Tvrdý souboj na ostří nože mezi Raikkonenem a M. Schumacherem a nečekaný závěr.
Předpověď počasí vyšla do puntíku přesně. Na Melbourne se snášel lehký deštík a stáje i jejich piloti zvažovali, jaké pneumatiky na vozy nasadit. Minardi bylo k závodu skutečně připuštěno a oba černé vozy startovaly z boxů. Start vyšel nejlépe jezdci Toyoty Panisovi, který útočil i na třetího Montoyu, ale hned v prvním kole se začal propadat do hloubi startovního pole. Během prvního kola předjížděl každý každého, alespoň to tak při záběrech kamer vypadalo. Pouze obě Ferrari se ztrácela ostatním soupeřům z dohledu a když na konci prvního kola ztrácel třetí Heidfeld se Sauberem 7 vteřin, mohli jsme očekávat kopii loňské sezony, ale… Na čele se tedy usadily oba rudé vozy v pořadí M. Schumacher, Barrichello, Heidfeld, Montoya, Frentzen, Button a Villeneuve. Třetí kolo zahájilo první velké změny, neboť se trať vysušovala a jezdci s pneumatikami do deště začali s přezouváním na suché pneumatiky. Drtivě se do předních pozic probíjely oba Renaulty, nejprve Alonso a za ním i Trulli. V pátém kole nezvládl své Ferrari Barrichello a hodinami otloukl monopost ze všech stran. Pilot vystoupil bez problémů a nezraněn. O kolo později vylétl ve stejném místě i debutant Firman s vozem Jordan. Da Matta, další pilot mající dnes premiéru neodhadl přilnavost a po smyku skončil v záchytné zóně. Trosky i vůz Firmana se nedařilo odklidit a na trať vyjel Safety car, což byl povel k hromadnému tankování a přezouvání. Po restartu bylo pořadí následující: Montoya, Alonso, Trulli, R. Schumacher, Webber, Raikkonen, M. Schumacher, Coulthard. Verstappen jezdil bez zastávky v boxech a s těžkým vozem 13. JPM přidal nejrychlejší kolo a vzdaloval se druhému Trullimu, jenž odolával tlaku Ralfa Schumachera, Alonso se po překvapivé zastávce v boxech propadl na poslední pozici. Překvapivě dobře jezdil Webber, který se držel v těsném závěsu za M. Schumacherem. Montoya přidal ještě další nejrychlejší kolo, ale hned potom trefil svodidla právě Webber a kulhající vůz odstavil na kraji tratě. V 17. kole zajel do boxů Montoya, R. Schumacher a i Trulli. R. Schumacher měl problémy s pravou zadní gumou a z boxu vyjel těsně před Alonsem. Neodhadl přilnavost pneumatik a v 1. šikaně dostal smyk, nicméně se do závodu zase vrátil. Alonso reagoval bleskurychle a objel Němce po trávě. Také Wilson skončil, když svoje Minardi odstavil do boxu. Sice se ještě na trati po několika kolech objevil, ale vůz nebyl schopen v závodě pokračovat. Mezitím proběhla i druhá žlutá fáze kvůli Webberově vozu Jaguar R4. Těžkou chvilku prožil ve 20. kole opět R. Schumacher, když se před ním jedoucímu Heidfeldovi zablokovala přední pravá pneumatika a neovladatelný vůz Němci překřížil dráhu. V závodě v tu chvíli zůstalo již jen 14 vozů. Ve vedení se objevil Raikkonen a statečně svoje vedení před dotírajícím M. Schumacherem bránil, nicméně po chvíli zamířil do boxu. Opravdovou hrubku předvedl tým BAR ve 25. kole, oba piloti jeli na bodovaných místech, když se oba vozy v těsném závěsu objevily v boxu ve stejném okamžiku a Buton musel čekat až bude Villeneuve odbaven. Na 7. Pozici se tak dostal Fisichella a poslední bodovanou pozici okupoval Frentzen před Verstappenem s Minardi, který na něj ztrácel pouhých 5 sekund. V polovině závodu vysvitlo sluníčko. Ve 27. Kole zamířil M. Schumacher ke své druhé zastávce a vrátil se až na 6. pozici. Ve vedení tak byla dvojice McLarenů. Pizzonia, zbývající pilot týmu Jaguar přidal další efektní otočku po jeho hodinách, kolikátých už za tenhle víkend? Teprve po 31 kolech zamířil ke své první zastávce Verstappen a měl problémy s řazením prvního převodového stupně, ale vše dobře dopadlo a Holanďan se vrátil do závodu. Ve 32., respektive 33. kole zamířili do boxu Coulthard a následně vedoucí Raikkonen, který se vrátil před Frentzenem na 2. pozici. M. Schumacher byl až 4. a zdálo se, že strategie Ferrari má dnes k dokonalosti hodně daleko. Vedení převzal opět Montoya s 10vteřinovým náskokem. Frentzen si zajel dotankovat a obout nové pneumatiky, pustil se M. Schumacher do tvrdého souboje s Raikkonenem. Poté, když byl v 1. zatáčce za cílovou rovinkou první, ač na vnější straně, Raikkonen nezpomalil a málem došlo k nehodě. Obhájce titulu však uhnul a úhybným manévrem po obrubníku a trávě střetu zabránil. Fin však obdržel od sportovních komisařů za nebezpečnou jízdu penalizaci a musel projet boxovou uličkou. O několik kol později při tvrdé stíhací jízdě vyjel z tratě, ale po rallye vložce se bez problémů vrátil do závodu. Schumacher však také chyboval a při jízdě po obrubníku si poškodil jak levý, tak pravý aerodynamický prvek ovlivňující proudění vzduchu za předními koly. Ve 3/4 závodu přesto M. Schumacher vedl, následoval Montoya, Coulthard, Trulli, Frentzen, Alonso, R. Schumacher, Villeneuve, Button, Verstappen, Fisichella a Pizzonia. S vlajícími prvky pod a kolem vozu musel Schumi do boxu již potřetí a po lehkém dotankování se vrátil opět za Raikkonena. Vedoucí Montoya na prvním úseku okruhu vyrobil ve 46. kole hrubku a po hodinách přišel o vedení ve prospěch za ním jedoucího Coultharda, který se tak poprvé dnes dostal do čela. 11sekundový náskok a 10 kol do cíle dávaly tušit, že o vítězi prvního závodu je rozhodnuto. Boj o 2. místo vrcholil v bitvě Montoyi, Raikkonena a M. Schumachera, kteří jezdili v jediné vteřině. Těsně před koncem závodu odstoupil pro poruchu vozu ještě Pizzonia a do boxů zajel i Fisichella. Raikkonen se nevzdával a stále na Montoyu tlačil, ale M. Schumacher s lehce poškozeným vozem se spokojil s body za 4. Místo, než by se pouštěl do přílišného rizika. Vyhrál tak zaslouženě muž, který vedl pouze posledních 10 kol, ale od začátku závodu byl stále blízko čela. McLaren získal dvě umístění na stupních vítězů a největším překvapením je to, že na stupně nevystoupí nikdo v červené kombinéze, což je po posledních dvou sezonách skoro nepředstavitelné. Montoya byl zklamaný a při odchodu od vozu kroutil nad svojí chybou hlavou. Zklamání si však musí do dna vypít především tým BAR, který po oslnivých výkonech v kvalifikacích a volných trénincích závod prokaučoval naprosto špatnou strategií. Dá se říci, že si FIA nemohla přát lepší průběh prvního závodu, ovlivněného dramaticky změněnými pravidly. Premiéra vyšla na jedničku, i když současná podoba závodů připomíná spíše loterii než závod s časem a soupeři, na který jsme byli dosud zvyklí v podobě Formule 1. Co se týče výsledného efektu, dosáhla FIA návratu dramatických okamžiků, kterých jsme si dnes užili opravdu hodně. Ti, kdož si nepamatují obdobné bitvy v přirozeném vývoji závodu, budou jistě novou podobou F1 nadšeni a my, kteří jsme již těch ročníků směrem dozadu viděli poměrně dost, si jistě dokážeme zvyknout…