DISKUZE K ČLÁNKU Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace
Zkušený aerodynamik jednoho špičkového týmu exkluzivně odpovídá čtenářům F1news.cz na jejich zajímavé dotazy. Kolik z celkového přítlaku vozu vytváří difuzor? Dočkáme se letos pasivních DRS (DRD) systémů? Jsou zadní ramena zavěšení McLarenu tajnou zbraní? Jak ovlivňuje aerodynamiku vozů déšť? Jak probíhá návrh aerodynamického balíku či jak se hodnotí korelace dat?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Aerodynamik odpovídá čtenářům F1News.cz: Zavěšení McLarenu, ošklivé nosy či hodnocení korelace
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» Gustav Anděl
(Hlasovalo 22 lidí)
09.03.2014 20:45
To mi hlava nebere Nejsem schopný pochopit tolik… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
bejo
10:05 10.03.2014 109.230.14.XXXAby se podvozek přisál
Venturiho efektu se ale využívá i v celkové konstrukci automobilu. Vzduch, který je přisáván pod podlahu vozu, se zde urychluje. Podle Bernoulliho rovnice, o níž jsme slyšeli ve fyzice na základní škole, má rychle proudící vzduch pod podlahou nižší tlak než je tlak okolní. Na automobil je tak vytvářena síla tlačící auto k vozovce (přítlak).
Tohoto efektu využívají i vozy Formule 1. Ty se navíc snaží jeho vliv maximalizovat. Říká se, že aerodynamika podvozku vytváří asi 40 procent celkového přítlaku monopostu.
Důležitým prvkem, který k vytváření přítlaku přispívá, je právě difuzor. Je to speciálně tvarovaná část naspodu zádi vozu. Difuzor je tedy vlastně směrem k zádi vozu se rozšiřující kanál. Přitom nemusí být zespodu uzavřený, jeho spodní část tvoří samotná vozovka.
Vzduch se v rozšiřujícím se difuzoru postupně zpomaluje, čímž opět narůstá jeho statický tlak. Může se tak zdát, že difuzor vlastně k celkové tvorbě přítlaku na automobil nijak nepřispívá. Naopak, že má spíše negativní účinek.
Jenže je to naopak. Difuzor má totiž za úkol zpomalit urychlený vzduch pod vozem zpět na rychlosti blízké okolnímu proudění. Díky tomu se pak vzduch přicházející zpod podvozku snáze mísí se vzduchem v úplavu (rozvířeném vzduchu) za autem. Hranice, na které se oba proudy mísí, je méně turbulentní.
To má dva praktické důsledky: difuzor tak usnadňuje proudění vzduchu pod vozem, a i když je umístěn až v zadní části vozu, usměrňuje proud vzduchu pod vozem prakticky v celé délce. Bez difuzoru by se urychlený vzduch z pod vozu snažil díky své vlastní rychlosti neřízeně "cpát ven". To by negativně ovlivnilo odpor vzduchu celého vozu a snížilo přítlak. Difuzor odpor vzduchu snižuje a napomáhá rychlému a usměrněnému proudění vzduchu pod vozem. Což přítlak právě zvyšuje.
zdroj: [odkaz na stránku]
a cim viac vzduchu dostanes do maleho priestoru, tym rychlejsie musi prudit, aby sa dostal von.
-
-
-
-
erdedy
16:40 09.03.2014 178.41.82.XXXPerfekt!!!
Sudiac podla toho "-1" prepokladam, ze niekomu tento web/resp. jeho !KVALITA! niekomu hodne lezi v zaludku... Zavist je hnusna vlastnost, ale nas (citatelov) tesi, ze to takto je a hadam aj zostane!!!
Takze som vlastne rad, "a myslim, ze hovorim za nas za vsetkych" (tu na fore), ze maju co zavidiet!
-
-
-
Jake HorseRadisher
16:15 09.03.2014 85.207.90.XXXtak samo se to angličtiny asi nepřeložilo a nepočítám, že by se nám neznámý aerodynamik sám nabídnul k takovéto akci
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek