1959 USA: Na pokraji sil, ale mistrem

iM3, 4. května 2008, 12:00 Google+

Podobně jako v minulém ročníku se o titulu šampióna rozhodovalo až v posledním závodě. Po odřeknutí marockého závodu se poprvé v historii Formule 1 konala Grand Prix na severoamerické půdě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Okruh Sebring na Floridě hostil největší závodní esa až 12. prosince. Původně bylo ve hře spousta jiných okruhů, kterých je v USA požehnaně, ale jedině Sebring dostal zelenou. Hlavním důvodem byla především zkušenost pořadatelů s tímto typem evropských závodů. Mnoho Američanů zvyklých na oválové závodění a těsné boje o pozice, Formule 1 nepřilákala. Na Sebring přijelo pouhých 15 000 diváků.

Původní letiště bylo upraveno pro požadavky automobilových klání. Technicky náročný okruh „vyřídil“ mnoho monopostů, do cíle dojelo jen sedm vozů z celkových sedmnácti. Stirling Moss Sebring znal, v minulém roce zde zvítězil v závodech sportovních vozů. Proto jeho nejrychlejší čas v kvalifikaci nebyl až takovým překvapením.

Na druhém místě stál Jack Brabham a ke všeobecnému úžasu si třetí místo vybojoval Harry Schell na soukromém cooperu. Na základě výborného výsledku vznikly dohady i jisté neregulérnosti vozu. Ferrari podalo protest, protože Schell třetím místem odsunul Brookse do druhé řady. Avšak protest nebyl přijat a pořadí na startu zůstalo neměnné.

Poslední místo na startu si „vybojoval“ Rodger Ward, jenž dojel v Indianapolis 500 na druhém místě. Za vítězným Mossem zaostal o tři čtvrtě minuty. Na voze typu amerických midgetů neměl proti opravdovým monopostům šanci. Midgety jsou velmi jednoduché závodní stroje určené na prašné ovály. Jelikož model měl původní dvoustupňovou převodovku, musel Ward namontovat ještě jednu. Model Kurtis Kraft tedy disponoval dvěmi převodovkami.

Start se odehrál bez sebemenších problémů a Moss v první zatáčce vedl. Po dalších metrech začal Brabhamovi unikat a pokud by nezasáhla vyšší moc, neměl by proti němu nikdo šanci. Jenže vyšší moc zasáhla velice brzy. V pátém kole se Moss poroučel a bylo po nadějích. Opět…

O několik minut později se objevil v Brabhamově ruce další trumf. Brooks do jedné zatáčky až příliš přibrzdil, na což týmový kolega von Trips nedokázal včasně zareagovat. Německý hrabě narazil do Brookse a oba vozy vylétly z tratě. Von Trips se okamžitě vrátil na dráhu, ale Brooksovi to trvalo o něco déle. Hned na to zajel do depa opravit vůz a po výjezdu započal stíhací jízdu.

Mezitím Brabham s přehledem kontroloval vedení a nikam nespěchal. Zezadu ho jistil týmový kolega Bruce McLaren. V nájezdu do posledního kola vedl ještě Australan, ale pak přišel šok. Kilometr před cílem se cooper zakuckal a zastavil - došlo palivo. Brabham, už tak vyčerpán, vyskočil z monopostu a začal jej tlačit. Překvapený McLaren převzal vedení, na druhé místo se posunul Trintignant, který projel cílem jen o 0.6 vteřiny za Novozélanďanem.

Z počátku daleko poslední Brooks se stíhací jízdou vyšplhal až na třetí místo. Zcela na dně svých sil dovezl ferrari na čtvrtém místě. Je tedy jasné, že nebýt hloupé nehody na počátku závodu, Brooks by s přehledem vyhrál a získal titul šampióna.

Nakonec se tedy radoval celý tým Cooper. Brabham vyhrál mistrovství a Bruce McLaren první Grand Prix. Na dlouhou dobu se tak stal nejmladším vítězem, bylo mu 22 let a 80 dní.
GP USA (Sebring International Raceway)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team3:00.0
2.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company3:03.0
3.   Harry SCHELL usaEcurie Bleue3:05.2
4.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari3:05.9
5.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team3:06.0
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari3:06.2
7.   Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari3:06.8
8.   Phil HILL usaScuderia Ferrari3:07.2
9.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus3:08.2
10.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company3:08.6
11.   Roy SALVADORI gbrHigh Efficiency Motors3:12.0
12.   Alan STACEY gbrTeam Lotus3:13.8
13.   Bob SAID usaConnaught Cars / Paul Emery3:27.3
14.   Alessandro DE TOMASO argAutomobili OSCA3:28.0
15.   George CONSTANTINE usaMike Taylor3:30.6
16.   Harry BLANCHARD usaBlanchard Automobiles3:32.7
17.   Fritz D´OREY braCamoradi International3:33.4
18.   Phil CADE usaSoukromé Maserati3:39.0
19.   Rodger WARD usaLeader Cards Inc3:43.8

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP USA (Sebring International Raceway)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 82:12:35.7
2.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team 7+ 0.6
3.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari 4+ 3:00.9
 
 
4.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company  + 4:57.3
5.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus 2+ 3 kola
 
 
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari  + 4 kola
7.   Harry BLANCHARD usaBlanchard Automobiles  + 4 kola
 DNF    Roy SALVADORI gbrHigh Efficiency Motors  převodovka
 DNF    Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Rodger WARD usaLeader Cards Inc  spojka
 DNF    Alessandro DE TOMASO argAutomobili OSCA  brzdy
 DNF    Phil HILL usaScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Fritz D´OREY braCamoradi International  únik oleje
 DNF    Harry SCHELL usaEcurie Bleue  spojka
 DNF    George CONSTANTINE usaMike Taylor  motor
 DNF    Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team  převodovka
 DNF    Alan STACEY gbrTeam Lotus  spojka
 DNF    Bob SAID usaConnaught Cars / Paul Emery  přehřívání
 DNF    Phil CADE usaSoukromé Maserati  motor
 
 Nejrychlejší kolo:
    Maurice TRINTIGNANT Cooper T51
Climax 2.5 L4
Dunlop   3:05,000
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1959 USA: Na pokraji sil, ale mistrem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Coulthard a Fisi spoluvlastníkmi tímu v A1?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud