Harmonii stáje Ferrari poněkud naboural Jack Brabham, který poprvé použil nový osmiválec Climax a zařadil se po boku Philla Hilla na druhé místo. Hill jako vůbec první pilot v historii formule 1 oblétl okruh pod devět minut. Také Stirling Moss, který objel jeden okruh za 9:01.7 minuty se postaral o překvapení. Von Trips se v kvalifikaci potýkal se slabým výkonem jeho motoru, na start se postavil na neuspokojivé páté místo. Mechanici přes noc usilovně pracovali a dali vše do pořádku. Ale v den závodu se objevil nový problém. Při dlouhé jízdě na start von Trips poukazoval na prokluzující spojku.
Nürburgringu přišlo 350 tisíc diváků a krátce před startem museli vytáhnout deštníky a pláštěnky. Začalo pršet. Byla to jen přeháňka, přesto byla dostatečně silná na to, aby se mokrá trať stala nevypočitatelná a ještě nebezpečnější.
Bylo odstartováno. Brabham se dostal na krátko do čela. Von Trips přímo zpackal start, ztratil mnoho času a vypadl dokonce až z první desítky. Brabham v jedné ze zatáček málem skončil mimo trať. Vůz se štěstím ustál a propadl se na třetí místo. Poté ihned začal útočit zpátky na vedoucí pozici, ale tentokrát už tolik štěstí neměl. Smyk na vlhkém povrchu a konec.
Moss nakrátko ztratil vedení, když se před něj dostal Hill. Ještě než startovní pole projelo cílovou rovinkou do druhého kola, byl Moss zpátky v čele. Von Trips začal zuřivě bojovat. Postupně se dostal před Irelanda, Gurneye, Grahama Hilla a Hermanna až byl třetí. Skvělou stíhací jízdu demonstroval dotažením se na Phila Hilla. Oba začali svádět boj o titul. Několikrát se vzájemně předjeli.
V sedmém kole zajel von Trips nový traťový rekord. V dalším kole tento rekord pokořil vedoucí Moss, byl o 1.5 vteřiny rychlejší. Rychlá honička pokračovala a rekord se jen otřásal. Dalšího zlepšení se zhostil von Trips, tentokrát byl o 1.7 vteřiny rychlejší. V dalším kole opět svůj čas vylepšil o více než vteřinu, ale ještě ve stejném kole byl Phil Hill o 2.1 vteřiny rychlejší a ustálil tak traťový rekord na konečných 8:59.90.
Další zlepšení už nebylo možné. Náhlá průtrž mražen způsobila, že se trať změnila v „mokrý hazard“. Moss startující na speciálních pneumatikách do deště začal rychle ujíždět od dvou aspirantů na titul a jel si svůj vlastní závod.
Hillovi a von Tripsovi bylo jasné, že Mosse už nedoženou. Začali se více soustředit na vzájemný souboj. Dlouho jezdili v závěsu za sebou a vyčkávali do posledního kola, do poslední, několikakilometrové rovinky před cílem. Ani jeden z nich nechtěl jet jako první a přijít o výhodu jízdy v závětří. Průtrž mračen, rychlost přes 250km/h. Oba riskovali své životy aby nebyli poraženi. Von Trips nakonec zvládl závěr o něco lépe a projel cílem o vteřinu rychleji než Hill.
Von Trips slavil jako kdyby vyhrál. Byl velmi šťasten, protože věděl, že v dalším závodě v Monze, na domácím okruhu týmu Ferrari se může stát mistrem světa.
Důvod, proč mohl jet Stirling Moss na mokrých pneumatikách se pokusil vysvětlit třetí muž v cíli, Phil Hill: „Naší největší zbraní byly motory. Byli jsme zaměřeni na výkon. To byla naše nejsilnější stránka. Na druhou stranu nebyly podvozky vůbec příjemné a jízda lehká. Byly těžké a museli jsme provést spoustu úprav, jako třeba záporný odklon zadních kol, který vyburcoval výrobce pneumatik, kteří nás nenáviděli, protože jsme dosahovali kritických teplot na vnitřku pneumatik. Moss mohl jet dravě i na pneumatikách do deště na suchém okruhu. My jsme museli jet opatrně, protože bychom ojeli pneumatiky a museli jet do boxů a ztratili tak tu malou výhodu, kterou by pneumatiky na déšť nabídly. Nebylo ale jednoduché říci, že i když jsme měli extra silný motor, že nás Moss dokázal porazit. Byla to situace buď a nebo, ale je to jako když porovnáváte jablka s hruškami.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Phil HILL | usa | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 8:55.200 | |
2. | Jack BRABHAM | aus | Cooper Car Company | 9:00.200 | |
3. | Stirling MOSS | gbr | Rob Walker Racing Team | 9:01.700 | |
4. | Jo BONNIER | swe | Porsche System Engineering | 9:04.800 | |
5. | Wolfgang VON TRIPS | deu | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 9:05.500 | |
6. | Graham HILL | gbr | Owen Racing Organisation | 9:06.400 | |
7. | Dan GURNEY | usa | Porsche System Engineering | 9:06.600 | |
8. | Jim CLARK | sco | Team Lotus | 9:08.100 | |
9. | Tony BROOKS | gbr | Owen Racing Organisation | 9:09.300 | |
10. | John SURTEES | gbr | Yeoman Credit Racing Team | 9:11.200 | |
11. | Hans HERRMANN | deu | Porsche System Engineering | 9:12.700 | |
12. | Bruce MCLAREN | nzl | Cooper Car Company | 9:13.000 | |
13. | Willy MAIRESSE | bel | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 9:15.900 | |
14. | Richie GINTHER | usa | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 9:16.600 | |
15. | Roy SALVADORI | gbr | Yeoman Credit Racing Team | 9:22.000 | |
16. | Innes IRELAND | gbr | Team Lotus | 9:22.900 | |
17. | Carel-Godin DE BEAUFORT | nld | Ecurie Maarsbergen | 9:28.400 | |
18. | Jackie LEWIS | gbr | H&L Motors | 9:31.400 | |
19. | Lorenzo BANDINI | ita | Scuderia Centro Sud | 9:35.400 | |
20. | Tony MARSH | gbr | Soukromý Lotus | 9:37.700 | |
21. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Serenissima | 9:38.500 | |
22. | Tony MAGGS | zaf | Soukromý Lotus | 9:45.500 | |
23. | Wolfgang SEIDEL | deu | Scuderia Colonia | 9:59.900 | |
24. | Ian BURGESS | gbr | Camoradi International | 10:01.400 | |
25. | Gerry ASHMORE | gbr | Soukromý Lotus | 10:06.000 | |
26. | Bernard COLLOMB | fra | Soukromý Cooper | 10:23.000 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Stirling MOSS | gbr | Rob Walker Racing Team | 9 | 2:18:12.400 | ||
2. | Wolfgang VON TRIPS | deu | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 6 | 2:18:33.800 | ||
3. | Phil HILL | usa | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 4 | 2:18:34.900 | ||
4. | Jim CLARK | sco | Team Lotus | 3 | 2:19:29.500 | ||
5. | John SURTEES | gbr | Yeoman Credit Racing Team | 2 | 2:20:05.500 | ||
6. | Bruce MCLAREN | nzl | Cooper Car Company | 1 | 2:20:53.800 | ||
7. | Dan GURNEY | usa | Porsche System Engineering | 2:21:35.500 | |||
8. | Richie GINTHER | usa | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | 2:23:35.500 | |||
9. | Jackie LEWIS | gbr | H&L Motors | 2:23:36.100 | |||
10. | Roy SALVADORI | gbr | Yeoman Credit Racing Team | 2:30:23.900 | |||
11. | Tony MAGGS | zaf | Soukromý Lotus | + 1 kolo | |||
12. | Ian BURGESS | gbr | Camoradi International | + 1 kolo | |||
13. | Hans HERRMANN | deu | Porsche System Engineering | + 1 kolo | |||
14. | Carel-Godin DE BEAUFORT | nld | Ecurie Maarsbergen | + 1 kolo | |||
15. | Tony MARSH | gbr | Soukromý Lotus | + 2 kola | |||
16. | Gerry ASHMORE | gbr | Soukromý Lotus | + 2 kola | |||
DNF | Willy MAIRESSE | bel | Scuderia Ferrari SpA SEFAC | nehoda | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Serenissima | motor | |||
DNF | Bernard COLLOMB | fra | Soukromý Cooper | motor | |||
DNF | Lorenzo BANDINI | ita | Scuderia Centro Sud | motor | |||
DNF | Tony BROOKS | gbr | Owen Racing Organisation | motor | |||
DNF | Jo BONNIER | swe | Porsche System Engineering | motor | |||
DNF | Wolfgang SEIDEL | deu | Scuderia Colonia | řízení | |||
DNF | Innes IRELAND | gbr | Team Lotus | požár | |||
DNF | Graham HILL | gbr | Owen Racing Organisation | nehoda | |||
DNF | Jack BRABHAM | aus | Cooper Car Company | nehoda |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ