1952 Švýcarsko: Fangio zraněn

iM3, 23. srpna 2006, 08:00 Google+

Ferrari bylo na první závod roku 1952 více než připraveno. Commendatoreho vozy, úspěšné z předešlých let v F2, velmi rychle získaly rychlost nad ostatními týmy a nasadily vysokou výkonnostní laťku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Švýcarska
Brembarten
18. května 1952

Alberto Ascari, předpokládaná týmová jednička, na úvodním podniku ve Švýcarsku chyběl. Trénoval totiž na slavný závod 500 mil Indianapolis. Také chyběl Fangio, který utrpěl vážná poranění při nemistrovském závodě v Monze. Fangio nejprve startoval v Anglii na voze BRM a o den později se měl zúčastnit právě toho osudného závodu v Monze. V Anglii se domluvil s Princem Birou o společné cestě letadlem do Itálie. Jenže Bira v závodě brzy odstoupil, celý rozrušený na Fangia zapomněl a do Itálie odletěl sám.

Před Argentincem se vynořil velký problém. Měl závazek startovat další den za Maserati a nechtěl jej porušit. Fangio musel cestovat do Londýna, ale tam nebyl žádný letecký spoj do Milána, tak letěl letadlem do Paříže. Ani v hlavním městě Francie nenašel spolu s Rosierem žádný let, nebo vlak do Milána. Nezbývala jiná možnost, než se dostavit na místo automobilem. Rosier poskytnul Fangiovi svůj vůz a ten na místo dorazil další den ve dvě hodiny. Start závodu byl naplánován na půl třetí. Již ve tři hodiny byl Fangio v nemocnici...

„Slyšel jsem skřípění pneumatik na asfaltu, cítil tah vozu, který opouštěl dráhu a řítil se k jednolité mase stromů a stínů mezi nimi. Pevně jsem se držel volantu, ale hrozný náraz mě vytrhl ze sedadla a vymrštil kupředu. V tom okamžiku jsem cítil, co to je zemřít na závodní dráze, pochopil jsem rozdíl mezi životem a smrtí, který se mi dřív zdál takřka banální. Celá ta věc netrvala bezpochyby déle než tři nebo čtyři sekundy, ty se mi však zdály být stoletím. Jako ve zpomaleném filmu jsem viděl, jak se ke mně blíží větev stromu, jako by mne měla celého přeříznout, pouze mě však se zasvištěním minula a já jsem pokračoval ve svém letu k jakési tmavozelené neurčité skvrně, která byla tím posledním, co jsem viděl.“ Tato havárie stála Fangia rok závodění.


V den švýcarského závodu startoval z prvního místa Farina, který přesedlal z alfy romeo na ferrari. Druhý se kvalifikoval jeho stájový kolega Taruffi. Manzon na malém gordini startoval jako třetí. Farina předvedl výborný únik a do 16. kola vedl. Pak přišli na řadu „šotkové“ a Farina musel po technických problémech odstoupit. Taruffi převzal vedení a svým vítězstvím uhájil čest značky Ferrari. Farina se nechtěl jen tak lehce vzdát a od Simonse převzal vůz, jenže i s ním brzy odstoupil a bylo po nadějích. Moss předváděl vzrušující podívanou a dlouho sváděl urputný boj se Simonsem a Behrou. Jen jednomu však bylo dopřáno spatřit šachovnicový praporek. Simons předal svůj vůz Farinovi a Moss po technických problémech odstoupil. Tím šťastlivcem byl Jean Behra, který dojel na třetím místě. Jako druhý byl klasifikován domácí matador, Rudi Fischer na soukromém modelu Ferrari 500 stáje Ecurie Espadon.

Foto: www.f1-facts.com

GP Švýcarska (Bremgarten)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari2:47.5
2.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari2:50.1
3.   Robert MANZON fraEquipe Gordini2:52.1
4.   Andre SIMON fraScuderia Ferrari2:52.4
5.   Rudolf FISCHER cheEcurie Espadon2:53.3
6.   Peter COLLINS gbrHW Motors2:55.9
7.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini2:55.9
8.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheEnrico Plate2:56.4
9.   Stirling MOSS gbrHW Motors2:56.4
10.   George ABECASSIS gbrHW Motors2:56.9
11.   Princ BIRA thaEquipe Gordini2:59.3
12.   Lance MACKLIN gbrHW Motors3:00.2
13.   Ken WHARTON gbrScuderia Franera3:00.9
14.   Hans STUCK deuAlex Falkenhausen Motorenen3:01.7
15.   Alan BROWN gbrEcurie Richmond3:02.5
16.   Toni ULMEN deuSoukromý Veritas3:05.6
17.   Eric BRANDON gbrEcurie Richmond3:05.8
18.   Harry SCHELL usaEnrico Plate3:07.6
19.   Peter HIRT cheEcurie Espadon3:10.2
20.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier-
21.   Max DE TERRA cheAlfred Datter-
22.   Maurice TRINTIGNANT fraEcurie Rosier-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Švýcarska (Bremgarten)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Piero TARUFFI itaScuderia Ferrari 93:01:46.1
2.   Rudolf FISCHER cheEcurie Espadon 6+ 2:37.2
3.   Jean BEHRA fraEquipe Gordini 4+ 1 kolo
4.   Ken WHARTON gbrScuderia Franera 3+ 2 kola
5.   Alan BROWN gbrEcurie Richmond 2+ 3 kola
 
 
6.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheEnrico Plate  + 4 kola
7.   Peter HIRT cheEcurie Espadon  + 6 kol
8.   Eric BRANDON gbrEcurie Richmond  + 7 kol
 DNF    Princ BIRA thaEquipe Gordini  motor
 DNF    Giuseppe FARINA itaScuderia Ferrari  induktor
 DNF    Harry SCHELL usaEnrico Plate  motor
 DNF    Stirling MOSS gbrHW Motors  porucha
 DNF    Lance MACKLIN gbrHW Motors  porucha
 DNF    Robert MANZON fraEquipe Gordini  chlazení
 DNF    Andre SIMON fraScuderia Ferrari  předal vůz
 DNF    Peter COLLINS gbrHW Motors  nehoda
 DNF    George ABECASSIS gbrHW Motors  nehoda
 DNF    Toni ULMEN deuSoukromý Veritas  únik paliva
 DNF    Hans STUCK deuAlex Falkenhausen Motorenen  motor
 DNF    Louis ROSIER fraEcurie Rosier  nehoda
 DNF    Max DE TERRA cheAlfred Datter  induktor
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraEcurie Rosier  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1952 Švýcarsko: Fangio zraněn

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Dassas - Ghosn - Briatore

Hlavní slovo v Renaultu má...

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  2. Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

  3. FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

  4. Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

  5. GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

  6. Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud