Malajsie: Excelovali Button a déšť

Daniel Šupa, 5. dubna 2009, 12:34 Google+

GP MALAJSIE: Po 33 kolech FIA pro nebezpečné podmínky na trati závod zastavila a později i ukončila. Po zaváhání na startu vedl závod Rosberg, ale duo Button – Brawn opět nemělo přes měnící se podmínky konkurenci. Na stupně vítězů vystoupili také Heidfeld a Glock. Ferrari riskovalo a jsou bez bodu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Podmínky na startu nenaplnily očekávání a vozy se řadily na suché dráze zalité sluncem. V okolí dráhy však oblaka dávala tušit brzké nebezpečí deště. Startovní manévr pokazil z pole position startující Button, který klesl až na čtvrté místo. Vynikajícím startem se prezentoval naopak Rosberg, jenž šel do čela před Trullim a z devátého místa startujícím Alonsem, který nesporně překvapil. Glock klesl až na osmé místo, v prvním kole skončil v kačírku Kovalainen a o kolo později s poškozeným motorem Kubica. Button i Barrichello brzy dvojnásobného šampiona v Renaultu překonali.

Závodní pole vedl po pátém kole Rosberg, následoval Trulli, Button, Barrichello, Alonso, Raikkonen, Webber, Glock, Heidfeld, Vettel, Hamilton, Massa, Piquet, Nakajima, Bourdais, Sutil, Fisichella a Buemi.

První čtyři vozy jely v deseti vteřinách, přitom Button začínal atakovat pozici druhého Trulliho. Závod nabízel ještě více soubojů než v Austrálii, za pátým a velmi těžkým Renaultem Alonsa čekali na příležitost Raikkonen, Webber, Glock. Vettel zaútočil na Heidfelda, starší z Němců při obraně chyboval a propadl se až za Hamiltona, jenž z duelu před sebou vytěžil další pozici k dobru.

V 11. kole se podařilo Raikkonenovi předjet Alonsa, jemuž se vůz smýknul při brždění. Webber okamžitě naznačil útok, ale Glock využil souboje a Australan musel začít hlídat pozici. Ferrari se rychle vzdálilo a ke skupině se naopak dotáhl Vettel. Webber na třetí pokus Renault překonal a skupinku opustil i Vettel, otevřel totiž u mechaniků sérii prvních zastávek.

Rosberg zajel do boxů v 15. kole, ve chvíli, kdy se na dráze objevily první kapky deště. Ale mechanici nasadili slicky a měkčí směs. Vedení převzal Trulli a Button začal zajíždět velmi rychlá kola v očekávání dřívější zastávky Itala v boxech. Rosberg klesl na 4. pozici, vedení spadlo do klína Buttonovi, ale i Brita čekalo tankování. Ferrari v případě Raikkonena vsadilo na mokré pneumatiky v 18. kole jako první, stále ale bylo sucho. Button zajížděl pekelně rychlé časy a od mechaniků dostal znovu slicky a měkčí směs. Podařilo se mu však takticky překonat jak Trulliho (+11,4), tak Rosberga (+6,0) a po návštěvě boxů Barrichellem se ujal vedení.

Déšť udeřil v 21. kole a jezdci začali mít velké problémy. Mimo se ocitl Alonso, ale pokračoval se ztrátou. Všichni zamířili do boxů a první přezul lídr Button. Raikkonenovi risk vůbec nevyšel, neboť déšť přišel příliš pozdě a Fin mezitím na suché dráze pneumatiky doslova zničil, patřilo mu až 14. místo. Krásný souboj kolo na kolo spolu sváděli o šestou pozici Hamilton a Webber.

Australan byl na vodě velmi rychlý, dokonce na začátku cílové rovinky předjel Heidfelda po vnější stopě vracečky, ale rekordy na mokré dráze zapisoval Glock, jenž jezdil o tři vteřiny rychleji než vedoucí Button, naopak mezi nejpomalejší patřil jeho kolega Trulli a vůbec se nedařilo Vettelovi.

Glock se posunul až na druhé místo, ale se ztrátou 24,6 vteřiny za Buttonem. Barrichello a Trulli zajeli ve 29. kole do boxů potřetí a nasadili přechodné gumy. O kolo později to samé udělal i Button, Webber a další piloti. Nad okruhem se následně objevily sluneční paprsky, ale Glock bral znovu mokré a podobně Hamilton s Massou. Paprsky brzy zmizely a okruh zaplavil přívalový déšť. Button počtvrté využil mechaniky a nasadil mokré gumy. Vettel skončil mimo dráhu, Fisichella chyboval, ale vrátil se.

Podmínky se zhoršovaly a v 31. kole byl povolán bezpečnostní vůz. Ross Brawn ve vynikající spolupráci s Buttonem dokázali nástrahami proplout bez ztráty vedení a opětovně se musí smeknout před jeho úsudkem. O kolo později vedení závodu Grand Prix Malajsie zastavilo červenou vlajkou!

Jezdci měli velké problémy i jen dojet na cílovou rovinku, Fisichella byl dalším, kdo zůstal v kačírku, hodiny vytočili Heidfeld a Hamilton. Pořadí bylo následující: Button, Glock, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Hamilton, Rosberg, Webber, Massa, Bourdais, Alonso, Nakajima, Piquet, Raikkonen a Sutil. Vettel, Buemi, Fisichella, Kubica a Kovalainen jsou mezi neklasifikovanými.

Vedení závodu mělo možnost závod po zlepšení podmínek restartovat. K tomu by došlo za bezpečnostním vozem. Druhou možností bylo závod ukončit definitivně a vzhledem k tomu, že nebylo odjeto více jak 75% vypsaných kol, započítávaly by se body v poloviční hodnotě.

Deset minut před vypršením dvouhodinového limitu rozhodlo vedení závodu o jeho definitivním ukončení a přehodnotilo závěrečná kola i výsledné pořadí v cíli.

Jenson Button si připsal druhé letošní a znovu ne zcela tradiční vítězství. V Austrálii projel cílovou čáru za bezpečnostním vozem, v Malajsii si vítězství proseděl ve stojícím voze, ale Britovi lze dnes vytknout jedině zaváhání na startu, které následně s bonusem odčinil. Jakým způsobem spolu s Ross Brawnem závod kontrolovali za měnících se podmínek, snese srovnání se spoluprácí Brawna se Schumacherem za jejich společné éry ve Ferrari.

Druhé místo získal zatím i letos nevýrazný Heidfeld, třetí místo připadlo na vodě vynikajícímu Glockovi, čtvrté zbylo na jeho kolegu z Toyoty Trulliho. Barrichello, Webber, Hamilton a Rosberg obsadili poslední bodované pozice.

Průběžné pořadí naleznate zde

GP Malajsie (Sepang International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 22 Jenson BUTTON gbrBrawn GP 531 KOL
2. 6 Nick HEIDFELD deuBMW Sauber F1 4+ 22.722
3. 10 Timo GLOCK deuPanasonic Toyota Racing 3+ 23.513
4. 9 Jarno TRULLI itaPanasonic Toyota Racing 2,5+ 46.173
5. 23 Rubens BARRICHELLO braBrawn GP 2+ 47.360
6. 14 Mark WEBBER ausRed Bull Racing 1,5+ 52.333
7. 1 Lewis HAMILTON gbrVodafone McLaren Mercedes 1+ 60.733
8. 16 Nico ROSBERG deuAT&T WilliamsF1 Team 0,5+ 71.576
 
 
9. 3 Felipe MASSA braMarlboro Scudéria Ferrari  + 76.932
10. 11 Sebastien BOURDAIS fraScudéria Toro Rosso  + 102.164
11. 7 Fernando ALONSO espING Renault F1 Team  + 1 KOLO
12. 17 Kazuki NAKAJIMA jpnAT&T WilliamsF1 Team  + 1 KOLO
13. 8 Nelson PIQUET JR. braING Renault F1 Team  + 1 KOLO
14. 4 Kimi RÄIKKÖNEN finMarlboro Scudéria Ferrari  + 1 KOLO
15. 15 Sebastian VETTEL deuRed Bull Racing  + 1 KOLO
16. 12 Sebastien BUEMI cheScudéria Toro Rosso  + 1 KOLO
17. 20 Adrian SUTIL deuKingfisher Force India F1  + 1 KOLO
18. 21 Giancarlo FISICHELLA itaKingfisher Force India F1  + 1 KOLO
 DNF  5 Robert KUBICA polBMW Sauber F1  DNF
 DNF  2 Heikki KOVALAINEN finVodafone McLaren Mercedes  DNF
 
 Nejrychlejší kolo:
  22 Jenson BUTTON Brawn BGP001
Mercedes V8
Bridgestone   1:36,641
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Malajsie: Excelovali Button a déšť

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz jr. čekal na vítězství nejdéle po Sergio Pérezovi

Kterak se Ferrari zbavilo titulu aneb nejhorší může být jen jeden

Guanyu Zhou

GP VELKÉ BRITÁNIE: Drama na Silverstone zapsalo nové jméno do knihy vítězů - Carlos Sainz

Carlos Sainz zklamaný po závodě v Ázerbájdžánu

PROHLÁŠENÍ po závodě: Závěrečnou bitvu si jezdci užili. Leclerc neskrývá zklamání

Carlos Sainz s Ferrari SF21 loni v Silverstone

GRAFIKA: Startovní rošt v Silverstone - Sainz před Verstappenem, Hamilton v 3. řadě s Norrisem

Carlos Sainz zklamaný po závodě v Ázerbájdžánu

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Sainz triumf nečekal

Carlos Sainz se svou trofejí za druhé místo v závodě v Kanadě

Mokrá kvalifikace pro Sainze, druhý skončil Verstappen a třetí Leclerc

Max Verstappen v závodě v Ázerbájdžánu

Ve třetím tréninku dominoval Max Verstappen

Carlos Sainz v závodě v Kanadě

Ve druhém tréninku nejrychlejší Sainz před Hamiltonem a Norrisem

Valtteri Bottas v kvalifikaci v Ázerbájdžánu

První trénink v Silverstone s minimálním provozem. Nejrychlejší Bottas před Hamiltonem

Lewis Hamilton s Mercedesem W13 v Miami

"Hamilton může v Silverstone vyhrát i s pomalejším vozem," myslí si Wolff

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:30- 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP USA (Indianapolis)

Startovní rošt graficky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Masi udělal v Abú Zabí jen jednu chybu," vrací se Horner k rozhodující bitvě roku 2021

  2. GP VELKÉ BRITÁNIE: Drama na Silverstone zapsalo nové jméno do knihy vítězů - Carlos Sainz

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Sainz triumf nečekal

  4. Kterak se Ferrari zbavilo titulu aneb nejhorší může být jen jeden

  5. Mokrá kvalifikace pro Sainze, druhý skončil Verstappen a třetí Leclerc

  6. Ve druhém tréninku nejrychlejší Sainz před Hamiltonem a Norrisem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud