DISKUZE K ČLÁNKU Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace
Zkušený aerodynamik jednoho špičkového týmu exkluzivně odpovídá čtenářům F1news.cz na jejich zajímavé dotazy. Kolik z celkového přítlaku vozu vytváří difuzor? Dočkáme se letos pasivních DRS (DRD) systémů? Jsou zadní ramena zavěšení McLarenu tajnou zbraní? Jak ovlivňuje aerodynamiku vozů déšť? Jak probíhá návrh aerodynamického balíku či jak se hodnotí korelace dat?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» Gustav Anděl
(Hlasovalo 22 lidí)
09.03.2014 20:45
To mi hlava nebere Nejsem schopný pochopit tolik… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
-
-
-
forhe
22:51 10.03.2014 89.173.217.XXXMne sa zda ze Y250 tiez svojim sposobom utesnuje podlahu. Na tom obrazku ho je vidno mierne nad podlahou, ale predpokladam, posobi na vacsej ploche ako je zrejme z toho obrazku.
Vzduch ide pod podlahu jednak pod prednym kridlom a potom este cast po tom co opusti predne kridlo je vhanana deflektormi pod podlahu, nie?
-
-
-
forhe
22:02 10.03.2014 89.173.217.XXXPodla mna to je uplne jednoduche. Pred autom prudi vzduch pomalsie. Prednym kridlom a ostatnymi prvkami nazeniez vzduch pod podlahu. Kedze v mieste podlahy ma vzduch menej priestoru dochadza k zrychleniu prudenia a vznika podtlak. v difuzore vzduch opat spomali. S prudenim nad autom to nema vobec nic spolocne. Je ale samozrejme ze difuzor sa navrhuje tak aby spolupracoval aj s ostatnymi sucastami, ale primarne to ucel nie je.
Ak pises o nejakom "lifte" ktory produkuje auto samo, tak ok. Samozrejme nejaky lift vznika, ale som presvedceny o tom, ze je daleko daleko nizsi ako pritlak ktory generuju kridla, resp. ucel ridla je presne eliminovat tento lift. Typicky priklad je odtrhova hrana (alebo gurneyho klapka ak chces) na seriovych hatchbag-och pripadne sedanoch.
Takisto ten lift nevznika na celej ploche, ale len na velmi malych plochach, tipujem bocnice - napriklad nedavno casto sklonovany coanda efekt na vyfukoch do istej miery vytvara vztlak. Ale zase prinos vo forme utesnenia podlahy je daleko vyssi ako minimalny lift ktory sposobuje.
-
forhe
22:21 10.03.2014 89.173.217.XXXEste doplnim pekny priklad z wikiedie. Porsche 930 turbo malo s tim liftom problem. Ten zadok je idealne miesto na vytvaranie vztlaku, preto mala 930 ten "whale tale" - to kridlo. Aby eliminovali vztlak, rep. znizili rychlost prudenia vzduchu nad autom.
-
-
Petr
22:09 10.03.2014 78.157.160.XXXVidím, že angličtina pro tebe není problém, tohle by ti také mohlo pomoci:
[odkaz na stránku]-
-
Petr
09:34 11.03.2014 109.81.245.XXXNejsem si jistý, jestli ti teď rozumím. Vzduch naženeš pod podlahu, na začátku je menší průměr = nižší tlak. V difuzoru dochází k expanzi, ten vzduch to místo musí vyplnit, proto vzniká podtlak a podlaha generuje přítlak. Není třeba žádný ventilátor či nižší tlak nad ním - vzduch tam proudí pomaleji, takže to možné není.
Jen pro ilustraci: flow-vis difuzoru letošního McLarenu MP4-29: [odkaz na stránku]-
McMatej
11:54 11.03.2014 176.67.230.XXXJasně, že si asi nerozumíme.
V první řadě si nemyslím, že se "nahání" vzduch pod podlahu. 1) To nahánění by muselo generovat vztlak, a za 2) tvar předku podlahy neodpovídá tomu, že by měl směřovat vzdich pod podlahu viz můj příspěvek včera 22:41.
Takhle to fungovalo u windcarů, ale tam měly celé bočnice tvar obráceného křídla. viz [odkaz na stránku]-
-
McMatej
15:32 11.03.2014 176.67.230.XXXNechci slovíčkařit a myslím to vážně a upřmně. Pod naháněním si představuju něco jako klín, obrácený tím širším koncem dopředu. (obrácený difusor) nebo deflektor, který bude umístěn tak, že přední hrana je výš nez zadní hrana. (jak to mám napsat???? to chce namalovat, ale nemám žádný vhodný pohled na auto) Na předním křídle není žádná část zakřivená tak, aby směrovala vzduch dolů.
Ale nic takového vpředu na autě není. Vzduch, který proudí pod nosem, tak když dorazí na "přední kýl" monokoku, tak se pod podlahu nemůže dostat, protože je nad spliterem, takže ho "kýl" "rozrazí" do stran, ale pořád je nad podlahou.-
Petr
16:05 11.03.2014 78.157.160.XXXPřesně tohle ale nosy dělají a mají také ten tvary "jako klín, obrácený tím širším koncem dopředu." Totéž deflektory pod nosem. Jasně, že to vzduch nestihne pod t-tray, ale pod podlahu, které v celé šířce začíná až před bočnicemi, pohodlně. Proč myslíš, že se týmy snaží mít nos tak vysoko? U předního křídla mám na mysli spíše ty vertikální prvky usměrňující proudění (jsou i pod ním)-
McMatej
17:33 11.03.2014 194.228.20.XXXTomu prostě nevěřím. Ani na začátku podlahy pod vstupy vzduchu do chladičů je podlaha předsunutá kousek dopředu, takže pro proudění pod podlahu nijak ideální tvar. Pokud by měli zájem směrovat vzduch pod auto, udělaly by podlahu kratší nebo tvar nad podlahou plynulejší, bez té předsunuté hrany. U deflektorů jsem neviděl tvar, který by směřoval vzduch dolů, vždy ho směřují do stran. např. tady [odkaz na stránku]
To co popisuješ, by muselo fungovat i u civilních aut. Auto tlačí vzduch před sebou, tento stlačený vzduch se rozděluje, část jde pod auto a část nad auto. A při tom všechna civilní auta generují vztlak. Aby se tento vztlak omezil, montují se na přední hranu auta svislé spojlery, která zmenšují vstup vzduchu pod auto. -
McMatej
17:53 11.03.2014 194.228.20.XXXJeště jedna věc mě napadla. Pod autem je vzduch silně brzděn (proti pohybu dozadu) zdola drsnou vozovkou, z vrchu autem, které se pohybuje v proti směru pohybu vzduchu.
Prostě nevěřím tomu, že by se vzduch pod autem sám o sobě, ochotně pohyboval rychleji.
K tomu (rychlejšímu pohybu) je potřeba dodat energii, nějaká síla, která ho uvede do pohybu. A to dělá difusor, který funguje jako ejektor (proudové čerpadlo). Rychle proudící vzduch NAD podlahou a NAD difusorem vysává pomalu proudící vzduch z difusoru.
Aerodynamici mají zájem aby vzduch NAD difusorem proudil co nejrychleji, proto se dávaly výfuky těsně nad podlahu.
Myslím, že nemá smysl v diskuzi pokračovat, už jsem se vykecal dostatečně. :-) Dík.-
x-o
09:35 12.03.2014 147.229.86.XXXUrychlení proudění nad difuzorem pouze "pomáhá" jeho funkci, ale není ten základní princip. Při zrychlení proudění v trubce tím, že ji zúžíš, přece taky nedodáváš žádnou další energii.
Docela dobře to popsal forhe, když sjedeš o kousek níž, takže nemá smysl to opakovat. Výsledkem je lokální zrychlení v okolí náběžné hrany difuzoru (místo difuzoru, které proudění "potkává" jako první), kde taky dochází k poklesu tlaku. Směrem dozadu potom rychlost klesá, protože tlak roste na úroveň tlaku na výstupu. Zrychlováním proudění nad difuzorem trochu snižuješ právě ten tlak na výstupu, takže dochází i k dalšímu snížení tlaku u náběžné hrany nebo taky vysávání vzduchu z toho aparátu na tvém videu.
Viz tento obrázek (směr proudění zleva doprava): [odkaz na stránku] Jde o plný objem, o žádném urychlování proudění nad difuzorem nemůže být řeč. Přesto funguje.
Mimochodem, spoiler na osobních autech sice i zmenšuje vstup proudění pod auto, ale to samo o sobě by až takový efekt nepřineslo. Přítlak u něj vzniká především na základě toho, že mezi přední části auta a spoilerem vzniká něco jako vzduchová kapsa o vysokém tlaku. Ten působí jednak na původní plochy auta (a zvyšuje odpor), ale taky shora na ten spoiler a tlačí ho tedy dolů. Další efekt potom má obtékání toho spoileru směrem pod auto, kde to způsobuje zase oblast nízkého tlaku pod spoilerem.-
McMatej
21:27 12.03.2014 212.79.110.XXXZdravím a děkuji. Děkuji za to, že připouštíš možnost, že proudění nad difusorem pomáhá proudění uvnitř difusoru. ;-)
Spoiler jsem uvedl jako příklad toho, že omezení proudění vzduchu pod auto generuje přítlak (nebo snižuje vztlak). Myslel jsem jen ten jednoduchý, svislou desku u předního nárazníku, ne ten s vodorovnou spodní částí (ve tvaru L).
Jde mi o to, že i u jiných auta se vzduch tlačí (nahání, cpe) pod auto, ale způsobuje to vztlak.
A jak už jsem psal, nemá cenu v tom pokračovat, vše už bylo řečeno, své argumenty vzájemně ignorujeme, takže je to o ničem. Ale i tak dobrá diskuze.-
x-o
09:06 13.03.2014 147.229.86.XXXNevím, co je podle tebe svislý spoiler, původně jsem myslel, že ses jen spletl. Napadají mě jen ty bočnice na vodorovném spoileru, které jen dál zvyšují ten efekt "kapsy".
Proudění pod autem běžně způsobuje vztlak, i tvé odůvodnění se třením nahoře i dole je správné, ale když tam umístíš difuzor, nebo aspoň nakloníš relativně plochou podlahu, tak ten trend v pohodě překonáš.
-
-
-
-
-
-
-
seven
13:27 11.03.2014 193.202.20.XXXNejsou v tom žádné komplikace . Fyzikalní podstata která zde byla zmíněna v mnoha variacích je zde [odkaz na stránku] kde je citováno "Z Bernoulliho rovnice vyplývá, že tlak proudící kapaliny klesá s rostoucí rychlostí. Pokud plyn proudí trubicí dostatečnou rychlostí, tlak v tom místě se natolik zmenší, že toho lze využít například pro odsávání" . U plynu je to díky stlačitelnosti trochu komplikovanější, ale obecně platí izde vice vzduchu = menší tlak při stejné rychlosti.proudění.
Tvar difuzoru pak jen napomáhá optimalizovat průběh a parametry proudění mezi předkem a zadkem auta tak, aby dosažená rychlost pod vozem (a tím i podtlak) byla co největší. Výfukové plyny díky své rychlosti a energii pak ještě dále napomáhají rychlost proudění zvyšovat. Ideální je pochopitelně s ohledem na uvedené co nejmenší štěrbina mezi podlahou a vozovkou, nicméně to je s ohledem na další okolnosti limitované.
-
-
-
-
-
-
-
forhe
10:04 10.03.2014 195.168.126.XXXPriznam sa, ja som cakal taku odpoved aku napisal. Ak chapes venturiho princip, tak by ti to malo byt v principe jasne. Primarny ucel difuzoru je len zvacsit plochu (prierez) na vystupe pomyslenej venturiho trubice. Difuzor neodsava nic. Zjednodusene - predok auta je vstup venturiho trubice(miesto s vyssim tlakom a nizsou rychlostou), podlaha je stred venturiho trubice (miesto s vyssou rychlostou a nizssim tlakom - cize vznika podlak) a difuzor je koniec venturiho trubice (opat miesto s nizsou rychlostou). Prudenie vzduchu nad autom nehra primarnu rolu. Ja som to najlepsie pochopil na principe karburatora. Tam je takisto venturiho trubica a v mieste zuzenia je privod palivod a vplyvom znizeneho tlaku vznika "saci efekt".
-
-
McMatej
16:44 09.03.2014 88.131.62.XXXTaky děkuji i když mně osobně odpověď v duchu "máte částečně pravdu" moc nenadchla. Co vytváří podtlak, kde se bere ten výkon, který vysává vzduch z pod auta jsem se nedověděl.
Ale chápu, že je těžké na otázku v délce jedné věty jednou větou odpovědět.
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
Lewis HAMILTON - 2. Trénink (9:00 - 10:00)
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek