8. GP Švýcarska
23.srpna 1953
Bremgarten
Jose Froilan Gonzales se ještě plně nezotavil ze svého zranění a jeho místo za volantem maserati obsadila německá předválečná hvězda mercedesů: Hermann Lang. Angažování Langa byla jediná změna v sestavě dvou soupeřících týmů Ferrari a Maserati.
Velké horko uprostřed švýcarských lesů neznalo slitování a každý, včetně vozů, hledal úkryt ve stínu. Mechanici se museli uchylovat k nouzovému řešení a závodní stroje pokrývaly nalámanými větvemi stromů.
Jediná barva, okupující první startovní řadu byla opět červená. Nejrychlejší byl tentokrát Fangio, Ascari druhý a Farina třetí. O překvapení se postaral Maurice Trintignant, který své Gordini postavil na čtvrté místo do druhé řady. Švýcarská Grand Prix byla jako vždy silně obsazena. Čtyři tovární vozy ferrari doplnily další tři v rukou soukromých jezdců. Největší naděje si sliboval Louis Rosier na modrém Ferrari 500. Farina vypadal spokojeně a ještě chvíli před startem rozdával autogramy.
Fangio předvedl znamenitý start, ale brzy jej předjel Ascari. Na třetím místě jezdil Hawthorn, za ním Marimon, Villoresi a Farina, který pokazil start. Ital postupoval vpřed až se ocitnul na třetím místě za Fangiem. Vysoké teploty si vybíraly krutou daň v podobě odstoupení mnoha jezdců. Ani Fangio problémům neunikl. Jeho převodovce začaly vypadávat rychlosti a v 29. kole definitivně vyhasnul motor. Fangiovým zachráncem byl Felice Bonetto, který mu poskytnul svůj vůz. Jenže to už se Argentinec propadl na šesté místo a čtyři Ferrariho vozy vedly švýcarskou Grand Prix.
Ascariho první pozice byla na první pohled neotřesitelná, ale v 39. kole přišly problémy. Jeho motor v nízkých otáčkách zhasínal a Ascari byl nucen zajet do depa. Ferrariho mechanici problém vyřešili a Itala poslali zpět na dráhu. Ascari se vrátil na čtvrtém místě a po odstoupení Marimona si polepšil o jednu pozici vpřed. Ferrari okupovalo první tři příčky a z depa signalizovali svým jezdcům neměnit pozice a jet na jistotu. Ascari tyto příkazy očividně ignoroval a tlačil na Hawthorna. Jakmile jej předjel, pustil se do souboje s vedoucím Farinou. Dvanáct kol před cílem Farinu předjel a ještě před posledním závodem mistrovství světa si pojistil svůj druhý titul ve formuli 1.
Foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:40.1 | |
2. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 2:40.7 | |
3. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 2:42.6 | |
4. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | 2:43.8 | |
5. | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:44.5 | |
6. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 2:44.6 | |
7. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 2:48.1 | |
8. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Soukromé Maserati | 2:49.9 | |
9. | Ken WHARTON | gbr | Soukromý Cooper | 2:51.5 | |
10. | Felice BONETTO | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:52.0 | |
11. | Hermann LANG | deu | Officine Alfieri Maserati | 2:54.8 | |
12. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 2:55.0 | |
13. | Jacques SWATERS | bel | Ecurie Francorchamps | 2:55.1 | |
14. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 2:55.4 | |
15. | Lance MACKLIN | gbr | HW Motors | 2:57.1 | |
16. | Paul FRERE | bel | HW Motors | 2:57.9 | |
17. | Peter HIRT | che | Ecurie Espadon | 3:01.5 | |
18. | Albert SCHERRER | che | HW Motors | 3:07.4 | |
19. | Max DE TERRA | che | Ecurie Espadon | 3:21.1 | |
20. | Chico LANDI | bra | Soukromé Maserati | 3:29.7 | |
21. | Louis CHIRON | mco | Soukromá OSCA | - | |
22. | Fred WACKER | usa | Equipe Gordini | - | |
23. | Elie BAYOL | fra | OSCA Automobili | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 9 | 3:01:34.40 | ||
2. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 6 | + 1:12.93 | ||
3. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 4 | + 1:35.96 | ||
4. | Felice BONETTO | ita | Officine Alfieri Maserati | 1,5 | + 1 kolo | ||
4. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | + 1 kolo | |||
5. | Hermann LANG | deu | Officine Alfieri Maserati | 2 | + 3 kola | ||
6. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | + 3 kola | |||
7. | Ken WHARTON | gbr | Soukromý Cooper | + 3 kola | |||
8. | Max DE TERRA | che | Ecurie Espadon | + 14 kol | |||
9. | Albert SCHERRER | che | HW Motors | + 16 kol | |||
DNF | Chico LANDI | bra | Soukromé Maserati | převodovka | |||
DNF | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Soukromé Maserati | vačkový hřídel | |||
DNF | Onofre MARIMON | arg | Officine Alfieri Maserati | únik oleje | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | zadní náprava | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | tlak oleje | |||
DNF | Lance MACKLIN | gbr | HW Motors | motor | |||
DNF | Peter HIRT | che | Ecurie Espadon | únik oleje | |||
DNF | Paul FRERE | bel | HW Motors | motor | |||
DNF | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | nehoda | |||
DNF | Jacques SWATERS | bel | Ecurie Francorchamps | nehoda | |||
DNF | Fred WACKER | usa | Equipe Gordini | nehoda | |||
DNF | Elie BAYOL | fra | OSCA Automobili | nenastoupil | |||
DNF | Louis CHIRON | mco | Soukromá OSCA | nenastoupil |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ