1956 Francie: Fangiova nespokojenost roste

iM3, 7. března 2007, 08:00 Google+

Oči všech diváku spočívaly jen na jednom monopostu. Nebylo to ferrari, maserati, či anglický vanwall nebo domácí gordini...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

5. GP Francie
Reims-Gueux
1. července 1956

 

Středem zájmu se při Grand Prix Francie 1956 stal vůz Bugatti TYP 251. Modrý navrátilec mezi motoristický sport přilákal na Remešský okruh ohrmomný dav fanoušků. Za volant bugattky usedl monacký vítěz z předešlého roku, Maurice Trintignant.

Vůz měl nekonvenční design s motorem vzadu, který prošel rukama Gioachina Colomba, jenž pracoval pro Ferrari, Alfu Romeo či Maserati. Bohužel, tento skvost závodních automobilů vydržel jen do sedmnáctého kola. Oficiální důvod odstoupení byl škrtící ventyl. Pravda však zněla jinak: i přes ojedinělý design nepodával motor dostačující výkon, aby mohl konkurovat ostatním vozům. Na závodních dráhách se TYP 251, ani žádný jiný, již nikdy neukázal.

Grand Prix Francie byla svědkem další významné události, zatím však pro tehdejší dobu zcela nepodstatnou a nezajímavou. Tým Vanwall přijel do Remeše s třemi vozy, jeden byl určen pro Angličana jménem Colin Chapman. V kvalifikaci se tento jezdec ukázal jako velmi konkurenceschopný, vždyť si vyjel pátý nejlepší čas a porazil i týmového kolegu Mika Hawthorna. Bohužel, Grand Prix Francie pro něj skončila ještě dřív, než začala. V tréninku před závodem mu ve vysoké rychlosti před zatáčkou Thillois selhaly brzdy. Narazil do před ním jedoucího Hawthorna a kolize byla na světě. Chapman a tým Vanwall již neměli prostředky na opravu a budoucí anglický konstruktér tak do své první a zároveň poslední Grand Prix vůbec nenastoupil.

Lancia-Ferrari obsadila první tři pozice na startu, další dvě místa patřili jezdcům na vanwallech. Maserati se trápilo, nejrychlejší Behra stál až na sedmém místě. Závod patřil červeným vozů z Maranella, první kolo na čele dokončil Peter Collins, pak jej vystřídal Eugenio Castellotti a od čtvrtého kola vedl Fangio. O dvě minuty později odstoupil s poruchou motoru Harry Schell. V depu si nechal zastavit Hawthorna a struhující jízdou dotáhl Collinse s Castellottim. Ani samotné předjetí mu nečinilo větší potíže a těsně pronásledován touto dvojicí, držel druhé místo. Do stejných potíží jako Schell se dostal i Stirling Moss. Využil proto vůz Cesareho Perdisi a postupně získával zpět ztracené pozice.

Ve 39. kole vedoucího Fangia zasáhla sprška benzínu. Z měřiče tlaku paliva se otevřelo víčko a Argentinec musel do depa. Oprava trvala přes minutu a Fangio již nebyl schopen dohnat ztrátu. Podle Ferrariho slov byl Fangio přesvědčen, že jeho vůz mechanici sabotovali. Měřič byl údajně úmyslně propíchnut, aby zastavil Fangia za dalším vítězstvím. Těžko říct, zda Enzo Ferrari poručil mechanikům sabotovat vlastní vůz…

Juan-Manuel Fangio chtěl u sportovního vedení týmu protestovat, ale nakonec si to vzhledem k těžkým okolnostem rozmyslel. Enzo Ferrari totiž právě ztratil svého milovaného syna Dina. Nicméně je jasné, že závod v galské zemi nadobro narušil vztah mezi argentinským závodníkem a italským šéfem.

Ale zpět k závodu. Schell se potýkal s problémem přívodu paliva a pro Castellottiho a Collinse nebyl problém Schella předjet. V padesátém kole z celkových jednašedesáti se do vedení propracoval Collins před Castellottim. Signály z depa přikazovaly jezdcům setrvat na pozicích a vydržet až do konce. Peter Collins tak obhájil předešlé vítězství v Belgii a dostal se do čela průběžné tabulky mistrovství světa.

foto: www.f1-facts.com
GP Francie (Reims-Gueux)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari2:23.3
2.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari2:24.6
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari2:25.6
4.   Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd2:26.1
5.   Colin CHAPMAN gbrVanderwell Products Ltd2:26.8
6.   Mike HAWTHORN gbrVanderwell Products Ltd2:27.0
7.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati2:27.8
8.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati2:29.9
9.   Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari2:30.9
10.   Luigi VILLORESI itaLuigi Piotti2:33.3
11.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari2:34.5
12.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:35.3
13.   Piero TARUFFI itaOfficine Alfieri Maserati2:35.6
14.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini2:35.9
15.   Robert MANZON fraEquipe Gordini2:36.0
16.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati2:36.4
17.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati2:40.0
18.   Maurice TRINTIGNANT fraAutomobiles Bugatti2:41.9
19.   Andre PILLETE belEquipe Gordini2:46.8
20.   Andre SIMON fraSoukromé Maserati2:47.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Francie (Reims-Gueux)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 82:34:23.4
2.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari 6+ 0.3
3.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati 4+ 1:29.9
4.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari 1+ 1:35.1
5.   Cesare PERDISA itaOfficine Alfieri Maserati 1+ 2 kola
5.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati 1+ 2 kola
 
 
6.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier  + 3 kola
7.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati  + 4 kola
8.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini  + 4 kola
9.   Robert MANZON fraEquipe Gordini  + 5 kol
10.   Mike HAWTHORN gbrVanderwell Products Ltd  + 5 kol
10.   Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd  + 5 kol
11.   Andre PILLETE belEquipe Gordini  + 6 kol
 DNF    Andre SIMON fraSoukromé Maserati  motor
 DNF    Piero TARUFFI itaOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari  spojka
 DNF    Luigi VILLORESI itaLuigi Piotti  Brzdy
 DNF    Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari  převodovka
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraAutomobiles Bugatti  škrtící ventyl
19.   Colin CHAPMAN gbrVanderwell Products Ltd  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1956 Francie: Fangiova nespokojenost roste

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Chavrier - Symonds

Chevrier tipuje Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud