1. GP Argentiny
Autodromo Oscar Alferedo Galvez
18. ledna 1953
Nechyběla stáj Maserati, která na konci předešlého roku ukázala potenciál modelu A6SSG. Za volant italského týmu usedl navrátilec Juan Manuel Fangio, spolu s ním Jose Froilan Gonzales, Felice Bonetto a domácí závodník Oscar Galvez. V naději, že si nejlépe poradí s typickým vedrem na rozpáleném autodromu, spoléhalo Maserati na tři argentinské piloty. K Ascarimu, Farinovi a Villoresimu u stáje Ferrari se připojila anglická hvězda minulého ročníku, Mike Hawthorn. Obvyklé trio Jean Behra, Maurice Trintignant a Robert Manzon na vozech gordini doplnil další argentinský jezdec – Carlos Menditeguy. John Cooper se svou společností Cooper Car Company tvořil zbytek startovního pole. Do Argentiny přiletěl se třemi vozy cooper-bristol pro Johna Barbera, Alana Browna a Adolfa Schwelma-Cruza. Poslední jmenovaný byl dalším zástupcem početné argentinské „rodiny“ a jediná stáji, která nespoléhala na domácí jezdce byla Ferrari.
Alberto Ascari, úřadující mistr světa, zajel v kvalifikaci nejrychlejší čas a spolu s Fangiem, Villoresim a Farinou se postavil do první řady. Prezident Juan Peron chtěl přilákat co největší počet diváků a na okruh poskytl vstup zdarma, v dnešní době něco zcela nemyslitelného. To vzbudilo u Argentinců velký zájem o formuli 1 a na okruh začal proudit obrovský dav lidí. Natlačili se těsně podél trati a odmítali odejít. Závod byl i za těchto okolností odstartován a schylovalo se k tragédii. Nejlépe vyrazil Ascari a od prvního až do posledního kola před sebe nikoho nepustil. Fangio se dostal do jeho těsného závěsu a bývalý týmový kolega z Alfy Romeo, Giuseppe Farina, kroužil na třetím místě.
Pak přišla první tragická havárie ve formuli 1. Giuseppe Farina v jedné ze zatáček ztratil kontrolu nad vozem a vjel do davu stojícího přímo u trati. Vůz sebou smetl mladého chlapce, který na místě zahynul. Dalších devět diváků zemřelo kvůli zmatkům a chaosu bezprostředně po havárii. Podobný osud mohl stihnout i Roberta Manzona ve druhé třetině závodu. Naštěstí vůz zvládl a do přihlížejících diváků nevjel.
Hawthorn postoupil na třetí místo, jenže útočícímu Gonzalesovi se neubránil a propadl o příčku dozadu. Fangio byl mezitím již dávno mimo hru, v 36. kole odstoupil pro poruchu na jeho maserati. Jediným bodujícím z početného zástupu argentinských pilotů se stal Oscar Galvez na pátém místě.
Foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 1:55.4 | |
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:56.1 | |
3. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 1:56.5 | |
4. | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | 1:57.1 | |
5. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Officine Alfieri Maserati | 1:58.5 | |
6. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 1:59.4 | |
7. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | 2:00.4 | |
8. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | 2:00.9 | |
9. | Oscar GALVEZ | arg | Officine Alfieri Maserati | 2:01.3 | |
10. | Carlos MENDITEGUY | arg | Equipe Gordini | 2:01.8 | |
11. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | 2:02.6 | |
12. | Alan BROWN | gbr | RJ Chase | 2:03.2 | |
13. | Adolfo SCHWELM-CRUZ | arg | Cooper Car Company | 2:03.7 | |
14. | Pablo BIRGER | arg | Equipe Gordini | 2:03.8 | |
15. | Felice BONETTO | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:04.2 | |
16. | John BARBER | gbr | Cooper Car Company | 2:06.8 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 9 | 3:01:04.6 | ||
2. | Luigi VILLORESI | ita | Scuderia Ferrari | 6 | + 1 kol | ||
3. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Officine Alfieri Maserati | 4 | + 1 kolo | ||
4. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 3 | + 1 kolo | ||
5. | Oscar GALVEZ | arg | Officine Alfieri Maserati | 2 | + 1 kolo | ||
6. | Jean BEHRA | fra | Equipe Gordini | + 3 kola | |||
7. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | + 6 kol | |||
8. | John BARBER | gbr | Cooper Car Company | + 7 kol | |||
9. | Alan BROWN | gbr | RJ Chase | + 10 kol | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | ztráta kola | |||
DNF | Juan - Manuel FANGIO | arg | Officine Alfieri Maserati | převodovka | |||
DNF | Felice BONETTO | ita | Officine Alfieri Maserati | převodovka | |||
DNF | Giuseppe FARINA | ita | Scuderia Ferrari | nehoda | |||
DNF | Carlos MENDITEGUY | arg | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Pablo BIRGER | arg | Equipe Gordini | odstoupil | |||
DNF | Adolfo SCHWELM-CRUZ | arg | Cooper Car Company | ztráta kola |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ