DISKUZE K ČLÁNKU Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace

Zkušený aerodynamik jednoho špičkového týmu exkluzivně odpovídá čtenářům F1news.cz na jejich zajímavé dotazy. Kolik z celkového přítlaku vozu vytváří difuzor? Dočkáme se letos pasivních DRS (DRD) systémů? Jsou zadní ramena zavěšení McLarenu tajnou zbraní? Jak ovlivňuje aerodynamiku vozů déšť? Jak probíhá návrh aerodynamického balíku či jak se hodnotí korelace dat?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 74, poslední 13.03.2014 09:06 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Gustav Anděl (Hlasovalo 22 lidí) 09.03.2014 20:45
To mi hlava nebere Nejsem schopný pochopit tolik… »
» erdedy (Hlasovalo 20 lidí) 09.03.2014 17:32
Tak toto je goool...18 18 18 Pocuj… »
» uzivatel001447 (Hlasovalo 17 lidí) 09.03.2014 14:13
Dlhy 11 11 oba palce hore!!04 aj na… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

            • forhe

              89.173.217.XXX
              Mne sa zda ze Y250 tiez svojim sposobom utesnuje podlahu. Na tom obrazku ho je vidno mierne nad podlahou, ale predpokladam, posobi na vacsej ploche ako je zrejme z toho obrazku.
              Vzduch ide pod podlahu jednak pod prednym kridlom a potom este cast po tom co opusti predne kridlo je vhanana deflektormi pod podlahu, nie?

              + 0 / − 2

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Petr

                Petr

                109.81.245.XXX
                Y250 přímo ne, ale svým způsobem ano. Samotný Y250 vortex proudí nad ní, podlahu utěsňují až další vírové struktury, které kolem něj vznikají.

                + 2 / − 2

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
        • forhe

          89.173.217.XXX
          Podla mna to je uplne jednoduche. Pred autom prudi vzduch pomalsie. Prednym kridlom a ostatnymi prvkami nazeniez vzduch pod podlahu. Kedze v mieste podlahy ma vzduch menej priestoru dochadza k zrychleniu prudenia a vznika podtlak. v difuzore vzduch opat spomali. S prudenim nad autom to nema vobec nic spolocne. Je ale samozrejme ze difuzor sa navrhuje tak aby spolupracoval aj s ostatnymi sucastami, ale primarne to ucel nie je.
          Ak pises o nejakom "lifte" ktory produkuje auto samo, tak ok. Samozrejme nejaky lift vznika, ale som presvedceny o tom, ze je daleko daleko nizsi ako pritlak ktory generuju kridla, resp. ucel ridla je presne eliminovat tento lift. Typicky priklad je odtrhova hrana (alebo gurneyho klapka ak chces) na seriovych hatchbag-och pripadne sedanoch.
          Takisto ten lift nevznika na celej ploche, ale len na velmi malych plochach, tipujem bocnice - napriklad nedavno casto sklonovany coanda efekt na vyfukoch do istej miery vytvara vztlak. Ale zase prinos vo forme utesnenia podlahy je daleko vyssi ako minimalny lift ktory sposobuje.

          + 1 / − 3

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • forhe

            89.173.217.XXX
            Este doplnim pekny priklad z wikiedie. Porsche 930 turbo malo s tim liftom problem. Ten zadok je idealne miesto na vytvaranie vztlaku, preto mala 930 ten "whale tale" - to kridlo. Aby eliminovali vztlak, rep. znizili rychlost prudenia vzduchu nad autom.

            + 0 / − 2

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
        • Petr

          Petr

          78.157.160.XXX
          Vidím, že angličtina pro tebe není problém, tohle by ti také mohlo pomoci:
          [odkaz na stránku]

          + 2 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • McMatej

            McMatej

            194.228.20.XXX
            Dík, ale to znám.
            Jde o to, co je dřív, jestli je napřed podtlak a ten vyvolá proudění nebo obráceně.

            Já myslím, že napřed je podtlak (ať už generovaný ventilátorem nebo jinak) a ten vyvolá rychlejší proudění pod autem.

            + 0 / − 2

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Petr

              Petr

              109.81.245.XXX
              Nejsem si jistý, jestli ti teď rozumím. Vzduch naženeš pod podlahu, na začátku je menší průměr = nižší tlak. V difuzoru dochází k expanzi, ten vzduch to místo musí vyplnit, proto vzniká podtlak a podlaha generuje přítlak. Není třeba žádný ventilátor či nižší tlak nad ním - vzduch tam proudí pomaleji, takže to možné není.
              Jen pro ilustraci: flow-vis difuzoru letošního McLarenu MP4-29: [odkaz na stránku]

              + 0 / − 2

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • McMatej

                McMatej

                176.67.230.XXX
                Jasně, že si asi nerozumíme.
                V první řadě si nemyslím, že se "nahání" vzduch pod podlahu. 1) To nahánění by muselo generovat vztlak, a za 2) tvar předku podlahy neodpovídá tomu, že by měl směřovat vzdich pod podlahu viz můj příspěvek včera 22:41.

                Takhle to fungovalo u windcarů, ale tam měly celé bočnice tvar obráceného křídla. viz [odkaz na stránku]

                + 0 / − 2

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • Petr

                  Petr

                  109.81.245.XXX
                  Nevím, jestli mě chceš tahat za slovíčko, nebo to myslíš upřímně. Já jsem nemyslel "nahánění" nějakými ventilátory, ale přirozeným způsobem při pohybu směrem vpřed - vysoký nos, deflektory pod ním, nastavení proudění předním křídlem atd.

                  + 0 / − 2

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • McMatej

                    McMatej

                    176.67.230.XXX
                    Nechci slovíčkařit a myslím to vážně a upřmně. Pod naháněním si představuju něco jako klín, obrácený tím širším koncem dopředu. (obrácený difusor) nebo deflektor, který bude umístěn tak, že přední hrana je výš nez zadní hrana. (jak to mám napsat???? to chce namalovat, ale nemám žádný vhodný pohled na auto) Na předním křídle není žádná část zakřivená tak, aby směrovala vzduch dolů.

                    Ale nic takového vpředu na autě není. Vzduch, který proudí pod nosem, tak když dorazí na "přední kýl" monokoku, tak se pod podlahu nemůže dostat, protože je nad spliterem, takže ho "kýl" "rozrazí" do stran, ale pořád je nad podlahou.

                    + 0 / − 2

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • Petr

                      Petr

                      78.157.160.XXX
                      Přesně tohle ale nosy dělají a mají také ten tvary "jako klín, obrácený tím širším koncem dopředu." Totéž deflektory pod nosem. Jasně, že to vzduch nestihne pod t-tray, ale pod podlahu, které v celé šířce začíná až před bočnicemi, pohodlně. Proč myslíš, že se týmy snaží mít nos tak vysoko? U předního křídla mám na mysli spíše ty vertikální prvky usměrňující proudění (jsou i pod ním)

                      + 0 / − 2

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • McMatej

                        McMatej

                        194.228.20.XXX
                        Tomu prostě nevěřím. Ani na začátku podlahy pod vstupy vzduchu do chladičů je podlaha předsunutá kousek dopředu, takže pro proudění pod podlahu nijak ideální tvar. Pokud by měli zájem směrovat vzduch pod auto, udělaly by podlahu kratší nebo tvar nad podlahou plynulejší, bez té předsunuté hrany. U deflektorů jsem neviděl tvar, který by směřoval vzduch dolů, vždy ho směřují do stran. např. tady [odkaz na stránku]

                        To co popisuješ, by muselo fungovat i u civilních aut. Auto tlačí vzduch před sebou, tento stlačený vzduch se rozděluje, část jde pod auto a část nad auto. A při tom všechna civilní auta generují vztlak. Aby se tento vztlak omezil, montují se na přední hranu auta svislé spojlery, která zmenšují vstup vzduchu pod auto.

                        + 0 / − 2

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                      • McMatej

                        McMatej

                        194.228.20.XXX
                        Ještě jedna věc mě napadla. Pod autem je vzduch silně brzděn (proti pohybu dozadu) zdola drsnou vozovkou, z vrchu autem, které se pohybuje v proti směru pohybu vzduchu.

                        Prostě nevěřím tomu, že by se vzduch pod autem sám o sobě, ochotně pohyboval rychleji.

                        K tomu (rychlejšímu pohybu) je potřeba dodat energii, nějaká síla, která ho uvede do pohybu. A to dělá difusor, který funguje jako ejektor (proudové čerpadlo). Rychle proudící vzduch NAD podlahou a NAD difusorem vysává pomalu proudící vzduch z difusoru.

                        Aerodynamici mají zájem aby vzduch NAD difusorem proudil co nejrychleji, proto se dávaly výfuky těsně nad podlahu.

                        Myslím, že nemá smysl v diskuzi pokračovat, už jsem se vykecal dostatečně. :-) Dík. 21

                        + 0 / − 2

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • x-o

                          147.229.86.XXX
                          Urychlení proudění nad difuzorem pouze "pomáhá" jeho funkci, ale není ten základní princip. Při zrychlení proudění v trubce tím, že ji zúžíš, přece taky nedodáváš žádnou další energii.
                          Docela dobře to popsal forhe, když sjedeš o kousek níž, takže nemá smysl to opakovat. Výsledkem je lokální zrychlení v okolí náběžné hrany difuzoru (místo difuzoru, které proudění "potkává" jako první), kde taky dochází k poklesu tlaku. Směrem dozadu potom rychlost klesá, protože tlak roste na úroveň tlaku na výstupu. Zrychlováním proudění nad difuzorem trochu snižuješ právě ten tlak na výstupu, takže dochází i k dalšímu snížení tlaku u náběžné hrany nebo taky vysávání vzduchu z toho aparátu na tvém videu.
                          Viz tento obrázek (směr proudění zleva doprava): [odkaz na stránku] Jde o plný objem, o žádném urychlování proudění nad difuzorem nemůže být řeč. Přesto funguje.

                          Mimochodem, spoiler na osobních autech sice i zmenšuje vstup proudění pod auto, ale to samo o sobě by až takový efekt nepřineslo. Přítlak u něj vzniká především na základě toho, že mezi přední části auta a spoilerem vzniká něco jako vzduchová kapsa o vysokém tlaku. Ten působí jednak na původní plochy auta (a zvyšuje odpor), ale taky shora na ten spoiler a tlačí ho tedy dolů. Další efekt potom má obtékání toho spoileru směrem pod auto, kde to způsobuje zase oblast nízkého tlaku pod spoilerem.

                          + 0 / − 2

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • McMatej

                            McMatej

                            212.79.110.XXX
                            Zdravím a děkuji. Děkuji za to, že připouštíš možnost, že proudění nad difusorem pomáhá proudění uvnitř difusoru. ;-)

                            Spoiler jsem uvedl jako příklad toho, že omezení proudění vzduchu pod auto generuje přítlak (nebo snižuje vztlak). Myslel jsem jen ten jednoduchý, svislou desku u předního nárazníku, ne ten s vodorovnou spodní částí (ve tvaru L).

                            Jde mi o to, že i u jiných auta se vzduch tlačí (nahání, cpe) pod auto, ale způsobuje to vztlak.

                            A jak už jsem psal, nemá cenu v tom pokračovat, vše už bylo řečeno, své argumenty vzájemně ignorujeme, takže je to o ničem. Ale i tak dobrá diskuze. 01

                            + 0 / − 2

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • x-o

                              147.229.86.XXX
                              Nevím, co je podle tebe svislý spoiler, původně jsem myslel, že ses jen spletl. Napadají mě jen ty bočnice na vodorovném spoileru, které jen dál zvyšují ten efekt "kapsy".

                              Proudění pod autem běžně způsobuje vztlak, i tvé odůvodnění se třením nahoře i dole je správné, ale když tam umístíš difuzor, nebo aspoň nakloníš relativně plochou podlahu, tak ten trend v pohodě překonáš.

                              + 0 / − 2

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                • seven

                  193.202.20.XXX
                  Nejsou v tom žádné komplikace 03. Fyzikalní podstata která zde byla zmíněna v mnoha variacích je zde [odkaz na stránku] kde je citováno "Z Bernoulliho rovnice vyplývá, že tlak proudící kapaliny klesá s rostoucí rychlostí. Pokud plyn proudí trubicí dostatečnou rychlostí, tlak v tom místě se natolik zmenší, že toho lze využít například pro odsávání" . U plynu je to díky stlačitelnosti trochu komplikovanější, ale obecně platí izde vice vzduchu = menší tlak při stejné rychlosti.proudění.

                  Tvar difuzoru pak jen napomáhá optimalizovat průběh a parametry proudění mezi předkem a zadkem auta tak, aby dosažená rychlost pod vozem (a tím i podtlak) byla co největší. Výfukové plyny díky své rychlosti a energii pak ještě dále napomáhají rychlost proudění zvyšovat. Ideální je pochopitelně s ohledem na uvedené co nejmenší štěrbina mezi podlahou a vozovkou, nicméně to je s ohledem na další okolnosti limitované.

                  + 0 / − 1

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
    • forhe

      195.168.126.XXX
      Priznam sa, ja som cakal taku odpoved aku napisal. Ak chapes venturiho princip, tak by ti to malo byt v principe jasne. Primarny ucel difuzoru je len zvacsit plochu (prierez) na vystupe pomyslenej venturiho trubice. Difuzor neodsava nic. Zjednodusene - predok auta je vstup venturiho trubice(miesto s vyssim tlakom a nizsou rychlostou), podlaha je stred venturiho trubice (miesto s vyssou rychlostou a nizssim tlakom - cize vznika podlak) a difuzor je koniec venturiho trubice (opat miesto s nizsou rychlostou). Prudenie vzduchu nad autom nehra primarnu rolu. Ja som to najlepsie pochopil na principe karburatora. Tam je takisto venturiho trubica a v mieste zuzenia je privod palivod a vplyvom znizeneho tlaku vznika "saci efekt".

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    McMatej

    88.131.62.XXX
    Taky děkuji i když mně osobně odpověď v duchu "máte částečně pravdu" moc nenadchla. Co vytváří podtlak, kde se bere ten výkon, který vysává vzduch z pod auta jsem se nedověděl.

    Ale chápu, že je těžké na otázku v délce jedné věty jednou větou odpovědět.

    + 5 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • wrt

      88.80.244.XXX
      To isté čo u krídla lietadla, len naopak. Teda rýchlejšie prúdenie vzduchu. Preto chcú, aby v ceste vzduchu pod špičkou nosu, pod nosom... bolo čo najmenej odporov a víričov.

      + 7 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama