2. GP Monaka
Monte Carlo
19. května 1957
Stirling Moss opustil kokpit maserati a přešel na anglický vanwall k Tonny Brooksovi. Stáj Ferrari přišla o Castellottiho a tak Collinse a Hawthorna doplnil veterán Maurice Trintgnant s nadějným nováčkem Wolfgangem von Tripsem. Connaught se po absenci na Grand Prix Argentiny vrátil do závodů formule 1, bohužel jeho finanční potíže stále přetrvávaly. Ani BRM nezůstalo pozadu a do Monaka přihlásilo Rona Flockharta a Roy Salvadoriho. Jenže závody v ulicích Monte Carla vyžadují určité omezení. Kvůli bezpečnosti je povolen start jen šestnácti vozům a sítem kvalifikace neprošli právě Salvadori nebo německá hvězda mercedesů z let 1954-55, Hans Herrmann.
Naopak nejrychlejší byl Fangio po jehož boku se postavili Collins a Moss. Druhou řadu sdílel Brooks s Hawthornem. Fangio nejlépe zareagoval a do první zatáčky za přístavištěm (v 50. letech se startovalo podél přístaviště) vedl, jenže ve výjezdu byl již ve vedení Moss a poprvé v životě se mohl Tony Vanderwall opravdu radovat. Ve druhém kole předjel Collins Fangia a pole jezdců mířilo do prostoru startu a cíle.
Ve čtvrtém kole se Moss po výjezdu z tunelu při brždění do šikany dopustil hrubé chyby. Ve vysoké rychlosti nedobrzdil a najel do dřevěné bariéry a balíků slámy, přesně tam kde před dvěma lety spadl do moře Alberto Ascari. Překvapeného Collinse zasáhl padající kůl a havaroval těsně za Mossem. Fangio vyšel z nečekané situace bez úhony. Brooks musel prudce na brzdy, ale nebezpečnému místu se vyhnul. Do pasti se chytil až další jezdec v pořadí, Hawthorn. Ten zaparkoval za dvojicí Moss-Collins. Tři anglická esa a kandidáti na vítězství tak byli mimo hru.
Fangio získal díky nešťastné havárii slušný pětivteřinový náskok nad Brooksem. Ferrari na třetím místě držel pevně v rukou von Trips sledován Menditeguyem na maserati. Menditeguy v zápalu boje narazil na okraj obrubníku a byl nucen měnit pneumatiky. Tím se posunul směrem vpřed Schell, ale ani on neušel problémům.
Nenápadný Australan Jack Brabham na cooperu odolával útokům ze strany domácího Trintignanta. Jenže vítěze monackého závodu z roku 1955 zastihly potíže se zapalováním a Brabhama nebyl schopen pronásledovat. Jednotvárnost jízdy narušil jen Menditeguy, který se po výborném výkonu prosadil na třetí místo, protože od von Tripse si vyžádal vůz Hawthorn. Angličan von Tripsovi po pár kolech vůz vrátil, nicméně ani von Trips cíl nespatřil. V pětadevadesátém kole z celkových 105-ti se jeho ferrari zadřel motor a von Trips jako neřízená střela narazil do zdi, naštěstí bez vážných následků. Carlos Mendieteguy v polovině odjeté vzdálenosti opět chyboval, tentokrát už po havárii nebyl schopen pokračovat.
Nenápadnou jízdou se na třetí místo posunul Brabham. V posledním kole projel cílem jako první Fangio, druhý Brooks a John Cooper, konstruktér stejnojmenných vozů, netrpělivě vyhlížel svého svěřence. Ale očekávaný úspěch se změnil ve smutnou chvíli, Brabhamovi došlo palivo a od úseku Station vyskočil z cooperu a začal jej tlačit. Bohužel to tentokrát nevyšlo a Brabham byl klasifikován na nebodovaném šestém místě.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:42.7 | |
2. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 1:43.3 | |
3. | Stirling MOSS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 1:43.6 | |
4. | Tony BROOKS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 1:44.4 | |
5. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 1:44.6 | |
6. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 1:44.7 | |
7. | Carlos MENDITEGUY | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:46.7 | |
8. | Harry SCHELL | usa | Officine Alfieri Maserati | 1:47.3 | |
9. | Wolfgang VON TRIPS | deu | Scuderia Ferrari | 1:47.9 | |
10. | Masten GREGORY | usa | Scuderia Centro Sud | 1:48.4 | |
11. | Ron FLOCKHART | gbr | Owen Racing Organisation | 1:48.6 | |
12. | Horace GOULD | gbr | Soukromé Maserati | 1:48.7 | |
13. | Stuart LEWIS-EVANS | gbr | Connaught Engineering | 1:49.1 | |
14. | Giorgio SCARLATTI | ita | Officine Alfieri Maserati | 1:49.2 | |
15. | Jack BRABHAM | aus | Rob Walker Racing Team | 1:49.3 | |
16. | Ivor BUEB | gbr | Connaught Engineering | 1:49.4 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 9 | 3:10:12.8 | ||
2. | Tony BROOKS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 6 | + 25.2 | ||
3. | Masten GREGORY | usa | Scuderia Centro Sud | 4 | + 2 kola | ||
4. | Stuart LEWIS-EVANS | gbr | Connaught Engineering | 3 | + 3 kola | ||
5. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Scuderia Ferrari | 2 | + 5 kol | ||
6. | Jack BRABHAM | aus | Rob Walker Racing Team | + 5 kol | |||
DNF | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | nehoda | |||
DNF | Wolfgang VON TRIPS | deu | Scuderia Ferrari | nehoda | |||
DNF | Giorgio SCARLATTI | ita | Officine Alfieri Maserati | únik oleje | |||
DNF | Harry SCHELL | usa | Officine Alfieri Maserati | únik oleje | |||
DNF | Ron FLOCKHART | gbr | Owen Racing Organisation | převodovka | |||
DNF | Carlos MENDITEGUY | arg | Officine Alfieri Maserati | nehoda | |||
DNF | Ivor BUEB | gbr | Connaught Engineering | palivová nádrž | |||
DNF | Horace GOULD | gbr | Soukromé Maserati | nehoda | |||
DNF | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | nehoda | |||
DNF | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | nehoda |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ