DISKUZE K ČLÁNKU Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace
Zkušený aerodynamik jednoho špičkového týmu exkluzivně odpovídá čtenářům F1news.cz na jejich zajímavé dotazy. Kolik z celkového přítlaku vozu vytváří difuzor? Dočkáme se letos pasivních DRS (DRD) systémů? Jsou zadní ramena zavěšení McLarenu tajnou zbraní? Jak ovlivňuje aerodynamiku vozů déšť? Jak probíhá návrh aerodynamického balíku či jak se hodnotí korelace dat?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» Gustav Anděl
(Hlasovalo 22 lidí)
09.03.2014 20:45
To mi hlava nebere Nejsem schopný pochopit tolik… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
Nasir
19:52 09.03.2014 188.175.189.XXXPoděkování Zdá se mi, že redakce se poslední dobou překonává, exkluzivity, souhrny testů... atd. Díky za skvělý článek. Trochu mě mrzelo, že mi to tento týden nevyšlo jako minule (a ještě mi vypadl inet), ale otázek bylo i tak dost. A Petr se navíc zeptal na věc, která mě taky zajímala (24).
Můžete prosím vyřídit dotyčnému aerodynamikovi moje (naše) poděkování a "hodně štěstí ve vývoji vozu"? -
-
erdedy
19:16 09.03.2014 178.41.82.XXXNeblbni, do detailov nepojde/neodpovie nikto. Bolo by tak lahsie vynuchat, pre ktory team robi.
Ale pravda je, ze napr. P. Symonds ma taky "dar", vie veci vysvetlit neskutocne zrozumitelne a jednoducho (aj pre menej chapavych - ako ja) - aj ked pritom nepovie nic "tajne", clovek nadobuda okamzite dojmu, ze povedal vsetko, co sme chceli/potrebovali.
Takze pocitam, ze toto nebol Pat. Alebo nas naschval pomylil "inym" stylom...(?)-
-
Nasir
22:11 09.03.2014 188.175.189.XXXTaky bych byl rád za delší odpovědi, ale takový člověk má jiné důležitější povinnosti. Ono to není vůbec běžné, že by inženýr odpovídal na naše dotazy ve svém volném čase, aniž by to měl nařízeno nebo ho kdokoliv v týmu pochválil. Navíc zodpověděl technické dotazy, což taky běžně v médiích neuvidíš, takže berme to tak.
-
-
-
-
erdedy
17:32 09.03.2014 178.41.82.XXXTak toto je goool...
Pocuj John (Travolta agent provokater?), neni ti tak trochu trapne spochybnovat tuto pracu? Poznas snad "pozadie" ako k tomu redakcia/autor prisiel? Je pre teba nepredstavitelne, ze niekto moze mat nejake vztahy z ludmi v teamoch? Myslis, ze je to proprve, co tu bol skutocne exkluzivny rozhovor?
Si najskor umumlany prdola z konkurencneho webu, ze? Takze sa ani "nevyzuvaj", otoc sa hned vo dverach a tahni tam odkial si sem prisiel očumovat.
-
-
McMatej
16:44 09.03.2014 88.131.62.XXXTaky děkuji i když mně osobně odpověď v duchu "máte částečně pravdu" moc nenadchla. Co vytváří podtlak, kde se bere ten výkon, který vysává vzduch z pod auta jsem se nedověděl.
Ale chápu, že je těžké na otázku v délce jedné věty jednou větou odpovědět.-
Petr
07:54 10.03.2014 109.81.245.XXXZkus prosím tě popsat, co přesně ti není jasné, zkusím ti to vysvětlit (zdá se mi to jasné), popř. pokud nebudu vědět, tak se na zkusím dodatečně zeptat. V difuzoru vzduch zpomaluje, to máš pravdu (má zařídit šetrně (bez indukovaného odporu) to srovnání tlaků), nevytváří už moc přítlaku, ale pořád tam o něco nižší tlak než v okolí. Viz ten příklad s druhou částí (tou rozšiřující se) Venturiho trubice.-
McMatej
18:49 10.03.2014 194.228.20.XXXUff, když ono to není tak jednoduché, aby se to dalo písemně diskutovat na fóru. Tím myslím, že je problém srozumitelně a pokud možno krátce položit otázku a odpověď.
Takže IMHO, s Venturiho trubicí a efektem to nebude tak jednoduché, jak nás ve škole učili. Na to, aby na těleso - auto působila aerodynamická síla, není důležitá jen rychlost proudění z jedné strany tělesa, ale vždy jde o rozdíl proudění nad autem a pod autem. A protože pod autem je rovná podlaha, to znamená krátká dráha a nad autem delší dráha obtékajícího vzduchu, je dost dobře nemožné jen vlivem prouděním vyvolat přítlak, protože nad autem se vzduch bude vždy pohybovat rychleji.
V difusoru se rychlost vzduchu proudícího z pod auta zpomaluje. Na tom se shodneme, takže není potřeba to řešit.
Já jsem přesvědčený, že difusor vzduch z pod auta vysává, podobně jako kdysi dříve, když se do auta montoval ventilátor a ten vysával vzduch z pod auta. (Brabham Formula 1 BT45)
Za dlouhých zimních večerů jsem si udělal maketu difusoru a když jsem nad něj foukal vzduch, tak se z něj vzduch vysával (viz [odkaz na stránku] Proto se dřív dávaly výfuky dovnitř do difusoru, ještě loni se proud výfukových plynů směřoval nad difusor, aby rychle proudící vzduch nad difusorem vysával vzduch z vnitřku difusoru. Na podobném principu pracuje ejektor a např. tzv. ejektorové chlazení.
Hodně zajímavostí i o aerodynamice je [odkaz na stránku] (redakce v zájmu dobré věci promine) ;-)-
Petr
22:01 10.03.2014 78.157.160.XXXNo, moc stručné to nebylo, ale už ti asi rozumím, co myslíš, a kde je chyba. Vzduch pod podlahou totiž neproudí pomaleji, ale RYCHLEJI než nad autem (ověřoval jsem si to teď F1 aerodynamiků). Proto odsává vzduch z pod auta, ze přední části podlahy.. tak jako u té Venturiho trubice. To video je jinak super, ty jsi ale kutil!-
McMatej
22:41 10.03.2014 194.228.20.XXXJá věděl, že to nedokážu zformulovat přesně. :-)
Myslel jsem pod podlahou je kratší a nad autem delší dráha, proto musí pod autem pomaleji.
U F1, když difusor odsává vzduch z pod auta, tak pod autem proudí rychleji, ale až s pomocí odsávání. Sám od sebe by pod autem rychleji neproudil.
Ohledně nahánění vzduchu pod auto: Tvar předního křídla nevypadá, že by směřoval vzduch pod auto. Naopak, když má přední krídlo generovat přítlak, musí vzduch odklánět nahoru.
A stejně tak přední strana podlahy (karoserie nad spliterem a karoserie pod nosem, ani karoserie pod chladiči, deflektory pod vstupy do chladičů) nevypadají, že by směrovala vzduch pod auto. Řekl bych, že rozhrnují vzduch do stran.
Když mělo Ferrari pružnou podlahu (ohýbal se spliter nahoru (zátěžový test se v tomto místě dělá silou nahoru) tak to sloužilo ke zmenšení přítlaku na rovinkách i když zvednutý spliter musel nabírat víc vzduch pod podlahu.
I ten vír Y250 na obrázku mezi dotazy směřuje nad podlahu.
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
Lewis HAMILTON - 2. Trénink (9:00 - 10:00)
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek