DISKUZE K ČLÁNKU Počátky turba v F1

Rok 1977 se nesl ve znamení velkých technologických inovací. Zatímco většina pozorně sledovala Lotus, jak objevuje principy „ground-effectu“, vstup Renaultu do šampionátu s další novinkou, která brzy měla udávat tempo v moderní F1, byl odsunut na vedlejší kolej. Alespoň prozatím.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Počátky turba v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 31, poslední 16.03.2013 08:12 Vložte komentář

Nejlepší názory

» McMatej (Hlasovalo 6 lidí) 13.03.2013 16:30
Není to blbost. Je to stejný jako u motoru se… »
» uzivatel000224 (Hlasovali 5 lidé) 10.03.2013 15:31
http://www.youtube.com/watch?v=s7Jm4jNUjzs 03 »
» uzivatel000692 (Hlasovali 5 lidé) 11.03.2013 00:16
Jo, Renault :-( U Renaultu byli vždycky… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Ferda

    Ferda

    46.47.176.XXX
    Kolik? 1 500 koní jsem nečetl ani v těch nejdivočejších diskuzích. To je těžký úlet.02
    Co si vzpomínám, tak se šuškalo , že Honda je schopná krátkodobě docílit až 1 200 kobylek, ale nikdy to nikdo oficiálně nepotvrdil a brálo se to pouze jako reklamní trik.

    + 4 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • anonym

      188.92.15.XXX
      BMW M12/13 - 1
      [odkaz na stránku]

      + 4 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Arnoux

      89.24.9.XXX
      Ferdo je to realita.Honda se neřadí co se týká výkonu na vrchol.Neoficiálně se o titul uchází Renault-Gordini a BMW.Ayrton Senna jezdil v kvalifikacích s Lotusem 97T s výkonem 1500PS a BMW udává u tehdejšího motoru výkon 1600PS(typ neznám).Motory udajně foukali snad na sedm atmosfer.Motor vydržel tři kola.

      + 3 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • anonym

        188.120.195.XXX
        No, určitě ne ve všech. Výkon závisí na nadmořské výšce, teplotě, vlhkosti... Běžné kvalifikační výkony byly na vrcholu okolo 1100 - 1200, resp. 1300 a v optimálních podmínkách se ODHADUJE 1400 hp u BMW. Těch 1500 opravdu vypadá na báchorku nehorázného optimisty hraničícího se lhářem. 03

        + 4 / − 5

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • Ferda

        Ferda

        46.47.176.XXX
        Já se hádat nemíním, jen opakuji to co se dostávalo na povrch v době kdy se tyhle motory používaly. A co vím, tak žádný tým v závodě nepoužíval více než 1 000 koní, spíš o stovku méně.
        Na kvaldu se tehdy používal spešl motor, ale aby měl o 50%!!! více je nemyslitelné. Nejen že by to neustála převodovka, spojka a hřídele, ale vůz by se při každém přidání plynu choval jako na ledě. Takový výkon by prostě nešlo na tehdejších pneu vůbec přenést na vozovku.

        Ano v laboratorních podmínkách je možné takový výkon z tehdejších motorů vyždímat.

        Ale z logického hlediska mého selského rozum a věku dalek pohádkám říkám, že motor s tak velkým výkonem v žádné kvalifikaci F1 nikdy nebyl použitý.

        + 5 / − 4

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • anonym

          188.120.195.XXX
          Ať se ti to líbí, nebo ne, kvalifikační motory BMW na vrcholu turbo éry skutečně měly výkony o cca 50 % vyšší než závodní a není to až tak nepochopitelné, když v Q tlačilo turbo o 50 % víc (3,6 vs 5,4 resp. 5,5 bar). Když to zjednodušším, tak o 50 % víc vzduchu = možnost vstříknout o 50 % víc paliva = o 50 % vyšší výkon.

          Tehdejší pneu? Právěže tenkrát byly v F1 speciální kvalifikační pneumatiky s životností 3 - 4 kola, které byly vyrobené ze superlepivých směsí na jedno použití (po schladnutí docházelo ve směsi k takovým změnám, že pak byla pneu nepoužitelná).

          Mimochodem, když koukneš na nějaké onboard Q video, je znát, jak pilot s tím výkonem bojuje a jak musí být opatrný s plynem na výjezdu z pomalejších zatáček. Víc než o nemožnosti tak velkých výkonů to vypovídá o tom, jací byli piloti v té době machři.

          + 3 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Ferda

            Ferda

            46.47.176.XXX
            o 50 % víc vzduchu = možnost vstříknout o 50 % víc paliva = o 50 % vyšší výkon.

            = 100% blbost. Musíš odpočítat tepelné ztráty, tření a další faktory.

            + 5 / − 7

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • anonym

              178.255.168.XXX
              "KDYŽ TO ZJEDNODUŠŠÍM" 20

              + 4 / − 2

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Ferda

                Ferda

                46.47.176.XXX
                Fyzikální zákony jsou dané a pevné. Tam žádna o....... nepomůže.
                Příspěvek byl redakčně upraven.

                + 1 / − 3

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
            • McMatej

              McMatej

              89.29.72.XXX
              Není to blbost. Je to stejný jako u motoru se zvihovým objemem například 1,5 a 3 litry.
              A u turbomotorů jsou právě ty tepelné ztráty, tření a další faktory menší. Proto se teď dělají downsizingové motory. 03

              + 6 / − 3

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • anonym

                188.120.195.XXX
                Porovnávat turbo s atmosférou je na jinou debatu (přes všechny výhody a nevýhody se IMHO na downsizingové přeplňované motory přechází hlavně kvůli emisím).

                Když budeme mít stejný přeplňovaný motor, kterému jenom přidáme plnící tlak a palivo, tak jsou všechny ty faktory velice podobné. Logicky vyšší tlak zvýší teplotu stlačeného vzdchu, kterou budeme muset odvést větším mezichladičem, což znamená nepatrně vyšší tepelnou ztrátu plus třecí odpor vzchu v mezichladiči. Tzn. mezi plnicím tlakem, množstvím paliva a výsledným výkonem nikdy nebude přímá úměra, proto jsem psal "když to zjednodušším".

                Čekal jsem, že se toho třeba chytne někdo, kdo to studuje nebo dělá a problematiku nám víc přiblíží. Nu což, části vytržené z celkového kontextu se zase chytl jenom Ferda a argumenty veškeré žádné. 03

                + 4 / − 4

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • Ferda

                  Ferda

                  46.47.176.XXX
                  Zase jsi mimo, nejedná se pouze o ztrátách na turbu, ale především na motoru. Jen teplem ze ztrácí nějakých 20% !!! výkonu a kde jsou další ztráty ve tření, odporu maziva a ostatní.

                  Tvá představa, že když zvýšíš tlak na turbu o 50% je těžce mimo mísu a vymyká se všem mechanickým a fyzikálním zákonům.

                  + 1 / − 4

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • anonym

                    188.120.195.XXX
                    Aha, on vlastně motor s nižším plnicím tlakem nehřeje, nemaže, nemá žádný třecí odpor atd. Ještěže jsi nám to vysvětlil. Teď konečně vím, proč atmosférické motory vytlačují přeplňované. 03 18

                    Má představa hlavně začínala upozorněním, že to je zjednodušené, aby se toho nějaký rádobyinteligent nechytl jako dogmatu. Jak vidno, měl jsem to napsat úplně jinak. Nebo spíš vůbec nereagovat, moje chyba.

                    Ostatně pindej si jak chceš. Fakt, že BMW v 86. jezdilo v kvalifikacích s tlakem 5,5 baru a výkonem hodně přesahujícím tebou deklarovaných krátkodobě docílených 1200 koní, nezměníš. Ostatně zatím jsi kromě vágních tvrzení o nemyslitelném, nemožném a odporujícím fyzikálním zákonům nehodil do placu jediný argument, proč by to s nejmodernější technikou a podle měřítek obyčejného smrtelníka vpodstatě neomezenými financemi nešlo. 04

                    + 4 / − 3

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • Ferda

                      Ferda

                      46.47.176.XXX
                      Příspěvek byl smazán na základě porušení podmínek diskuze.

                      + 2 / − 4

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • anonym

                        188.120.195.XXX
                        ...
                        Chceš trochu fyziky a matiky? Fajn. Při velkých plnicích tlacích dochází k velkým dodatečným ztrátám v systému přeplňování, protože se rychle stlačený vzduch hodně ohřívá a teplo je obzvlášť u zážehového motoru třeba odvést, aby nedocházelo k samovznícení paliva před bodem zážehu, ano? Fajn, o kolik tepla víc budu muset odvést, když navýším stlačení ideálního plynu z 3,6 na 5,5 bar, abych udržel konstantní teplotu? Celkem jednoduchý příklad s jedním integrálem, možná budeš sám překvapen výsledkem. Pak porovnáme, ok? 04
                        Příspěvek byl redakčně upraven.

                        + 1 / − 4

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • McMatej

                          McMatej

                          81.201.60.XXX
                          Kde se odvádí teplo ze stlačeného vzduchu??
                          A seš si jistý například tím, že motor s plnícím tlakem 3,6 bar bude mít stejný kompresní poměr jako motor s plnícím tlakem 5,5 bar??

                          + 4 / − 4

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • anonym

                            188.120.195.XXX
                            To myslíš vážně? Přece v chladiči stlačeného vzduchu.
                            [odkaz na stránku]

                            Kompresní poměr je přece irelevantní, udávané hodnoty plnicího tlaku jsou před sacím ventilem, do motoru jsme ještě nedošli. Rozuměj, tohle už není ani tolik o tématu, jako o tom, že když se tu Ferda pořád ohání fyzikou, matikou a mojí nedovzdělaností (smazáno redakcí), nemělo by mu dělat takhle jednoduché zadání problémy. Osobně hádám, že už se tu neukáže. 03

                            + 4 / − 2

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • McMatej

                              McMatej

                              81.201.60.XXX
                              Jen nechápu jak výkon motoru souvisí s tím kde a o kolik se chladí stlačený vzduch.

                              Kompresní poměr není ani zdaleka irelevantní. 20 U více přeplňovaného motoru bude kompresní poměr menší. To znamená, že bude mít větší objem.
                              Takže směsí se naplní nejen zdvihový objem, ale i kompresní objem. A když bude kompresní objem větší, tak do motoru dostane celkově víc směsi a to namená větší výkon.

                              + 3 / − 4

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                              • anonym

                                188.120.195.XXX
                                Tak potom nevím, o čem se chceš bavit, když se musíš ptát na takové zakladní věci. Hustota vzduchu se s rostoucí teplotou snižuje, takže abys ho do válce dostal co nejvíc, potřebuješ ho ochladit. Nemluvě o nutnosti dostat stlačenou směs ve válci pod samozápalnou teplotu.

                                Přečti si na co reaguješ, proboha, než začneš obracet oči v sloup. 20 Pro ten výpočet je úplně jedno, co se děje se vzduchem za mezichladičem, pro mě za mě tam ani žádný motor být nemusí. Jak už jsem jednou psal, s tématem článku to má málo společného, jde jen o Ferdu, tak to neřeš.

                                + 3 / − 3

                                ohodnotit kladně záporně

                                Reagovat Nahlásit
                                • Ferda

                                  Ferda

                                  46.47.176.XXX
                                  Vůbec nechápeš, že přímá úměra množstvím dodávaného paliva a plnicího tlaku vzduchu s výkonem motoru neexistuje. Přitom opomíjíš fyzikální ztráty, ale stále si meleš svou.
                                  Prostě a jednoduše je tahle debata s Tebou ztráta času.

                                  + 1 / − 2

                                  ohodnotit kladně záporně

                                  Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama