DISKUZE K ČLÁNKU Team Williams - Těžké začátky (1969-1978)

Na stránkách F1News.cz se nedávno rozhořela debata, jak to vlastně bylo s týmem Franka Williamse ohledně jeho prvních let v F1. V některých pramenech se uvádí jako výchozí rok 1977, kdy Williams získal finanční nezávislost, ovšem historie této kdysi veleúspěšné a nyní spíše paběrkující stáje je daleko bohatší. Pojďme nyní na první návštěvu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Team Williams - Těžké začátky (1969-1978)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 27.01.2014 14:04 Vložte komentář

Nejlepší názory

» odin (Hlasovalo 20 lidí) 26.01.2014 12:09
Nostalgie Tohle jsou články, které strašně rád… »
» Tomur (Hlasovalo 12 lidí) 26.01.2014 11:30
Parádní článek, těším se na pokračování 01 »
» odin (Hlasovalo 11 lidí) 27.01.2014 14:04
Ligiere, nevím co ti na to napsat. Vpodstatě mě… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

odin

odin

77.240.96.XXX
Ligiere, nevím co ti na to napsat. Vpodstatě mě přesvědčuješ o tom, co nepopírám a co jsem uvedl. Nikde jsem nenapsal, že to začalo v poslední době. Financování F1 je na hlubší rozbor. Určitě jsi mne nepochopil. Dám ti jednoduchou otázku. Kolik peněz dostávaly týmy v 70.letech od organizátorů a kolik dostávají dnes? A je jasné, že si tehdá, ale i dnes, musely nějak finančně zajistit svůj provoz, když chtěly závodit. Tehdá to bylo buď formou mecenášství, nebo sponzorstvím. Asi tu situaci oba vnímáme jinak. Já mám pocit, že tehdá byl primární tým F1 a jeho majitelé sháněli peníze kde se dalo (mecenáši, sponzoři). Ale v posledních dobách se rozhodne majitel firmy s luxusními hadříky, nebo s přeslazenými břečkami "koupit", "vytvořit" tým F1 jako propagaci svého produktu. V momentě, kdy se mu to přestane vyplácet, tým zruší a odejde z F1 jinam. A s ním i prachy. A to vnímám jako počátek záhuby formule 1. Už dnes je podle mne tímto krokem formule odsunuta na vedlejší kolej.
A klidně se tu můžeme dál bavit o financování, nákladech a finančních stropech.
Bernie sice dal formuli 1 řád, zajistil příliv peněz a snad i minimalizoval smrtelné riziko, ale podle mne neudržel tento sport v rozumných rozpočtových kolejích. Vidina větších a větších zisků, mu zaslepila mozek a nechal vše dojít až do současné situace. Kdy všichni mluví o zavedení rozpočtových stropů, ale nikdo s tím nechce nic udělat. Buď z důvodu, že nemá dostatečnou moc (malé a střední týmy) a nebo, že by si podřezával větev sám pod sebou (bohaté týmy). Je to začarovaný kruh, který se musí zhroutit. Já vidím počátek tohoto marasmu v dobách hromadného vstupování automobilek do F1 a mohutných investic do rozpočtů jejich týmů, které zlikvidovaly týmy našenců (garážistů).
Jednoduše se mi nelíbí, kam to spěje. Mám rád pestrost, kontrast, svobodu a volnost. To vše z F1 už před drahnými časy zmizelo.Pár otázek na závěr:
Kolik bylo týmů v F1 v 70. letech? A kolik jich je dnes. Výhled - počet se bude spíše snižovat.
Mohl se nadšenec pokusit získat titul mistra světa v 70. letech? Ano. Koupil si auto, licenci a jezdil. A dnes? Ne. Může tak maximálně nabídnout své peníze některému chudému týmu a čekat, zda ho nikdo nepřeplatí.
Tehdá úspěšní piloti zakládali své stáje (Brabham, McLaren, Hill a svým způsobem i Ferrari), které díky "lidem od fochu" a tradici byly schopné dlouhé existence. (Hillovi se jeho tým bohužel zabil v letadle). Podobný pokus Prosta a Stewarda byl díky období ve kterém vznikl, už předem určen k nezdaru. A proč? Zase kvůli penězům. atd. atd.

+ 11 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Ligier

Ligier

88.103.97.XXX
Ale to bylo tehdy běžné, stejkně vzniknul Lotus, Brabham, Mc Laren a spousty dalších covynikli jen krátce nebo vůbec...

+ 2 / − 2

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Ligier

Ligier

88.103.97.XXX
Vau...díky! Super doplnění. Reutemann - toho sem jeden čas neměl rád, všude vytlačil Claye :-) Navíc tedy žádaný byl, ale většinou se stal jedničkou týmu, když po zisku titulu šel dolů (Ferrari, Lotus) nebo byl dvojkou (Williams) nebo odešel do důchodu když tým titul získal (Williams 1982) :-)

+ 3 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Ligier

Ligier

88.103.97.XXX
Tak s tím nesouhlasím - závodili, aby měli peníze - třeba Rindt se svým pověstným nápisemmísto pro Vaši reklam, Laffitte ve zde zmíněném filmu Formule 1 atd. I platící jezdci (zrovna u Wiiliamsu, Marchale i jinde) - to jsou už sedmdesátá léta! JPS respketive jiná značka tohoto koncernu financovala Lotus již koncem šedesátých let, jen cca 15 let po vzniku MS. A koupení stáje sponzorem - to už tu bylo dávno, třeba Benetton. Jak uvedl RoBertino - běžně se týmy přejmenovali podle sponzora (JPS, Saudia atd.). Nebo Ligier na Talbot což byl počátek konce této značky :-( Pro zábavu závodili leda tak šlechtici v pionýrských dobách, kdy bylo nepsaným pravidlem, že tohle je sport pro urozené...a bohaté. Takže nalhávat si, že to začalo někdy v posledníd obě je nesmysl, jen holt tehdy byly 3 miliony za 2 sezony nepředstavitelné (Lauda - Mc Laren), dnes je to běžné...

+ 4 / − 6

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Kapor

194.160.178.XXX
Je to úžasné,... ...ako Frank spolu s Patrikom budovali tento tím a treba len dúfať, že bude v tomto roku úspešný. 11

+ 11 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

RoBertino

83.208.82.XXX
Formula Uno Nedá mi to, abych nedoplnil - onu magickou písničku nazpívali Oliver Onions a jmenuje se I don't mind about tomorrow, případně v italštině Non m'importa di domani. Oboje zhruba znamená - Nestarám se o zítřek. Což vlastně bylo řečeno i ve filmu - Reutemanne, proč se nikdy neusmíváš? - Nemám na to čas, stačí vteřina a můžu být mrtvý.

+ 6 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Ligier

Ligier

109.80.112.XXX
Ano, poprvé jsem ho viděl v kině, pak i v TV. Teď ho mám na disku :-) A tu melodii asi nikdy nezapomenu... Ale také hlášku mého oblíbence - proč závodíš? Protože mne to baví, nechcu se dřít... ;-)

+ 4 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
odin

odin

77.240.96.XXX
Rád vám stránky prošmejdím. Máte toho tam požehnaně, asi dobrej oddíl... 18 No a až budu mít co říci, tak se zkusím registrovat (dle doporučení).
Každopádně moc díky. F1 mám rád a tyhle stránky vypadají hodně dobře. 01

+ 4 / − 4

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Pavel A.

Pavel A.

85.70.8.XXX
Opravdu nedokážu pochopit, proč odinova faktografická poznámka obdržela záporné ohodnocení...

Trochu si přihřeju polívčičku - odine, jestli budeš mít čas, koukni se na [odkaz na stránku] Myslím, že by tě to mohlo zaujmout a my rádi přivítáme lidi s názory, jako máš ty.

+ 2 / − 2

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Pavel A.

Pavel A.

85.70.8.XXX
Já to chápu tak, že když Max Jean podával přihlášku do závodu, pořadatel omylem jméno přehodil na Jean Max. On se tomu nebránil a tak nějak se to ujalo a on závodil pod oběma jmény. Ale je to prkotina, spíš zajímavost.
Abychom znali pravdu, museli bychom se ho zeptat, letos mu bude 70 let. 03

+ 4 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
uzivatel001160

uzivatel001160

94.242.114.XXX
Jasně, já jen chtěl trochu ozřejmit, proč se v historických datech uvádí různé roky u vzniku týmu Williams. O nic víc mi nešlo, nemíním to tu rozebírat po právní stránce atd.
Jsem fanda Williamsu a při studování historie mi tohle taky dalo zabrat a v diskuzích se to tady rozebíralo už mnohokrát to datum vzniku současné stáje, proto jsem to tady napsal, aby lidi věděli, proč se ty data různí v závislosti na zdroji.

+ 9 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

RoBertino

83.208.82.XXX
Ach ta jména Pavle, nemohu vyloučit, že to s Maxem bylo podobně jako s Petrou Janů. Občanské jméno naší zpěvačky je Jana Petrů, ale dneska už se využívá její umělecký pseudonym. Kdo ví, třeba Jean Max/Max Jean měl ve Francii soupeře podobného jména nebo jen nechtěl, aby někdo věděl, že závodí. Ve většině podkladů se používá Jean Max, proto se toho držím, podobně jako nebudu psát, že Nelson Soutomaior je trojnásobným mistrem světa. V každém případě je to ale zajímavá poznámka, opět odhalující další záhadu v F1. Díky.

+ 3 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

RoBertino

83.208.82.XXX
Vlastnická práva Je to opravdu hodně složité - zmíněný rok 1976, jak jsem uvedl, byl de facto příchodem Wolfa změněn statut stáje, protože vznikl nový subjekt Wolf-Williams, ovšem nebyla to tak razantní předělávka jako v případě Tolemanu na Benetton. Wolf po neshodách s Williamsem založil vlastní stáj, v níž Frank neměl žádný podíl, ale striktně právnicky řečeno do ní převedl oněch 60 % z existujícího svazku. Jak jsem napsal, Williams by se poté neuživil, a on prodejem oněch 40 % nepřišel o stáj se svým jménem, podstatnější bylo, že se zbavil výhod ze strany FOCA, které se tím prodejem převedly na Wolfův tým. Proto hledal Williams silného mecenáše, aby vůbec mohl svou stáj provozovat a první "nový" rok měl sloužit k vyrovnání nákladů. Co se týče názvů stájí a týmů, tam bych to neviděl tak dramaticky, protože hlavně díky sponzorům se měnily oficiální tituly téměř každý rok (tedy pokud přišel nový podporovatel) a stačilo, aby zůstalo hlavní jméno. Jarda Lotusolog by určitě mohl vyprávět, jak to bylo s Lotusem v 70. letech, kdy třeba vozy měly název JPS Mark. IV, ačkoliv je provozovala stáj Lotus 03

+ 8 / − 4

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Pavel A.

Pavel A.

85.70.8.XXX
Ono je to složitější. Byl "křtěný" jako Max Jean, ale jezdil i pod jménem Jean Max. Obojí lze použít, ale přesnější je asi Max Jean.
[odkaz na stránku]
[odkaz na stránku]
[odkaz na stránku]
Forix

+ 3 / − 2

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
uzivatel001160

uzivatel001160

94.242.114.XXX
super článek Díky moc za článek.
Jen takové drobné (snad to nebude považováno za hnidopišství) doplnění, nebo spíše vysvětlení. V mnoha článcích se uvádí jako datum vzniku stáje roky 1976 a 1978, z toho co jsem vyčetl (zahraniční zdroje - neumím anglicky, složitá, složitá práce - díky pane Google) a tady ve článku to nezaznělo (dobře tedy, nebylo napsáno 18 ), pak jde buď o rok změny vlastnické struktury, čili o rok kdy FW prodal oněch 40% podílu ve své původní stáji a založil v podstatě novou i když s podobným názvem. Rok 1978 se uvádí občas z toho důvodu, že v tom roce se objevily první vozy vlastní konstrukce.
Snad se tedy nemýlím a nebylo to ještě z jiných důvodů 12 , pokud někdo ví, ať doplní.

+ 7 / − 4

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
odin

odin

77.240.96.XXX
Žil jsem v tom, (možná jako Achard), že Max je křestní a Jean příjmení. Jde o Francouze a tak se to těžko rozeznává, neb obě jména znějí francouzky a nelze přesně určit které je které. Pro jistotu jsem mrknul do Wikipédie a tam je to "prozměnu" opačně, než říkáš. Ale je fakt, že ne ve všem se dá věřit internetu a Wikipédii.18 03 Jak říkáš, někdo mohl udělat chybu. A v tomto případě jde o nepodstatnou drobnost, jak už napsal Achard.

+ 3 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
odin

odin

77.240.96.XXX
Ano, italský film Formule 1 z r.1978 patří také ke skvostům kinematografie zabývající se F1. Průvodci jsou Sydne Romeová a Niki Lauda. Když se dostal do našich kin, byl jsem na něm třikrát za sebou a i slza ukápla.01

+ 6 / − 1

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

RoBertino

83.208.82.XXX
Film Jedná se o italský dokument Formula Uno - febbre della velocitá, kde průvodcem byl opravdu Niki Lauda a italská herečka Sydney Rome (žijící v té době v USA). Byl dokonce promítán v ČSSR v letech 1978 - 1982 a dvakrát "šel" v televizi. Hlavní část tvoří záběry ze sezóny 1977 - a malou perličku, na jeho premiéře byli přítomni Lauda a Peterson.

+ 9 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

RoBertino

83.208.82.XXX
Jak to je? Přátelé, z pěti zdrojů jsem vyhledal jméno Jean MAX, jde také o to, že tenhle pilot s jediným startem v GP Francie 1971 (a další z mnoha platících pilotů) není tak známý, takže někdo mohl udělat záměnu jména a příjmení. Kloňme se tedy k Jeanu MAXovi.

+ 2 / − 2

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
odin

odin

77.240.96.XXX
Jasně, že i tehdá šlo o peníze. Ale ne v první řadě. Prachy každý potřeboval, aby mohl závodit. Nezávodil proto, aby získal prachy.
Dneska mi to připadá převrácené na hlavu.
Tehdá lidé dělající motorismus získávali peníze na svůj koníček (práci) tím, že prodávali reklamní plochy na svých autech firmám, které s motorismem neměly nic společného. Třebas cigaretovým gigantům (JPS,Marlboro,Gitanes, atd.)
Dnes firmy zabývající se nemotoristickým byznysem kupují stáje F1, jako propagaci pro svůj sortiment. Jednoduše jsem trochu zklamaný z toho, kam F1 spěje a také mi trošku připadá, že se formule 1 dostala v kolotoči peněz na druhou kolej. Pokud chápeš, co jsem tím chtěl vyjádřit.

+ 10 / − 7

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama