1954 Belgie: Fangio a Maserati vítězí

iM3, 29. listopadu 2006, 08:00 Google+

Pět měsíců po úvodním podniku v Argentině přijely týmy do Belgie. Stále chyběla Lancie a Mercedes, takže Fangio zatím startoval na za Maserati.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

3. GP Belgie
Spa-Francorchamps
20. června 1954

Díky absenci těchto dvou týmů se v Belgii odehrával rovný souboj mezi stájemi Ferrari a Maserati. Úlohu rozšíření jezdeckého pole zajišťovalo pouze Gordini.  Z výsledku kvalifikace byl nejvíce spokojený Fangio na maserati, který měl do závodu vyrazit z prvního místa. Vedle něj se postavil Gonzales a na vnější straně číhající Farina. Z druhé řady startoval Hawthorn, Marimon a Andre Pilette s Jeanem Behrou, oba na gordini.

Gonzales nejlépe vyrazil a vedl celé pole. Bohužel musel na konci prvního kola zajet do depa s poruchou motoru. Farina se objevil v čele, ale i přes svůj nejlepší výkon nedokázal za zády udržet Fangia a od třetího kola byl již druhý. Ani Marimon nevydržel příliš dlouho na trati a brzy odstoupil. Dramatické chvíle na startu zažil Roberto Mieres, jehož vůz zachvátil oheň. Argentinec to odnesl jen s lehčími popáleninami na těle.

Fangio byl ve svém živlu a pomalu se odpoutal od pronásledovatelů. Sedm kol jezdil v čele, než přišel nečekaný problém. Jeho ochranným brýlím nevydržel kožený řemínek a utrhl se. Fangio zajel do depa pro nové, přičemž jej ve vedení vystřídal Farina. Argentinec zahájil stíhací jízdu a ve 13. kole měl bývalého týmového kolegu před sebou. Na Fangia se usmálo štěstí v podobě Farinových problémů s motorem. Od té chvíle převzal znovu první místo, které již nikomu nepřepustil.

Hawthorn podával nepřesvědčivý výkon a proto jej ve 20. kole vystřídal volný Gonzales. Jeho smůla ve Spa však nadále pokračovala, tentokrát byly na vině výfukové plyny. Z prasklého výfuku proudily zplodiny do kokpitu a Gonzales musel v depu opět zastavovat. K jeho štěstí se jednalo o předposlední kolo a proto byl spolu s Hawthornem klasifikován na čtvrtém místě. Díky problémům předních jezdců postoupil na druhé místo Trintignant na ferrari a třetí skončil Moss na maserati.

Snad o první pokus v historii formule 1 o pořízení záběrů z jízdy se pokusil Emanuel de Graffenried. Na voze měl připevněnou kameru a do závodu odstartoval jako poslední. Nebyl však oficiálním účastníkem Grand prix Belgie a po pár kolech zajel do depa předat záběry z kamery.

Foto: www.f1-facts.com

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati4:22.1
2.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari4:23.6
3.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari4:26.0
4.   Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati4:27.6
5.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari4:29.4
6.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari4:30.0
7.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini4:34.5
8.   Andre PILLETE belEquipe Gordini4:40.0
9.   Stirling MOSS gbrEquipe Moss4:40.8
10.   Paul FRERE belEquipe Gordini4:42.0
11.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati4:43.2
13.   Roberto MIERES argSoukromé Maserati4:46.5
14.   Jacques SWATERS belEcurie Francorchamps4:54.2

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 92:44:42.4
2.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Ferrari 6+ 24.2
3.   Stirling MOSS gbrEquipe Moss 4+ 1 kolo
 
 
4.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari  + 1 kolo
4.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 1,5+ 1 kolo
5.   Andre PILLETE belEquipe Gordini 2+ 1 kolo
 
 
6.   Princ BIRA thaPrince Bira  + 1 kolo
7.   Sergio MANTOVANI itaOfficine Alfieri Maserati  + 2 kola
 DNF    Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari  zapalování
 DNF    Paul FRERE belEquipe Gordini  motor
 DNF    Jean BEHRA fraEquipe Gordini  zavěšení
 DNF    Onofre MARIMON argOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Jacques SWATERS belEcurie Francorchamps  motor
 DNF    Roberto MIERES argSoukromé Maserati  oheň

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1954 Belgie: Fangio a Maserati vítězí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Davidson, Anthony

Davidson se přiznal, chyběla mu fyzička

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud