1959 Německo: Závody na plný plyn

iM3, 30. března 2008, 12:00 Google+

Náročný Nürburgring vystřídal jednoduchý a velice rychlý legendární okruh Automobil Verkehrs und Ubungs-Strasse (AVUS). Plynový pedál na podlaze a slipstream, to byly hlavní znaky IXX. Grand Prix Německa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Vznik okruhu se datuje k roku 1920. Avus byl vybudován na dálnici směřující k Berlínu. Podle toho také vypadá profil okruhu. Osmikilometrový Avus tvořil jen dvě dlouhé rovinky a dvě zatáčky, přičemž ta jižní byla formou vracečky a severní formou ohromného klopení s úhlem 44°, navíc dlážděna cihlami. Již tak kluzký povrch severní zatáčky výrazně zhoršoval déšť, který se v sobotu přehnal nad okruhem.

Z důvodu obav o výdrž pneumatik byl závod rozdělen na dva sprinty po třiceti kolech. Ferrari se po absenci na Grand Prix Británie vrátilo a plně využilo potenciál nejvýkonnějších motorů. Čtyři modely Ferrari D246 s motorem vpředu přihlásila italská Scuderia. První řadu tvořili Tony Brooks, Stirling Moss (zpět na cooperu), Dan Gurney (Ferrari).

Po sobotní kvalifikaci následoval závod sportovních vozů, kterého se zúčastnilo mnoho jezdců z Formule 1. Za volantem monopostu Porsche RSK startoval i Ferrariho „nepohodlný muž“ Jean Behra. V čase závodu začalo pršet, což způsobovalo právě vozům Porsche na severní zatáčce nemalé problémy.

Nejprve nezvládl řízení holandský hrabě Beaufort, jenž přeletěl horní stranu klopené zatáčky. Po letu vzduchem následoval díky stromům a keřům tlumený pád v prostoru depa. Udivený jezdec nastartoval a vydal se zpět na dráhu, nicméně komisaři mu dali stopku.

Vedoucí pozici drželi Bonnier, von Trips a Behra. Francouz nechtěl dále vyčkávat. V klopené zatáčce se pokusil vnější stranou o předjížděcí manévr. Ten mu nevyšel. Neřízené porsche klouzalo na hřebenu zatáčky až se roztříštilo o betonový podstavec, který tam zbyl po protiletadlovém děle z 2. světové války. Behra byl katapultován z kokpitu a po letu vzduchem narazil na vlajkový stožár takovou rychlostí, že jej zlomil. Jean Behra krátce po převozu do nemocnice na následky vážného poranění zemřel.

V neděli byla na pořadí Grand Prix Německa vozů Formule 1. Tony Brooks si nejvýhodnější postavení udržel. Stirling Moss svého přítele dlouho nepronásledoval, v prvním kole odstoupil. Masten Gregory na cooperu nakrátko využil Brooksovo zaváhaní a na jedno kolo vedl celé startovní pole. Síla motorů Ferrari naprosto zvýhodnila jezdce, kteří tímto agregátem disponovali. Na čele se pravidelně střídal Brooks s Gurneyem. Třetí místo v prvním sprintu překvapivě obsadil Graham Hill na lotusu.

Startovní pozice v druhém sprintu určovaly výsledky toho prvního. Brooks měl opět právo nejvýhodnějšího postavení. To tentokrát neudržel a do čela šel McLaren. Nicméně s nedostačujícím výkonem na dlouhé rovince v souboji s Philem Hillem, Jo Bonnierem, Tony Brooksem a Danem Gurneyem neobstál. „Nehodící se“ Bonnier brzy podlehl a do čela šly tři vozy Ferrari v pořadí Brooks, Gurney a Phil Hill. Pořadí vydrželo až do cíle. Enzo Ferrari se mohl radovat ze 75% úspěchu, čtvrté ferrari Cliffa Alisona odstoupilo po dvou kolech.

Štěstí v neštěstí zažil Hans Hermann, který unikl minimálně vážnému zranění. Při brždění do vlásenky se mu zasekly brzdy a jeho BRM škrtlo o balíky slámy. V důsledku toho začal monopost válet sudy. Hermann byl z vozu vymrštěn bez vážného zranění a ještě koukal, jak se BRM kutálí a tříští na kusy.
GP Německa (Avus)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari2:05.9
2.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team2:06.8
3.   Dan GURNEY usaScuderia Ferrari2:07.2
4.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company2:07.4
5.   Masten GREGORY usaCooper Car Company2:07.5
6.   Phil HILL usaScuderia Ferrari2:07.6
7.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation2:10.3
8.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation2:10.3
9.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company2:10.4
10.   Graham HILL gbrTeam Lotus2:10.8
11.   Hans HERRMANN deuBritish Racing Partnership2:11.4
12.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team2:12.7
13.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus2:14.6
14.   Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari2:05.8
15.   Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud2:18.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Německa (Avus)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari 92:09:31.6
2.   Dan GURNEY usaScuderia Ferrari 6+ 1.9
3.   Phil HILL usaScuderia Ferrari 4+ 1:04.8
4.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team 3+ 1 kolo
5.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation 2+ 2 kola
 
 
6.   Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud  + 4 kola
7.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  + 11 kol
 DNF    Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company  spojka
 DNF    Hans HERRMANN deuBritish Racing Partnership  nehoda
 DNF    Masten GREGORY usaCooper Car Company  motor
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  spojka
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  chladič
 DNF    Innes IRELAND gbrTeam Lotus  převodovka
 DNF    Cliff ALLISON gbrScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team  převodovka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1959 Německo: Závody na plný plyn

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Villeneuve, Jacques

Villeneuve opět zkouší štěstí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud