ukazovalo na to, že z posledních sedmi závodů dokončí jenom tři, a to jeden ještě s kulhajícím autem. Jestli jsi něco takového tušil, tak jsi byl buď -jak už jsem zmínil- dost nekriticky nadšený fanoušek, nebo analytik s predikcí na úrovni Nostradama nebo Sibyly.

      "Ani v případě, kdyby Lauda z nehody vyvázl nezraněn, není nikde psáno, že by získal více bodů."

      Jeden z důvodů, proč Ferrari ve druhé půlce sezóny ztratilo dech byl -podle Laudy- že mu jeho zdravotní stav nedovolil testovat a vyvíjet. Regazzoni ho v tomhle prostě nebyl schopný zastoupit a Ferrari díky tomu neudrželo krok. Takže se troufnu tvrdit, že nezraněný Lauda by byl ve druhé půlce sezóny v úplně jiné pozici než Lauda po šestitýdenní pracovní neschopnosti.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • odin

        odin

        77.240.103.XXX
        Sybyla, ani Nostradamus jsem nebyl. Spíše jsem Huntovi fandil tak, že se přání stávalo otcem myšlenek. To přiznávám. 03 A Hunt byl opravdu rychlý, mnohdy rychlejší než Lauda.
        Pocit z půlky sezóny? Do té doby Hunt odpadal pro poruchy, nebo kolize. Tak že stratil spoustu bodů. Ale rychlostí na trati byl Laudovi mnohem blíže, než ukazovalo pořadí v šampionátu. Je fakt, že tehdá se do boje o bednu dost míchaly i šestikolky, kterým to první sezónu jezdilo hodně dobře.

        Druhý tvůj odstavec - ok. Víš nesmíš brát moje vzpomínky zas tak vážně. Měl jsem prostě jen radost, že když se Jamesovi nic nepodělá, dokáže s Laudou držet krok a porážet ho. Huntovi jsem tehdá fandil asi nejvíce ze všech pilotů, kterým jsem kdy fandil po něm i v současnosti. Byl charismatický bohém, což mě fascinovalo ve srovnání se "sucharem" Laudou.
        A ještě k Laudovu startu v Itálii. (měl-neměl startovat?) Já to cítím trošku jinak. Laudu naprosto chápu a dokonce bych řekl, že ho od té doby obdivuju. Udělal pro zisk titulu maximum, co mohl. Nakonec i v té Monze díky zisku bodů za 4.místo navýšil svůj náskok. Tak že to v té době vypadalo, že udělal správně.
        Je to asi podobná "spekulace" -pocit, jako když jsem po dvou vítězstvích Hunta cítil "blýskání se na časy". Hlavní problém je v tom, že vše hodnotíme s odstupem času a se znalostí dalších událostí a výsledků. Ale v tu dobu šlo pouze o pocity a míru fandovství... 03

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • RoBertino

        RoBertino

        83.208.82.XXX
        Rocku, víš, co je zajímavé? Že Forghieri po letech přiznal, že ten, kdo se na vývoji Ferrari 312T a 312T2 podílel víc než Lauda, byl Regazzoni. A dokonce to uvedl ve svých pamětech: "Při dobrém vědomí a v zájmu spravedlnosti musím říci, že když Ferrari s Téčkem vítězilo, bylo to vždy na voze, který zajel Regazzoni. Jeho vývoj byl zásluhou Claye, nikoli Nikiho!" Existují i záznamy ve Ferrariho archivu, které dokazují, že Regazzoni najel při testech podstatně víc kilometrů než Lauda, i když to nemusí být ještě důkazem, že poskytl lepší informace. Spíš bych řekl, že po Silverstone, kdy došlo ke kolizi obou vozů, byl Commendatore rozhodnut, že Regazzoniho vyhodí, a ten pak s vyhlídkou změny působiště už neměl zájem se podílet na vývoji. Upřímně, tehdy se žádné velké vývojové balíčky nedělaly, spíš se jen měnily komponenty s ohledem na daný okruh, takže možná otázka toho testování nebyla až tak akutní. Ale to je námět k široké diskuzi, zkusme se dostat na náš tradiční sraz a probrat to tam. Je to ideální příležitost 03 03 03 03 03

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • rock

          rock

          82.117.159.XXX
          To bude možná ono. Já jsem obdivovatel Laudy (a později třeba Prosta), tak se na to holt koukám jinak, to nepopírám 14

          btw charismatický bohém; napadá tě v současném startovním poli někdo, kdo by tomu odpovídal taky? Vím o pilotovi, co nevynechá příležitost k pařbě, na Wimbledon přijde oblečený tak, že ho nepustí do lóže a nedělá mu problém se nechat odchytit fotografy na brazilském karnevalu v objetí místních tanečnic. A navíc ke všemu je ještě rychlej a na trati agresivní. Akorát to charisma neumím posoudit a raději ani snad nezmíním jeho jméno, abych tě případně nepopudil 18

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • odin

            odin

            77.240.103.XXX
            03 OK máš to celkem srovnané. Lauda a Prost měli mnohé společné. To já jsem v počátcích fandil Cevertovi (asi proto, že byl "ten druhý" za Stewartem) a pak v pubertě mne uchvátil Hunt, abych na prahu dospělosti obdivoval Prosta a přes Hakkinena se vracím k podobnému charismatickému týpkovi z puberty Kimimu. Okruh se uzavírá. A až Kimouš skončí, nevím moc komu fandit. Je to takové umělé a sterilní, že ze mne to nadšení pro F1 postupně vyprchává. 05

            Co se týče současného "bohéma", který tě napadl, tak věz, že to není bohém, ale šašek. Umělý produkt současné umělé ef jedna. U metrosexuála budeš charisma hledat jen hodně těžko. (Mlaďoši mě za tohle asi rozcupují 18) A tak lze obdivovat snad jen tu jeho rychlost. Na jeho agresivitu mám trochu vyhraněný názor. Rád bych věděl, zda by byl stejně agresivní v sedmdesátých letech, v tehdejších autech, když by mu šlo o život. Pokud ano, pak bych byl ochoten smeknout a obdivovat jeho kousky. Problém je, že si tohle nemyslím. Člověk, který změní názor během pár dnů na "Halo" mě o své odvaze zas tolik nepřesvědčil.

            + 2 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama