1. GP Argentiny
Oscar Alferedo Galvez
17. ledna 1954
Často měnící se podmínky činily závod napínavým a zajímavým. V Argentině nakonec nevyhrál nikdo jiný než domácí miláček z Argentiny…
Stáj Ferrari neměla připraveny vozy pro novou formuli a tak začala sezónu s modelem 625. Maserati přestavělo starý vůz A6SSG formule 2, aby odpovídalo současným pravidlům a vozu přidělilo označení 250F. Gordini použilo své staré modely, do kterých nasoukalo nové a větší motory.
Tyto tři týmy poslaly vozy do Argentiny na první zkoušku ohněm. Alberto Ascari a Luigi Villoresi opustili stáj Ferrari a přešli ke konkurenční automobilce Lancia. Ta stále připravovala nové modely a úvodního závodu se nezúčastnila. Stejná situace panovala i u Mercedesu, kde technici dokončovali revoluční model W196.
Ferrari vyplnilo mezeru po Ascarim a Villoresim Umbertem Magliolim, Maurice Trintignantem a navrátilcem Jose Froilanem Gonzalesem. Z předešlé sezóny se za volantem červeného vozu objevovali Giuseppe Farina a Mike Hawthorn. Maserati si ponechalo Juana Manuela Fangia, jeho chráněnce Onofreho Marimona a mladíka Luigiho Mussa.
Farina byl v tréninku nejrychlejší. Gonzales zajel druhý nejlepší čas, v první řadě stáli ještě Fangio a Hawthorn. Druhou řadu okupovali Trintignant a Marimon. Doplnit je měl ještě Musso, ale před závodem trpěl neposlušným motorem a na startu se vůbec neobjevil.
Farina nejlépe odstartoval a vedení si ponechal. Fangio jej těsně stíhal, ale byl to Gonzales kdo v prvních kolech bavil jízdou diváky. Předjel Hawthorna, Fangia a v 15. kole vedoucího Farinu. V 32. kole se spustil hustý déšť a první Gonzales na mokré trati chyboval. Dostal smyk a vyjel z dráhy. Naštěstí byl schopen dále pokračovat. Farina zastavil v depu, aby mu mechanici dali speciální helmu pro déšť. Ve stejném kole neustál Hawthorn rychlou jízdu na mokré dráze a jako Gonzales vyjel z dráhy.
V čele se náhle objevil Fangio a jakoby na povel přestávalo pršet. Osychající trať nejlépe vyhovovala Gonzalesovi, který zajížděl rychlejší a rychlejší kola. Argentinec se probojoval opět na první místo a jeho přítel Fangio začal strádat. I Farina jezdil rychleji než on a na již suché dráze Fangia předjel. Ale déšť se znovu přihlásil ke slovu a nejlepší jízdu na mokru předváděl právě Fangio. Netrvalo dlouho a domácí miláček byl zpět ve vedení. Hawthorn opět chyboval a jedině s pomocí přihlížejících diváků byl zatlačen na dráhu. Podle předpisů byl však Hawthorn diskvalifikován.
Stejně dopadl i Francouz Jean Behra na gordini. V 61. kole zastavil v depu Fangio pro nové pneumatiky. Manager stáje Ferrari, Nello Ugolini si povšiml příliš mnoho asistujících mechaniků kolem Fangiova maserati a u vedení závodu podal protest. Ugolini byl přesvědčen, že vedení argentinského okruhu porušení pravidel potvrdí a Fangia diskvalifikuje, proto signalizoval Farinovi a Gonzalesovi neriskovat a poklidnou jízdou dojet do cíle. Fangio je dohnal a bez většího souboje předjel. Avšak protest byl od vedení závodu odmítnut a i FIA nakonec výpomoc od dalších mechaniků maserati nepotvrdila.
Foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 1:44.8 | |
2. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 1:44.9 | |
3. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:45.7 | |
4. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 1:47.0 | |
5. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Ecurie Rosier | 1:47.7 | |
6. | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:47.7 | |
7. | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | 1:48.2 | |
8. | Guy MAIRESSE | fra | Officine Alfieri Maserati | 1:49.0 | |
9. | Princ BIRA | tha | Officine Alfieri Maserati | 1:49.3 | |
10. | Harry SCHELL | usa | Soukromé Maserati | 1:50.0 | |
11. | Umberto MAGLIOLI | ita | Scuderia Ferrari | 1:50.2 | |
12. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Baron de Graffenried | 1:51.0 | |
13. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 1:51.6 | |
14. | Elie BAYOL | fra | Equipe Gordini | 1:52.6 | |
15. | Roger LOYER | fra | Equipe Gordini | 1:52.6 | |
16. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 1:53.0 | |
17. | Jorge DAPONTE | arg | Soukromé Maserati | 1:56.7 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 8 | 3:00:55.8 | ||
2. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 6 | + 1:19.0 | ||
3. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Ferrari | 5 | + 2:01.0 | ||
4. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Ecurie Rosier | 3 | + 1 kolo | ||
5. | Elie BAYOL | fra | Equipe Gordini | 2 | + 2 kola | ||
6. | Harry SCHELL | usa | Soukromé Maserati | + 3 kola | |||
7. | Princ BIRA | tha | Officine Alfieri Maserati | + 4 kola | |||
8. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Baron de Graffenried | + 4 kola | |||
9. | Umberto MAGLIOLI | ita | Scuderia Ferrari | + 5 kol | |||
DQ | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | cizí pomoc | |||
DQ | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | cizí pomoc | |||
DNF | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | Guy MAIRESSE | fra | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | Jorge DAPONTE | arg | Soukromé Maserati | převodovka | |||
DNF | Roger LOYER | fra | Equipe Gordini | tlak oleje | |||
DNF | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | nehoda | |||
DNF | Luigi MUSSO | ita | Officine Alfieri Maserati | motor |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ