1959 Francie: Pěstní souboj v depu

iM3, 2. března 2008, 12:00 Google+

Francouzská Grand Prix na okruhu v Reims byla dějištěm jednoho z celkových pěti triumfů Tonyho Brookse. Londýnský zubař dodnes považuje své francouzské vítězství za nejlepší.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Monoposty Ferrari Dino 246 s motorem vpředu měly jasnou výhodu. Na klikatých okruzích jako Monte Carlo nemohly plně využít maximální výkon motoru. Avšak na vysokorychlostním okruhu v Reims se karty obrátily a hbité vozy cooper byly v nevýhodě.

Na pole-position se postavil Tony Brooks, po jeho boku si vydobyli místo v první řadě Jack Brabham na cooperu a Phil Hill na ferrari. Z druhé řady startovali Stirling Moss a na straně startéra Jean Behra, taktéž ferrari.

Pověstný „nešika“ Toto Roche opět zpackal startovní proceduru. Aniž by byl kterýkoliv jezdec připraven, včetně Rocheho, dal povel ke startu. Jean Behra musel tvrdě na brzdy, protože mu Roche stál v cestě! Behra neudržel motor v chodu a než jej znovu nahodil, bylo celé pole dávno pryč.

Vedení si udržel Tony Brooks a začal získávat náskok před Mossem, jehož pronásledovaly coopery řízené Mastenem Gregorym a Jackem Brabhamem. Nicméně severoameričan nebyl na velká vedra zvyklý a toho dne se slunce opravdu činilo. Dokonce i povrch silnice se začal horkem drolit. Ale zpět ke Gregorymu. Ten nebyl sto unést nesnesitelné vedro v kokpitu a začal trpět dehydratací. Už v devátém kole z celkových 50 odstoupil s totálním vyčerpáním.

Gregory nebyl jediný, koho postihly podobné problémy. Mnoho jezdců si ve snaze alespoň trochu ochladit tvář sundalo ochranné hledí nebo brýle. Jenže tato varianta klimatizace způsobovala vážný problém. Nechráněný obličej byl bičován drolící se vozovkou a kamínky. Takto nebezpečná jízda se dlouho vydržet nedala. Dokonce dva jezdci, Roy Salvadori a Graham Hill, byli nuceni zajet si do depa pro nové brýle, protože původní byly drobnými kamínky roztříštěny.

„Od startu do cíle to bylo naprosté utrpení,“ vzpomíná velmi dobře Jack Brabham. „Horko v kokpitu bylo nesnesitelné. Pokaždé, když jste jeli za vozem, vás zasáhla sprška kamení. Ke konci jsem nebyl schopen používat brzdy, protože jsem měl popálenou nohu a nemohl jsem stlačit pedál.“

Mezítím držel Brooks vedoucí pozici a nikým neohrožován si dopřával psychický oddych. Druhý Moss nešťastným způsobem dostal smyk přičemž mu zhasl motor. Jedině s cizí pomocí byl schopen vrátit se zpět na dráhu. Po závodě byl samozřejmě podle pravidel diskvalifikován. Ani doposud třetí Behra neměl spatřit šachovnicový praporek. Svou dravou jízdou v pekelném horku uštval motor Ferrari a zastavil v boxech. Tehdejší manažer Ferrari Romulo Tavoni neunesl další Behrovo „dnf“ a začal na Francouze řvát. Obvinil jej z neustálého ničení materiálu. To si Behra nenechal a líbit jedním úderem poslal Tavoniho k zemi. Přirozeně přišla výpověď od vedení týmu.

Tony Brooks dovedl po dvou hodinách ferrari do cíle na první místě, záda mu kryla týmová dvojka Phil Hill. A pocity, které míval při jízdě s modelem Dino 246? „Nádherně se s ním jezdilo. Díky motoru před jezdcem byl samozřejmě také velmi zastaralý, protože Cooper všem ukázal cestu, kam se vydat. Ale měl jsem ze všech největší výkon a na některých okruzích jsem s tím mohl lehce vyhrát. Vůz byl skoro jako Maserati 250F se kterým jste mohli hodně zatáček jezdit na plný plyn. A ta převodovka! Po dvou letech u Vanwallu to byla jedna báseň, věřte mi,“ vzpomínal po letech Tony Brooks.
GP Francie (Reims-Gueux)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari2:19.4
2.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company2:19.7
3.   Phil HILL usaScuderia Ferrari2:19.8
4.   Stirling MOSS gbrBritish Racing Partnership2:19.9
5.   Jean BEHRA fraScuderia Ferrari2:20.2
6.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation2:20.6
7.   Masten GREGORY usaCooper Car Company2:20.8
8.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team2:21.3
9.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation2:21.5
10.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company2:21.5
11.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari2:21.5
12.   Dan GURNEY usaScuderia Ferrari2:21.9
13.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation2:23.4
14.   Graham HILL gbrTeam Lotus2:23.7
15.   Innes IRELAND gbrTeam Lotus2:24.2
16.   Roy SALVADORI gbrHigh Efficiency Motors2:26.4
17.   Colin DAVIS gbrScuderia Centro Sud2:32.3
18.   Fritz D´OREY braScuderia Centro Sud2:34.0
19.   Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud2:35.2
20.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldScuderia Ugolini2:35.4
21.   Giorgio SCARLATTI itaScuderia Ugolini2:35.6

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Francie (Reims-Gueux)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Tony BROOKS gbrScuderia Ferrari 82:01:26.5
2.   Phil HILL usaScuderia Ferrari 6+ 27.5
3.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 4+ 1:37.7
4.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari 3+ 1:47.5
5.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 2+ 1:47.7
 
 
6.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation  + 2:05.7
7.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  + 3 kola
8.   Giorgio SCARLATTI itaScuderia Ugolini  + 9 kol
9.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldScuderia Ugolini  + 10 kol
10.   Fritz D´OREY braScuderia Centro Sud  + 10 kol
11.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team  + 14 kol
 DQ    Stirling MOSS gbrBritish Racing Partnership 1cizí pomoc
 
 
 DNF    Jean BEHRA fraScuderia Ferrari  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrHigh Efficiency Motors  motor
 DNF    Dan GURNEY usaScuderia Ferrari  kámen v chladiči
 DNF    Innes IRELAND gbrTeam Lotus  vybrace kola
 DNF    Ian BURGESS gbrScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Masten GREGORY usaCooper Car Company  fyzické vyčerpání
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  kámen v chladiči
 DNF    Colin DAVIS gbrScuderia Centro Sud  ztráta oleje
 DNF    Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1959 Francie: Pěstní souboj v depu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fisichella, Giancarlo

Fisichella: Začneme vzadu, ale posun je jistý

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud